امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
سرمایه گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در بازار سهام
رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با اشاره به تصمیم صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سهام اعلام کرد: صندوق توسعه ملی در ازای سود از پیش تعیین شده نسبت به سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در بازار سهام اقدام کرده است.امیرمهدی صبائی، با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی در ازای سود از پیش تعیین شده نسبت به سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار سهام اقدام کرده است، اظهار کرد:  از آنجائی که صندوق توسعه ملی سرمایه گذار است، ماهیت قراردادی که با امضای صندوق تثبیت بازار سرمایه رسیده، محرمانه است؛ یعنی مبادله قرارداد  به صورت محرمانه انجام شده است؛  هرچند که صورت های مالی صندوق تثبیت طبق برنامه ریزی انجام شده و پس از اخذ مجوزهای  مربوطه قرار است به زودی افشا شود و پس از آن نرخ و شرایط قرارداد در یادداشت های صورت های مالی منتشر شده قابل ملاحظه است.
وی درمورد اینکه صندوق توسعه ملی اعلام کرده است قصد دارد به صورت مستقیم در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کند، گفت: این صندوق سیاست گذاری کرده است تا علاوه بر منابعی که تحت عنوان معادل ریالی یک درصد از منابع خود را  در صندوق تثبیت سپرده گذاری کرده، سرمایه گذاری های دیگری در بورس اوراق بهادار انجام دهد و صندوق  تثبیت در جایگاهی قرار ندارد که درمورد کم و کیف سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی توضیح دهد اما به طور کلی صندوق تثبیت می تواند ابزاری برای تسهیل این سرمایه گذاری باشد.رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه درمورد مبالغی که صندوق توسعه ملی تاکنون به حساب صندوق  تثبیت بازار سرمایه واریز کرده است، توضیح داد: صندوق توسعه ملی مقرر است معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار را به حساب صندوق  تثبیت واریز کند. تاکنون ۳۹۸۴ میلیارد تومان معادل حدود  ۱۶۸ میلیون دلار به حساب صندوق تثبیت  واریز شده است. درواقع صندوق تثبیت ریال دریافت کرد اما تسعیر و تبدیل آن  بر اساس نرخ ETS روز واریز یا همان سامانه معاملات الکترونیک بانک مرکزی بود.

افزایش نوسان نرخ سکه و ارز
طبق تحلیل نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، علیرغم کاهش ۳۴ دلاری قیمت اونس جهانی، افزایش نرخ ارز، منجر به رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شد. این در حالیست که همزمان با رشد قیمت‌ها در این بازار، میزان تقاضا از عرضه فراتر رفت و همین موضوع مجدداً حباب سکه را به یک ملیون تومان رساند.محمد کشتی آرای با اشاره به افزایش 2270 تومانی نرخ ارز، این رشد را عامل افزایش نرخ سکه و طلا در بازار داخلی دانست. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته، به ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم با ۸۰۰ هزار تومان افزایش در روز پنجشنبه به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۵۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.قیمت دلار در بازار روز پنج شنبه به 30 هزار و 350 تومان نیز رسید، اما  در روز گذشته قیمت دلار به 30 هزار و 200 تومان کاهش یافت. 
 
آغاز عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم نفتی در سال ۱۴۰۱
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: تلاشمان این است ۴۸ طرح کلان و اولویت‌دارِ نیمه‌تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلار تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۹ ماه نخست استقرار دولت سیزدهم این وزارتخانه موفق شده است با بهره‌گیری از توان هلدینگ‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی، ظرفیت مالی بانک‌ها همچنین مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار امضا کند، گفت: اولویت این پروژه‌ها شامل توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز، جمع‌آوری گازهای مشعل، توسعه زنجیره ارزش پالایشگاهی و نیز بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی بوده است. اوجی با تأکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های اصولی و کلان دولت، اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود، افزود: همسو با این موضوع تلاشمان این است ۴۸ طرح کلان و اولویت‌دارِ نیمه‌تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری  ۱۳ میلیارد دلار تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و در همین سال عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلار را آغاز کنیم.

حجم قاچاق کالا به 18 میلیارد دلار رسید
علی مویدی خرم آبادی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارز قاچاق ورودی و خروجی کشور در سال های اخیر به حدود 18 میلیارد دلار رسیده است.وی  گفت: ارز ترجیحی در کشور ما یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری قاچاق معکوس در کشور است. دادن ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی در واقع باعث شده بود که قیمت عرضه کالاهای اساسی در کشور ما به پایین ترین رقم برسد و به لحاظ شرایطی که در کشورهای همجوار وجود دارد، متاسفانه این تفاوت قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج از کشور زمینه را فراهم آورده بود تا بخشی از کالاهای اساسی به کشورهای همجوار قاچاق شود. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متاسفانه با وجود تمام اقدامات انجام شده این بستر همچنان برای خروج کالاهای اساسی به خارج از کشور فراهم است، به عنوان مثال یک بطری روغنی که در کشور ما به قیمت 13 هزار و 800 تومان عرضه می‌شد، در کشور پاکستان به قیمت 150 هزار تومان به فروش می‌رسید و ما شاهد بودیم که برخی افراد نیازمند با فروش فقط 10 لیتر روغن در خارج از مرزها مبلغی را کسب می‌کردند. 
3 عامل رشد نرخ چهارچرخ ها بررسی شد
پیش‌بینی ریزش قیمت خودرو با شروع واردات
از ابتدای سال جاری، منحنی قیمت خودرو شیبی صعودی داشت. کارشناسان و فعالان بازار انتظارات تورمی، صعود قیمت ارز و کمبود عرضه را از دلایل این مساله عنوان کردند. با توجه به تصمیم جدید دولت، مبنی بر آزادشدن واردات خودرو، پیش بینی می شود ترمز افزایش قیمت ها در این بازار کشیده شود. هر چند تمام شدن فرآیند اداری و شروع واردات زمان بر خواهد بود، اما این تصمیم از هم اینک نیز می تواند زمینه ساز کاهش آهنگ رشد قیمتها باشد. کارشناسان میزان کاهش قیمت خودروهای داخلی با آزادسازی واردات را 20 تا 30 درصد و مقدار ریزش قیمت خودروهای خارجی را تا 50 درصد پیش بینی کرده اند. هر چند برای تحقق این امر شرایط حاکم بر اقتصاد کشور را نیز باید لحاظ کرد.
اواخر سال 97 بود که براساس مصوبه سران قوا به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو به مدت  3 سال ممنوع شد. در حال حاضر این ممنوعیت 3 ساله تا پایان اردیبهشت ماه تمام می‌شود و با تأکید دستگاه های مختلف قرار است مصوبه واردات خودرو تعریف و به دنبال آن واردات آزاد شود تا التهابات بازار خودرو برطرف و تقاضا و عرضه مدیریت شود.  در همین ارتباط مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص پیش نویس واردات خودرو که قرار است از سوی وزارت صنعت تهیه و طی روزهای آینده اعلام شود، گفت : این پیش نویس در راستای ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو تهیه می‌شود و قرار است بر اساس آن به جای خودروهای لوکس برای عموم مردم واردات خودرو انجام شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه  در این پیش نویس قرار است الزامات صادرات خودرو و قطعات نیز تعریف شود، افزود: البته تاکید شده سایر کالاها نیز امکان صادرات داشته باشند اما صادرات آنها برای حفظ تراز تجاری باید با تایید وزارت صنعت باشد تا در ادامه آن واردات خودرو انجام شود.
وی اضافه کرد: همچنان قوانین تعرفه‌ای،  عوارض و  استانداردها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است.دادفر با انتقاد از اینکه در راستای تدوین پیش نویس واردات خودرو جلسات مختلفی برگزار شده اما از انجمن های ذیربط هیچ مشورتی در این رابطه صورت نگرفته است، گفت: در نهایت بعد از رایزنی‌های بسیار ما توانستیم یک نماینده از خود را در جلسه اخیر وزارت صنعت ارسال کنیم  اما نکته اینجاست وزارت صنعت باید برای تصویب قوانین و مصوبات مختلف نظر اهالی فن را هم جویا شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت به نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید. وی تاکید کرد: به نظر می رسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه ثبات کرده تا اجرایی شدن این گونه مصوبات تعلل های بسیاری صورت می گیرد.

    پر کردن خلأ ۵۰۰هزار دستگاهی بازار خودرو با واردات
علی اکبر تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واردات خودرو گفت: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.  امروز خلأ 500هزارخودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.

    سازو کار واردات خودرو علاوه بر این منوچهر منطقی، معاون صنایع 
حمل و نقل وزارت صمت نیز در این باره گفت: پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود. وی افزود: برای واردات خودرو نمی‌توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم، بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات کنند.وی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به عنوان مثال نیاز بازار 2 میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعا می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

    واردات خودرو بدون سقف
رضا فاطمی امین، وزیر صنعت هم با اعلام اینکه مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی خواهد شد، تاکید کرد: محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.وزیر صنعت گفت: اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سال‌های پیش از 1397، عمدتا خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با زمان واردات خودرو و اینکه چه افرادی صلاحیت واردات خواهند داشت، اعلام کرد: مصوبه، این هفته خواهد شد. هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع واردات صورت گیرد و اینطور نباشد که ماه‌ها طول بکشد. حتی در حال حاضر که مصوبه نهایی تایید نشده و هفته جاری به صورت رسمی مصوب خواهد شد، مسیرها کنترل شده، موانع احتمالی بر سر واردات، ارزیابی شده است. شرایط تسهیل خواهد شد و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.وی گفت: واردات خودرو شرایطی خواهد داشت، شرایط سابق وجود دارند و شرایط جدیدی نیز اندیشیده شده است. به طور مثال طبیعتا خودروهای وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیرهای متفاوتی در نظر گرفته شده است و صلاحیت‌هایی که از قبل بوده، تداوم خواهد داشت؛ اما منابع تامین مالی، متنوع شده است و بخش قابل توجهی از طریق منابع خارجی تامین خواهد شد تا کمک‌کننده به تراز ارزی کشور نیز باشد.کارشناسان افزایش رقابت و نظارت بر نحوه عملکرد و عرضه خودروسازان را از مهمترین راهکارهای، ساماندهی بازار خودرو می دانند؛ امری که در صورت برنامه ریزی صحیح برای واردات، در بازار خودرو محقق می شود. 

نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو امروز شنبه 24 اردیبهشت 1401

دلار در بازار آزاد در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۷۰۰ تومان افزایش، ۳۰,۵۷۰ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در صرافی ملی در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۶ تومان افزایش، ۲۵,۷۲۷ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در بازار متشکل در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۸ تومان کاهش، ۲۵,۵۹۰ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در سامانه سنا با کاهش ۰.۰۵ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲۵,۷۱۸ تومان معامله شد.

دلار کانادا در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۴۰۳ تومان افزایش، ۲۳,۴۵۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۴۷۱۰۰ تومان افزایش، ۱,۳۹۰,۳۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر مثقال طلا 18 عیار با افزایش ۳.۴ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۶,۰۲۲,۰۰۰ تومان معامله شد.

هر اونس طلا با کاهش ۰.۰۲ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱,۸۱۲ معامله شد.

سکه امامی در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۴۵۰۰۰۰ تومان افزایش، ۱۴,۱۲۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

نیم سکه با افزایش ۳.۱۶ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۷,۸۹۵,۰۰۰ تومان معامله شد.

ربع سکه با افزایش ۶.۱۱ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۴,۹۰۲,۰۰۰ تومان معامله شد.

هر سکه گرمی با افزایش ۱.۷۸ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲,۸۰۲,۰۰۰ تومان معامله شد.

یورو در بازار آزاد با افزایش ۱.۱۷ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۳۱,۹۱۸ تومان معامله شد.

یورو در صرافی ملی در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۴۳ تومان کاهش، ۲۸,۴۴۸ تومان نرخ گذاری شد.

دینار عراق با افزایش ۴.۷۶ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲۱ تومان معامله شد.

درهم امارات (حواله) در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۲۰۰ تومان افزایش، ۸,۳۷۰ تومان نرخ گذاری شد.

بیت کوین با کاهش ۲.۷۶ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۹,۵۳۶ معامله شد.

یوان چین با افزایش ۱.۳ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۴,۵۰۶ تومان معامله شد.

لیر ترکیه در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۴۰ تومان افزایش، ۲,۰۲۰ تومان نرخ گذاری شد.


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال