امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
چه کسانی و تا چه زمانی می‌توانند برای یارانه ثبت‌نام کنند؟
تداوم پرداخت یارانه نقدی تا نهایی شدن کالابرگ الکترونیکی
10 روز پس از اجرای اصلاح یارانه ها، ‌ توزیع و عرضه اقلام غذایی هماهنگ شده و اغلب کالاها نظیر روغن هم به قفسه‌ها برگشته است. خبرها حاکی از این است که تا رفع ایرادات احتمالی طرح کالابرگ الکترونیکی، فعلا روند پرداخت یارانه های نقدی به شیوه فعلی ادامه خواهد داشت. وزیر اقتصاد روز گذشته در حاشیه جلسه دولت در این باره گفت: به دستگاه های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و ... که با کالاهای اساسی از جمله دارو و نان درگیر هستند، دو ماه فرصت داده شده که طرح خودشان را در مورد کالابرگ الکترونیکی به عنوان مصوبه بودجه سال 1401، به صورت آزمایشی پیاده کنند تا همه ایرادات احتمالی آن رفع شود. همچنین روند رسیدگی به اعتراضات جاماندگان از یارانه نقدی نیز ادامه دارد.
ثبت‌نام از جاماندگان یارانه از روز سه شنبه (۲۷ اردیبهشت) شروع شده است، اما باید توجه داشت که این محدود به کسانی نیست که از یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی اخیر حذف یا جامانده و برای آن اعتراض کرده بودند، بلکه این فرصت به استناد تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ برای تمامی کسانی است که متقاضی دریافت یارانه هستند حتی خانوارهایی که از ابتدای شروع پرداخت یارانه یعنی از سال ۱۳۸۹ هم در لیست یارانه‌بگیران نبوده و هیچ‌گاه یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و یا کسانی که به هر دلیلی حذف شده و یا در سال‌های قبل انصراف داده بودند، می‌توانند  ثبت‌نام را انجام دهند تا درخواستشان مورد بررسی قرار گیرد.
اینکه چند نفر در ثبت‌نام جدید شرکت می‌کنند، مشخص نیست ولی اگر جمعیت کشور را حدود ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم با توجه به اینکه یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی برای حدود ۷۲ میلیون نفر واریز شده است، حدود ۱۳ میلیون نفر دیگر و به عبارتی همه کسانی که یارانه نمی‌گیرند، امکان ثبت درخواست دارند ولی این ثبت‌نام به معنی تضمین تائید آنها و وارد شدن به لیست یارانه‌بگیران نیست بلکه اطلاعات ثبت‌نام‌هایی که از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، جهت تعیین دهک به وزارت رفاه ارسال خواهد شد و بعد انجام بررسی‌های لازم، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، خانوار به جمع یارانه‌بگیران اضافه و یارانه معوق، از اردیبهشت امسال به تناسب دهکی که در آن قرار دارند، برقرار و واریز می‌شود.اما درباره زمان ثبت‌نام، این حائز اهمیت است که باید در مرحله اول، متقاضیان بر اساس کد ملی اقدام کنند؛ افرادی که عدد آخر کد ملی آنها زوج است برای روز سه شنبه و چهارشنبه یعنی ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت فرصت ثبت‌نام داده شد، ولی اگر در این دو روز نتوانستند ثبت‌نام کنند در هفته آینده در روزهای شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه اول خردادماه می‌توانند بدون محدودیتی برای  کد ملی، جهت ثبت نام اقدام کنند.
همچنین برای کسانی که آخرین عدد کد ملی آنها فرد است، دو روز دوم یعنی پنج‌شنبه و جمعه همزمان با ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه، مهلت تعیین شده تا ثبت‌نام کنند، این گروه نیز اگر در این دو روز موفق نشدند، در ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد، می‌توانند ثبت‌نام  کنند.  اگر کسانی بودند که باز هم نتوانستند در این فرصت‌ها فرایند ثبت‌نام را طی کنند، باید منتظر تعیین مهلت جدید باشند، چراکه قرار نیست ثبت‌نام بعد از این مهلت‌ها متوقف شود بلکه تاریخ جدید اعلام خواهد شد؛ سازمان هدفمندی یارانه‌ها نسبت به این موضوع قول داده است. ثبت‌نام برای دریافت یارانه به این ترتیب است که سرپرست خانوار، ابتدا برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری  و سپس  با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام می‌کند.

   مراجعه ۵۰۰هزار نفر برای ثبت نام یارانه 
وزیر اقتصاد روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت از مراجعه 500 هزار نفر به سامانه برای دریافت یارانه خبر داد و گفت: وزارت تعاون در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده است و البته این بدان معنا نیست که ایرادی وجود نداشته باشد اما با فرصت یک‌ماهه برای بررسی دهک‌ها این خطا برطرف می‌شود.احسان خاندوزی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع تغییر روند پرداخت یارانه ها اشاره و تأکید کرد تا زمانی که کالابرگ الکترونیکی، آماده نشود، حمایت از مردم، به صورت پراخت نقدی یارانه، ادامه خواهد یافت.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است یارانه نقدی دولت به مردم قطع شود؟ اظهار داشت: این متأسفانه شبهه و شائبه غلطی است که به اشتباه دامن زده شده و من به صراحت عرض می کنم، نظر مجموعه دستگاه های اجرایی دولت و شخص رئیس جمهور این است که حمایت ما از مردم، به ویژه پس از اجرای سیاست مردمی سازی یارانه ها، حمایتی "پایدار” اما با شیوه و روشی متفاوت است.
وی گفت: دولت تا مطمئن نباشد که شیوه حمایتی به صورت کالابرگ، قابل تعمیم به کل کشور است، فعلاً از شیوه حمایتی قدیم، یعنی واریز وجه به مردم و 9 دهکی که در مصوبه ستاد اقتصادی دولت ذکر شده، استفاده خواهد کرد.
وی افزود: زمانی که این طرح، پس از طی مراحل آزمایشی، قابلیت تعمیم به همه کشور را پیدا کرد، "شیوه” حمایت دولت، از پرداخت نقدی به کالا برگ الکترونیک تغییر پیدا می کند و در عمل، هیچ قطع و خاتمه ای برای "اصل" حمایت از مردم وجود نخواهد داشت. وزیر اقتصاد عنوان داشت: ما معتقدیم، اگر می خواستیم از ابتدا، روی الگوی جدید و شیوه کالا برگ الکترونیک کار کنیم، ممکن بود به جهت نا آشنایی فعالان اقتصادی و کاربران و مصرف کنندگان، نارضایتی هایی ایجاد شود و بنابراین ترجیح دادیم به طور موقت از شیوه پرداخت نقدی استفاده کنیم.خاندوزی افزود: امیدوارم بعد از پایان دوره آزمایشی، در انتهای خرداد ماه یا اول تیر، گزارشی ارائه دهیم که چه ایرداتی از طرح رفع شده و در چه زمانی، آماده تعمیم و اجرا در سراسر کشور است.

    برنامه های دولت برای افزایش نظارت بر بازار
همچنین وزیر صمت نیز روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص اصلاح قیمت ها و برنامه های نظارتی دولت گفت: هفته گذشته اصلاح قیمت را در چند قلم داشتیم و این نگرانی وجود داشت که مردم با کمبود کالا روبه‌رو باشند که جای نگرانی نیست. رضا فاطمی امین افزود: من خودم سامانه تلفن 124 را که مردم اعتراض‌های خود را بیان می‌کنند بررسی می‌کنم و تماس‌هایی که گرفته می‌شود همان‌جا ثبت و پیگیری می‌شود. از هفته آینده قرار است برگه‌های نظارت مردمی در مغازه‌ها ثبت شود تا شهروندان اگر تشکر یا اعتراضی از آن صنف داشته باشند به شیوه الکترونیکی گزارش دهند.
 
معامله غیرمجاز ارز مشمول مالیات شد
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، سوداگران ارزی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بردرآمد می‌شوند.سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای تأکید کرد: سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خرید و فروش غیر مجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی الحساب بر درآمد می‌شوند.  در ادامه این اطلاعیه آمده است: اقدامات لازم برای شناسایی و وصول مالیات از ۱۰۰۵ سوداگر ارزی معرفی شده از سوی بانک مرکزی که در طی دو سال گذشته از طریق بیش از ۵۰۰۰ حساب بانکی به صورت غیرقانونی و خارج از شبکه بانکی و صرافی‌ها اقدام به خرید و فروش ارز کرده‌اند، در دست رسیدگی مالیاتی است.  طبق این گزارش، گردش مالی این دلالان ارزی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۷۳۱ نفر از این دلالان ارزی فاقد سابقه مالیاتی بوده و برای اولین بار برای آن‌ها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.
پیش از این، در سال گذشته سازمان امور مالیاتی، معاملات ارزی اشخاصی که با اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی از روش‌های غیرقانونی با اهدافی همچون سفته بازی و قاچاق ارز صورت می‌پذیرد را مشمول مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز کرد و اکنون نیز بر این موضوع در اطلاعیه‌ای دیگر تاکید کرده است.

تکذیب افزایش قیمت شوینده ها 
صبح دیروز در فضای مجازی نامه‌ای از سوی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران منتشر شد که نشان از افزایش قیمت محصولات مختلف این صنعت از ۵۰ تا ۸۰ درصد می‌داد.این در حالی است که تغییر قیمت صنایع شوینده باید با مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد و همچنین به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، هرگونه تغییر قیمت همه محصولات و کالاها با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و پس از اعلام این ستاد خواهد بود.در همین راستا پی گیری ها از هر دو نهاد حکایت از آن دارد که این قیمت‌ها مورد تأیید نیست و این انجمن هنوز مجوزی برای تغییر قیمت دریافت نکرده است.بنابراین، اگرچه انجمن صنایع شوینده از حدود دو ماه پیش به دنبال افزایش قیمت محصولات خود است و حتی در مقطعی اعلام کرد که بعد از ماه رمضان قیمت‌های جدید اعمال خواهد شد با این حال هنوز رایزنی‌هایش با نهادهای بالادستی به نتیجه‌ای نرسیده و فعلا نباید تغییری در قیمت محصولات این صنعت ایجاد شود.

شاخص بورس ۱۱هزار واحد افت کرد
شاخص بورس در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با افت ۱۱‌هزار واحدی روبه‌رو شد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 872میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 11 هزار و 46واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 594هزار و 977واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پالایش نفت تهران شد و در مقابل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 868میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 412میلیارد تومان در 397هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 45واحد افت کرد و در ارتفاع 21هزار و 643واحد قرار گرفت.در این بازار هم روز گذشته بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای پلیمر آریا ساسول، سرمایه‌گذاری صبا تامین و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی شد و در مقابل شرکت‌های سنگ آهن گهر زمین، داروسازی دنا و صنایع پتروشیمی تخت جمشید بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

نقشه راه تهاتر کالا بین ایران و کوبا امضا شد
سند نقشه راه تهاتر کالایی بین ایران و کوبا در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران امضا شد.در این سند که توسط محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و ریکاردو کابرسیاس، معاون نخست وزیر کوبا به امضا رسید، ظرفیت‌های موجود و نیاز بازار دو کشور در زمینه‌های مختلف کالایی بررسی شد و توافقات خوبی برای همکاری‌های بلندمدت به منظور ارتقای سطح تبادلات تجاری صورت گرفت.لازم به ذکر است در جریان امضای این سند که محمدرضا کریم‌زاده، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا و سید احمدرضا علائی طباطبایی، معاون رییس کل سازمان  توسعه تجارت ایران نیز حضور داشتند، بر پتانسیل‌های افزایش روابط تجاری دو کشور تاکید شد.در حال حاضر کوبا از تولیدکنندگان غلات به شمار می‌رود و به عنوان بازار بسیار مناسبی در حوزه امریکای مرکزی و لاتین برای صادرات محصولات ایران به حساب می‌آید. علاوه بر تهاتر کالایی، همکاری در زمینه پولی و بانکی، موضوعات مرتبط با معدن و صنایع معدنی و زمین‌شناسی، صنایع دانش‌بنیان و.. از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور است.

جزییات واگذاری زمین و خانه اقساطی
طبق قانون جوانی جمعیت به خانوارهای دارای سه فرزند در شهرهایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند زمین ۲۰۰ متری و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر یک واحد مسکونی در اقساط ۱۰ ساله واگذار می‌شود که تاکنون حدود۳۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.در متن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴ آبان ۱۴۰۰ آمده است که در شهرهایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به خانوارهایی که بالای ۳ فرزند دارند و فرزند سوم آنها بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون به دنیا آمده است واگذار شود. همچنین در قانون مقرر شده تا در شهرهایی که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک واحد مسکونی از واحدهای مسکونی طرح‌های حمایتی برای این دسته از خانوارها در نظر گرفته شود.
امتیاز ویژه‌ای که این قانون برای تشویق فرزندآوری دارد این است که اگر کسی از امکانات دولتی در حوزه مسکن استفاده کرده باشد و فرزند سوم به بعد وی بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون به دنیا بیاید می‌تواند مجددا از امکانات دولتی و یارانه‌ای در حوزه مسکن استفاده کند. بنابراین کسانی که واحدهای مسکن مهر به آنها تعلق گرفته نیز در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به ثبت نام در طرح جدید اقدام کنند.
 
ایران نفت خود را به قیمت خوب می‌فروشد
جواد اوجی، وزیر نفت با تأکید بر اینکه روند فروش نفت به قیمت مناسب با قوت ادامه می‌یابد و بازارهای جدیدی هم برای نفت ایران شناسایی شده است، از توافق با کشورهای آمریکای لاتین در زمینه تهاتر نفت با کالاهای اساسی و کشاورزی خبر داد.وی  در حاشیه نشست هیئت دولت درباره روند فروش نفت ایران در بازارهای جهانی گفت: همه دنبال مشتری برای نفت هستند؛ به ویژه پس از تحریم‌هایی که روسیه در زمینه انرژی شده است. وی افزود: خوشبختانه ما مشتری‌های خود را در بازار داریم و بازارهای جدیدی را هم شناسایی‌ کرده‌ایم‌ که به صادرات نفت کمک می‌کند و این روند با قوت ادامه می‌یابد.
وزیر نفت در واکنش به شایعه تلاش روسیه برای افزایش فروش نفت به‌منظور اثرگذاری بر بازار ایران توضیح داد: روسیه تخفیف‌هایی برای خریداران‌ نفت در نظر گرفته اما با توجه به تحریم‌هایی که از طرف غربی‌ها علیه این کشور اعمال شده، پیدا کردن مشتری برای روس‌ها زمان می‌برد.اوجی همچنین با اشاره به کامل شدن اقدام‌های مطالعاتی میدان گازی آرش، اظهارکرد: میدان آرش بین کویت، عربستان و ایران مشترک است و وزارت امور خارجه در حال رایزنی برای حل اختلاف مربوط به بهره‌برداری از این میدان است و به‌زودی نصب سکو هم انجام خواهد شد.وی در ادامه به سفر ۱۰ روزه خود به برخی کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: وزارت نفت ظرفیت‌های خوبی در بخش بالادستی در زمینه تولید نفت و گاز و در حوزه صنایع پایین دستی مانند احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی دارد و در این سفر توافق‌هایی خوبی در زمینه فروش نفت، صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه میدان‌های نفتی و گازی آنها صورت گرفت و در زمینه افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت هم تفاهم خوبی داشتیم.
وزیر نفت تصریح کرد: میانگین بارش سالانه این کشورها بیش از دو هزار میلی‌لیتر است و ظرفیت خوبی در بخش کشاورزی دارند و می‌توانند خیلی از محصولات کشاورزی ما به‌خصوص غلات را تأمین کنند که برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی و کشاورزی هم توافقاتی با این کشورها داشتیم و اسنادی در این خصوص امضاء شده است. اوجی درباره دستاوردهای نمایشگاه نفت و گاز و تفاهم نامه‌های امضاء شده در این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های نفت در جهان است و بیش از ۱۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی در این رویداد حضور داشتند.

آغاز ساخت 2میلیون مسکن تا پایان امسال
محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن دهک‌های اول تا سوم جامعه را از محل تسهیلات بانکی خواند و گفت: مبلغ و سود تسهیلات متفاوت و بر اساس دهک درآمدی افراد تنظیم شده است. وی  با بیان اینکه عملیات اجرایی ۴۴۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در ۶ ماه گذشته آغاز شده است، افزود: در مجموع حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در دست اجرا داریم که از جمله آن ساخت ۵۳۶ هزار واحد شهری و ۱۵۸ هزار واحد روستایی است و ۱۴۷ هزار واحد را نیز مردم با دریافت تسهیلات می‌سازند.وی با اعلام اینکه تعداد واحدهای در حال ساخت تا پایان تابستان امسال به ۲ میلیون واحد خواهد رسید، افزود: دست کم ۵۰ درصد هزینه تمام شده مسکن‌های نهضت ملی از تسهیلات بانکی تأمین که در چهار مرحله فوندانسیون، اسکلت، سفت کاری و نازک کاری واریز می‌شود.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: متقاضیان هم جدا از ۴۰ میلیون آورده اولیه زمان نام نویسی، الباقی سهم خود را طی ۴ مرحله، بعد آغاز، فوندانسیون، سفت کاری و نازک کاری پرداخت می‌کنند.
وی افزود: در بیشتر شهرهای کشور یعنی شهرهای زیر صد هزار نفر جمعیت، پلاک‌های یک طبقه یا دو طبقه در حال ساخت است، لذا قیمت تمام شده و سرعت ساخت با بلند مرتبه سازی در شهرهای بزرگ کامل متفاوت است.محمودزاده میانگین متراژ واحدهای در حال ساخت شهرهای بزرگ و کوچک را به ترتیب تا ۷۵ و ۱۰۰ متر اعلام کرد و گفت: آخرین عددی که آذر سال گذشته برای ساخت یک متر مربع مسکن در طرح نهضت ملی اعلام کردیم ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود و همه واحدهایی که در ماه‌های آینده تحویل متقاضیان داده می‌شود در همین حدود است.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شهرها ۴۰ درصد و در کلان شهرها ۶۰ درصد قیمت مسکن، بهای زمین است، افزود: جدا از اینکه بر اساس قانون قیمت زمین حذف شده، در حوزه خدمات، مصالح ساختمانی و تسهیلات نیز باهدف کاهش هزینه‌های تمام شده قیمت مسکن اقداماتی انجام شده است.
محمودزاده در ادامه گفت: ۳۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه در نظر گرفته‌ایم، یعنی اگر شهرداری پولی برای صدور پروانه واحدهای مسکونی حمایتی می‌گیرد ۳۰ درصد را دولت به شهرداری پرداخت می‌کند، و همچنین مالیات هر واحد مسکونی که به طور میانگین بیش از ۴۰ میلیون تومان است به یک میلیون تومان کاهش یافته است.وی همچنین با اعلام اینکه ۵۰ درصد تخفیف هم سازمان نظام مهندسی در بحث خدمات فنی و مهندسی برای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته است، افزود: وزارت نیرو برای انشعابات فقط حق انشعاب می‌گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن دهک‌های اول تا سوم جامعه را محل تسهیلات بانکی خواند و گفت: طرح نهضت ملی مسکن سیال است، یعنی مبلغ و سود تسهیلات متفاوت و بر اساس دهک درآمدی افراد تنظیم شده است.وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ هزار واحد پروژه در کشور به صورت مشارکتی در حال انجام است، گفت: اساسنامه صندوق ملی مسکن در هیئت دولت تصویب شده است و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم.
 
 
 پیگیری مطالبات اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان از دولت در قالب تهاتر
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به بدهی سه هزار و 94میلیارد تومانی دولت به اعضای صندوق و پیگیری مطالبات اعضا از دولت در قالب تهاتر گفت: یکی از مهمترین موضوعات در دست پیگیری، تسویه دیون دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان است، بنابراین کارگروه وصول مطالبات در صندوق تشکیل شده است. جواد نوری با بیان اینکه دولت تاکنون در مجموع حدود ۲۵درصد تعهداتش را به صندوق پرداخت کرده است، افزود: طبق آخرین آمار تا ۲۹ اسفندماه کل پرداختی اعضا از ابتدای فعالیت یعنی از سال ۱۳۷۴ به این سو، پنج هزار و چهار میلیارد تومان است و در مقابل سرجمع پرداختی دولت که همه نقد نبوده و برخی هم از محل تهاتر، اوراق مشارکت و سهام واگذار شده، به مبلغ یک‌هزار و 275میلیارد تومان بوده است.

جزییات توقیف کشتی حامل گازوییل قاچاق
فرمانده مرزبانی انتظامی کشور از کشف ۵۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در پی توقیف یک فروند کشتی در مرزهای آبی غرب استان هرمزگان خبر داد. سردار احمدعلی گودرزی گفت: مرزبانان پایگاه دریابانی بندرلنگه در عملیاتی در حوزه استحفاظی با همکاری اطلاعاتی مرزبانان استان بوشهر موفق به شناسایی یک فروند کشتی حامل سوخت قاچاق که قصد جا به جایی محموله سوخت به صورت کلان در شرق جزیره مارو را داشتند، شدند.مرزبانان پس از ورود به کشتی در بازرسی از شناور توانستند ۵۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوییل را کشف و در همین رابطه ۷ قاچاقچی را دستگیر کنند.
 
اختصاص اعتبار ‌برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد خبر داد. محمد نصیری با یادآوری اینکه در سال ۱۴۰۰ با تلاش‌های صورت‌گرفته دو هزار زن سرپرست خانوار به توانمندی و استقلال کامل دست یافته‌اند، گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شامل فراهم کردن زمینه برای ازدواج سالم و ماندگار، اشتغال پایدار، توانمندسازی اجتماعی فرهنگی و ساماندهی اقتصادی و استقلال‌بخشی به خانواده است.

دومین توله‌یوز آسیایی تلف شد
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:دومین توله یوز آسیایی به دنیا آمده در مرکز تکثیر یوز آسیایی تلف شد.  حسن اکبری  بیان کرد:علت تلف شدن این توله در دست بررسی و نتیجه پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.گفتنی است؛اولین توله یوز «ایران» در ۱۴ اردیبهشت پس از سه روز به دنیا آمدن تلف شد و سازمان محیط زیست اعلام کرده بود که این توله از زمان تولد ضعیف بود و در چهار روز افزایش وزنی نداشت‌ و بعد از کالبدشکافی، علت تلف شدن، ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شد.
شناسایی ۷هزار خرده‌فروش مواد مخدر در تهران
 رییس پلیس پایتخت با بیان اینکه هفت هزار خرده‌فروش مواد مخدر در تهران شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: در هفدمین مرحله از طرح ظفر پنج باند بزرگ مواد مخدر منهدم و ۲۲ قاچاقچی عمده دستگیر شده‌اند. سردار حسین رحیمی خاطرنشان کرد: عمده مشکل ما در بحث مبارزه با معتادان متجاهر کمبود ظرفیت است. 

زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ارشد 
 رییس سازمان سنجش با اشاره به آغاز آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ گفت: پس از برگزاری آزمون، نتایج اولیه اواخر خردادماه اعلام می شود. به گفته عبدالرسول پورعباس در میان گروه های آموزشی آزمون، گروه علوم انسانی با بیش از ۴۰۰هزار نفر بیشترین داوطلب را دارد.این موضوع نشان می دهد بیشتر داوطلبان حتی از گروه های مهندسی هم مایل به شرکت در گروه علوم انسانی هستند.

اعلام شهریه مدارس غیردولتی نیمه خرداد ماه
 رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: تا نیمه اول خردادماه شهریه مدارس غیردولتی مشخص می‌شود یعنی به‌طور دقیق شهریه هر مدرسه متناسب با فعالیت‌ها و اقداماتی که می‌خواهند انجام دهند، مشخص می‌شود و به مدارس به صورت رسمی اعلام خواهد شد.احمد محمودزاده بیان کرد: امسال در الگوی تعیین شهریه جهت‌گیری به سمت اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای سال‌ تحصیلی جدید است.

اثر رد معامله فضولی
معامله ای که به موجب آن شخصی غیر از مالک مال، بدون داشتن سمت قانونی، اقدام به انجام معامله نسبت به مال غیر کند، معامله فضولی نامیده می شود.
معامله فضولی معامله ای است که به موجب آن شخصی غیر از مالک مال، بدون داشتن سمت قانونی، اقدام به انجام معامله نسبت به مال غیر کند.چنین معامله ای در قانون مدنی، غیرنافذ اعلام شده است. یعنی در صورت تنفیذ مالک، معامله صحیح و در صورت رد مالک، معامله باطل خواهد بود.ماده ۲۴۷ قانون مدنی در این باره بیان کرده است: «معامله به مال غیر جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت نافذ نیست؛ ولو اینکه صاحب مال باطناً راضی باشد. ولی اگر مالک یا قائم‌مقام او پس از وقوع معامله آن را اجازه داد، در این صورت معامله صحیح و نافذ می شود.»هرگاه مالک پس از اطلاع از انجام معامله فضولی، قصد رد معامله را داشته باشد، باید عدم رضایت خود (رد معامله) را با ابراز هر لفظ یا فعلی که دلالت بر عدم رضای او نسبت به معامله فضولی دارد، اعلام کند.
گاهی اوقات مالک صراحتاً معامله را رد می کند؛ به طور مثال اظهارنامه ارسال می کند.گاهی اوقات نیز ممکن است مالک به طور ضمنی، معامله فضولی را رد کند؛ مانند آن که پس از اطلاع از انجام معامله فضولی، مال مورد معامله را به غیر منتقل کند.به هر صورت پس از آن که مالک، معامله فضولی را رد کرد، معامله باطل می شود.واضح است که رد معامله فضولی دارای آثار حقوقی میان مالک و اصیل و نیز فضول خواهد بود.

 رابطه مالک و اصیل در معامله فضولی
به گزارش عدالت سرا، اصیل، طرف قرارداد عقد فضولی است. اگر فضول مال مورد معامله را به اصیل تسلیم نکرده باشد، آثار معامله فضولی متوجه اصیل نیز خواهد شد، اما قطعا اصیل، غاصب محسوب نمی شود و آثار غصب نیز بر وی جاری نمی شود.این در حالی است که با توجه به آن که معامله باطل شده، اصیل موظف است از عهده خساراتی که بر مالک وارد شده است، برآید.اما اگر فضول، مال مورد معامله را به اصیل تسلیم کرده باشد، اصیل علاوه بر جبران خسارات فوق الذکر، موظف است که مورد معامله را با جبران ضرر ناشی از نقص یا عیب و … به مالک برگردانده و اگر عین مال تلف شده باشد، موظف است مثل یا قیمت روز تادیه مال را به مالک تسلیم کند. در ای نصورت علاوه بر اثر معامله فضولی، آثار غصب نیز شامل اصیل می شود.

 رابطه اصیل و فضول در معامله فضولی
در رابطه حقوقی میان اصیل و فضول دو فرض متصور است.
1- اگر اصیل، به انجام معامله فضولی آگاه باشد و با این قصد معامله را انجام داده باشد، فقط حق استرداد ثمن پرداختی را دارد؛ چراکه آگاهانه معامله فضولی را انجام داده است. (قاعده اقدام)
2- اما اگر اصیل به انجام معامله فضولی آگاه نباشد، علاوه بر آن که استحقاق مطالبه ثمن پرداختی را دارد، می تواند برای مطالبه خسارات و غرامات خود، به فضول مراجعه کند.
غرامات به معنای خسارت یا ضرر و زیان مالی است که فضول باید بابت جبران خسارت به اصیل پرداخت کند.هم چنین اگر اصیل به دلیل انجام این معامله، مجبور به طرح دعوا و پرداخت هزینه دادرسی شود، می تواند تمامی این هزینه ها را از فضول مطالبه کند.ماده ۳۹۱ قانون مدنی مقرر کرده است «در صورت مستحق‌ للغیر درآمدن کل یا بعض از مبیع، بایع باید ثمن مبیع را مسترد دارد و در صورت جهل مشتری به وجود فساد بایع باید از عهده غرامات وارده بر مشتری نیز برآید.»
همچنین دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه شماره ۸۱۱ مورخ اول تیر سال 1400 در ارتباط با غرامات این چنین اعلام نظر کرده است: «با عنایت به مواد ۳۹۰ و ۳۹۱ قانون مدنی، در موارد مستحق للغیر درآمدن مبیع و جهل خریدار به وجود فساد، همان گونه که در رای وحدت رویه شماره ۷۳۳ مورخ 15 مهر سال 1393 هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز بیان شده است، فروشنده باید از عهده غرامات وارده به خریدار از جمله کاهش ارزش ثمن برآید. هرگاه ثمن وجه رایج کشور باشد، دادگاه میزان غرامت را مطابق عمومات قانونی مربوط به نحوه جبران خسارت از جمله صدر ماده ۳ قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹، عنداللزوم با ارجاع امر به کارشناس و بر اساس میزان افزایش قیمت (تورم) اموالی که از نظر نوع و اوصاف مشابه همان مبیع هستند، تعیین می‌کند و موضوع از شمول ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ خارج است …» با عنایت به رای وحدت رویه فوق الاشاره می توان این گونه بیان کرد که تعهد فضول به پرداخت قیمت واقعی مال مورد بحث، منوط به دریافت وجه رایج کشوری است؛ لذا اگر بخشی از وجه را دریافت کرده باشد، مکلف به پرداخت غرامت نسبت به همان میزان است. همچنین در تعیین میزان جبران خسارت، شاخص بانک مرکزی نقشی نداشته و ملاک عمل، قیمت روز امثال مبیع موضوع معامله فضولی از طریق کارشناسی است.نکته قابل توجه این است که اگر نسبت به مال غیر، معاملات متعدد فضولی انجام شود، هر یک از طرف های اصیل صرفاً می تواند به فضول معامله فضولی خود مراجعه کند.

 رابطه مالک و فضول در معامله فضولی
در ارتباط با رابطه میان مالک و فضول دو حالت وجود دارد:
1- اگر فضول مال مورد معامله را تصرف نکرده باشد، صرفاً از باب مسئولیت مدنی در مقابل مالک مسئول است و باید از عهده خسارات وارده جهت انعقاد معامله فضولی و اثبات بطلان آن ازجمله خسارات دادرسی و … برآید.
2- اما اگر فضول بر مورد معامله استیلا یافته باشد، در این صورت علاوه بر آثار معامله فضولی، عمل غصب نیز انجام شده است و مالک می تواند علاوه بر جبران خسارات، برای استرداد عین و منافع و در صورت تلف شدن مال، مثل یا قیمت آن به فضول مراجعه کند.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال