امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
شرط صادرات از مصوبه دولت حذف می شود؟
چکش کاری واردات خودرو
موضوع از سرگیری واردات خودرو از سال گذشته مطرح و طی چندین نوبت رفت‌وآمد بین مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و... در نهایت وزیر صمت، از تصویب کلیات آیین نامه واردات خودرو در هیأت وزیران و تصویب نهایی آن در آینده نزدیک خبر داد. در همین مدت بحث‌ها و صحبت‌ها پیرامون موضوع واردات ازجمله سقف قیمتی و حجم موتور خودروهای وارداتی، زمان واردات و... بسیار بود اما طبق اعلام مسئولان دولت و البته فعالان حوزه واردات، تا زمانیکه طرح واردات بصورت کامل نهایی، مصوب و ابلاغ نشود، جزییات دقیق مشخص نیست و ممکن است بازهم تغییراتی در نحوه یا شرایط واردات ایجاد شود. یکی از این تغییرات که روز گذشته یک منبع رسمی از آن خبر داد، احتمال حذف شرط صادرات است. کارشناسان معتقدند با توجه به مشکلات صنایع خودروسازی کشور، شرط صادرات با هدف واردات خودرو با مشکلاتی همراه خواهد بود.
اردیبهشت ماه امسال دولت تصمیم گرفت برای جبران کمبود تولید خودرو در کشور و شاید پایان دادن به شائبه انحصار در صنعت خودرو، واردات خودرو را آزاد کند و اجازه دهد مانند قبل از سال 97، خودروهای خارجی وارد کشور شوند. البته در روند اجرایی شدن این مصوبه شرط صادرات خودرو و قطعه برای واردات خودروهای خارجی به کشور لحاظ شد که همین موضوع با انتقادات جدی روبه‌رو شده است.

 چالش  واردات خودرو در مقابل صادرات
در ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو آمده است؛ "هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند."منتقدین این موضوع از جمله مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است؛ "مگر خودروسازان داخلی با کمبود قطعات مواجه نیستند؟! در این فضا چقدر قطعه قرار است صادر کنیم که در قبال آن واردات اثربخشی داشته باشیم؟ در بحث صادرات خودرو هم داستان همین است. کل صادرات خودروسازان در طول یک سال نهایتاً 500 میلیون دلار است. همچنین وقتی صادرات بسیار کمی ‌داریم، طبعاً نمی‌توانیم در ارقام قابل قبول و مناسبی واردات داشته باشیم و طبیعی است که در این شرایط، تنظیم بازار رخ نخواهد داد."
بررسی‌ها نشان می‌دهد، به‌صورت کلی در صورت عدم تعیین ضوابط خاص در روند واردات خودرو؛ شرط صادرات عاملی می‌شود تا نه‌تنها فضا برای افزایش قیمت خودروهای داخلی ایجاد شود بلکه از آن طرف شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز خواهیم بود زیرا هنوز ما با مازاد تولید روبه‌رو نیستیم و خودروساز نمی‌تواند جوابگوی تقاضای داخل باشد چه برسد به اینکه افزایش صادرات را رقم بزند.علاوه بر این به‌اعتقاد صاحب‌نظران این حوزه، با شرایطی که خودروسازان داخلی دارند و به‌‌خصوص عدم تطابق تولید با نیاز متقاضیان چنین شرطی حداقل تا دو سال باید حذف شود.

 تغییر در تعرفه های واردات 
در این شرایط خبرها حکایت از آن دارد که دولت می‌خواهد برای اولین بار تعرفه واردات خودرو را هم معقول‌تر کند و این امر قاعدتاً باعث کاهش نهایی قیمت خودرو می‌شود. براساس آمار در سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، دولت‌های وقت بیشترین تعرفه را برای واردات خودرو تنظیم کرده بودند که بعضاً و به‌اذعان واردکنندگان خودرو بین 85 تا 90 درصد بود، این امر ضمن درآمدزایی برای دولت، باعث می‌شد که حمایت‌های بی‌چون‌وچرا از صنعت خودرو ادامه پیدا کند.اما این بار رئیس‌جمهور بعد از ابلاغ 8 فرمان در 11 اسفندماه 1400 تأکید کرده است: «به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به‌میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف 3 ماه آینده رفع شود.»در این خصوص معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز ضمن تشریح جزئیات واردات خودرو، گفته است: عوارض تعیین‌شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی‌سی با 15 درصد کاهش، 10 درصد خواهد بود.
به‌گفته منطقی، عوارض خودرو دارای دستورالعمل است و این دستورالعمل از قبل توسط هیئت وزیران مصوب شده است. براساس مصوبه مذکور، عوارض واردات خودرو براساس حجم موتور بین 25 تا 95 درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر می‌شود، اما یک ردیف به جدول عوارض واردات خودرو نیز اضافه شده است، براین اساس تعیین شده است خودروهایی که حجم موتور آنها کمتر از 1000 سی‌سی است نسبت به عوارض 25درصدی که برای خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی است، عوارض کمتری بپردازند، بنابراین عوارض تعیین‌شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی‌سی با 15 درصد کاهش، 10 درصد خواهد بود.

 ابهام درباره مصوبات واردات خودرو
در زمان حاضر ضوابط اجرایی مصوبه واردات خودرو همچنان در حال چکش‌کاری است و همین امر عاملی شده است تا بلاتکلیفی این مصوبه وارد فاز جدیدتری شود، البته خبرها از تسنیم حاکی از این است که شاید تجدیدنظرهایی در شرط صادرات خودرو و قطعات در مصوبه واردات خودرو انجام و این موضوع از طریق واردات خودرو با منشأ ارز صادراتی و با رعایت ضوابط خاص و با تأیید وزارت صمت انجام شود، اما از آن طرف موافقت بانک مرکزی هم در این مسیر باید تأمین شود.روی‌هم‌‌رفته با تأکید اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور بر رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، آن‌هم حداکثر ظرف 3 ماه آینده باید عملاً در خردادماه شاهد نهایی شدن آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو و رفع ایرادات آن بود، اما شرایط فعلی نشان از آن دارد که هنوز خبری از جمع‌بندی دستورالعمل اجرایی مصوبه نیست و همین تعلل التهابات بازار را افزایش می‌دهد.
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم در خصوص واردات خودرو، با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو در دست وزارت صمت است، گفت: کمیته ای در این خصوص تشکیل شده که در حال تنظیم آن هستند اما این آیین نامه شفاف نیست و من با وزیر صحبت کردم اما فقط برخی موارد را توضیح دادند.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: تعرفه‌ای که گذاشته می شود، نوع خودرو، قیمت خودروهای وارداتی، تعداد خودروها و اینکه دست چه کسانی برسد و … همه مهم است که فعلا در مرحله تنظیم آیین نامه هستیم.
 
چین دو میلیون بشکه نفت از ایران خرید
آمار شرکت رصد نفتکش ورتکسا نشان می دهد چین قرار است حدود دو میلیون بشکه نفت از ایران دریافت کند. این محموله قرار است اواخر هفته جاری در جنوب چین برای پر کردن ذخایر استراتژیک، تخلیه شود و سومین محموله بزرگی است که از ماه دسامبر، از ایران وارد می شود. به گزارش رویترز، این محموله توسط یک نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران حمل می شود که نشان می دهد به صورت رسمی به عنوان خرید نفت ایران توسط چین ثبت خواهد شد.

بازگشت آرامش به بازار سکه و طلا 
به دنبال ایجاد ثبات نسبی قیمت اونس جهانی طلا در طول هفته و از سوی دیگر آرامش بازار ارز در داخل طی یک هفته اخیر، بازار سکه و طلای داخل نیز در آرامشی نسبی قرار گرفت؛ قیمت‌ها علیرغم اینکه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای هفته گذشته، کمی با افزایش همراه بودند، اما نسبت به هفته‌ پیش تر از آن متعادل‌تر شده و کاهش قیمت داشته‌اند. بر این اساس هر قطعه سکه تمام طرح جدید به ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم هم در آخرین روز معاملاتی هفته به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۷۸۳ تومان رسید.

تعرفه‌های جدید گاز از اوایل خرداد ابلاغ می‌شود
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که پیشنهاد تغییر تعرفه‌های گاز پرمصرف‌ها به دولت ارسال شده گفت: انتظار داریم که از اوایل خرداد بتوانیم ابلاغیه جدید درباره تغییر تعرفه‌ها را دریافت کنیم. نورموسوی گفت: شرکت ملی گاز از طریق وزارت نفت پیشنهادات خود را درباره تغییر تعرفه‌های گاز پرمصرف‌ها به دولت ارسال کرده؛ زیرا تعیین تعرفه‌ها از اختیارات دولت است. اگر ابلاغیه جدیدی به شرکت ملی گاز ارسال شود، برای ما لازم الاجراست و آمادگی آن را داریم.

میزان ارزش سهام عدالت
ارزش برگه های سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد 1.69 درصدی روبرو شد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با افزایش 1.9 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش 0.96 درصدی داشته‌اند. برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم اردیبهشت ماه به ترتیب با افزایش  128 هزار تومانی، 154 هزار تومانی، 166 هزار تومانی و 313 هزار تومانی نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه مواجه شده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 758 هزار تومان، 9 میلیون و 332 هزار تومان، 10 میلیون و 91 هزار تومان و 18 میلیون و 969 هزار تومان. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 50 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.
 
دورریز محصولات کشاورزی ۳۰ درصد کل تولیدات
 میرسامان پیشوایی، رییس سازمان ملی بهره‌وری گفت: سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که در طول زنجیره تولید تا مصرف، ۳۰ درصد آن تلف می شود. پیشوایی با اشاره به اهمیت بالای بهره‌وری در کشور گفت: به طور مثال مصرف سرانه آب شهروندان تهرانی روزانه ۲۵۰ لیتر است این در حالی است که در کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای توسعه یافته ۷۰ تا ۸۰ لیتر سرانه مصرف روزانه آب آنهاست یعنی ما سه برابر کشورهای توسعه یافته آب مصرف می‌کنیم. در بخش انرژی هم شاخص شدت انرژی نشان می‌دهد وضع مطلوبی نداریم. رییس سازمان بهره‌وری ایران به کم بودن بهره‌وری در بخش‌های کشاورزی و صنعت اشاره و اظهار کرد: سالانه در کشور ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کنیم که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن معادل ۳۹ میلیون تن در زنجیره تولید تا مصرف تلف می‌شود به این معنا که از زمان برداشت تا بسته بندی، حمل و نقل و مصرف در خانوار بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی هدر می‌رود. برای این میزان هدررفت ۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. یعنی ۹ میلیارد متر مکعب آب را به محصول تبدیل می‌کنیم و آن را هدر می‌دهیم.

اخذ مجوز تاسیس اولین بانک فراساحل
 سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مجوز تاسیس اولین بانک آفشور کشور از بانک مرکزی اخذ شد و رایزنی برای ایجاد شبکه سهامداران در حال انجام است. وی  ادامه داد: سهامداران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بانک فراساحلی (Offshore) اعلام آمادگی کردند که با تاسیس این بانک مزایای بسیاری از جمله تسهیل سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران به وجود می‌آید‌.محمد ضمن بیان تراز تجار مناطق آزاد و مناطق ویژه گفت: با وجود اینکه همگان تصور می‌کنند، واردات در مناطق آزاد و ویژه از صادرات بیشتر است اما مطابق آمار میزان صادرات در این مناطق ۱۱ میلیارد دلار بیشتر از واردات است. محمد تاکید کرد: مسئله ایجاد بورس بین‌الملل در مناطق آزاد پیگیری می‌شود. وی در بیان میزان صادرات مناطق آزاد گفت: ارزش صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به طور مجموع ١۵ میلیارد و ٧٠٠میلیون دلار بوده است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: ١۶٣ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محقق شده‌ است.
 
رییس کل دادگستری استان البرز خبر داد
جلوگیری از تغییر کاربری ۸۰ هکتار از اراضی زراعی ساوجبلاغ
رییس کل دادگستری استان البرز از جلوگیری از تغییر کاربری ۸۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ های ساوجبلاغ به ارزش معادل بیش از یک هزار میلیارد تومان خبر داد.
حسین فاضلی هریکندی با اعلام جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز و آزادسازی ۸۰ هکتار از اراضی در معرض تغییر کاربری در شهرستان ساوجبلاغ گفت: این اقدام پس از دستور و تاکید مجدد رییس قوه قضاییه در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه، مبنی بر ضرورت تداوم مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، در روستاهای «اغشت»، و«باغبانکلا» واقع در بخش چندار در حوزه قضایی شهرستان ساوجبلاغ انجام شد.
وی با بیان اینکه شخصا در این عملیات آزادسازی حضور داشته و رییس دادگستری و دادستان شهرستان ساوجبلاغ و نیز مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان ساوجبلاغ نیز وی را همراهی می‌کردند، عنوان کرد: ارزش اراضی آزادسازی شده، معادل یک هزار و ۸۰ میلیارد تومان است.رییس کل دادگستری استان البرز افزود: مساحت اراضی کشاورزی و باغ هایی که از تغییر کاربری آنها جلوگیری شد، مجموعا حدود ۸۰ هکتار است که شامل بیش از ۴۸ مورد دیوارکشی غیرمجاز به طول تقریبی ۳ هزار و ۵۰ مترمربع، ۱۲ مورد بنای غیرمجاز در حال ساخت به مساحت تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، بیش از ۱۴ مورد محوطه سازی به مساحت تقریبی بیش از یک هزار و ۵۰۰ مترمربع، ۳ مورد آلاچیق به مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع، ۲۰ مورد دپوی مصالح به مساحت تقریبی ۵۰۰ مترمربع و بیش از ۸ مورد گودبرداری به مساحت تقریبی ۵۵۰ متر مربع برای استخر بوده است.
فاضلی هریکندی با اشاره به تبیین اولویت های پانزده گانه ابلاغی رییس قوه قضاییه در سال جاری تصریح کرد: یکی از این اولویت ها، بر ضرورت اهتمام هرچه بیشتر در صیانت از حقوق عامه به ویژه در امر مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها و برخورد متناسب با مسئولانی است که در این زمینه کوتاهی می کنند، تاکید دارد و در همین زمینه از ابتدای سال جاری تاکنون با استفاده از سامانه هوشمند و برخط، از تغییرکاربری حدود ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغ های استان البرز جلوگیری شد.وی در ادامه با ذکر برخی هشدارها به افراد سودجو، خریداران و دستگاه های متولی گفت: به افراد سودجو ‌و فرصت طلب که با خرید اراضی زراعی و باغ ها از مردم نسبت به تفکیک و قطعه بندی غیرمجاز جهت ویلاسازی اقدام می کنند، تذکر می‌دهیم که صرف تفکیک و خرد کردن اراضی به این منظور، جرم و قابل تعقیب خواهد بود و در این خصوص نیز پرونده‌هایی طرح  شدهو در حال رسیدگی است.
رییس کل دادگستری استان البرز به خریداران نیز متذکر شد: مردم توجه کنند که برای جلوگیری از اتلاف سرمایه و اموال خود به واسطه تخریب ساخت و ساز غیرمجاز، قبل از هرگونه ساخت و ساز، باید از جهاد کشاورزی منطقه مجوز اخذ کنند.فاضلی هریکندی با تاکید بر اهتمام‌ بیشتر دستگاه های متولی در حوزه اراضی از قبیل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در مراحل اولیه شروع ساخت و سازها، تاکید کرد: دادگستری کل این استان با هرگونه ارائه خدمات و واگذاری انشعاباتی از قبیل برق، آب و گاز به ویلاهای غیرمجاز بدون اخذ مجوز قانونی از جمله تاییدیه جهاد کشاورزی، برخورد جدی و قاطع خواهد داشت. وی با اشاره به بازداشت اخیر یکی از مدیران شرکت توزیع برق استان البرز به اتهام واگذاری اشتراک غیرمجاز متذکر شد: در اجرای سیاست های اعلامی رییس قوه قضائیه، دادگستری این استان در سال جاری علاوه بر ادامه مقابله قاطع با تغییر کاربری‌ها، با اهمال و ترک فعل مدیران در این حوزه نیز ‌برخورد خواهد کرد.
 
امکان اشتغال زندانیان دارای رأی باز در مرکز تولیدات آبزی پروری
رییس کل دادگستری استان گیلان گفت: زندانیان دارای رأی باز می توانند در این مرکز در چارچوب ضوابط و مقررات مشغول به کار شوند.حجت الاسلام حمزه خلیلی در بازدید از مرکز حفاظت از ماهیان خاویاری بخش سنگر و نیز فاز یک پارک جنگلی سراوان، با بیان اینکه این مرکز با مشکلاتی در حوزه تامین منابع انسانی و منابع اعتباری مواجه است، اعلام کرد که زندانیان دارای رأی باز می توانند در این مرکز در چارچوب ضوابط و مقررات مشغول به کار شوند تا هم مشکل نیروی انسانی آنان مرتفع شده و هم کمکی برای معیشت خانواده های زندانیان باشد.وی حمایت و احیای این واحد تولیدی را که دارای حدود ۳۶ استخر ماهی و بیش از یکصد هکتار اراضی است، موجب افزایش میزان اشتغال دانست و افزود: اکنون حدود ۱۹ نفر در این مرکز مشغول به کار هستند و در صورت رفع موانع و بهره مندی از تمام ظرفیت، ۲۰۰ نفر نیز می توانند در آن فعالیت کنند.احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز در بخش دیگری از این بازدید گفت: فاز یک جنگل سراوان بستر مساعدی در جهت اشتغال زایی مردم منطقه به شمار می رود و با توجه به مشکلات مردم سراوان در زمینه پسماند و زباله، لازم است تا هرچه زودتر فاز یک این جنگل به بهره برداری برسد.وی با بیان اینکه بنا به دستور رییس کل دادگستری استان گیلان، این جنگل باید از طریق مزایده در اختیار شرکت تعاونی روستاییان قرار گیرد، اظهار کرد: مساحت جنگل سراوان ۴۳۴ هکتار است که اجرایی شدن این طرح علاوه بر اشتغال زایی، موجب حفاظت و صیانت از جنگل های هیرکانی خواهد شد.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده عوامل ناامنی اقتصادی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از رسیدگی خارج از نوبت و در شعب ویژه به پرونده عوامل ناامنی اقتصادی خبر داد.سید مصطفی بحرینی در جمع مسئولان دستگاه‌های انتظامی و امنیتی استان فارس به موضوع برخورد با اخلالگران نظام اقتصادی و جلوگیری از احتکار، گرانفروشی و توزیع ناعادلانه کالاهای ضروری مردم با محوریت دادستانی مرکز استان فارس اشاره کرد.وی گفت: تعقیب و برخورد با عوامل ناامنی اقتصادی، قصور احتمالی و ترک وظایف شغلی مدیران و کارکنان مربوطه بدون اغماض و با قاطعیت و بر اساس موازین قانونی در شعب ویژه و خارج از نوبت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
 
زمان پایان سال تحصیلی
 معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: زمان آموزش دانش‌آموزان تا امروز، ۳۱ اردیبهشت بوده و دانش‌آموزان از اول تا ۱۲ خردادماه در امتحانات شرکت می‌کنند و پس از برگزاری امتحان می‌توانند به خانه بازگردند. رضوان حکیم‌زاده بیان کرد: البته مدارس طبق مقررات دایر هستند و کادر اداری برای اعلام نتایج و ثبت‌نام دانش‌آموزان حضور دارند.به گفته وی دانش‌آموزان دبستانی از اول تا 12 خرداد باید در امتحانات کتبی شرکت کنند. در پایه‌های اول، دوم، سوم ابتدایی، یعنی دوره اول ابتدایی، دروس فارسی و ریاضی، پایه‌های چهارم و پنجم دروس فارسی، ریاضی و علوم و در پایه ششم، دانش‌آموزان، در تمام دروس آزمون کتبی خواهند داد.

افزایش حق عائله‌مندی بازنشستگان 
 مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش حق عائله‌مندی بازنشستگان کشوری خبر داد و گفت: مبلغ عائله‌مندی ۸۱۴ هزار و ۷۷۹ تومان و حق اولاد نیز ۳۱۶ هزار و ۸۵۸ تومان خواهد بود.علی خدامی بیان کرد: برای بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال ۱۴۰۱ باشد، مبلغ عائله‌مندی ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان و حق اولاد هم صد و ۵ هزار و ۶۱۹ تومان محاسبه خواهد شد.

تشکیل کمیته جام جهانی بین ایران و قطر 
 وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر استفاده از فرصت جام جهانی قطر برای ارتقای همکاری‌های عمیق در سه حوزه گردشگری، میراث‌ فرهنگی و صنایع‌ دستی بین ایران و قطر تاکید کرد.سید عزت‌الله ضرغامی در دیدار با وزیر فرهنگ قطر با طرح پیشنهاد تشکیل کمیته جام جهانی، گفت: تشکیل این کمیته و کارگروه‌های مرتبط می‌تواند منجر به طرح ایده‌ها و نتیجه بهتر شود.
 
خطر ‌لغزش زمین در چالوس و هراز
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به احتمال وقوع پدیده‌های نظیر زمین لغزش در جاده‌هایی مانند چالوس و هراز بر ضرورت جلوگیری از آن تاکید کرد.علی بیت الهی گفت:‌ در جاده‌ها بسته به موقعیت و محل آنها ممکن است شاهد پدیده‌هایی مانند فرونشست، فروریزش و زمین لغزش باشیم. به عنوان مثال در مسیر جاده‌های منتهی به شمال کشور مانند جاده‌های تهران به سمت استان‌های، گلستان، گیلان و مازندران، فرونشست و فروریزش رخ نمی‌دهد یا احتمال آن خیلی خیلی کم است، اما احتمال وقوع زمین لغزش‌ در این جاده‌ها وجود دارد. از نظر مهندسی و اجرای پروژه‌ها نمی‌توان هزینه سنگینی را برای آن اختصاص داد و تمامی دامنه‌ها را دیوارکشی کرد ولی در برخی از مناطق که خطر بالا است می‌توان اقدامات مهندسی ویژه‌ای را پیش‌بینی کرد.

 تکمیل ظرفیت بهشت زهرا (س)تا ۷ سال دیگر
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: ظرفیت این آرامستان پر نشده و تا 6 تا هفت سال دیگر جا دارد.سعید غضنفری اظهار کرد:  افرادی که در گذشته قبر رزرو کردند، می‌توانند به قیمت روز، هزینه قبر را پرداخت کنند و آن را تحویل بگیرند. البته در هفت نقطه شهر تهران زمین هایی شناسایی شده که در صورت پرشدن ظرفیت این آرامستان، مردم به آنجا مراجعه کنند. وی گفت: خريد و فروش قبر وجود ندارد اما می توان قبر را به بهشت زهرا با همان قيمت تحويل داد.

اتمام پروژه‌های بهداشتی مناطق محروم در اولویت 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: اتمام پروژه‌های بهداشتی، مناطق محروم و پروژه‌های مربوط به قانون جوانی جمعیت در اولویت هستند.بهروز رحیمی با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه، افزود: برخی از مواد قوانین بالادستی همچون قوانین برنامه مربوط به حوزه سلامت بوده و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید در تدوین برنامه هفتم نقش آفرینی کنند.  بهره وری را با بیشترین میزان دسترسی به اهداف با مشارکت مالی عادلانه و پاسخگویی می توان افزایش داد. 

ساخت تجهیزات پزشکی توسط دانش بنیان‌های ایرانی
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از اختراع و ساخت دستگاه‌های تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای اولین بار در دنیا خبر داد.حسین قناعتی افزود: امروز در عرصه پژوهش دیگر انتشار پتنت خیلی مهم است که در این زمینه ایران رتبه ۳۹ دنیا را داراست؛ بنابراین باید به این سمت حرکت کنیم.به گفته وی سودآوری شرکت‌های دانش بنیان فقط در دارو بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بوده است و ادامه اقداماتی نظیر احداث این شهرک می تواند کشور را از مصرف کننده به تولید کننده تکنولوژی تبدیل کند. 

ملاحظات حقوقی فروشنده ملک
فروشنده ملک باید در زمان معامله، برخی نکات حقوقی را مدنظر قرار دهد تا احتمال هرگونه مشکل حقوقی برای وی به حداقل برسد.
 اعتبارسنجی مالی خریدار
در زمان انجام معامله در مورد فروش یک ملک، مهمترین تعهدی که خریدار متقبل می شود، پرداخت به موقع ثمن (مبلغ) قرارداد است.گاهی مشاهده می شود که خریدار ملک با وجود اینکه توان مالی لازم را جهت خرید ملک ندارد، اقدام به انعقاد معامله کرده و بعد از امضای قرارداد، به دلیل عدم تمکن مالی لازم در پرداخت ثمن، با مشکل مواجه می شود.بنابراین اولین نکته مهم که فروشنده باید مدنظر داشته باشد، ارزیابی وضعیت مالی خریدار است.برای ارزیابی وضعیت مالی خریدار، فروشنده می تواند از او بخواهد که گردش مالی، گواهی سپرده بانکی و … خود را ارائه کند.

 اهلیت حقوقی خریدار
امکان دارد که خریدار در زمان انجام معامله، اهلیت لازم را نداشته باشد و به همین دلیل مشکلات متعددی به وجود آید و فروشنده در حالت بلاتکلیفی قرار گیرد.بنابراین توصیه می شود در هنگام معامله، اهلیت حقوقی خریدار بررسی شود.

 قرار دادن شرط فسخ در صورت عدم وصول چک خریدار
در اغلب موارد، خریدار جهت پرداخت ثمن معامله، چکی را به فروشنده تسلیم می کند. این چک ممکن است عادی، تضمین شده یا چک بین بانکی باشد.اگر چک تضمین شده یا بین بانکی باشد، مشکلی جهت وصول آن وجود ندارد؛ مگر اینکه چک، جعلی باشد.اما اگر چک عادی صادر شود، ممکن است بنا به دلایلی از جمله کسری موجودی، عدم مطابقت امضا و… برگشت بخورد و وصول نشود.
در تمامی موارد ذکرشده به جز موردی که چک جعلی است، معامله صحیح است و در صورت عدم وصول چک، فروشنده تنها می تواند وجه چک را از خریدار مطالبه کند و نمی تواند به بهانه عدم وصول وجه چک، تعهدات خود را انجام ندهد.بنابراین در این شرایط اگر حق فسخ برای فروشنده در صورت عدم وصول وجه چک خریدار، در قرارداد وجود داشته باشد، فروشنده می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.

 شرط محدودیت انتقال ملک توسط خریدار قبل از تسویه حساب کامل
با امضای مبایعه نامه میان خریدار و فروشنده، خریدار مالک ملک محسوب می شود و می تواند اقدام به انتقال ملک به اشخاص دیگر کند.گاهی اوقات دیده می شود که خریدار با وجود اینکه اندکی از ثمن معامله را پرداخت کرده، قبل از تسویه حساب کامل با فروشنده، اقدام به فروش ملک کرده و ممکن است مشکلاتی را برای فروشنده ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود که در قرارداد شرط شود که خریدار تا زمان تسویه حساب کامل با فروشنده، حق انتقال ملک به غیر را نداشته باشد.

 صدور چک توسط اشخاص ثالث
به گزارش عدالت سرا، اگر چک های ثمن قرارداد توسط شخصی غیر از خریدار صادر شود و خریدار نیز به عنوان ضامن، پشت چک ها را امضا کند، در این صورت فروشنده در صورت برگشت خوردن چک ها می تواند همزمان علیه صادرکننده و ضامن، اقدام قانونی انجام دهد.اما بهتر است صادرکننده چک، همزمان با امضای قرارداد اقدام به امضای چک ها کند تا احتمال جعلی بودن چک یا بروز هرگونه ادعا از سوی صاحب حساب به حداقل برسد و همچنین مشخصات چک نیز در مبایعه نامه نوشته شده و قید شود که در صورت برگشت خوردن چک و اثبات هرگونه ادعای اشخاص ثالث در خصوص چک مانند جعلی بودن و … فروشنده حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

 فروش ملک با وام
اگر ملک دارای وام و در رهن بانک باشد و طرفین توافق کنند که ملک با وام به خریدار منتقل شود، توصیه می شود با مراجعه به بانک مرتهن، دفترچه وام متعهد پرداخت، از فروشنده به خریدار، تغییر نام داده شود.در صورتی که امکان انتقال تعهدات به خریدار وجود نداشته باشد، با توجه به اینکه متعهد اصلی به بانک، فروشنده است، خریدار ممکن است اقساط را نپردازد؛ بنابراین توصیه می شود در قرارداد، ضمانت اجرایی اعم از الزام خریدار به پرداخت خسارت در تاخیر پرداخت اقساط یا حق فسخ قرارداد توسط فروشنده در صورت عدم پرداخت تعداد مشخصی از اقساط، برای فروشنده در نظر گرفته شود.

 چک تضمین شده یا بین بانکی
در اخذ چک تضمین شده یا بین بانکی بهتر است که این نکات رعایت شود:حتی المقدور در معاملات از اخذ چک عادی خودداری کرده و چک تضمین شده یا بین بانکی دریافت کنید.قبل از دریافت چک تضمین شده یا بین بانکی، صحت صدور چک را از بانک صادر کننده استعلام کنید.

 مستندات قانونی 
صورت جلسه نشست قضایی استان اصفهان/ شهر کاشان مورخ 4 مرداد سال 1397: چنانچه در عقد بیع شرط فاسخ ذکر شده و قبل از تحقق شرط فاسخ، مورد معامله توسط خریدار به شخص ثالث منتقل شود، پس از تحقق شرط فاسخ، آیا امکان استرداد مبیع به فروشنده اولیه وجود دارد؟ و وضعیت بیع دوم فی‌مابین خریدار و ثالث چگونه است؟نظر هیات عالی: با تحقق شرط فاسخ و انفساخ یا فسخ قرارداد اولیه بین فروشنده و خریدار، آثار آن به معامله دوم بین خریدار اول و ثالث تسری نمی‌یابد و بنا به وحدت ملاک ماده ۲۸۶ قانون مدنی، انتقال قانونی مورد معامله به ثالث در حکم تلف تلقی می شود و مبیع به فروشنده اولیه برنمی‌گردد؛ چه قرارداد دوم صحیح است و شرایط اساسی صحت قرارداد را علی رغم وجود شرط فاسخ در عقد اول، دارد.  نظر ابرازی یکی از اعضای هیات عالی: در صورتی که مورد معامله مال غیرمنقول دارای سابقه ثبت بوده و با قرارداد عادی منتقل شده باشد، بر عقیده خود باقی هستم.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال