امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
ریشه های نوسانات منفی اخیر در بورس
اولین روز معاملاتی هفته بازار سهام، شروعی ضعیف و رو به رخوت داشت. شاخص کل در معاملات دیروز ۴۷‌هزار ۱۰۴ واحد افت داشت که در نهایت به رقم یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد رسید. هر چند طی دو هفته گذشته از تب و تاب روند اصلاحی که منجر به نگرانی سهامداران و تصمیم هیجانی آنها برای خروج از بازار شده بود، کاسته شد و دوباره شاهد بازگشت رشد به روند معاملات بازار بودیم اما ریزشهای اخیر بازار که در روزهای پایانی هفته گذشته مجددا آغاز شد، نشان می دهد نگرانی ناشی از خبرهای سیاسی و همچنین بی اعتمادی نسبت به سیاست های بازارساز همچنان بر بازار حاکم است. در این شرایط جای خالی عرضه های بورسی که در بازگشت تعادل به بازار موثر خواهد بود بیش از هر زمان دیگر مشهود است. بررسی ها نشان می دهد در حدود 20 روز گذشته عرضه اولیه ای در بازار صورت نگرفته است. همچنین از تزریق ریالی به بورس نیز که بر اساس آن قرار بود یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شود نیز خبری نیست.
بورس از دو هفته گذشته بعد از مدت‌ها اصلاح به روند صعودی بازگشت اما بازار در اواخر هفته گذشته معاملات پرنوسانی را تجربه کرد و اکنون سهامداران در انتظار مشخص شدن هر چه زودتر مسیر اصلی شاخص بورس در بازار هستند.
کارشناسان معتقدند با وجود برخی از ریسک‌های ایجاد شده در بازار، از تعداد سهامداران تازه‌واردی که به دلیل ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در بازار تصمیم به خروج هیجانی در بازار گرفته بودند، کاسته شده که این موضوع زمینه کاهش نوسان‌های ایجاد شده و افزایش سودآوری در بازار را فراهم کرد.
در کنار کاهش خروج سهامداران از بازار، افزایش نرخ دلار نیز در روند بهبود نسبی بازار بی‌تاثیر نبوده است و به نظر می‌رسد در صورت بازگشت اعتماد به سهامداران، با تحت تاثیر قرار گرفتن سهام بنیادی و صادرات محور از بازار ارز، روزهای بهتری در انتظار  بازار سرمایه و سهامداران حاضر در بازار باشد.
نکته‌ای که اکنون ذهن اکثر فعالان حاضر در بازار را به خود مشغول کرده، نوسان‌هایی است که با وجود افزایش نرخ دلار در برخی از روزهای معاملاتی در بازار ایجاد می‌شود و مسیر بازار را از پیش‌بینی‌ها دور می‌کند، در این زمینه مسوولان حاضر در بازار اعلام کرده‌اند سهامداران سرمایه‌های در اختیار خود را تا ماه آبان و رفع ابهامات در حوزه بین المللی به صورت نقد نگه می‌دارند و بعد از آن نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار تصمیم‌گیری خواهند کرد.
طبق گفته کارشناسان  بازار روزهای بهتری را تجربه می‌کند و می‌تواند تا پایان سال گوی سبقت را در میان دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری برباید.

   جذابیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی در طولانی مدت
در بازار هفته گذشته شاهد بهبود تقاضا در اکثر نمادها بودیم که این موضوع توانست زمینه اطمینان‌بخشی در معاملات بازار را میان سهامداران ایجاد کند. علت بازگشت روند صعودی به بازار ناشی از چند عامل بود. مهمترین علت آن افزایش نرخ ارز و تورم ناشی از آن بود و سرمایه‌گذاران انتظار تاثیر روند افزایشی نرخ ارز در بازارهای مختلف از جمله بورس را دارند.
افزایش نرخ ارز در بازار می‌تواند زمینه ترمیم نسبت سود و زیان در اکثر سهام شرکت‌های بورسی، افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و بهبود سودآوری آنها را فراهم کند و این مساله به تناسب منجر به سنگین شدن طرف تقاضا نسبت به عرضه در بازار می‌شود.
اما در روزهای پایانی هفته گذشته روند شاخص مجددا تمایل به کاهش داشت.  دلیل افزایش فشار فروش در آخرین روزهای معاملاتی هفته گذشته ناشی از تزریق برخی از اخبار به بازار بود که همین امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران در بلندمدت و میان‌مدت نسبت به سودآوری شرکت‌ها تردید داشته باشند.
یک کارشناس بورس معتقد است که بازار سهام اگرچه در کوتاه مدت با نااطمینانی هایی رو به روست اما با توجه به سابقه تورمی و شرایط موجود در اقتصاد کشور اقبال به سمت سرمایه‌گذاری در آن افزایش یافته و همچنان بازار سهام برتری خود را نسبت بازارهای رقیب مانند طلا و ارز که با محدودیت‌های قانونی همراه هستند، حفظ می‌کند. وی به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و بانک اشاره کرد و گفت: قدرت خرید در بازار مسکن به دلیل وجود قیمت‌های غافلگیرکننده وجود ندارد و سرمایه‌های خرد راهی جز سرمایه‌گذاری در بورس یا بانک را ندارند.
امیرعلی امیرباقری خاطرنشان کرد: «هر چند سرمایه‌گذاری در بانک با سود بدون ریسک همراه است اما به دلیل همراهی با تورم، بازدهی منفی را ایجاد می‌کند و با مقبولیت خاصی در بین سرمایه‌گذاران همراه نیست، بنابراین انتظارها به سمت جریان ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه است.»
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که بازار سرمایه به دلیل وجود برخی از ریسک‌های سیاسی ممکن است با نوسان همراه شود، به همین دلیل بهتر است در کنار در نظر گرفتن برخی از معادلات اقتصادی، مسایل سیاسی را مدنظر قرار دهند.»
البته علاوه بر تاثیرگذاری قیمت ارز و تحولات سیاسی بر بورس، قیمت دلار در بازار جهانی نیز بر بازار سرمایه کشورمان تاثیرگذار است. امیرباقری در این خصوص گفت:  «شاخص دلار در بازار جهانی تا حدودی با اصلاح همراه شده و دلار نسبت به ارزهای بین المللی کمی تضعیف شده است که این موضوع می‌تواند محرکی برای قیمت کامودیتی‌ها و ترمیم قیمت‌های جهانی باشد که البته با توجه به دو مولفه ارز و خبرهای سیاسی، تغییرات بازارهای جهانی چندان تاثیری در بازار ایران ندارند.

    ضرورت عمل به وعده افزایش عرضه در بورس
در مجموع آنچه از سیاستگذار این بخش انتظار می رود عمل به وعده تعمیق بازارسرمایه از طریق عرضه مداوم و همچنین پرهیز از قوانین محدودکننده است. از سویی دیگر از سهامداران نیز انتظار می رود با توجه به ریسک سرمایه گذاری ناشی از ابهامات سیاسی توجه لازم به استفاده از عنصر تحلیل را داشته باشند و تا جایی که می‌توانند با تنوع بخشیدن در پرتفوی خود مانع از ضرر و زیان‌های بیشتر در بازار شوند.

 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


سرگذشت کارآفرینان موفق صاحبان مشاغل اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال