امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
شاخص کل کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را پس گرفت
فتح جدید بورس پس از ۲۰ ماه
تا ‌ماه‌های گذشته یکی از ابهامات حاکم بر بازارسرمایه بازگشت این بازار به مدار تعادلی بود، اما از اسفند 1400، معاملات بورسی سمت و سوی جدیدی به خود گرفت و توانست مجددا به روند صعودی بازگردد. بر این اساس شاخص کل بورس دیروز با بیش از ۲۲ هزار واحد افزایش کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را پس از مدت‌ها دوباره فتح کرد. پرمعامله ترین گروه های بازار دیروز از لحاظ ریالی به ترتیب فلزی، خودرویی، شیمیایی، سرمایه گذاری و فرآورده های نفتی بودند.
بورس تهران در روز آلوده پایتخت علی رغم تعطیلی ادارات و مدارس اما فعال بود و بی سروصدا توانست شاخص کل خود را پس از درجا زدن در میانه کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، از مقاومت جدید یک میلیون و ۶۰۰ حضور واحدی عبور دهد. هرچند که در نیم ساعت پایانی معاملات دیروز و با لمس کردن رفتارحقوقی ها، اندکی از حضور خریداران کاسته و اصلاح موقت نماگرهای بورسی برای تعیین تکلیف ماندن یا نماندن نماگر بازار سهام در کانال مقاومتی جدید احساس شد.
این موضوع بستگی زیادی به حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام و ورود و خروج نقدینگی حقیقی هایی خواهد داشت که اگرچه به دورنمای بازار امیدوارتر شده اند اما ترجیح می‌دهند همسو با رفتار حقوقی‌ها و وضعیت سیاست‌های کلان اقتصادی کشور گام‌های محتاطانه بردارند.در بازار دیروز گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها همچنان پیشرو بودند و همچنان می‌خواهند تا قبل از فرارسیدن فصل تابستان و خاموشی‌های ناگزیر احتمالی در صنعت؛ بازدهی جامانده از رشد اخیر بازار را تا حدی برای سهامداران خود جبران کنند.به نظر می‌رسد بازار سهام در معاملات روز جاری روند معاملات متعادل خود را در روندی اصلاحی و توأم با تحرک معامله گران برای اصلاح سبد و یا شناسایی بازدهی‌های بدست آمده دنبال کند. به ویژه آنکه از هفته بعد بازار سهام به روزهای پر تردد فصل مجامع نیز وارد خواهد شد.

   سبقت بورس از بازارهای موازی
هر  چند  بازدهی شاخص بورس در سال ‌جاری از ۱۵‌درصد فراتر رفته است، اما بر اساس آمارها رقبا توانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در روزهای اخیر از بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند. افزایش انتظارات تورمی، مهم‌ترین دلیل پیشی‌گرفتن رقبا از بورس به‌شمار می‌رود که در روزهای اخیر رقم خورده است. نرخ دلار در هفته های اخیر با نوسانات افزایشی همراه بوده و چند روزی است که در کانال 30 هزار تومانی به سر می برد. با این‌حال اگر میانگین هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزنی از قیمت همه شرکت‌های حاضر در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را در نظر بگیریم، بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با بازدهی حدود ۲۹‌درصدی شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن از رقبا سبقت گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. دلیل جاماندن شاخص‌کل از رقبا اما عمدتا ناشی از شرایط نامساعد بازارهای جهانی در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته به سبب حال و روز اقتصاد جهانی بود که همزمانی آن با تحولات اخیر اقتصادی در داخل کشور، توجهات را به سمت گروه‌های تولیدکننده کالاهای اساسی جلب کرد. 
صنایعی همانند تولیدکنندگان کیک و بیسکوئیت، روغن‌های خوراکی، لبنیات و مرغ و تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ در یک هفته گذشته در کانون توجه معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران جای داشتند تا به سبب آن، شکافی جدی میان دو نماگر اصلی بورس تهران ایجاد شود.اما در معاملات دیروز برای دومین روز متوالی به نظر می رسد تب دلار 4200 فروکش کرد و توجهات به صنایع فلزی و خودرویی جلب شد. کارشناسان معتقدند موضوعاتی همچون سرنوشت مذاکرات، قیمت کالاهای اساسی، سیاست‌های بانک مرکزی و  قیمت ارز از جمله مواردی هستند که می‌توانند روند معاملات را تغییر دهند. مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت بازار بورس گفت:  بزرگترین تهدیدی که حداقل طی ۲ سال‌اخیر در بازار سرمایه تجربه شد از جانب سیاستگذاری های داخلی بوده است و این در حالی است که از جانب بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌گونه تهدیدی وجود نداشته است.وی افزود:  در صورتی ‌که بازار سرمایه قصد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری روندی بر مبنای تورم و یا انتظارات تورمی داشته باشد، یقینا چنین رشدی پایدار نخواهد بود.این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در صورتی‌که پیشرانه یک بازار بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری یک شرکت باشد، در چنین حالتی رشد شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌های سهامی می‌تواند پایدار باشد.

   مقاومت شکنی شاخص در روز تعطیل اداری
بر این اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۲۲ هزار و ۲۲۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۱.۴۱۱ واحدی عدد ۴۴۷ هزار و ۸۱۲ واحد را به نمایش گذاشت.شاخص بازار اول اما در حالی با ۱۹.۷۳۸ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۲۳۹ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۳۴.۵۴ افزایش، عدد ۳ میلیون و ۳۷ هزار واحد را تجربه کرد. در بورس تهران دیروز ۱۲ میلیارد و ۶۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۹۲۲ هزار و ۶۶۲ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۷ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان را در برداشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۶۹و احد افزایش به رقم ۲۱ هزار و ۶۸۹و احد دست یافت. در این بازار، طی روز گذشته ۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۳ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان معامله شد.
اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران دیروز "پارس با ۷.۱۷۱ واحد،:کگل" با ۳.۶۷۱ واحد و "فولاد" با ۳.۳۱۵ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "شپنا" با ۳۸۲ واحد، "خودرو" با ۲۸۸ واحد و "شبندر" با ۲۷۰ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال