امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

شهریه  مدارس را هنوزاعلام نکرده‌ایم

 رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: 18هزار مدرسه غیردولتی در سطح کشور داریم. احمد محمودزاده افزود: هنوز شهریه‌ای را برای سال تحصیلی 1402ـ1401 اعلام نکرده‌ و این امر را به استان‌ها واگذار کرده‌ایم که طبق الگوی تعیین شهریه و متناسب با فعالیت‌هایشان میزان آن را مشخص کنند. 

تخصیص اعتبار برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در پایتخت
 عضو شورای شهر تهران از اختصاص اعتبار یک‌هزار میلیاردی برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در پایتخت خبر داد. مهدی پیرهادی افزود: خرید و نصب شیرهای هیدراته نیز در این مصوبه لحاظ شد. با بیان اینکه ۴۶ مخزن آب اضطراری ایجاد شده بود که قرار شد افزایش پیدا کند.

افزایش موارد ابتلا به تب کنگو در تابستان
 رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، از ثبت ۹ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: یک نفر از مبتلایان فوت شده است.بهزاد امیری افزود: تب کریمه کنگو به طور معمول در فصل تابستان بیشتر می‌شود و انتظار می‌رود موارد ابتلاء نیز افزایش یابد.وی با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۳ مورد ابتلاء و ۲ فوتی در اثر تب کریمه کنگو داشتیم، گفت: داروی مورد استفاده برای این بیماران در مراکز درمانی موجود است و از این حیث، مشکلی وجود ندارد.

توزیع کیت‌های غربالگری آبله میمونی در آزمایشگاه‌های منتخب
رییس انستیتو پاستور ایران از تامین کیت‌های غربالگری آبله میمونی خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ارسال خواهند کرد.رحیم سروری بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری آبله میمونی در کشورهای مختلف و لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری اولیه اورتوپاکس ویروس را طراحی کرده و آماده توزیع به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی کشور است.

اعلام سیاست‌های کنکور ۱۴۰۲ تا نیمه دوم خرداد
رییس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره روند اعمال قانون در کنکور سال آینده، خاطرنشان کرد: طبق روال، سازمان سنجش آموزش کشور یک سال قبل از برگزاری کنکور باید شرایط و وضعیت را اعلام کند؛ بنابراین از شورای سنجش و پذیرش دانشجو و همه مبادی ذی‌ربط خواستیم تا نیمه دوم خرداد سیاست‌ها را برای کنکور سراسری سال آینده به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.عبدالرسول پورعباس ادامه داد: اگر قرار بر اعمال قانون مجلس شورای اسلامی در کنکور سال آینده باشد که همه چیز روشن است و کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور ۱۴۰۱ برگزار می شود. 

جرم سازمان یافته در پایتخت نداریم
فرمانده انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد: ما ساختار جرم و مجرمان را در پایتخت برهم زدیم و چیزی به عنوان جرایم سازمان یافته در پایتخت نداریم. سردار حسین رحیمی در ادامه بیان کرد: برخی از جرایم زنجیره‌ای محصول بی برنامگی است. از وقوع جرایم زنجیره‌ای و سریالی به طور جد جلوگیری کردیم. امروز مرکز واکنش سریع پلیس آگاهی با بهره گیری از تیم‌های فنی با تمرکز بر کیف قاپی و موبایل قاپی از ابتکارات سردار لطفی است و برنامه ریزی های جدیدی برای مقابله با سرقت خودرو و موتور داریم و این هم از تلاش همکاران ما در پلیس آگاهی است.

پذیرش ۳۱ هزار دانش‌آموز در مدارس سمپاد 
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: بیش از ۳۱ هزار دانش‌آموز در آزمون ورودی مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند.الهام یاوری اظهار کرد:۲۹۰ هزار دانش‌آموز پایه هفتم و دهم در آزمون ورودی مدارس سمپاد ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۱۹۰ هزار ثبت نامی‌ها در پایه هفتم و ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ ثبت‌نامی مربوط به  پایه دهم است. وی با بیان اینکه آزمون ورودی دانش‌آموزان پایه هفتم روز ۲۶ خردادماه و آزمون تکمیل ظرفیت دانش‌آموزان پایه دهم روز ۲۷ خردادماه برگزار می‌شود افزود: ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در پایه دهم و ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر در پایه هفتم پذیرفته‌ می‌شوند.

نرخ بیکاری2/9درصد شد
مرکز آمار ایران از افزایش ١٨٠هزار نفری جمعیت شاغلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته ۹.۲ درصد بود که نسبت به سال قبل از آن ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

خروج پول حقیقی از بورس
بازار سهام همچنان دست به نقد در حالی سوار بر نمودارهای تکنیکال به دنبال شناسایی روندهای حمایتی نماگرهای بورسی است که خروج پول حقیقی ادامه دارد. روز گذشته شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۱۹.۳۷۴ واحدی به یک میلیون و ۵۳۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۷.۶۹۷ واحدی عدد ۴۲۴ هزار و ۸۴۵ واحد را به نمایش گذاشت.

اخذ مالیات از خرید و فروش سکه و درآمد پزشکان 
سازمان امور مالیاتی دستورالعمل نحوه دریافت مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ از مشاغل و کسب و کارها را اعلام کرد.  داوود منظور، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی، دستورالعمل نحوه دریافت مالیات از عملکرد و درآمد کسب و کارها و مشاغل خرد در سال ۱۴۰۰ را به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد.۱. بر اساس این دستورالعمل، در صورتی که میزان فروش یا درآمد اصناف، کسب و کارها و مشاغل کمتر از ۳۰ برابر رقم مندرج در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم معادل یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان باشد، از الزام به پر کردن فرم اظهارنامه الکترونیکی معاف بوده و می‌تواند مالیات مقطوع که برای هر صنف جداگانه تعیین شده را به عنوان مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ خود بپردازد. ۲. معافیت‌های مالیاتی برای مشاغل تا سقف یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تنها در صورتی اعمال می‌شود که فرم الکترونیکی مربوطه تا پایان خرداد امسال در سامانه سازمان امور مالیاتی بارگذاری شود.
۳. امکان تقسیط مالیات مقطوع حداکثر تا ۴ ماهه برای صاحبان مشاغلی که توانایی پرداخت یک جای مالیات در نظر گرفته شده را نداشته باشند، وجود دارد.۴. اگر مدارکی دال بر کتمان درآمدی بیشتر از مالیات مقطوع در نظر گرفته شده برای صاحبان مشاغل پیدا شود، هم جریمه مالیاتی و هم جریمه عدم اظهار درآمدها مشمول وی خواهد شد؛ سایر معافیت‌های مالیاتی نیز از فرد کتمان کننده حذف می‌شود.۵. اگر صاحبان مشاغل در سال گذشت اقدام به خرید و فروش سکه کرده باشند، مالیات آن به صورت مجزا از مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد. ۶. پزشکان هم می‌توانند مشمول مالیات مقطوع باشند.

تمدید خودکار اعتبار کارت‌های بانکی لغو شد
از اقداماتی که بانک مرکزی در زمان شیوع کرونا در کشور انجام داده بود، تمدید اتوماتیک تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بود تا از حجم مراجعات مشتریان به بانک ها کاسته شود. اما طبق بخشنامه ابلاغی بانک‌ها به شعب، تمدید خودکار تاریخ انقضای کارت‌های بانکی از تیرماه ۱۴۰۱ لغو می شود و مشتریان باید برای تمدید انقضای کارت خود، به صورت حضوری به شعبه مراجعه کنند.

4 اقدام دولت برای حمایت از مرغداران
حسین دماوندی نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی جزییات تسهیلات حمایتی از مرغداران را در قالب 4 اقدام تشریح کرد. وی گفت: این بسته های حمایتی از اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت گرفته تا خرید قراردادی و نیز تحویل نهاده های مدت دار را شامل می شود. دماوندی نژاد گفت: دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده که در قالب تسهیلات ارزان قیمت از سوی بانک کشاورزی با کارمزد 10،‌ ۱۲ و ۱۵ درصد بر اساس وسعت مزرعه به تولید کننده پرداخت می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: همچنین مازاد مرغ و تخم‌مرغ تولیدکنندگان خریداری خواهد شد به طوری که کمیته بدین منظور تشکیل شده و هفتگی قیمت خرید از تولیدکننده تعیین می شود، شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم مسئول خرید از مازاد تولید آنها شده است.وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور علاوه بر و تخم مرغ محصولات لبنی مازاد را نیز خریداری خواهد کرد که به کارخانجات برای تولید محصولات لبنی و شیر خشک روان می کند.دماوندی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خرید قراردادی از تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: در این مدل نهاده های مدت دار به مرغداران داده می‌شود و محصول آنها نیز به قیمت تضمینی خریداری خواهد شد.دماوندی نژاد گفت: دولت صادرات مرغ و تخم مرغ آزاد کرده و تعرفه صادرات اکنون صفر است و پس از تامین نیاز داخل مازاد تولید را می توانند صادر کنند.

پیش بینی قیمت مسکن 
حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن گفت: حتی اگر حذف ارز ترجیحی منجر به تورم نهاده‌های ساختمانی شود، در کوتاه‌مدت به رشد قیمت‌ها در بازار مسکن منجر نخواهد شد اما اگر روند افزایش قیمت دلار و تورم ادامه پیدا کند طبیعتا مسکن نیز در بلندمدت تاثیر می‌پذیرد. وی اظهار کرد: مسکن از مجموعه‌ی کالاها و خدمات شامل زمین، نیروی انسانی، خدمات و نهاده‌های ساختمانی تشکیل می‌شود. بخشی از نهاده‌های ساختمانی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر می‌گیرد ولی به طور مثال در شهر تهران که قیمت متوسط هر متر خانه حدود ۳۴ میلیون تومان است، این اقدام در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد. وی افزود: قبل از حذف ارز ترجیحی نیز ما با تورم عمومی سنگین در کشور مواجه بودیم که نرخ مصالح ساختمانی و دستمزد به همین ترتیب افزایش یافته بود. حذف ارز دولتی مجددا می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد و بخش ساختمان را دچار تغییر قیمت کند؛ منتها بخش مسکن همیشه با تورم، یکسان پیش نمی‌رود.

وزیر صمت از وضعیت کنونی صنعت خودرو انتقاد کرد
خودروهای جایگزین سمند و تیبا
چهارشنبه گذشته بود که سازمان استاندارد اعلام کرد، سمند، تیبا و تیبا۲ به دلیل وجود عیوب پرتکرار، از فهرست تمدید اعتبار حذف شده و بنابراین تاییدیه شماره‌گذاری به آنها تعلق نمی‌گیرد. این موضوع روز گذشته و در بازدید وزیر صمت از دو خودروسازی بزرگ کشور مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. رضا فاطمی امین در پاسخ به این سوال، با تایید نظر سازمان استاندارد، نظر این سازمان را فصل‌الخطاب قرار داده و گفت: سکوهای تولید خودروهایی مانند سمند و تیبا و همچنین پژو ۴۰۵ قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آنها می‌گذرد، بنابراین، این خودروها به صورت خواه ناخواه بی‌کیفیت تولید می‌شوند. وی افزود: در مقابل خروج خودروهای بی‌کیفیت، تولید خودروهای با کیفیتی مانند تارا و شاهین افزایش می‌یابد.
گزارش ها نشان می دهد تولید تارا از دو هزار دستگاه سال گذشته به بیش از ۷۵ هزار دستگاه در سال جاری رسیده است. در این خصوص سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت  در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت:  افزایش تولید تارا می‌تواند به خروج خودروهایی همچون سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید منجر شود.وی ادامه داد: یک بخش از ضعف کیفیت خودرو به دلیل خودروهای ناقص و انباشته شده در کف پارکینگ بود. مدیران ایران‌خودرو متعهد شده‌اند، از ابتدای خرداد ماه امسال در این خودروسازی خودروی ناقص تولید نکنند.
فاطمی‌امین در بازدید از گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: صنعت خودروی ایران از نظر ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت‌های نصب شده، مناسب است. این صنعت هرچند مسائل و چالش‌های زیادی دارد و از این بابت باید به مردم و مشتریان حق داد، اما قابل احیا و اصلاح است. در ماه‌های گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. وقتی تولید افزایش می‌یابد گردش مالی شرکت‌ها اتفاق افتاده، قیمت تمام شده کاهش یافته، شرکت‌های قطعه‌ساز به حرکت می‌افتند و بهبود کیفیت را می‌توان انتظار داشت.
وزیر صمت اضافه کرد: نکته دوم، حرکت به سمت تغییر محصول است، زیرا بخش عمده‌ای از بی‌کیفیتی که مردم در خصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرم‌های قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند. ایران‌خودرو در سال جاری ۸۰ هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰ هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد که تغییر ریل و حرکت به سمت خودروهای جدید است.وی افزود: از این پس باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمت‌های بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمت‌های پایین‌تر در کشور تولید کنیم.فاطمی امین تاکید کرد: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و مشکلات آن یک‌به‌یک در حال رفع است.

    خودرو گران نمی‌شود
وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو هم گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.فاطمی امین در ادامه با اشاره به برنامه دو ساله تعریف شده برای صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد.وزیر صمت اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایران‌خودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است.

   حذف زودهنگام سمند و تیبا؟
تایید توقف تولید سمند و تیبا از سوی وزیر صمت در شرایطی است که این مساله با انتقاداتی از سوی مدیر عامل سایپا رو به رو شده است.  محمدعلی تیموری‌، در حاشیه  بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از خطوط تولید و پارکینگ‌های شرکت سایپا در جمع خبرنگاران  گفت: در خودروی تیبا همواره عیوبی وجود داشته، اما هیچ وقت با عیوب ایمنی به دست مشتریان نرسیده است.مدیر عامل سایپا  با بیان اینکه برخی عیوب نظیر رگلاژ درب در خودرو وجود دارد که تکرار می‌شود و باید طی فرآیندی اصلاح شود، افزود: رفع همین عیوب نیازمند قالب‌سازی، طراحی قالب‌های جدید و غیره بود که هزینه‌های زیادی را به دنبال داشت، بر همین اساس تصمیم داشتیم خطوط تولید جدیدی ایجاد کنیم.تیموری ادامه داد: تیبا خودرویی است که عامه مردم می‌توانستند آن را خریداری و استفاده کنند، اما طبق سیاست‌های وزارت صمت حذف آن را در برنامه داریم.
وی تصریح کرد: ‌با توجه به پیش‌فروش هفت هزار خودروی تیبا باقی‌مانده از سال قبل، همچنین وجود 6 هزار دستگاه از آن در کف کارخانه، همه آنها باید تعیین‌تکلیف شوند.تیموری با اشاره به اینکه از سازمان ملی استاندارد ایران می خواهیم تولید را فرآیند صفر و یکی نبیند، گفت: در فرآیند تولید، عیوب ابلاغ می‌شود، سپس خودروساز برنامه می‌دهد اما اگر برنامه‌ها قابل اجرا نباشد، آن گاه می‌توان دستور به توقف خط تولید داد.به اعتقاد مدیرعامل سایپا، در همه جای جهان اگر بخواهند خودرویی را از خط تولید خارج کنند، طی فرآیندی این کار را انجام می دهند نه اینکه به یکباره اعلام شود که دیگر این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.در این باره مهدی خطیبی، مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای‌عالی استاندارد ایران‌خودرو از سه ماه قبل اعلام کرد که سمند و پژو405 از خط تولید ایران‌خودرو خارج خواهد شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ انجام‌شده، امیدواریم تا ماه آینده با حضور وزیر صمت در آذربایجان، سمند برای همیشه از خط تولید خارج شود.با توجه به اینکه از یک‌سو پای کیفیت در میان است و از سوی دیگر پای تولید، باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان و سازمان ملی استاندارد بر سر ادامه تولید خودروهای موردنظر به توافق می‌رسند یا تولید آنها زودتر از آنچه پیش‌بینی شده، متوقف خواهد شد. 
 
رفع تصرف ۱۱ هزار مترمربع از اراضی ملی و دولتی جزیره قشم
رییس کل دادگستری استان هرمزگان از رفع تصرف سه قطعه از اراضی ملی و دولتی در جزیره قشم به مساحت ۱۱ هزار و ۸۵۱ مترمربع خبر داد.مجتبی قهرمانی اظهار کرد: ۱۱ هزار و 851 مترمربع از اراضی ملی و دولتی در نقاط مختلف جزیره قشم رفع تصرف شد که ارزش تقریبی اراضی اعاده شده ۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.وی افزود: رفع تصرفات به دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم و توسط یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی و اجراییات منطقه آزاد با همکاری مأموران نیروی انتظامی به مرحله اجرا درآمده است.قهرمانی با اشاره به اولویت‌های پانزده گانه مطرح شده در ابتدای سال ۱۴۰۱ توسط رییس عدلیه به ویژه در خصوص لزوم صیانت از اراضی ملی، دولتی و عمومی و برخورد بدون اغماض با سودجویان و سوداگران، گفت: دادگستری استان هرمزگان در راستای عمل به دستورات و تأکیدات رییس قوه قضاییه در این عرصه پای به میدان عمل گذاشت و برخورد بدون اغماض با دست‌اندازان به اراضی ملی، دولتی و عمومی را در دستور کار ویژه خود قرار داده است.رییس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌های فساد، تصرف اراضی ملی و دولتی است، اظهار کرد: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه هیچ گونه چشم پوشی برای برخورد با متصرفان غیرقانونی اراضی ملی و دولتی صورت نخواهد گرفت و دادگستری این استان نیز با همکاری سایر نهاد‌ها در راستای آزادسازی تصرفات غیرمجاز از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

  آزادسازی ۹۸ هکتار از اراضی ملی شهرستان آبیک 
داود قلعه قوند، رییس دادگستری شهرستان آبیک استان قزوین نیز بیان کرد: دستگاه قضایی در راستای صیانت و حفاظت از حقوق بیت المال کاملا جدی است و با تمام توان و با حساسیت ویژه‌ای نسبت به موضوعات مطروحه در این حوزه ورود پیدا کرده است و باید قبل از ورود خسارت و تضییع حقوق بیت المال، اقدامات پیشگیرانه و برخورد قاطع در دستور کار قرار گیرد.وی در خصوص آزادسازی اراضی ملی از تصرفات و تعرضات عنوان کرد: در سال گذشته با اقدامات به موقع و اجرای قاطعانه احکام قضایی، ۹۸ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان آبیک رفع تصرف و آزادسازی شد و بدون شک این موضوع در سال جاری نیز با جدیت پیگیری خواهد شد.قلعه قوند بیان کرد: در شرایط فعلی، حفاظت و صیانت از منابع آبی زیر زمینی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، زیرا برداشت های بی رویه از منابع طبیعی، خسارت های سنگینی در پی خواهد داشت و به همین دلیل پلمپ چاه های غیرمجاز با جدیت در دستور کار قرار دارد و در سال گذشته ۸ حلقه چاه غیرمجاز پلمپ و مسلوب المنفعه شد.وی تاکید کرد: برخورد قاطع با ساخت و سازهای غیرمجاز نیز یکی از اقدامات پیشگیرانه در حوزه صیانت از بیت المال است که بر همین اساس در سال گذشته با اجرای احکام قضایی صادره ۳۳ مورد ساخت و ساز غیرمجاز قلع و قمع شد و همچنین در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی، ۱۳۳ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی اعاده به وضع سابق شد.
 
صدور دستور آزادسازی کامل و سریع حریم و بستر زاینده رود
رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: رفع تصرفات از حريم و بستر زاينده رود بايد با سرعت و به طور كامل و دقيق انجام شود و هيچ بهانه‌ای در تأخير يا نقص در اجرای اين طرح پذيرفتنی نيست.حجت الاسلام اسدالله جعفری در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان اصفهان، بر لزوم اجرای سريع، صحیح و كامل آزادسازی‌های حريم و بستر زاينده رود تأكيد و بيان کرد: رفع تصرفات از حريم و بستر زاينده رود بايد با سرعت و به طور كامل و دقيق انجام شود و هيچ بهانه‌ای در تأخير يا نقص در اجرای اين طرح پذيرفتنی نيست.
وی افزود: آزادسازی منابع طبيعی از تصرف برخی افراد خاص و قرار دادن اين منابع در اختيار همه مردم علاوه بر اجرای قانون، ضرورتی اجتماعی است و مسئولان بايد اين تكليف را با جديت و احساس مسئوليت بيشتری به انجام برسانند.جعفری تصريح كرد: در برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع ملی، با داشتن برنامه زمانی مشخص و بدون تبعيض عمل شود تا اقدامات انجام گرفته در اين حوزه تحت تأثير سلايق و روابط افراد خاص، قرار نگيرد.وی از رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضايی حاشيه زاينده رود خواست در كوتاه‌ترين زمان با حضور ميدانی در اراضی آزادسازی شده به بررسی و راستی آزمايی نحوه و ميزان آزادسازی‌ها پرداخته و در صورت مشاهده موارد خلاف، واقعيت ميدان را به دبيرخانه شورای حفظ حقوق بيت‌المال در اراضی ملی و منابع طبيعی گزارش کنند.

دستگیری 2 متهم مرتبط با فوت خانم 35 ساله سنندجی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان از دستگیری 2 نفر از متهمان در ارتباط با فوت خانم 35 ساله سنندجی در ابتدای مسیر جاده سنندج به کامیاران خبر داد.محمد جباری از دستگیری 2 نفر از متهمان در ارتباط با فوت خانم 35 ساله سنندجی در ابتدای مسیر جاده سنندج به کامیاران خبر داد و گفت: به محض وصول گزارش از مرجع انتظامی درخصوص فوت خانم سنندجی در ابتدای مسیر جاده سنندج به کامیاران در مورخ 6 خردادماه، بازپرس ویژه دادسرای سنندج ضمن ورود به صحنه جرم دستورات لازم را صادر کرد و با تلاش ماموران پلیس آگاهی سنندج و در معیت بازپرس، متهمان با دستور قضایی بازداشت و جهت انجام تحقیقات بیشتر درباره علل و انگیزه این جنایت و تکمیل مستندات تحویل پلیس آگاهی استان شدند.
دعوای الزام به تنظیم سند رسمی
نخستین اثر حقوقی قولنامه، تنظیم سند رسمی است و اعم از اینکه، آن را قولنامه (تعهد فروش) یا مبایعه‌نامه (سند فروش) بنامیم، قولنامه حاوی یک تعهد و قول است.
هنگامی که خریدار و فروشنده قصد انجام معامله‌ای را دارند، اما هنوز مقدمات لازم را فراهم نکرده‌اند، قراردادی منعقد کرده و در آن، دو طرف تعهد می‌کنند که معامله را با شرایط معین و ظرف مهلتی خاص انجام دهند. این توافق‌ها مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی است.موضوع مهم، این است که سند مورد نظر، اثبات‌کننده وقوع معامله و مالکیت باشد و حال آن که قولنامه چنین اثری را ندارد. به این معنا که تا زمانی که فروشنده در دفتر اسناد رسمی ملک را منتقل نکرده است، نه خریدار می‌تواند ادعای انجام معامله را داشته باشد و نه اشخاص ثالث می‌توانند به وقوع معامله بین طرفین استناد کنند.در روند عادی، طرفین در دفترخانه حاضر شده و با رعایت تشریفات مورد نیاز، اقدام به ثبت مالکیت می‌کنند که این مهمترین اثر حقوقی قولنامه است. حال اگر یکی از طرفین معامله از تعهدات خود سر باز زند، چه اتفاقی می‌افتد؟
در این فرض، مهمترین اثر قولنامه که تنظیم سند و انتقال است، آشکار می‌شود و متعهدله می‌تواند الزام متعهد را به انجام تعهد بخواهد.محکمه نیز با توجه به مفاد قرارداد و اوضاع و احوال، امارات و قراین موجود، حکم خود را صادر می‌کند و تا زمانی که به این تعهد عمل نشود، همچنان به قوت خود باقی است و حتی مرگ متعهد نیز نمی‌تواند تعهد را از بین ببرد و این تعهد به وراث منتقل می‌شود و در صورت امتناع آنها، دادگاه می‌تواند الزام آنها به تنظیم سند را بخواهد.

  بایسته‌های دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مال غیرمنقول
از بایسته های دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مال غیرمنقول می توان به این موارد اشاره کرد:
وجود قراردادی که به صراحت، تعهد به انتقال مال غیرمنقول مورد معامله را جزء تعهدات فروشنده آورده باشد.تعهد صریح فروشنده در قرارداد به حضور در تاریخ معین در دفتر اسناد رسمی مشخص جهت امضای سند انتقال. مطلوب است که وجه التزام یا به اصطلاح جریمه موثری برای عدم حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی، پیش‌بینی شده باشد.گواهی عدم حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی از دفترخانه معین توسط خریدار اخذ شده باشد.اگر اظهارنامه‌ای برای حضور در دفتر اسناد رسمی به وسیله خریدار، به فروشنده ابلاغ شده است، تصویر برابر اصل شده آن، پیوست دادخواست شود.عنداللزوم تامین دلیل برای اثبات تصرف خریدار در مورد معامله انجام و سوابق آن پیوست دادخواست شود.
در صورتی که مورد معامله، بنا (اعم از مسکونی، تجاری یا اداری ) است، قبل از اقامه دعوی اطمینان حاصل شود که ملک مورد معامله دارای پایان کار و گواهی عدم خلاف از شهرداری است؛ زیرا صدور و انتقال سند در شهرها منوط به پایان کار و گواهی عدم خلاف شهرداری است.مورد معامله باید دارای سابقه ثبتی یا در جریان ثبت باشد. برای املاکی که سابقه ثبتی ندارد یا در جریان ثبت نیست، انتقال سند رسمی موضوعیت ندارد.دادخواست باید به تعداد فروشندگان به علاوه یک نسخه و به دادگاه محلی که ملک در آنجا قرار دارد، تسلیم شود.

 اقدامات دادگاه برای الزام به تنظیم سند
احراز مالکیت خوانده: از طریق استعلام ثبتی (اگر شماره پلاک در قولنامه اشتباه ثبت شده باشد، دادگاه آن را اصلاح می‌کند و حکم به انتقال می‌دهد.)
احراز مالکیت خوانده بر تبعات مبیع: به عنوان مثال، در مورد تلفن، استعلام از طریق اداره مخابرات.
احراز تادیه قسمتی از ثمن (پیش‌پرداخت) و محاسبه مابقی ثمن و قید در حکم: در مورد چک، استعلام از طریق بانک.
احراز انجام معامله و قرارداد، از بررسی اسناد و اظهارات طرفین و شهود: ملاحظه اصل مبایعه‌نامه، توجه به دفاعیات خوانده، توجه به اهلیت طرفین، توجه به نحوه تحریر سند عادی، توجه به مفهوم و ماهیت سند تنظیمی و شروط و تعهدات طرفین.
احراز هویت و شناسایی فروشنده و خریدار و در صورت فوت آنها ورثه با ملاحظه انحصار وراثت.
تحقیق درباره مورد معامله، اگر در رهن بانک باشد تعیین و احراز میزان بدهی، با حفظ حقوق مرتهن یا بازداشت‌کننده مقدم، حکم به الزام به انتقال داده شود.
توجه به هزینه‌های انتقال سند و عهده‌دار بودن آن از سوی طرفین: هزینه‌های لازم به طور معمول برای انتقال (مالیات و عوارض شهرداری) بر عهده مالک و هزینه تحریر سند بالمناصفه بر عهده طرفین است.انجام هر گونه تحقیق و اقدامی که برای کشف حقیقت لازم باشد: مثلا در مورد تملک مالکانه، معاینه محل برای احراز تصرفات.

 ضمانت اجرای الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی به نام خریدار
طبق ماده ۲۲۰ قانون مدنی، متعاملین به تمامی نتایجی نیز که به موجب عرف و عادت یا به موجب قانون، از عقد حاصل می‌شود، ملزم هستند.فروشنده طبق عرف و عادت و مواد 22، 46 و 47 قانون ثبت، ملزم به تنظیم سند رسمی است و عدم قید آن در سند موجب برائت فروشنده نخواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد، در قراردادهایی که عرفا و قانونا باید برای مبیع، سند رسمی تنظیم شود، چه این مطلب در قرارداد ذکر شده و چه ذکر نشده باشد، فروشنده ملزم به تنظیم سند رسمی خواهد بود.اما باید توجه داشت، در برخی قراردادها چنین تصریح می‌شود که «اگر فروشنده منصرف شده یا جهت تنظیم سند رسمی مراجعه نکند، فلان مبلغ را باید بپردازد» که در این صورت، به فروشنده اختیار داده شده است که بین پرداخت وجه التزام و تنظیم سند، یکی را انتخاب کند و خریدار نیز صرفا می‌تواند وجه التزام را درخواست کند یا الزام به تنظیم سند را بخواهد. مگر اینکه در قرارداد فی مابین، تصریح به هر دو تعهد شود، یعنی تصریح شود در صورتی که فروشنده در اجرای تعهد خود تاخیر کند، علاوه بر اجرای تعهد و الزام به تنظیم سند، باید مبلغی را به عنوان وجه التزام بپردازد.

 برخی موانع طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی
خریدار قبل از اقامه دعوی باید اطمینان حاصل کند که ملک مورد معامله، در رهن یا بازداشت نباشد؛ زیرا دادگاه به انتقال ملکی که در رهن دیگری یا بازداشت است، رای نخواهد داد. در این حالت باید فک رهن مورد معامله را نیز از دادگاه مطالبه کند.همچنین در مواردی که فروشنده، مالک رسمی مورد معامله نباشد، خریدار می‌تواند با طرح شکایت با موضوع فروش مال غیر، در جهت احقاق حق خود اقدام کند.در این موارد الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی انتقال امکان‌پذیر نیست؛ چرا که وی مبادرت به فروش مالی کرده که قانونا متعلق به وی نبوده است.

  نحوه اجرای حکم صادره در صورت امتناع فروشنده
پس از صدور حکم قطعی، خریدار باید اجرای حکم را  از واحد اجرای احکام درخواست کند. حکم اجرایی به محکوم‌علیه ( فروشنده) ابلاغ می‌شود و اگر وی ظرف 10 روز حکم را اجرا نکند، خریدار مجددا به واحد اجرا مراجعه می‌کند.دایره اجرا به دفترخانه‌ای  که مقرر شده بود به تنظیم سند اقدام کند،  اطلاع می‌دهد که پس از آماده شدن سند، این واحد را مطلع کند تا نسبت به امضای سند (به جای فروشنده اصلی) اقدام کند.ماده 145 قانون اجرای احکام مدنی نیز صراحتاً بر همین امر دلالت داشته و مقرر می‌کند «هرگاه مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود، نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا می‌کند.»نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که مأمور اجرا صرفا به مندرجات حکم عمل می‌کند و در مورد موضوعات خارج از آن هیچ گونه مسئولیتی ندارد. بنابراین تسلیم مبیع بعد از صدور حکم الزام به تنظیم، دعوایی جداگانه محسوب می شود که  از آثار حکم الزام  به تنظیم سند نخواهد بود.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال