امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخیر در اعلام نتایج قرعه‌کشی سامانه فروش یکپارچه
در حالیکه پس از یک هفته از اتمام مهلت ثبت‌نام در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، روز دوشنبه قرعه‌کشی طرح‌ها برگزار شد، مقرر بود، اسامی منتخبان ساعت ۹ صبح سه‌شنبه بر روی همین سامانه منتشر شود؛ اما گویا نهادهای نظارتی همچون وزارت صمت برای احراز هویت مشتریان به‌ویژه در طرح جوانی جمعیت، به زمان بیشتری نیاز دارند و ضمن عذرخواهی بابت تاخیر پیش آمده، تا ۲۴ ساعت آینده برای اعلام اسامی مهلت خواسته‌اند.با  توجه به گزارش ها، نزدیک به ۳میلیون و ۹۰۰هزار نفر در طرح عادی و ۳۰۰هزار نفر در طرح حمایت از خانواده ثبت‌نام کردند که بعد از استعلام، ۱۴۵هزار مادر، واجد شرایط بوده‌اند. به این ترتیب با توجه به ثبت تقاضای خودرو در قالب طرح جوانی جمعیت، شانس هر مادر برای برنده شدن یک به ۶/ ۱است. این در حالی است که شانس برنده شدن افراد عادی یک به ۴۴پیش‌بینی می‌شود.

نوسان قیمت سکه و دلار
در معاملات دیروز، قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۴۳۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود. نرخ سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 14 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 370 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 370 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون  تومان تعیین شد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، 6 میلیون و 200 هزار تومان ارزش‌گذاری شد؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1854 دلار است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز دوشنبه، 25 هزار و 965 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 25 هزار و‌ 707 تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به دوشنبه معادل 28 هزار و 175 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 894 تومان اعلام شد. قیمت دلار در بازار آزاد نیز روز گذشته به 31 هزار و 300 تومان رسید.

کاهش مشارکت اقتصادی در ۱۹ استان
نرخ بیکاری ۵ استان که در سال ۹۹ دو رقمی بود، به استناد داده‌های مرکز آمار در سال ۱۴۰۰ تک رقمی شده که اغلب متاثر از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است. بر همین اساس، نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰.۹ درصد به ۹.۱ درصد، قم از ۱۰ درصد به ۹.۳ درصد، سیستان و بلوچستان از ۱۱.۴ درصد به ۹.۴ درصد، خراسان شمالی از ۱۰.۸ درصد به ۹.۷ درصد و البرز از ۱۱.۵ درصد به ۹.۷ درصد کاهش یافته و تک رقمی شده است. در مقابل نرخ بیکاری یک استان یعنی اردبیل که تک رقمی بود، دو رقمی شده و از ۷.۴ درصد به ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است. همچنین مقایسه آماری نشان می‌دهد که در بین استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۸ درصد بالاترین نرخ بیکاری استان کشور و استان اردبیل با نرخ ۱۰.۳ درصدی پایین‌ترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند. پس از استان هرمزگان، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۴.۹ درصد، خوزستان با نرخ بیکاری ۱۲.۶ درصد، لرستان ۱۲.۵ درصد، آذربایجان غربی با ۱۲.۴ درصد و چهارمحال و بختیاری با نرخ ۱۲.۳ درصد قرار دارند. باید توجه داشت که نرخ مشارکت اقتصادی که بیانگر تعداد افراد فعال در جامعه (بیکار یا شاغل / افراد جویای کار) است، در سال ۱۴۰۰ به صورت میانگین یک تا ۴ درصد با کاهش مواجه شده که بر همین اساس نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۹ استان کاهشی شده است.
 
کم‌طرفدارترین رشته کنکور کارشناسی تا دکتری
رییس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به اینکه ریاضی کم‌طرفدارترین رشته کنکور کارشناسی تا دکتری بوده است، گفت: در کنکور امسال گروه ریاضی و فیزیک کمترین جمعیت داوطلبان را داشت. عبدالرسول پورعباس  ادامه داد: این تعداد معادل ۱۴۵ هزار نفر می‌شد، آن هم در که ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها برای گروه ریاضی و فیزیک بیش از ۲۵۰ هزار نفر است. وی افزود: داوطلبان رشته‌های علوم تجربی هر سال رو به رشد هستند امسال حدود 100 هزار داوطلب بیشتر از سال قبل در گروه علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند. گفتنی است، پیش از این نیز محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده که شاهد این هستیم که فقط 14 درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند.
 
مصرف دارو در ایران 2برابر متوسط جهانی
 وزیر بهداشت با بیان اینکه متوسط تجویز دارو در جهان یک و نیم قلم است، گفت: در ایران دو برابر متوسط جهانی دارو تجویز می‌شود. بهرام عین اللهی همچنین اظهار کرد: سیاست دولت تامین و تجهیز صنایع برای تولید و ... است. امیدواریم با داشتن نیروی انسانی متعهد، متدین و متخصص صادرات را افزایش دهیم .
 
«حمایت» بررسی کرد
استان‌های صدرنشین مصرف سیگار در کشور
از نظر بسیاری از کارشناسان دروازه ورود به مصرف مواد دخانی، سیگار بوده بر این اساس باید باید به دنبال راهکارهای پیشگیرانه از شیوع مصرف و کاهش این رقم بود. این درحالی بوده که چنین اقداماتی قطع باید در استان‌های صدرنشین مصرف سیگار در کشور بیشتر مدنظر قرار گیرد.
 آمار مصرف‌کنندگان روزانه سیگار در کشور
گفته می‌شود؛ حدود هشت تا 10 میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده دخانیات هستنند، عدد و رقمی که غلامرضا حیدری، رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به آن اشاره کرده است. این در حالی بوده که با مروری اجمالی بر آمارهای موجود متوجه خواهیم شد، 36/9درصد از این افراد، مصرف‌کنندگان روزانه سیگار بوده، البته این را هم باید بیان کرد که آمار اشاره شده مربوط به سال 1395 بوده و این احتمال وجود دارد که رقم مذکور افزایش نیز یافته باشد.

 سیگار، دروازه ورود به مصرف مواد دخانی
این در حالی بوده که از نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه از جمله جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دروازه ورود به مصرف مواد دخانی، سیگار است، ضمن اینکه نباید از این موضوع نیز غافل شد که مصرف این ماده دخانی در افراد بین ۱۳ تا ۱۵ سال بسیار حساس بوده می تواند در سال‌های بعد این افراد را به سمت و سوی دیگر مواد دخانی حتی مواد افیونی سوق دهد.در چنین شرایطی اما مهدی  شهبازی، عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، معتقد است؛ نمایش سبک زندگی برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی را بر زندگی افراد جامعه مؤثرو گاهی نمایش سبک زندگی برخی از آنها در فضای مجازی به گونه‌ای است که مصرف بی‌رویه انواع مواد دخانی را به تصویر می‌کشد. آنچه که می‌تواند بسترساز گرایش به مواد دخانی به ویژه در نوجوانان و جوانان باشد. اما جدا از مقوله سیگار و آنچه که از آن به عنوان یکی از عوامل گرایش نوجوانان و جوانان یاد شد به واقع چرا نوجوانان و جوانان بچه‌ها به سمت مصرف مواد دخانی گرایش پیدا می‌کنند؟ پرسشی که باید پاسخ آن را در اظهارات محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات جست‎وجو کرد، چرا که به اعتقاد وی این افراد برای گذران اوقات فراغت، امکانات ورزشی و تفریحی رایگان و ارزان در اختیار ندارند و چنین شرایطی بسترساز بروز چنین رفتارهایی می‌شود.

 نگاهی آماری به نمودار مصرف 
از این موارد که بگذریم اگر بخواهیم نگاهی آماری به نمودار مصرف سیگار در کشور در بازه زمانی بیش از یک دهه گذشته داشته باشیم، باید عنوان کرد که  در سال‌های 1385 تا 1390 شیوع مصرف این ماده دخانی روند ثابتی داشته است البته به طور تقریبی در همین بازه زمانی به عبارتی میزان استفاده از قلیان به شکل روزانه،  نزدیک به 40 درصد افزایش را نشان می دهد، روندی که تا سال 95 هم تداوم داشته است. اما در این میان کدام مناطق کشور بالاترین شیوع مصرف سیگار را تجربه کرده‌اند. در این خصوص نیز با استناد به صحبت‌های حیدری باید گفت؛ بالاترین شیوع مصرف سیگار مربوط به استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی، قزوین و البرز می‌شود. ضمن اینکه در زمینه مصرف دخانیات که بیشتر قلیان را در بر می‌گیرد استان‌های جنوبی از جمله بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس صدرنشین این جدول بوده‌اند.

 مهمترین گام برای کاهش مصرف دخانیات
حال ولی برای جلوگیری از شیوع بیشتر گرایش به مواد دخانی و البته کاهش میزان مصرف آن در جامعه و در بین گروه‌های سنی مختلف چه می‌توان کرد؟ چرا که داوود شیوایی، کارشناس مسائل مبارزه با مصرف دخانیات، نسبت به اینکه سن مصرف مواد مخدر و دخانیات در کشور به دهه دوم زندگی افراد رسیده و دسترسی به دخانیات راحت‌تر از گذشته شده، هشدار داده است.
در این خصوص امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است، اگرچه برخی تاکید دارد که استفاده از راهکارهایی مانند افزایش مالیات سیگار می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد اما واقعیت این است که زمینه را برای قاچاق دخانیات فراهم می‌کند، ضمن اینکه وی تاکید دارد کاهش مصرف دخانیات نیازمند یک اقدام برنامه‌ریزی شده فرهنگی و اغنایی است. با این وجود ولی از نظرعلیرضا وجهی، معاون دانشگاه تهران، هر چند آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه کاهش مصرف دخانیات کمک‌کننده خواهد بود، اما مهمترین گام برای کاهش مصرف دخانیات، خودباوری بوده که می‌تواند منجر به خودکنترلی شود. این نظر از آنجا حائز اهمیت است که وی در مجموعه‌ای مسئولیت برعهده دارد که ارتباط مستمر با قشر جوان به عبارتی افرادی دارد که به میزان زیادی در معرض آسیب‌های ناشی از مصرف سیگار و البته دیگر مواد دخانی هستند.به هر حال نباید از یاد برد که استعمال دخانیات که تنها سلامت فرد مصرف کننده بلکه اطرافیان وی را به مخاطره می‌اندازد و موجب بروز امراضی مانند بیماری قلبی، ریوی، سرطان‌ها، سقط‌های خودبه‌خودی، تولد زودرس و ... می‌شود بنابراین تدوین راهکارهای اثرگذار برای پیشگیری از مصرف مواد دخانی از اهمیت زیادی برخوردار است، ضمن اینکه به نظر می‌رسد مانند بسیاری دیگر از موارد باید آگاهی‌رسانی در این زمینه به عبارتی آسیب‌ها و خطرات ناشی از مصرف مواد دخانی را از سنین پایین شروع کرد.


فروش نمونه سوال‌های قدیمی با عنوان سوالات امتحانات نهایی
 ریس پلیس فتا پایتخت از دستگیری کلاهبردارانی که نمونه سوالات قدیمی با عنوان سوالات امتحانات نهایی ۱۴۰۱ را به فروش می‌رساندند، خبر داد. سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: در فصل امتحانات ممکن است برخی افراد سودجو با ترفند‌هایی مانند فروش سوالات امتحان نهایی نسبت به کلاهبرداری از دانش آموزان و خانواده‌هایشان اقدام کنند.

کشورهای منطقه دریای سیاه بازار هدف گردشگری ایران
 مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: کشورهای منطقه دریای سیاه از جمله بازارهای هدف گردشگری ایران هستند.لیلا اژدری افزود: در بین کشورهای خلیج‌فارس، اقیانوس هند و دریای خزر از طریق کشورهای همسایه مانند ترکیه و روسیه به کشورهای عضو دریای سیاه به ویژه از طریق راه‌آهن برای ترانزیت کالا، پل ارتباطی دارد، از این ظرفیت می‌توان برای دسترسی آسان و قیمت مناسب در گردشگری استفاده کرد.

تداوم افزایش دما در تهران
بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، در چهار روز آینده وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد و در ساعات بعداز ظهربه‌ویژه در نیمه‌جنوبی گاهی با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. ضمن اینکه امروز نیز روند افزایش دما ادامه خواهد داشت.همچنین در ارتفاعات به‌ویژه فیروزکوه گاهی وقوع رگبار باران و احتمال رعدوبرق مورد انتظار است. در این مدت روند تدریجی افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

راه‌اندازی طرح «شتاپ» در دستور کار وزارت علوم
مدیر شبکه آزمایشگاه های علمی کشور گفت: راه‌اندازی طرح «شتاپ» در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.محمد صادق علیائی با بیان اینکه طرح شتاب، ماموریتی جدید در شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران است، افزود: چالش‌های تحقیقاتی در استان‌ها و مناطق کشور، اعلام حضور و معرفی دانشگاه در استان‌ها و مناطق، استفاده از قدرت و توانایی‌های دانشگاه در حل مشکلات استانی و منطقه‌ای، شناسای امکانات موجود در منطقه، ساماندهی مسائل پژوهشی منطقه، توزیع امکانات بر اساس فعالیت و رفع نیاز پژوهشی منطقه، دسترسی عادلانه برای امکانات علمی، آمایش امکانات پژوهشی در منطقه و استان و برقراری ارتباط نزدیک بین مراکز تحقیقاتی استان‌ها و مناطق کشور از جمله دلایل پیشنهاد این طرح است.

چالش های بازار تجهیزات پزشکی کشور
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، به موضوع قیمت گذاری کالاهای پزشکی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته که بحث اصلاح قیمت‌ها مطرح شد، شرکت‌های تجهیزات پزشکی درگیر چالش هستند.مریم قاسمی افزود: کالاهایی که ارز ترجیحی می‌گیرند، مشمول قیمت گذاری سازمان غذا و دارو هستند، اما یک سری از کالاها که ارز ترجیحی نمی‌گیرند، از روال قیمت گذاری بیرون آمده‌اند.وی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری، گفت: متأسفانه اصلاح قیمت‌ها متناسب با نوسانات بازار نیست و بعضاً شرکت‌های تجهیزات پزشکی، باید مدت زمان زیادی را منتظر بمانند تا کمیسیون قیمت گذاری تشکیل شود.
 
حساب‌های شخصی مردم از حساب‌های تجاری تفکیک می‌شود
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از مدنظر قرار گرفتن طرح تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مردم برای رصد بهتر درآمدها و گردش مالی آنها به منظور پرهیز از مشکلاتی خبر داد که از جمله باعث حذف اشتباه عده‌ای از مشمولین دریافت یارانه دولتی شده است. وی  در پاسخ به سوالی درخصوص شکایت‌های واصله در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، اظهار داشت: دلایل شکایت‌های دریافتی متفاوت است؛  مثلا برخی موارد، ناشی از عدم ارسال اطلاعات اقتصادی کامل افراد از طرف دستگاه‌های مربوط است و برخی از موارد، مثلا ناشی از این است که من به عنوان یک شهروند، در حال استفاده از حساب خودم برای یک فعال اقتصادی دیگر هستم یا یک مجموعه خیریه یا صندوق دارم و ... به هر دلیل، عملکرد بالای حساب بانکی من لزوما به این معنا نیست که درآمد خیلی بالایی دارم. وی گفت: برای حل این مسائل و مشکلات، تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مدنظر دولت قرار گرفته است که توضیحات بیشتر در این خصوص بعدا اعلام خواهد شد. خاندوزی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات دولت برای مقابله با افزایش زنجیره ای قیمت کالاها، عنوان داشت: وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار که مسئولیت کنترل قیمت ها را بر عهده دارد پیشنهاد خوبی را آورده اند که تصویب اولیه آن در ستاد اقتصادی دولت هم صورت گرفته است و به زودی و ظرف چند روز آینده رسما مصوبه مربوط به آن توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد.

تجارت ایران و سوریه دو برابر می‌شود
کیوان کاشفی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه از هدف گذاری برای دو برابر شدن تجارت مشترک میان ایران و سوریه در سال جاری خبر داد. وی اظهار کرد: خوشبختانه در سالی که گذشت میزان مبادلات تجاری ما با سوریه افزایش قابل توجهی داشت و به ۲۵۰ میلیون دلار رسید اما معتقدیم با پیگیری برخی سیاست‌ها امکان آن وجود دارد که این آمار تجاری نیز بار دیگر افزایش یافته و به مرز ۵۰۰ میلیون دلار برسد. البته ما معتقدیم ظرفیت موجود برای تجارت مشترک میان دو کشور بسیار بیشتر از این اعداد است. وی با بیان اینکه می‌توان در سه حوزه به افزایش آمارهای تجاری امیدوار بود، بیان کرد: یکی از این بخش‌ها، موضوع نوسازی ماشین آلات و تجهیزات سوریه است. ما در جریان دیدارهای اخیر تلاش کردیم جزئیات نیازهای سوریه در این حوزه را ارزیابی کنیم و با درک دقیق‌تر از شرایط، شرکت‌های ایرانی را برای استفاده از بازار این کشور آماده کنیم.
 
ارجاع یک هزار و ۶۶۱ پرونده حوادث غیرعمد رانندگی به شرکت‌های بیمه‌ای
رییس کل دادگستری استان قم گفت: به منظور قضازدایی در ۲ ماهه نخست امسال، یک هزار و ۶۶۱ پرونده حوادث غیرعمد رانندگی بدون ورود به محاکم به شرکت‌های بیمه ای ارجاع داده شد.حجت الاسام علی مظفری در رابطه با اقدامات دادگستری استان قم در خصوص قضازدایی، با اشاره به تحول آفرینی دستور رییس دستگاه قضا مبنی بر قضا زدایی و کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی و حقوقی اظهار کرد: دادگستری این استان در همین راستا در سال گذشته با اجرای طرحی نوین مقرر کرد تا پرونده های جرایم غیرعمد حوادث رانندگی مستقیما به سازمان پزشکی قانونی یا شرکت های بیمه‌ای ارجاع شود.وی با اشاره به اینکه نیاز به ارجاع تمامی پرونده ها به دستگاه قضا نیست، افزود: بر همین اساس در ۲ ماهه نخست سال ‌جاری از تشکیل یک هزار و ۶۶۱ فقره پرونده جرایم غیرعمد حوادث رانندگی در محاکم قضایی این استان جلوگیری شد و این پرونده ها به صورت مستقیم به شرکت‌های بیمه ا‌ی ارجاع شده‌ اند که از این تعداد پرونده ارجاع ۷۰۵ فقره در فروردین و ۹۵۶ فقره در اردیبهشت ماه انجام شده است.رییس کل دادگستری استان قم تأکید کرد: کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه، وقت و دقت قضات را افزایش داده و قطعاً در استحکام آرای قضایی نیز موثر است.

جلوگیری از برداشت غیرمجاز در بستر رودخانه «شادچای»
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط کریم از جلوگیری از برداشت غیرمجاز رودخانه «شادچای» با ورود مدعی‌العموم خبر داد و گفت: ۲۳ حلقه چاه غیرمجاز مسلوب‌المنفعه شد.
رحیم علیش‌پور از جلوگیری از برداشت غیرمجاز از رودخانه «شادچای» با ورود مدعی‌العموم خبر داد و اظهار کرد: به ‌منظور حفظ منابع آب ‌های سطحی و در راستای احیا، حفظ و صیانت و در اجرای دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه، مدعی‌العموم نسبت به برداشت غیرمجاز رودخانه «شادچای» ورود کرد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط کریم خاطرنشان کرد: با ورود مدعی ‌العموم و صدور دستور قضایی، از برداشت غیرمجاز از بستر این رودخانه به ‌واسطه نصب پمپ و ایجاد بند خاکی در مسیر رودخانه «شادچای» جلوگیری به‌عمل آمد.وی در بخش دیگری از سخنان خود از مسلوب ‌المنفعه شدن ۲۳ حلقه چاه غیرمجاز با ورود مدعی‌العموم خبر داد و تاکید کرد: دستگاه قضایی در مواجهه با تصرفاتی که منجر به تضییع بیت‌المال و حقوق عامه باشد، بدون اغماض برخورد خواهد کرد.
 
تفهیم اتهام متهمان قتل ۲ محیط‌بان با حضور مقام قضایی 
رییس کل دادگستری استان فارس از تفهیم اتهام متهمان به قتل محیط‌بانان در شهرستان بوانات به اتهام مشارکت در قتل عمدی این ۲ محیط بان در حین انجام وظیفه سازمانی خبر داد.
حجت الاسلام سید کاظم موسوی از تفهیم اتهام متهمان قتل محیط‌بانان در شهرستان بوانات به اتهام مشارکت در قتل عمدی ۲ محیط بان در حین انجام وظیفه سازمانی خبر داد و گفت: با حضور مقام قضایی، متهمان به ارتکاب قتل اعتراف کردند.وی با بیان اینکه از شب وقوع حادثه دستورات ویژه‌ای جهت کشف همه ابعاد و انگیزه احتمالی قاتل و همدست وی صادر شد، افزود: پرونده به صورت ویژه رسیدگی شد و پس از صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری یک استان فارس به صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.رییس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه شکایت محیط بان مجروح حادثه اخذ و اتهام جرح عمدی توسط سلاح گرم نیز به متهمان تفهیم شده است، گفت: پرونده در دبیرخانه پرونده های مهم این استان ثبت و با نظارت ویژه مدیریت ارشد قضایی استان در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

کمک 4 میلیارد تومانی خیران البرز برای آزادی زندانیان
رییس کل دادگستری استان البرز گفت: در جشن‌های گلریزان ماه رمضان امسال در شهرستان‌های مختلفاین استان، مردم و خیران جمعاً ۴ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان مالی کمک کردند که این کمک‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ۴ برابری را نشان می‌دهد. حسین فاضلی هریکندی در نشست ستاد دیه استان البرز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ستاد دیه این استان موفق به آزادی ۵۱۷ نفر زندانی جرایم غیرعمد و بدهکاران مالی شده است، اظهار کرد: مجموع بدهی این افراد ۳۵۰ میلیارد تومان بود که بخشی از آن با کمک های مردمی و خیران و اعتبارات ستاد دیه استان تامین شد و بخشی دیگر توسط خود زندانیان تامین و زمینه آزادی آنها فراهم شد.
وی متذکر شد: دادگستری استان البرز با توجه به شرایط و وضعیت مالی محکومان، در موارد شمول مقررات قانونی، حکم اعسار و تقسیط بدهکاران را با تعیین پیش قسط صادر کرد و متعاقبا پرداخت پیش قسط یا بخشی از اقساط تعیین شده دادگاه ها از سوی ستاد دیه، منتهی به آزادی محکومان مالی شده است، به نحوی که ۷۸ درصد از زندانیان آزادشده، محکومانی بودند که با توجه به تقسیط مبلغ محکومیت آنها از سوی دادگاه‌ها و با پرداخت تمام یا بخشی از پیش قسط یا بخشی از اقساط مورد حکم از سوی ستاد دیه، از زندان آزاد شدند تا پس از آزادی، خودشان با فعالیت اقتصادی مابقی اقساط را مطابق حکم دادگاه پرداخت کنند.رییس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه در جشن‌های گلریزان ماه رمضان امسال در شهرستان‌های مختلف این استان، مردم و خیران جمعاً ۴ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان مالی کمک کردند، متذکر شد: این کمک‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ۴ برابری را نشان می‌دهد.
نحوه تعیین مهرالمثل
از جمله مهمترین و واجب ترین حقوق مالی زنان که بر اساس عقد نکاح به آنها تعلق می گیرد، مهریه آنان است. امروزه علاوه بر اینکه احکام قانونی مهریه به طور جدی مورد توجه اغلب زوجین قرار گرفته است، تعیین و میزان آن نیز تا حد زیادی تحت الشعاع عرف و عادات نقاط مختلف کشور قرار دارد.
با وجود تصور اکثر مردم در خصوص لزوم تعیین مهریه هنگام عقد نکاح، باید عنوان کرد که تعیین مهریه از شروط لازم و ضروری برای صحت عقد نکاح محسوب نمی شود.
به عبارت دیگر، ممکن است که زوجین در هنگام عقد ازدواج، مهریه ای تعیین نکرده یا تعیین آن را به بعد از عقد نکاح موکول کنند که در این حالت زوجه مستحق مهریه ای است که آن را «مهر المثل» می نامند.

 مهرالمثل چیست؟
معمولا در عرف کشورمان مرسوم است که زن و مرد هنگام عقد ازدواج، مهریه ای برای زوجه تعیین می کنند که به این نوع مهریه در قواعد فقهی و حقوقی مهرالمسمی اطلاق می شود.گاهی اوقات مهریه زوجه به موجب قرارداد ازدواج یا همان عقد نکاح توسط طرفین عقد تعیین نمی شود که در این شرایط بر حسب عرف و عادات مختلف هر شهر و همچنین با توجه به وضعیت و شأن زوجه و جایگاه او در اجتماع از لحاظ زیبایی، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی، سن و مواردی از این قبیل و البته با درنظرداشتن مقتضیات زمانی و مکانی، مهریه خاصی برای زن مشخص می شود که به چنین مهریه ای، مهرالمثل گفته می شود.برابر با ماده 1091 قانون مدنی «برای تعیین مهرالمثل، باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود».بنابراین بر اساس این ماده قانونی می توان گفت مبنای تعیین مهرالمثل باید وضعیت خانوادگی و سایر صفات و خصوصیات موجود در زن باشد.
شایان ذکر است که این خصوصیات و صفات را باید با خویشاوندان زن و همچنین سایر افرادی که در وضعیت فعلی وی هستند، مورد سنجش و قیاس قرار داد.برای مثال، در صورتی که مهرالمسمی در هنگام عقد نکاح مشخص نشود، باید موارد خاصی را مورد بررسی و سنجش قرار داد که مثلا زوجه چه مدرک تحصیلی دارد یا جایگاه خانوادگی و اجتماعی وی در چه مرحله ای است و سایر خویشاوندان، دوستان و آشنایان او که در چنین سطح و جایگاه فردی، اجتماعی و خانوادگی قرار دارند، معمولا چه مقدار مهریه ای برایشان در عقد نکاح تعیین شده است؟همانگونه که از عنوان مهرالمثل نیز کاملا مشخص است، برای تعیین این نوع مهریه، امثال زن مانند نزدیکان و دوستان وی مورد بررسی و سنجش قرار خواهند گرفت تا مبلغی تحت عنوان مهرالمثل برای زوجه تعیین شود.بنابراین کاملا واضح است که تعیین مهرالمثل زوجه جنبه قراردادی و توافقی نداشته و دارای جنبه عرفی و اجتماعی است.

 نحوه و شرایط تعیین مهرالمثل
در برخی از مواد قانون مدنی، شرایطی که در آن مهرالمثل تعیین می شود، مشخص شده است. این موارد، برگرفته از فقه اسلامی هستند که در ادامه به برخی از مهمترین موارد تعیین مهرالمثل برای زوجین اشاره خواهیم کرد:در حالتی که زن و مرد قبل از عقد ازدواج اقدام به تعیین مهریه نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه، بین آنها نزدیکی رخ داده باشد، برای زن مهرالمثل تعیین خواهد شد.در صورتی که توافق زوجین در خصوص تعیین مهرالمسمی، به دلایلی باطل بوده باشد، میزان مهریه زن همان مهرالمثل در نظر گرفته خواهد شد.در صورتی که عقد نکاح از ابتدا میان زوجین باطل بوده باشد و بین زن و مرد هم نزدیکی واقع شده باشد و زن از باطل بودن عقد نکاح مطلع نباشد، در این مورد هم به زن مهرالمثل تعلق می گیرد.با توجه به موارد ذکرشده، کاملا مشخص است که تعیین مهرالمثل برای زوجه در شرایطی امکانپذیر خواهد بود که ضمن عقد نکاح، هیچ مهریه ای برای زن مشخص نشده و رابطه زناشویی میان زوجین حادث شده باشد که در این حالت ، زن استحقاق دریافت مهرالمثل را خواهد داشت.در این شرایط زوجه می تواند برای تعیین مقدار مهرالمثل خود، به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست تعیین مهرالمثل را تقدیم دادگاه کند.

 نکات تکمیلی در خصوص تعیین مهرالمثل
گاهی امکان دارد که در زمان عقد دائم، زوجین مهریه و مقدار آن را معین نکرده باشند. اما در صورتی که مهریه به موجب توافق زوجین در زمان انعقاد عقد ازدواج تعیین نشده باشد، این موضوع موجب نمی شود که زن حق و طلب خود را بابت مطالبه مهریه از دست بدهد و دیگر مهریه به او تعلق نگیرد.مطابق با ماده 1093 قانون مدنی: «در صورتی که مهر در عقد ذکر نشده باشد و زوج قبل از نزدیکی و تعیین مهریه، همسر خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه خواهد بود و اگر بعد از ‌آن طلاق دهد مستحق مهرالمثل است.»بنابراین یکی از مهمترین مواردی که مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت، این است که در عقد مهریه تعیین نشده باشد و مرد بخواهد بعد از وقوع رابطه زناشویی همسر خود را طلاق دهد.
در حالتی که مهریه به موجب عقد نکاح مشخص نشده باشد، میزان مهریه بر حسب عرف و با توجه به وضعیت زن از لحاظ موقعیت خانوادگی و اجتماعی او، تحصیلات، سن، زیبایی و مواردی از این قبیل و با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و محل سکونت وی تعیین می شود و به موجب ماده 1091 قانون مدنی، که پیش تر توضیح داده شد، مواردی از قبیل شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت زوجه نسبت به امثال و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و مواردی از این دست، برای تعیین مهرالمثل مورد توجه قرار می گیرد که بررسی این موارد برای تعیین مقدار مهرالمثل نیز از طریق کارشناسان رسمی دادگستری صورت خواهد پذیرفت.در حالت دیگر، اگر زوجین در زمان عقد نکاح، مهریه را تعیین کرده باشند، ولی مهریه به جهتی از جهات مانند نامشروع بودن یا مالیت نداشتن، باطل اعلام شود یعنی شرایط لازم برای صحت مهریه موجود نباشد، مانند مهریه قرار دادن آلات و ادوات قمار، مشروبات الکلی یا در حالی که نزدیکی بین زن و مرد رخ داده باشد، در این صورت زوجه مستحق مهرالمثل است.

 احکام فقهی در خصوص تعیین مهرالمثل
برخی از احکام فقهی مربوط به مهر المثل عبارت از موارد ذیل است:اگر ولی قهری دختربچه، مهریه یا همان مهرالمسمی او را خیلی کمتر از مهرالمثل قرار داده باشد یا ولی قهری پسربچه، مهریه همسر او را بیشتر از مهرالمثل قرار دهد، برخی از فقها، قرار دادن چنین مهریه‌ای را باطل اعلام می کنند و معتقدند مهرالمثل باید جایگزین آن شود. بر اساس نظر بسیاری از فقها، مهرالمثل مربوط به عقد دائم است و در عقد منقطع یا موقت، مهرالمثل راه ندارد.

 احکام حقوقی در خصوص مهرالمثل
مطابق با ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی، در صورتی که در ازدواج دائم، مهریه تعیین نشود یا عدم مهریه شرط شود، عقد صحیح است، ولی باید تکلیف مهریه مشخص شود.اگر هنوز رابطه زناشویی رخ نداده باشد، زن و مرد می‌توانند درباره میزان آن توافق کنند، اما اگر قبل از توافق، نزدیکی صورت گرفته باشد، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود.همچنین مطابق با ماده ۱۰۹۰ قانون مدنی، اگر تعیین مهریه به زوجه واگذار شود، او نمی‌تواند بیش از میزان مهرالمثل معین کند.

نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو امروز سه شنبه 10 خرداد 1401

دلار در بازار آزاد با افزایش ۰.۱۳ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۳۰,۵۴۰ تومان معامله شد.

دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۶۵ تومان افزایش، ۲۵,۹۹۷ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در بازار متشکل با افزایش ۰ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۲۵,۸۱۰ تومان معامله شد.

دلار در سامانه سنا با کاهش ۰.۱۵ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۲۵,۶۴۱ تومان معامله شد.

دلار کانادا در بازار ۱۴ روز پیش نسبت به ۱۵ روز پیش، با ۲۳۳ تومان افزایش، ۲۳,۸۲۷ تومان نرخ گذاری شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار با افزایش ۱.۱۹ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱,۴۱۸,۹۰۰ تومان معامله شد.

هر مثقال طلا 18 عیار در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۷۴۰۰۰ تومان افزایش، ۶,۱۴۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر اونس طلا در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۴.۸ کاهش، ۱,۸۵۲ نرخ گذاری شد.

سکه امامی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۸۵۰۰۰ تومان افزایش، ۱۴,۹۴۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

نیم سکه با افزایش ۳.۰۳ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

ربع سکه در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۲۸۰۰۰ تومان افزایش، ۵,۴۰۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر سکه گرمی با افزایش ۱.۵ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

یورو در بازار آزاد در بازار ۱۴ روز پیش نسبت به ۱۵ روز پیش، با ۳۳۳ تومان افزایش، ۳۲,۱۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

یورو در صرافی ملی با کاهش ۰ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۲۸,۱۷۹ تومان معامله شد.

دینار عراق با کاهش ۵ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۲۰ تومان معامله شد.

درهم امارات (حواله) با افزایش ۰.۴۷ درصدی نسبت به ۱۶ روز پیش، ۸,۴۰۰ تومان معامله شد.

بیت کوین در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۱۱۲۰ افزایش، ۳۱,۷۷۸ نرخ گذاری شد.

یوان چین با افزایش ۱.۰۸ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۴,۵۲۹ تومان معامله شد.

لیر ترکیه در بازار ۱۴ روز پیش نسبت به ۱۵ روز پیش، با ۳۰ تومان کاهش، ۱,۹۴۰ تومان نرخ گذاری شد.


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال