امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

ثبت‌نام وام اجاره از امروز

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن آغاز می‌شود. در  این اطلاعیه آمده است: پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستاجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود. به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است.

آخرین وضعیت بازار رب گوجه فرنگی  ماکارونی و روغن
دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی ضمن اشاره به وضعیت توزیع روغن، ماکارونی و رب در بازار گفت که علی رغم موجود بودن مواد اولیه، اما کارخانه‌های تولیدکننده رب عرضه آن را محدود کرده‌اند.قاسمعلی حسنی  در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت روغن نیز اشاره کرد و گفت: روغن نیز در بازار به اندازه نیاز وجود دارد، ولی کارخانه‌ها در ازای ۳ کارتن روغن یک کارتن کیک نیز به خرده‌فروشی‌ها تحویل می‌دهند. وی گفت: ماکارونی نیز در بازار به وفور وجود دارد.

معاون اول رییس‌جمهور آخرین وضعیت آماده سازی کالابرگ را تشریح کرد
برنامه دولت برای پرداخت یارانه نقدی
پرداخت یارانه های نقدی بر اساس اعلام روز گذشته مخبر، معاون اول رییس جمهور به صورت موقت و تا زمان آماده سازی کالابرگ تداوم دارد. پس از اصلاح روند پرداخت یارانه های پنهان از ماه گذشته، بنا به اعلام دولت به 9 دهک، یارانه به میزان هر نفر 300 و 400 هزار تومان پرداخت شد. مرحله اول این یارانه ها ماه گذشته برداشت شد، اما زمان برداشت مرحله دوم هنوز نهایی نشده است. همچنین کالابرگی شدن نان نیز طبق اظهارات معاون اول رییس جمهور هنوز در مرحله آزمایشی است و پس از اتخاذ تصمیمات، در سراسر کشور اجرایی می شود. در این شرایط روز گذشته خبری درباره آغاز طرح آزمایشی فروش نان کیلویی در شهرستانهای پارسیان هرمزگان و لردگان چهارمحال و بختیاری اعلام شد. آنگونه که معاون عمرانی فرمانداری شهرستان پارسیان اعلام کرده نان لواش کیلویی ۴۰ هزار ریال در نانوایی‌های شهرستان توزیع می‌شود و این طرح شامل نان سنگک و نان‌های صنعتی نمی‌شود.
بخش زیادی از سوالات خبرنگاران از معاون اول رییس جمهور در حاشیه نشست هیات دولت در روز گذشته به برنامه های دولت برای روند پرداخت یارانه ها اختصاص یافت. 
محمد مخبر با اشاره به ضرورت اصلاح روند پرداخت یارانه ها  گفت: اگر ما این ارز ترجیحی را حذف هم نمی‌کردیم مردم می‌دانستند که به دلیل تحولات بین‌المللی اتفاق افتاده و مصوباتی که در مورد حقوق ورودی، ارزش افزوده و برخی عوارض داشتیم، هزینه‌هایی تحمیل می‌شد که اگر حذف ارز ۴۲۰۰ را نداشتیم هم یک موج گرانی به هر حال داشتیم منتها این هم اضافه شد که دارد مدیریت می‌شود.
وی در مورد آخرین وضعیت پرداخت یارانه‌ها و اینکه یارانه خردادماه چه زمانی قابل برداشت است، گفت: یارانه ماه اول ریخته شد و مردم هم برداشت کردند در مورد یارانه ماه دوم هم به موقع اجازه برداشت داده خواهد شد. مخبر یادآور شد: البته به برخی دهک‌ها هزینه‌های تحمیل می‌شود یکی از اهداف اصلی این کار این بود که یارانه‌ها هدفمند شود یعنی یک عده از این هدفمندی حداکثر استفاده را می‌کردند در ماه چند بار مرغ و گوشت و تخم مرغ استفاده می‌کردند و برخی خانواده‌ها در ماه یک شانه تخم مرغ هم نمی‌توانستند استفاده کنند باید عدالتی برقرار می‌شد این کار انجام شد و الزامات قانونی هم داشت این طور نبود که بگوییم الزاماتی ندارد آثاری هم روی همه کالاها دارد که داریم روی آن کار می‌کنیم.وی ادامه داد: نقشه راهی وجود دارد که یکی از این پازل‌ها حذف ارز ترجیحی بود برنامه‌های دیگر دولت دارد انجام می‌شود باید از مردم تشکر کنم که دارند تحمل می‌کند خواهش می‌کنم مردم حوصله کنند عُسر قبل از فرج است و یسر هم اتفاق می‌افتد.

   درج قیمت مصرف‌کننده روی ۴ کالای اساسی
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۴ کالای بسیار اساسی و مهم هفته آینده قیمت مصرف‌کننده خواهند خورد، گفت: مردم هر تخلفی را مشاهده کردند به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند. یک گروه کالایی مهم نیز در حال برنامه‌ریزی است و به زودی قیمت مصرف‌کننده خواهد خورد.مخبر در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، عنوان کرد: ما به لحاظ قانونی موظف بودیم از اول فروردین در واقع این اصلاح را صورت دهیم، یک تعارضی در مصوبه مجلس بود اول اینکه باید از اول فروردین حذف می‌شد، چراکه ارز ترجیحی دیگر وجود نداشت و از سوی دیگر گفته بودند کالابرگ. البته در همان قانون گفته بودند «یا راه‌های دیگر». چون هنوز کالابرگ آماده نشده است ناچاریم یارانه نقدی پرداخت کنیم و این را ادامه بدهیم.
وی پیرامون زمان اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: اجرای این طرح در دست دستگاه‌های دیگر است و دارند کار می‌کنند، اجازه دهید که زمان ندهم، اما واقعا فشار ما این است که در حداقل زمان ممکن این موضوع اجرایی شود.

    اجرای طرح سهمیه‌بندی نان پس از بررسی دقیق
معاون اول رییس‌جمهور در رابطه با اجرای طرح پایلوت سهمیه‌بندی نان در زنجان و قزوین، ابراز داشت: ببینید نان و دارو جزو خط قرمزهای دولت است که یک ریال گران نشوند، یعنی هرچه که الان دست مردم می‌رسد یک ریال گران نشود. بنابراین هر وسیله‌ای که ما نان را به دست مردم برسانیم معنایش این است که قیمت آن نباید برای مردم تغییر کند. خب اولویت اول ما به دلیل قاچاقی که در منطقه اتفاق می‌افتد به لحاظ کمبودی که در دنیا در رابطه با آرد و گندم و این‌ها اتفاق افتاده، این است که کالا با قیمت مناسب به دست مردم برسد در حالیکه با توجه به اینکه ما کالاها را با یارانه به بازار عرضه می‌کردیم قاچاق را فوق العاده به صرفه می‌کرد.وی اضافه کرد: کما اینکه دیدید وقتی این طرح اجرا شد در کشورهای همجوار قیمت بعضی از کالاها چند برابر شد معلوم شد که از داخل استفاده می‌کردند.
مخبر تصریح کرد: اولویت ما این است که بتوانیم این را هم به صورت کالابرگ به مردم بدهیم تا اینکه بعد بتوانیم آرد را آزاد کنیم که مردم نان با همان قیمت سابق به دستشان برسد و در مقابل قیمت آرد منطقی شود که قاچاق آن به صرفه نباشد. این کار الان در زنجان انجام شده، در قزوین شروع شده است و ما تا مطمئن نشویم که بدون هیچگونه اختلالی این کار اتفاق خواهد افتاد عمومی نخواهیم کرد و همینطور پایلوت کار را ادامه می‌دهیم تا مساله تمام شود.

    گرانی بنزین مطرح نیست
معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی بنزین سه بار جمله «بنزین اصلا مطرح نیست» را تکرار کرد.وی همچنین در پاسخ به اینکه برای اجرای طرح سهمیه‌بندی نان زمان‌بندی در نظر گرفته شده است؟، گفت: خیر، ما همینطور از استان‌های کم جمعیت شروع کردیم آرام آرام می‌بریم به سمت استان‌های پرجمعیت تا کاملا با آرامش اجرا شود. چون روی نان و دارو خیلی حساس هستیم که هیچ تغییری نکند و اگر هم روی دارو می‌بینید قیمت‌ها تغییراتی دارد اقلامی هستند که در لیست مشمول یارانه نیستند.

قیمت بلیت پروازهای حج اعلام شد
محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت پروازهای حج را پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت همان نرخی است که دو سال پیش توافق شده بود و ایران‌ایر موافقت کرد که بر اساس همان قیمت امسال پروازهای حجاج را انجام دهد.

نتایج اولین فروش یکپارچه خودرو مشخص شد
نتایج اولین فروش یکپارچه خودرو روز گذشته مشخص شد. آنطور که اطلاع‌رسانی شده است، برندگان این طرح پس از آماده‌سازی برنامه‌های فروش توسط شرکت‌های خودروسازی، می‌توانند به مدت سه روز کاری نسبت به پرداخت وجه خودرو مطابق قیمت‌های اعلامی اقدام کنند.زمان و نحوه پرداخت وجه خودرو از طریق سایت خودروساز اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ بر این اساس ثبت‌کنندگان پس از آنکه از برنده شدن خود اطلاع پیدا کردند، بایستی دیگر موضوع را از جانب سایت‌های خودروساز پیگیری کنند. خودروسازان نحوه و زمان اخذ وجه خودرو را اعلام خواهند کرد و منتخبان می‌توانند اقدامات لازم اعم از واریز وجه و... انجام دهند.طبق اعلام، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت-: در این دوره چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۵۲ نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت‌ تقاضا داشته‌اند.  

اختیارات ویژه برای تعادل بازار ارز در راه است
علی صالح آبادی، رییس‌کل بانک مرکزی گفت: با پوشش کاملی که در بازارها داریم، قطعاً آرامش در بازار ارز ایجاد می‌شود؛ البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و به‌ زودی اختیارات ویژه‌ای هم به بانک مرکزی اعطا می‌شود و این امر می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند. وی  گفت: بانک مرکزی برنامه مفصلی را در حوزه مدیریت بازار ارز دارد. ما عرضه ارز را نسبت به گذشته بیشتر خواهیم کرد، آن هم به این دلیل که وضعیت درآمدهای ارزی خوب است و در نتیجه ما از نظر عرضه ارز مشکلی نداریم. لذا در دو بخش اسکناس و حوالجات ارزی عرضه‌هایمان را تشدید خواهیم کرد. وی ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز تأکید کرده‌ام، در حوزه اسکناس بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در تاریخ بانک مرکزی داریم. رییس شورای پول و اعتبار درباره بخش تقاضا عنوان کرد: از سوی دیگر و در بخش تقاضا تلاش خواهیم کرد تقاضاهای واقعی بازار چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس به طور کامل در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی پوشش دهیم. رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پوشش کامل عرضه و تقاضا در بازار می‌تواند آرامش را در بازار ارز ایجاد کند.
صالح آبادی با بیان اینکه وضعیت منابع ارزی کشور امسال نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها به مراتب بهتر شده است، تصریح کرد: در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیارد دلار نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی داشتیم که سال گذشته در همین مدت حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده؛ یعنی بیش از ۶۰ درصد رشد در وصولی‌ها و نه فقط درآمد داشتیم، چرا که درآمد به معنای فروش نیست بلکه به معنای وصول است و وصولی ها افزایش داشته است.

درخواست صرفه‌جویی در مصرف برق
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با درخواست صرفه‌جویی در مصرف برق از مردم گفت: اگر صرفه‌جویی خوبی در استفاده از برق نداشته باشیم، قطعی‌های برق محتمل است.وی  درباره چگونگی قطعی‌های برق در تابستان امسال اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که به‌لطف خدا مردم در مصرف برق مدیریت کنند تا صرفه‌جویی خوبی در میزان استفاده برق داشته باشیم و نیازی به قطعی برق نباشد.وی با بیان اینکه اگر مردم صرفه‌جویی خوبی در مصرف برق داشته باشند مشکلات برق در تابستان امسال به حداقل می‌رسد، گفت: قطعی‌های برق بستگی به رفتار مشترکین برق دارد.

هشدار وزارت بهداشت در تب کریمه کنگو
 رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در سال جاری و تاکنون ۱۳نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. بهزاد امیری بیان کرد: در فاز حاد بیماری، ۱۰ تا ۴۰درصد احتمال فوت بیمار وجود دارد. بنابراین تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است.

دلیل افزایش ۳۰۰درصدی هزینه حج تمتع
 رییس سازمان حج و زیارت درباره علت افزایش هزینه‌های حج تمتع توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به طور غیرمنتظره با افزایش ۳۰۰درصدی هزینه خدمات و افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی اقلام تدارکاتی مواجه شده‌ایم. سید صادق حسینی افزود: بنابراین به منظور برنامه‌ریزی مقرر شد بخش اندکی از این هزینه‌های تحمیلی را زائران گرامی متحمل شوند.

شرایط صدور روادید سفر شرکت‌کنندگان جام جهانی به ایران 
 معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره شرایط صدور روادید برای شرکت‌کنندگان در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در کشور قطر برای سفر به ایران توضیح داد. علی‌اصغر شالبافیان افزود: در دستور‌العمل صادر شده آمده است، اتباع کشورهایی که تیم‌های فوتبال آنها موفق به صعود به جام جهانی قطر شده است، می‌توانند درخواست روادید یک بار ورود، دو بار ورود و متعدد با مدت اعتبار دوماهه و مدت اقامت 20روز کنند. 

آغاز پوشش بیمه اجتماعی یک میلیون نفر فاقد بیمه 
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر از آغاز پوشش بیمه‌ اجتماعی یک میلیون نفر از افراد فاقد بیمه در روستاها خبر داد و گفت: این طرح از امروز آغاز خواهد شد. بیت‌الله برقراری بیان کرد:  در همین ارتباط تمام استان‌ها آماده پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه خواهند بود.وی با اشاره به جامعه هدف این صندوق، تصریح کرد: همانطور که از نام این صندوق مشخص است کشاورزان، روستائیان و عشایر، همچنین شهرهای زیر 20 هزار نفر جامعه هدف این صندوق محسوب می‌شوند.

درخواست تشکیل کمیته‌ای برای دستگیری تقلب فروشان 
رییس کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: تشکیل کمیته‌ای برای دستگیری تقلب فروشان را ضروری می‌دانیم و امیدواریم همه نهادهای ذیربط اعم از قضایی و ضابطان و امنیت و اطلاعات، حساسیت قضیه را بیش از پیش در نظر داشته باشند و به شکل ضربتی، این کلونی فساد را کشف و معدوم کنند.محسن جلواتی همچنین اظهار کرد: در بحث امنیت، روایی و پایایی نمرات امتحانات نهایی و در یک کلام، عدالت در امتحانات نهایی چند موضوع اساسی باید مورد توجه باشد؛ یکی اینکه این سؤالات نباید تکراری باشد. تکراری بودن در تعداد زیاد خودش نوعی لو رفتن سیستماتیک آزمون است.

تهران گرم‌تر می‌شود
بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران از تا 15 خرداد، آسمانی صاف تا قسمتی ابری خواهد بود که در بعضی ساعات نیز  وزش باد گاهی با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. علاوه براین باید گفت؛ در ارتفاعات و بخش‌های شمال شرق استان گاهی رگبار باران وزش باد شدید و احتمال رعدوبرق مورد انتظار است. این در حالی بوده که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در این مدت شاهد روند تدریجی افزایش دما خواهیم بود.گفتنی است؛ امروز آسمان تهران قسمتی ابری گاهی نیمه‌ابری و وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد و جمعه قسمتی ابری و نیمه‌ابری و گاهی وزش بادشدید  با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دستگیری سارقان مسلح طلافروشی جنوب تهران
رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری دو سارق مسلح طلا فروشی محله خانی‌آباد لحظاتی پس از سرقت خبر داد و گفت: از سارقان یک قبضه سلاح جنگی کلاش و ۴۳ تیر کشف شد.سرهنگ جلیل موقوفه‌ای ادامه داد: با حضور به‌موقع و هوشمندانه مأموران در محل، دو سارق مسلح که در حال درگیری با شهروندان و تیراندازی بودند، به‌سرعت خلع سلاح شدند.در این عملیات هر دو سارق دستگیر و کیف حاوی طلاهای سرقت شده کشف و  به همراه متهمان به کلانتری انتقال یافتند و دراین‌رابطه سه نفر از شهروندان که مانع متواری شدن متهمان شده بودند، در اثر اصابت گلوله متهمان به‌صورت سطحی زخمی شدند.


طلاق به دلیل عسر و حرج
عسر و حرج به معنای ایجاد وضعیتی است که زندگی مشترک را با سختی غیرقابل تحملی همراه سازد. موارد عسر و حرج در قانون شامل ترک زندگی مشترک، کتک زدن، اعتیاد یا بیماری صعب العلاج مرد است؛ اما عسر و حرج برای زن، صرفا محدود به این موارد نیست. نحوه اثبات عسر و حرج، با استناد به شهادت شهود، نظریه پزشکی قانونی و مواردی از این قبیل است.
نفی عسر و حرج، یکی از مهمترین قواعد فقهی دین اسلام است که در موارد مختلفی می توان به آن استناد کرد؛ اما یکی از مهمترین کاربردهای استناد به مفهوم عسر و حرج، در پرونده های طلاق است. به این معنا که اگر زوجه در طول زندگی مشترک خود با شوهر، دچار عسر و حرج یا سختی شدیدی شود، به نحوی که این سختی و مشقت، به هیچ وجه برای وی قابل تحمل نباشد، می تواند درخواست طلاق کند.زنان تنها در برخی موارد خاصی که قانون پیش بینی کرده است، می توانند درخواست طلاق کنند که یکی از موارد و مصادیق آن، طلاق به دلیل عسر و حرج است. 
با این حال، از آن جهت که برای درخواست طلاق به استناد عسر و حرج، ابتدا باید این موضوع را اثبات کنند، پرداختن به این موضوع، ضروری است که تعریف عسر و حرج چیست و چگونه می توان عسر و حرج را در دادگاه اثبات کرد.بر اساس قانون مدنی، حق طلاق اصولا با مردان است و آنها می توانند هر زمان که بخواهند، حتی اگر دلیل موجهی نداشته باشند نیز با پرداخت حقوق مالی زن، وی را طلاق دهند. با این حال اگر خانم ها بخواهند از شوهرشان طلاق بگیرند، باید دلیل محکمه پسندی داشته باشند و صرفا با استناد به راهکارهای پیش بینی شده در قانون مدنی، درخواست طلاق دهند.از جمله مهمترین روش های طلاق از طرف زن، آن است که زن ضمن عقد ازدواج، وکالت در طلاق را از شوهر خود گرفته باشد. همچنین زنان می توانند به استناد شروط ضمن عقد نکاحی که در سند ازدواج قید شده است، دادخواست طلاق دهند.
علاوه بر این، گاهی شرایطی در زندگی مشترک به وجود می آید که تحمل آن برای زن، مشقت آور است و به استناد آن می تواند درخواست طلاق کند. مورد اخیر، به عنوان عسر و حرج زن شناخته شده و طلاقی که با استناد به عسر و حرج انجام می شود را نیز تحت عنوان طلاق عسر و حرج نامگذاری می کنند که نوعی طلاق بائن است. اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که عسر و حرج چیست و چه تعریفی دارد؟ پاسخ به این پرسش، از آن جهت مهم است که طلاق عسر و حرج تنها در شرایطی امکان پذیر است که دادگاه، عسر و حرج زن را احراز کند؛ در غیر این صورت، اگر شرایط ایجادشده برای زن، عسر و حرج تشخیص داده نشود، حکم طلاق زن صادر نمی شود.بر اساس تبصره ماده 1130 قانون مدنی «عسر و حرج عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد».بر این اساس، در تعریف عسر و حرج می توان گفت که شرایط سخت و غیرمتعارفی که تحمل آن از عهده زن خارج باشد و به واسطه چنین شرایطی، نتوان زندگی مشترک را ادامه داد، تحت عنوان عسر و حرج شناخته می شود.

  موارد عسر و حرج در قانون مدنی
تبصره ماده 1130 قانون مدنی، برخی از مصادیق و موارد عسر و حرج زن را ذکر کرده است؛ با این حال، همانطور که در تعریف عسر و حرج گفته شد، هر گونه وضعیتی که منجر به مشقت برای زن شود، می تواند سبب ایجاد حق طلاق شود و این موضوع، منحصر به موارد یا مصادیق خاصی نیست؛ بلکه در هر مورد خاص، ممکن است موضوع به خصوصی برای زن، عسر و حرج ایجاد کند.به همین دلیل، در تبصره ماده مذکور قید شده است که موارد ذکرشده مانع از آن نمی شود که دادگاه موارد دیگری را به عنوان عسر و حرج زن احراز و به استناد آن، حکم طلاق زن را صادر کند.
با در نظر گرفتن این توضیحات، از موارد عسر و حرج در قانون مدنی، می توان به مصادیق زیر اشاره کرد:ترک کردن زندگی مشترک توسط زوج؛ به نحوی که مرد به مدت 6 ماه متوالی یا 9 مال متناوب در طول مدت یک سال، بدون اینکه عذر موجهی داشته باشد، همسر و فرزندان خود را ترک کرده و دسترسی به وی نباشد.اعتیاد داشتن زوج به مواد مخدر یا ابتلا به مشروبات الکلی؛ به نحوی که این موضوع به زندگی مشترک خلل وارد کرده و مرد از ترک آن امتناع کرده یا اینکه، امکان الزام وی به ترک اعتیاد در طول مدت متعارف به تشخیص پزشک وجود نداشته باشد.محکومیت قطعی زوج؛ به نحوی که مرد برای مدت 5 سال یا بیشتر، به حبس محکوم شده و این محکومیت، قطعی و لازم الاجرا شده باشد.ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار با زوجه؛ به صورتی که مستمر بوده و به لحاظ عرفی، با توجه به وضعیتی که زوجه دارد، قابل تحمل نباشد.مبتلا شدن مرد به یکی از بیماری های صعب العلاج؛ که این بیماری می تواند شامل بیماری های روانی یا بیماری های مسری باشد و زندگی مشترک زوجین را دچار اختلال کرده و به استناد این موضوع، زن می تواند درخواست طلاق عسر و حرج کند.

 طلاق با استناد به عسر و حرج زن
بر اساس ماده 1130 قانون مدنی، در صورتی که دوام زوجیت موجب ایجاد عسر و حرج یا سختی غیرمتعارفی برای زن شده باشد، او می تواند به دادگاه یا حاکم شرع مراجعه و درخواست طلاق کند.اما نکته مهمی که در خصوص طلاق با استناد به عسر و حرج وجود دارد، این است که اگر عسر و حرج زن در دادگاه اثبات شد، دادگاه مرد را اجبار به طلاق دادن زن می کند. بنابراین در طلاق با استناد به عسر و حرج زن، نیازی نیست که حتما مرد راضی به طلاق دادن زن باشد.حتی در صورتی که اجبار مرد به طلاق دادن زوجه امکان پذیر نباشد، زوجه با اجازه قاضی، طلاق داده می شود و پس از اینکه حکم طلاق صادر شد، می تواند با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، اقدام به ثبت طلاق کند.لازم به ذکر است که رجوع از طلاق توسط شوهر، پس از اینکه حکم طلاق زن به استناد عسر و حرج صادر شد، امکان پذیر نخواهد بود.

 نحوه اثبات عسر و حرج در دادگاه
به طور کلی، زن برای اثبات عسر و حرج خود می تواند به هر یک از ادله اثبات دعوی که در اختیار دارد، استناد کرده و موضوع را برای قاضی اثبات کند.از جمله مهمترین دلایل اثبات کننده عسر و حرج زن می توان به شهادت شهود و مطلعین، اسناد و مدارک مهم، نظریه کارشناسی یا اقرار خود شوهر استناد کرد که در هر مورد خاص، بسته به مورد می توان آنها را مورد استفاده قرار داد. در مواردی که مرد دچار بیماری یا اعتیاد باشد، در صورتی می توان عسر و حرج زن را اثبات کرد که نظریه پزشک مبنی بر بیماری یا اعتیاد مرد، به دادگاه ارائه شود.همچنین در صورتی که مرد، منزل مشترک را ترک کرده یا اقدام به کتک زدن زوجه کرده باشد، استناد به شهادت شهود برای اثبات عسر و حرج زن کاربرد دارد.

نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو امروز پنجشنبه 12 خرداد 1401

دلار در بازار آزاد با افزایش ۰.۱۳ درصدی نسبت به ۱۷ روز پیش، ۳۰,۵۴۰ تومان معامله شد.

دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۰ تومان افزایش، ۲۵,۹۶۵ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در بازار متشکل در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۶۰ تومان افزایش، ۲۵,۹۱۰ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در سامانه سنا با کاهش ۰.۱۵ درصدی نسبت به ۱۷ روز پیش، ۲۵,۶۴۱ تومان معامله شد.

دلار کانادا با افزایش ۰.۹۷ درصدی نسبت به ۱۷ روز پیش، ۲۳,۸۲۷ تومان معامله شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار با افزایش ۰.۹۱ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان معامله شد.

هر مثقال طلا 18 عیار با افزایش ۰.۹۷ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۶,۲۳۶,۰۰۰ تومان معامله شد.

هر اونس طلا با کاهش ۰.۲۶ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱,۸۴۴ معامله شد.

سکه امامی با افزایش ۱.۰۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۵,۰۶۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

نیم سکه با افزایش ۰.۵۸ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

ربع سکه با افزایش ۳.۲۴ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۵,۵۵۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

هر سکه گرمی در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۰۰۰۰۰ تومان افزایش، ۳,۱۰۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

یورو در بازار آزاد با افزایش ۱.۰۳ درصدی نسبت به ۱۷ روز پیش، ۳۲,۱۰۰ تومان معامله شد.

یورو در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۱۲ تومان افزایش، ۲۸,۱۹۸ تومان نرخ گذاری شد.

دینار عراق با کاهش ۵ درصدی نسبت به ۱۷ روز پیش، ۲۰ تومان معامله شد.

درهم امارات (حواله) با افزایش ۰.۴۷ درصدی نسبت به ۱۸ روز پیش، ۸,۴۰۰ تومان معامله شد.

بیت کوین در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۸۰۶ کاهش، ۲۹,۷۵۹ نرخ گذاری شد.

یوان چین در بازار ۱۶ روز پیش نسبت به ۱۷ روز پیش، با ۴۹ تومان افزایش، ۴,۵۲۹ تومان نرخ گذاری شد.

لیر ترکیه در بازار ۱۶ روز پیش نسبت به ۱۷ روز پیش، با ۳۰ تومان کاهش، ۱,۹۴۰ تومان نرخ گذاری شد.


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال