امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

قیمت کالاهای یارانه‌ای ایران در بازار افغانستان دو برابر شد
پس از افزایش قیمت کالا‌های یارانه‌ ای در ایران، افغانستان که به گفته بازرگانان نزدیک به ۸۰ درصد از نیازمندی‌های خود را از این کشور وارد می‌کند، با افزایش قیمت این کالا‌ها رو به‌روست.در حال حاضر مواد غذایی، چون ماکارانی، برنج، روغن، شکلات و مواد شوینده در بازار هرات با دوبرابر قیمت فروخته می‌شود.فروشندگان موادغذایی در افغانستان می‌گویند افزایش قیمت موادغذایی در کشور ایران تاثیر مستقیمی بر بازارهای این کشور گذاشته و کالاهایی که از ایران وارد می‌شوند در بازار هرات و شهرهای دیگر با دو برابر قیمت به‌فروش می‌رسند. حمید الله خادم، رییس اتاق معادن و صنایع هرات در این باره به فارس گفت: اگر قیمت کالا‌های وارداتی در بازار افزایش یافته و مواد خام برای تولید به شدت گران شده است، باید این فرصت خوب را غنیمت بشماریم و حکومت در کنار بخش خصوصی تلاش کند با استفاده از منابع داخلی و نیروی کاری جوان اقدام به تولید کند و افغانستان را به سمت خودکفائی در تمام عرصه‌ها بکشاند.
وی تاکید کرد: با وضع ممنوعیت واردات اقلام کشاورزی از سوی حکومت، کشاورزان محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند و برای فردای خود برنامه خوبی خواهند داشت، اگر این روند از سوی حکومت ادامه یابد و آمار واردات مواد غذایی و دیگر کالا‌ها کاهش یابد تولیدات داخلی تقویت می‌شود و تاثیر خوبی بر صادرات افغانستان خواهد داشت. یعقوب مشعوف کارشناس مسائل اقتصادی در هرات اظهار داشت: افغانستان یک کشور کاملا مصرفی و متکی به واردات است و تغییرات قیمت در کشور‌های همسایه سبب می‌شود تا قیمت کالا‌ها در هرات هم افزایش یابد، اما تا زمانی که حکومت خود را از قالب وابستگی به کشور‌های خارجی و همسایه خارج نکند این چالش‌ها همچنان باقی خواهد بود. گفتنی است که شهروندان هرات تاکید دارند با افزایش قیمت کالا‌های مورد نیاز در بازار دیگر توان خرید مواد مورد نیازشان را ندارند و حکومت باید برای کاهش قیمت‌ها اقدام کند.

پرداخت سود سهام عدالت جاماندگان آغاز شد
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: پرداخت سود ۲۰۰ هزار نفر از جاماندگان دریافت سود سهام عدالت آغاز شده است. محمود حسنلو به واریز سود سهام عدالت مشمولان این سهام اشاره کرد و افزود: استخراج اطلاعات و محاسبه سود جاماندگان سهام عدالت از روز شنبه 31 اردیبهشت آغاز شده و امیدوارم تا امروز یکشنبه، همه پرداخت‌ها انجام شود. وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت در ۲ ماه نخست امسال مشکل شماره شبای معتبر بانکی خود را برطرف کرده بودند، به همین علت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از شنبه، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این تعداد از سهامداران را به حسابشان واریز کرد.  معاون عملیات سمات با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند، گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود.  حسنلو درباره سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، اظهار داشت: این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند. 
معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات با بیان اینکه سهامداران عدالت نگران سود سال‌های گذشته خود نباشند، تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده است اما امیدواریم این گونه سهامداران هر چه سریعتر مشکل شماره شبا معتبر بانکی خود را حل کنند تا این شرکت بتواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آنها را پرداخت کند.  گفتنی است، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با هدف ایجاد سامانه‌ای یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات مطلوب به سهامداران بازار سرمایه راه‌اندازی شده است.علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبگاه  www.sejam.ir به‌صورت حضوری و غیرحضوری ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند و به باشگاه بزرگ مشتریان بازار سرمایه ملحق شوند.

 

آرایش جدید ایران و روسیه در بازار نفت چین
فریدون برکشلی، مدیر گروه دفتر مطالعات انرژی وین در خصوص این سوال که نفت  روسیه رقیب نفت ایران در بازار چین شده است؟گفت: در شرایط فعلی بازار نفت، تقاضا از عرضه بیش‌تر است، بنابراین تولیدکننده‌ای جای فروشنده دیگری را در بازار نمی‌گیرد بلکه بازارهای مقصد جابه‌جا می‌شوند.وی افزود:  بنده غالبا این تحلیل را در گزارشات دیده‌ام. البته در کوتاه‌مدت، هر عرضه‌کننده‌ای که به بازار و مقصد مشخصی وارد می‌شود، تهدیدی را برای عرضه‌کننده قبلی ایجاد می‌کند. اما این تحلیل مربوط به شرایط اشباع بازار است. وقتی که عرضه در بازار بیش از تقاضا است، جنگ سهمیه‌ها بین عرضه‌کنندگان بدیهی است. در حقیقت وجود اوپک به عنوان، سازمان مدیریت‌کننده و تنظیم بازار بر پایه مدیریت عرضه کار می‌کند. برکشلی افزود: وقتی که تولیدکنندگان قادر به عرضه سهمیه تخصیصی خود به بازار نیستند، یعنی تمام تولیدکنندگان اوپک، اوپک پلاس و غیراوپک همه تولید می‌کنند ولی باز هم تقاضا بیشتر از عرضه است، بنابراین تولیدکننده‌ای جای فروشنده دیگری را در بازار نمی‌گیرد. البته بازارهای مقصد جابه‌جا می‌شوند.
وی افزود:  شرایط بازار جهانی مانند استخری است که از هر کجای آن آب بردارید، تغییری در سطح آب استخر درون آن مشاهده نمی‌شود. البته موضوع فرآورده نفتی فرق دارد. مصرف‌کنندگان فرآورده، بر روی فرآورده با ویژگی مشخصی حساسیت دارند. در هفته‌های اخیر بحث بازار جهانی نفت، از اوپک تولیدکنندگان به سمت ایجاد اوپک خریداران سوق پیدا کرده است.برکشلی با اشاره احتمال پوشش خلا نفت روسیه در بازار اروپا توسط عراق و عربستان گفت:  آینده بازار جهانی نفت از آن آسیا و کشورهای موسوم به جنوب است. وقتی صحبت از تغییر ژئواستراتژی انرژی می‌کنیم، البته بحث کوتاه‌مدت نیست. اما بالاترین نرخ‌های رشد تقاضای جهانی نفت در آسیا است. هندوستان، چین، کشورهای آ.سه.آن، بنگلادش و بقیه آسیا، موتور رشد تقاضای جهانی هستند.به گفته او در واقع در آسیا رشد بالای اقتصادی و به تبع آن رشد بالای مصرف انواع انرژی و به ویژه نفت و گاز رخ خواهد داد. بنابراین، زمینه‌های بروز تغییرات در آرایش ژئوانرژی دنیا طی دهه گذشته شکل گرفت، اما اینک با وقایع اوکراین جدی‌تر شده است. بد نیست که در اینجا اشاره کنم که رهایی معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی از چنبره دلار هم که البته چند سالی است شروع شده، حالا جدی‌تر شده است.

عوارض صادراتی محصولات معدنی بازار را متعادل کرد
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میزان عوارض صادراتی محصولات معدنی عدد ثابتی نیست، گفت: وضع این عوارض افزایش قیمت‌ها را متوقف کرد و از آنجا که موجب شد بسیاری از محصولات مانند سیمان و میلگرد از کشور خارج نشود، بازار متعادل شد.وی درباره تغییر عوارض صادراتی محصولات معدنی، گفت: عوارض پلکانی است و هرچه شکاف قیمت‌های خارجی با بهای محصولات داخلی بیشتر شود، عوارض افزایش می‌یابد و هرچه این فاصله کمتر شود، عوارض نیز کاهش پیدا می‌کند.
وی افزود: عوارض صادراتی عدد ثابتی نیست و منعطف است و از آنجا که قیمت جهانی این محصولات کاهش یافته، عوارض نیز پلکانی کم شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد
درخواست افزایش ظرفیت پرداخت یارانه به 95 درصد
پرداخت یارانه کالاهای اساسی بعد از اجرای اصلاح نظام پرداخت یارانه به یکی از موضوعات داغ تبدیل و انتقاداتی به این مساله وارد شده است. بر این اساس هفته گذشته رییس جمهور اعلام کرد به هر خانواری که درباره یارانه‌ها اعتراض کرده این ماه یارانه تعلق می‌گیرد. همچنین خبرها حاکی از این است که مجلس نیز پیشنهاد داده که برای یک بار دیگر امکان ثبت نام برای خانوارها فراهم شود تا آن‌ها بتوانند از ظرفیت دریافت یارانه کالاهای اساسی برخوردار شوند. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته با بیان این‌که «از دولت می‌خواهیم ظرفیت پرداخت یارانه را به 95 درصد افزایش دهد»، گفت:‌ مجلس و کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرده و نشست مشترکی با وزیر کار خواهیم داشت چون موضوع بازنگری و دهک‌بندی‌ها در دستور کار مجلس است.
به دلیل عدم به روزرسانی اطلاعات و فرمول عملی در پایگاه های اطلاعاتی، بخش زیادی از جمعیت کشور از دریافت یارانه جدا شده‌اند. کما این‌که تاکنون هم سامانه مربوط به پرداخت یارانه به گونه‌ای بوده که یک طرفه عمل می‌کرده بدان معنا که اگر فردی از پرداخت یارانه حذف می‌شد در کنارش افرادی که شرایط دریافت یارانه را داشتند، به این سامانه اضافه نمی‌شدند.

    تداوم ثبت نام از جاماندگان
بر این اساس بازنگری در شناسایی دهک ها به یکی از الزامات تبدیل شده است. البته روند ثبت نام جاماندگان نیز همچنان ادامه دارد و متقاضیان دریافت یارانه می‌توانند امروز نیز بدون محدودیت مربوط به شماره کارت ملی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.طی زمانبندی صورت گرفته جهت ثبت نام از جاماندگان از یارانه نقدی، امروز اول خردادماه، متقاضیان می‌توانند بدون رعایت شماره آخر کد ملی برای ثبت نام اقدام کنند. با اتمام امروز، اگر همچنان کسانی از ثبت نام جامانده باشند، باید منتظر باشند تا سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان دیگری را مشخص و اعلام کند.ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، طبق تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام می‌شود که از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شد. بر اساس زمان اعلامی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مقرر شد در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت افرادی که عدد آخر کد ملی آنها زوج است برای ثبت نام اقدام کنند و در دور روز دوم یعنی ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت هم افرادی که عدد آخر کد ملی آنها فرد است.ثبت نام از برای یارانه، محدود به گروه خاصی نیست و تمامی افرادی که یارانه دریافت نمی‌کنند، می‌توانند جهت ثبت نام اقدام کرده تا درخواست آنها بررسی شود.متقاضیان ثبت‌نام باید برای کسب اطلاع از آخرین وضعی ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره‌گیری و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه اقدام ‌کنند.با اتمام ثبت نام و انجام بررسی‌های اولیه توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها، لیست جهت بررسی نهایی و انجام دهک‌بندی در اختیار وزارت رفاه قرار خواهد گرفت و در صورت تائید نیاز متقاضی به دریافت یارانه، به لیست یارانه‌بگیران اضافه خواهد شد.

   ضرورت بازنگری جدی در پایگاه جامع رفاه ایرانیان
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تاکید بر ضرورت تکمیل سامانه های اطلاعاتی گفت:  با توجه به اهمیت سامانه رفاه ایرانیان به عنوان مرجع پرداخت یارانه از رییس جمهور خواستیم که 95 درصد جامعه تحت پوشش برای دریافت یارانه قرار گیرند چون بعضا حتی از روستاها به ما مراجعه کردند که یارانه دریافت نمی‌کنند یا این‌که ملاک حذف یارانه دریافت حقوق تمامی اعضای خانواده بوده است که این هم دارای اشکالاتی است. برای رفع این اشکالات نشست مشترکی با وزیر کار برگزار خواهد شد و این موضوع را بررسی می‌کنیم. مردم نگران نباشند و بدانند که همه آحاد جامعه مشمول دریافت یارانه کالاهای اساسی خواهند شد به جز درصدی که تمکن مالی دارند.پورابراهیمی با بیان این‌که «روش گردآوری اطلاعات باید تغییر کرده و شفاف باشد»، افزود: این‌که خانواری دارای واحد مسکونی و خودرو است نباید ملاکی برای حذف یارانه باشد چون ممکن است همان خانواده فرزند معلولی داشته که آن در محاسبه یارانه لحاظ نشده است یا این‌که افراد از دارایی خودرو و ماشین برخوردار باشند، اما حجم قابل توجهی بدهی داشته باشند و این بدهی‌ها برای پرداخت یارانه محاسبه نشده است. به همین دلیل است که تأکید ما این بوده که باید این موارد در تعیین دهک‌ها مبنای عمل باشد بدان شکل که تعهدات و هزینه‌های خانوار و بعد دارایی و منابع درآمدی آن‌ها محاسبه شود.
وی تأکید کرد که باید بازنگری جدی در پایگاه جامع رفاه ایرانیان به عنوان مبنای محاسبه دهک‌ها صورت گیرد و اطلاعات ورودی و درآمد خانواده در کنار هزینه‌های آن‌ها مبنای عمل قرار گیرد. ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در شرایط کنونی هر خانواری نیازمند دریافت یارانه کالاهای اساسی باشد می‌تواند از آن بهره‌مند شود. اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره معیار دهک بندی خانوارها و  پرداخت یارانه ها گفته بود:  معیار دهک‌بندی مجموعه‌ای از متغیر‌های مالی مثل خودرو گردش بانکی سود‌های بانکی است ملک و خانه افراد جزو ملاک‌ها دهک‌بندی نیست و بعد خانواده را با درآمد، جریان مالی، حقوق و سود بانک را در نظر می‌گیریم و دهک‌بندی را انجام می‌دهیم این اطلاعات را هم از خزانه کل کشور، بانک مرکزی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی گرفته‌ایم.به گفته عبدالملکی، برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم فرزندان خانواده شاغل هستند درآمد و ماشین دارند عملا جدا شدند، اما در سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار تمام درآمد و دارایی خانواده را ملاک قرار می‌دهد.حال باید دید نتیجه نهایی جلسات دولت و مجلس در این زمینه چه سرانجامی خواهد داشت. در هر صورت موضوع پایگاه های اطلاعاتی یکی از چالش های مهم در موضوعات اقتصادی از جمله مالیات ها و همچنین یارانه ها بوده است و بازنگری در آن از ضروریات است.   بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته اول خرداد ۱۴۰۱ حاکی از افزایش قیمت بسیاری از اقلام ضروری  از جمله برنج، حبوبات و لبنیات در مغازه‌ها است. بر این اساس با توجه به اینکه طیف قابل توجهی از افراد معترض در دهک پردرآمد (دهم) قرار نداشته اند انتظار می رود تا در راستای اجرای عدالت یارانه ای بازنگری در این زمینه صورت گیرد. 



دلالان مسکن هیزم در آتش گرانی کرایه خانه می‌ریزند
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس از بررسی و چکش کاری طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره مسکن در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: کنترل بازار مسکن از دست دولت رها و به جولانگاه دلالانی تبدیل شده که نان‌شان صرفا در افزایش قیمت‌های نجومی بوده و بی رحمانه هیزم در آتش گرانی مسکن می‌ریزند.وی  در رابطه با طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی، گفت: هم اکنون در حال نزدیک شدن به فصل جا به جایی مستاجران هستیم، فصلی که به دلیل افزایش فزاینده و بی ضابطه کرایه خانه به کابوس مردم به ویژه اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه تبدیل شده و خواسته برخی از صاحب خانه‌ها مبنی بر افزایش چندین درصدی کرایه خانه، آرامش خانواده‌ها سلب کرده است.شاوردیان با بیان اینکه رشد افسارگسیخته کرایه خانه، رفته رفته اقشار کم درآمد را به حاشیه شهرها می‌کشاند که این اتفاق زمینه بسیاری از آسیب های اجتماعی و روانی جامعه را فراهم می‌کند، اظهار کرد: ناگفته نماند که بسیاری از صاحبخانه‌ها نیز از محل دریافت اجاره خانه زندگیشان را می‌گذرانند و نوسانات قیمتی و گرانی‌ها، گریبان‌گیر آنها نیز می‌شود.لذا نمی‌توان با افزایش منطقی کرایه خانه ها و مطابق با نرخ تورم نیز مخالف کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا، همزمان با شیوع کووید19 و افزایش مشکلات اقتصادی مردم،  مصوباتی برای حمایت از مستاجران تصویب کرد که بر اساس آن سقفی برای افزایش اجاره بها تعیین شده و موجران اجازه افزایش خارج از عرف کرایه را نداشتند اما متاسفانه این مصوبه به دلیل نبود نظارت کافی به درستی اجرایی نشد.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: همچنین با نظر مصوبه  ستاد ملی مقابله با کرونا، وام ودیعه مسکنی برای مستاجران در نظر گرفته شد که آن نیز علی رغم برخی محاسن، به دلیل عدم همکاری بانک‌ها و سخت گیری در دریافت تضامین، متقاضیان را با چالش‌‎های گوناگونی رو برو کرد. لذا بنده معتقدم بهترین قانون هم اگر به درستی و باحساسیت اجرایی نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت. 

واریز سهمیه ۶۰ لیتری بنزین خردادماه 
ساعت ۲۴ دیشب ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت واریز شد. همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز ‌شد.سهمیه بندی بنزین هم اکنون براساس هر خودرو در حال انجام است که در یک روش جدید سهمیه بندی که در مناطق آزاد قشم و کیش در حال اجرا است سهمیه بنزین به هر نفر تخصیص داده شده است که بررسی‌های صورت گرفته حاکی است این روش سهمیه بندی مورد رضایت ساکنان این مناطق قرار گرفته است.

افزایش ساعت کاری ساتنا از اول خردادماه
از اول خرداد ماه، ارسال دستور پرداخت‌های ساتنا برای مشتریان تا ساعت ۱۴:۳۰ امکانپذیر است.روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به تغییر ساعات کاری بانک ها بعد از ایام ماه مبارک رمضان و همچنین افزایش زمان پایان تعیین وضعیت چک‌های رمزدار در سامانه چکاوک، از اول خردادماه سال جاری ساعات خاتمه پذیرش و پردازش دستور پرداخت در سامانه ساتنا برای دستورپرداخت های بین مشتری  14:30 و برای دستور پرداخت های بین بانکی ساعت 15:00 تعیین شده است.شایان ذکر است درخصوص سامانه پایا، ساعات شروع پردازش چرخه‌ها بدون تغییر و همانند گذشته خواهد بود. گفتنی است پیش از این ساعت خاتمه پذیرش دستور پرداخت در ساتنا برای مشتریان ساعت 14:00 بوده است.

اعاده به وضع سابق ۳۰ هکتار اراضی زراعی و باغی در پلور و بنگاه آمل 
رییس کل دادگستری استان مازندران گفت: از ابتدای سال ‌جاری ۳۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی پلور و بنگاه شهرستان آمل به وضع سابق اعاده شد. حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار کرد: به‌دنبال تغییر کاربری‌های گسترده توسط افراد خاطی و سودجو در قالب تفکیک، دیوارکشی و احداث ابنیه، به‌ درخواست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل و به‌دستور رییس دادگاه عمومی بخش لاریجان، اکیپ مشترک اجرای احکام با حضور جهاد کشاورزی آمل، عوامل امور اراضی و همچنین رییس و کارکنان مرکز جهاد کشاورزی گزنک با همراهی عوامل کلانتری، ضمن اجرای گسترده عملیات قلع و قمع در این منطقه به تعداد ۵۲ فقره در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، نزدیک به ۳۰ هکتار از اراضی دشت پلور و منطقه بنگاه، به وضع سابق اعاده شد.

آزادی ۱۵۰ زندانی گلستانی با استفاده از پابند الکترونیک
رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: امسال ۱۵۰ محکوم به حبس در جرایم سبک و افرادی که سابقه‌دار نیستند با استفاده از پابند الکترونیک در خارج از زندان تحت نظر هستند. حیدر آسیابی اظهار کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۹۵۸ جلسه دادگاه در استان گلستان به صورت الکترونیکی برگزار شد. وی افزود: همچنین امسال ۱۵۰ محکوم به حبس در جرایم سبک و افرادی که سابقه‌دار نیستند با استفاده از پابند الکترونیک خارج از زندان تحت نظر هستند.
 
دستگیری عوامل اصلی اخلال در نظم بازی تراکتور و پرسپولیس
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی از دستگیری برخی از عوامل اصلی اخلال در نظم بازی تراکتور و پرسپولیس خبر داد.بابک محبوب علیلو گفت: قبل از شروع و حین بازی تراکتور و پرسپولیس، تعدادی از عوامل اصلی تحریک کننده و اخلال در نظم بازی دستگیر شده‌اند و موضوع در حال پیگیری است. وی افزود: دستورهای لازم برای شناسایی دیگر افراد محرک که مرتکب رفتارهای مجرمانه شده‌اند، صادر شده است و تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت. محبوب علیلو بیان کرد: علل بروز رفتارهای نابهنجار اجتماعی به ویژه از سوی عده ای تماشاگرنما و همین طور بازیکنان از سوی دستگاه های مسئول، رصد و پیگیری و ریشه یابی می شود؛ انصافا قاطبه تماشاگران غیر از معدودی تماشاگرنما، بدون توجه به حواشی، رفتار مناسب و قابل تحسین داشتند و نظم و انضباط در محل ورزشگاه رعایت شده است.

اعلام جزییات بسته بیمه طلایی فرهنگیان به‌زودی 
 سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: مسئولان این وزارتخانه برای بیمه، سفر و مسکن فرهنگیان، برنامه‌ها و سناریوهایی را در حال طراحی دارند و به‌زودی جزییات آنها اعلام می‌شود.صادق ستاری‌فرد ادامه داد: بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است و برنامه‌ها پیش‌بینی شده است و قرار است بعد از نهایی شدن، اعلام شود. 

دستگیری سبدگردان صوری بورس 
 رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اعلام خبر دستگیری سبد گردان صوری بازار سرمایه اظهار کرد: در راستای رسیدگی به پرونده‌های اخلال در بازار سرمایه بورس و اوراق بهادار، پرونده‌ای با موضوع سبد گردانی و مشاوره سرمایه گذاری در معاملات در دستورکار این پلیس قرار گرفت که در این راستا فردی که 100میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود دستگیر شد.سرهنگ علی ولی پور گودرزی افزود: متهم «س.س» از طریق فضای مجازی با جذب دنبال کننده با شگردهای مختلف بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار خود را به عنوان سبدگردان و مشاورسرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه معرفی می‌کرد.

مشکلات تمدید پروانه مطب‌ها
 رییس کل سازمان نظام پزشکی، موضوع تمدید پروانه مطب‌ها به شرط قرارداد با بیمه‌ها را دارای اشکالات زیرساختی دانست که باید حل و فصل شود.محمد رییس‌زاده گفت: وظیفه قانونی که مجلس در بودجه ۱۴۰۱ در زمینه اجرای نسخه الکترونیک برعهده سازمان نظام پزشکی گذاشته است، موضوع امضاء الکترونیک بود و تاکنون نزدیک به ۷۰هزار کارت هوشمند که دارای امضاء الکترونیک است، صادر شده است. هر پزشکی که درخواست کند سازمان نظام پزشکی در کمترین زمان ممکن کارت امضای الکترونیک وی را صادر می‌شود.

افزایش ۱۱۵ درصدی حقوق سربازان 
سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ با توجه به تامین منابع بودجه‌ای حقوق سربازان از سوی دولت، متناسب با اعتبار واگذاری برای سال ۱۴۰۱ میانگین حقوق سربازان وظیفه نیروهای مسلح ۱۱۵ درصد افزایش یافت.در این اطلاعیه آمده است؛ با مساعدت مجلس و دولت، میانگین حقوق کارکنان وظیفه از یک میلیون و۴۹۰هزار تومان در فروردین‌ماه سال گذشته به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین حداقل حقوق سربازان وظیفه متاهل با افزودن هزینه عائله‌مندی با رشد ۱۴۵ درصدی به مبلغ ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت که هزینه مربوط به فرزند یا ایاب و ذهاب به این مبلغ افزوده خواهد شد.

انتشار برنامه زمانی مصاحبه کنکور دکتری 
برنامه زمانی مصاحبه کنکور دکتری ۱۴۰۱ منتشر شد، براین اساس معرفی‌شدگان دارای حدنصاب آزمون دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز  به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی) باید بر اساس برنامه زمانی اعلامی به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند.گفتنی است، آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۱ جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد. از میان ۱۸۶ هزار داوطلب دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۷ هزار و ۱۱۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

به‌روزرسانی سامانه کنترل کیفیت هوای تهران
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: تمامی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا فعال هستند و شهروندان عزیز می‌توانند از اطلاعات وضعیت کیفیت هوا در قالب‌های مختلف، مطلع شوند.سید محمدمهدی میرزائی قمی تصریح کرد : تمامی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا فعال هستند و شهروندان عزیز می‌توانند از اطلاعات وضعیت کیفیت هوا در قالب‌های مختلف، مطلع شوند.اطلاعات این ایستگاه‌ها از طریق سایت این شرکت به آدرس air.tehran.ir، سامانه برخط ainow.tehran.ir و اپلیکیشن شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بصورت آنلاین برای عموم شهروندان قابل دسترسی است.

پیگیری برای اختصاص بودجه مستقل برای شوراهای اسلامی استان 
رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه باید برای شوراهای اسلامی استان مانند شورای عالی استان‌ها بودجه مستقل در نظر گرفته شود، گفت: پیگیر این مسئله هستیم تا به هر روشی که شده این مشکل را حل کنیم. احمد صادقی افزود: اخیرا این پیشنهاد از سوی دفتر ریاست جمهوری در حال پیگیری است و از سازمان برنامه و بودجه خواسته شده است تا به سرعت موضوع اختصاص بودجه مستقل شوراهای استان بررسی و گزارش تهیه شود. ما هم امیدواریم که به هر طریقی این مسئله حل شود و بودجه‌ای را برای استان‌ها در نظر بگیرند. ما معتقدیم ساختار دبیرخانه‌های شوراهای سراسر کشور باید اصلاح شود؛ اما تا اصلاح کامل به دنبال این هستیم که روی همین ساختار موجود کار کنیم و نیروهای موجود را ساماندهی کنیم.


اذن پدر و جد پدری برای ازدواج دختر
پدر و جد پدری، تنها افرادی هستند که مطابق قانون مدنی، بر فرزند ولایت دارند و این اذن لازم آنها در موارد متعددی نظیر ازدواج، از جمله آثار همان ولایت است.
مطابق ماده 1043 قانون مدنی، ازدواج دختر باکره، اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، منوط به اجازه پدر یا جد پدری اوست. بنابراین برای ازدواج به معنای اعم یعنی هم ازدواج دائم و هم نکاح موقت دختر باکره، اذن پدر یا جد پدری او الزامی است.از عبارت «اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد» درمی‌یابیم که الزام اذن، محدودیت سنی ندارد و یک دختر باکره در هر سنی نیاز به اذن پدر یا پدربزرگش برای ازدواج دارد.با این توضیحات، اذن پدر و جد پدری در ازدواج دختر باکره لازم است اما در موارد متعددی با احراز برخی شرایط، دیگر نیازی به اخذ رضایت از ولی نیست. در واقع ملاک اصلی، باکرگی دختر است؛ بنابراین اگر دختری بدون ازدواج قبلی، باکره نباشد، برای مثال به دلایل پزشکی یا رابطه نامشروع؛ یا اینکه ازدواج کرده و از باکرگی خارج شده باشد، در صورت طلاق یا فوت همسرش برای ازدواج مجدد دیگر نیازی به اذن پدر و پدربزرگ نیست. اما اگر ازدواج کرده باشد و ازدواجش با طلاق یا فوت همسر یا به هر نحوی پایان پذیرد و دختر همچنان باکره باشد، برای ازدواج بعدی باز هم نیاز به اذن پدر یا جد پدری است.اگر هم دلایل مخالفت پدر با داماد آینده، موجه نباشد، دختر می‌تواند با معرفی فرد موردنظر به دادگاه و بررسی‌های لازم، اجازه ازدواج را بگیرد و برای ثبت ازدواج خود به دفترخانه مراجعه کند. در این مورد دیگر باکرگی شرط نیست.

 اجازه جد پدری در ازدواج دختر به جای پدر
یکی از مسایل جالب در اذن ولی دختر برای ازدواجش این است که اذن پدر و اذن جدپدری یعنی پدربزرگ، در عرض هم هستند و نه در طول هم. یعنی اگر پدربزرگی اجازه ازدواج را به نوه‌اش بدهد و پدر مخالف باشد، این ازدواج امکان‌پذیر است.بنابراین برای صحت و موثر بودن اذن پدربزرگ، لازم نیست حتما پدر دختر فوت کرده یا دسترسی به او ناممکن باشد. یعنی حتی با حضور پدر هم اذن پدربزرگ، ازدواج دختر را صحت می‌بخشد.در واقع رضایت یا عدم رضایت هر یک از پدر یا جد پدری بر اذن و موافقت دیگری تاثیری ندارد و با رضایت یکی از آن دو، ازدواج صحیح خواهد بود.طرفداران این مساله می‌گویند با اینکه پدر ولایت نزدیک‌تری به فرزند خود دارد و خیر و صلاح دخترش را بهتر می‌داند، اما از آنجایی که پدربزرگ روزی بر پدر ولایت داشته و حالا بر نوه هم دارد و در واقع ولایت او قوی‌تر است، پس اذن او با وجود نارضایتی پدر هم موثر خواهد بود.هرچند از لحاظ قانونی چنین امری ممکن است، اما اصولا نوه مونث، زمانی به سراغ پدربزرگش می‌رود که پدرش در قید حیات نباشد یا به طوری غایب باشد که دسترسی به او ممکن نباشد.حال اگر پدربزرگ، دختر را از ازدواجش بدون هیچ دلیل موجهی منع کند، به همان ترتیبی که در مورد پدر عمل می‌شد، دختر می‌تواند با معرفی همسر ایده‌آلش به دادگاه و کسب اجازه، نکاح خود را به ثبت برساند و دارای نهاد خانواده جدیدی شود.

 اجازه جد پدری در ازدواج دختر به جای پدر
به گزارش گروه حقوقی یاسا، اگر دختری باکره باشد و هر دوی پدر و جد پدریش در قید حیات نباشند یا دسترسی به آنان امکان‌پذیر نباشد، دیگر نیاز به اذن شخص دیگری نیست و او می‌تواند ازدواج کند.یعنی اذن مختص ولایت است و ولایت فقط برای پدر و جد پدری است و دیگر نوبت به برادر، قیم، مادر و غیره نمی‌رسد.اذن یک عمل حقوقی یک طرفه از جانب صاحب حق برای استفاده دیگری از آن حق است.اذن نه تنها برای ازدواج دختر بلکه در هر عمل حقوقی دیگری، قابل رجوع و برگشتن است. بنابراین پدر یا جد پدری ممکن است از موافقت خود بازگردند و حتی اگر قبلا اجازه ازدواج را صادر کرده‌اند، اکنون مخالف باشند. لذا اگر آنها قبل از وقوع عقد نکاح، از اذن خود بازگردند، نکاح قابل واقع شدن نیست.اگر نکاح واقع شود و بعدها متوجه شوند که پدر یا جد پدری رضایت نداشته اند، آن نکاح غیرنافذ است تا ولی آن را تنفیذ کند.از آنجایی که اذن، اثر مستقیم ولایت است، از جانب پدر یا جد پدری قابل انتقال به فرد دیگر یا قابل اسقاط نیست و تا زمانی که این افراد در قید حیات باشند، این حق برای آنان حفظ می شود.البته این موضوع به این معنا نیست که در ازدواج و زندگی مشترک زوجین، هر لحظه، بیم آن برود که پدر یا جد پدری ناراضی است و ممکن است از اذن خود برگردد و زندگی این افراد در اصطلاح، «روی هوا» باشد.بنابراین اگر با رضایت هر یک از دو ولی دختر، ازدواجی واقع شده و کار تمام شود، دیگر نکاح غیرنافذ یا باطل نیست؛ زیرا چه بسا پدری پنج سال بعد از ازدواج دخترش، از دامادش ناراضی باشد که در این صورت، دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد.به دلیل اینکه نکاح مستقیما با زندگی خانوادگی ارتباط دارد و بسیار با اهمیت است، نمی‌توان آن را بعد از منعقد شدن، متزلزل کرد، بنابراین اذن ولی فقط قبل از ازدواج مهم است.

 اذن ولی برای ازدواج پسر
پدر و جد پدری فقط تا قبل از رسیدن فرزند پسر به سن بلوغ شرعی می‌توانند برای ازدواج او تصمیم بگیرند و در واقع اذن این دو نفر فقط زمانی برای ازدواج پسر تعیین‌کننده است که پسر زیر سن بلوغ شرعی یعنی 15 سال بخواهد ازدواج کند.بر این موضوع انتقادات زیادی وارد است؛ چرا که به عنوان مثال یک پسر 16 ساله می‌تواند بدون اذن پدر یا پدربزرگش ازدواج کند، اما از آنجایی که تا قبل از سن 18 سالگی صغیر ممیز محسوب می‌شود، تمام امور مالیش با رضایت ولی اعتبار می‌یابد.پس این کودک پسر می‌تواند ازدواج کند یا طلاق بگیرد اما نمی‌تواند مهریه بدهد و این تناقض‌ها به دلیل سکوت قانون، اشکالات زیادی به همراه داشته است.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال