امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
نسخه های موقت برای ساماندهی مسکن
حذف قیمت از آگهی های مسکن، عدم ارائه آمارهای ماهانه از معاملات و توصیه به نخریدن خانه از سوی سیاستگذار مسکن در دو سه سال گذشته، اگرچه با هدف مقابله با گرانی ها صورت گرفت اما نگاهی به وضعیت بازار نشان می دهد این راهکارها موقتی بوده و موثر واقع نشده است. در این میان اگرچه برخی از مولفه ها همچون کاهش انتظارات تورمی و نرخ ارز به صورت طبیعی قیمت مسکن را تحت شعاع قرار می دهد، اما در نهایت میزان کاهش قیمت ها کمتر از افزایش آنها بوده است. بررسی بازار مسکن طی دو هفته اخیر موید همین مساله است که نشان می دهد با کاهش نرخ ارز، قیمت مسکن افت حدود 10 درصدی داشته است. این در شرایطی است که تنها در مهرماه قیمت ها به همین میزان افزایش یافته بود و با این حساب توصیه به نخریدن خانه و راهکارهای مشابه آن کارساز نخواهد بود. کارشناسان افزایش عرضه مسکن و کاهش تمام شده قیمت ساخت و ساز آن را، از راهکارهای کنترل گرانی در این بخش عنوان می کنند؛ موضوعی که در چند سال گذشته بارها مطرح اما عملیاتی نشد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی تا کنون در چند نوبت و در مصاحبه‌های مختلف با پیشنهاد فعلاً خانه نخرید، متقاضیان خرید مسکن را به دست نگه داشتن برای ورود به این بازار توصیه می‌کرد؛ توصیه‌ای که شاید چندان مؤثر نبود و اگر فردی در تیرماه سال گذشته که میانگین قیمت مسکن، ۱۳ میلیون تومان در هر ماه بود، توجهی به اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی نمی‌کرد و مسکن مورد نظر خود را خریداری کرده بود، در حال حاضر که میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۲۵ میلیون تومان رسیده، با بازدهی بیش از ۹۰ درصدی در سرمایه گذاری مواجه می‌شد.
همچنین حذف قیمت ها از آگهی های مسکن نیز از دیگر اقداماتی بود که نه تنها کاهش قیمت را در بر نداشت بلکه موجب افزایش ابهامات و فراهم کردن فضایی غیر شفاف شد. 
کارشناسان، افزایش عرضه مسکن را از مهمترین راهکارهای کنترل قیمت در این بازار عنوان می کنند. اما با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی تحقق این موضوع با چالش هایی رو‌به‌رو بوده است. در تازه ترین گزارش شامخ نیز که بیان وضعیت مسکن می پردازد این موضع مورد نگرانی فعالان حوزه ساختمانی قرار گرفته است.  پیش از این وعده هایی مبنی بر ارائه مصالح ارزان قیمت برای کاهش هزینه های تولید مطرح شد که در نهایت اجرای آن جامعیت طرح  اولیه را نداشت و به گفته فعالان این حوزه موفقیت آمیز نبود. 
براساس نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه‌ اول ١٣٩٩ در استان تهران تیرآهن 14 بیش از 124 درصد گران شده است. همچنین این وضعیت را در خصوص سیمان و بسیاری از اقلام دیگر ساخت و ساز شاهد بوده ایم. البته  وزیر راه و شهرسازی معتقد است که گرانی مسکن تابعی از تورم در کل اقتصاد کشور است. وی همچنین در خصوص افزایش وام برای ترمیم قدرت خرید نیز گفته که به دلیل تورم زا بودن این سیاست، افزایش وام در دستور کار نیست. بر این اساس به نظر می رسد مهمترین راهکار خانه دار شدن مردم در این شرایط که هم ساخت و ساز مشکل شده و هم قدرت خرید متقاضیان کاهش چشمگیر یافته، کاهش انتظارات تورمی و انتظار برای کاهش قیمت ها از سوی فروشندگان باشد. 
وضعیت معاملات مسکن نشان می دهد خرید و فروش خانه های متراژ پایین و در محله های جنوبی تهران افزایش یافته است که نشان دهنده کاهش قدرت خرید متقاضیان است. 

   پیش بینی وضعیت مسکن 
یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره چشم‌انداز این بازار در ماه‌های آتی با توجه به اتفاقات سیاسی، اقتصادی و بین المللی اخیر و خصوصاً تداوم کاهش قیمت ارز و سکه در چند روز گذشته، اظهار داشت: «برعکس بازارهای دیگر همچون خودرو، ارز، سکه و طلا و سهام که اثرپذیری آنی از اتفاقات پیرامونی خود در کاهش یا افزایش ارزش این بازارها شاهد هستیم، در بازار املاک و مستغلات چنین پدیده‌ای را شاهد نیستیم.»
فرهاد بیضایی افزود: «حباب قیمت ارز ممکن است ظرف یک یا چند روز اتفاق بیفتد؛ اما خارج شدن حباب از بازار مسکن ممکن است چند ماه به طول بینجامد؛ علت این است که سرعت (نه حجم) گردش نقدینگی در بازار املاک و مستغلات پایین است؛ به خصوص که با افزایش قیمت‌هایی که در دو سال اخیر داشتیم، قدرت خرید بسیاری از متقاضیان خرید مسکن اعم از سرمایه‌ای و مصرفی کاهش یافت که درنتیجه از تعداد بازیگران بازار مسکن به شدت کم شد.»
وی با رد این ادعا که چسبندگی قیمت مسکن اجازه نمی‌دهد تا ثابت ماندن روند کاهشی نرخ ارز، سبب کاهش قیمت مسکن شود، افزود: «دولت باید برای حوزه سرمایه گذاری، ثبات در بازارها را برنامه ریزی کند تا فعالان بازارهای مختلف بتوانند پیش بینی دقیق‌تری از آینده این بازارها داشته باشند.»
وی درباره اینکه ثبات قیمت مسکن در چه زمانی رخ می‌دهد، تصریح کرد: «وقتی قیمت ارز در سال گذشته در نرخ ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان برای ماه‌های متوالی در سال گذشته به ثبات رسید، متوسط قیمت مسکن نیز در چند ماه از سال گذشته ثابت ماند که نشان می‌دهد اگر بار دیگر نرخ ارز بتواند در نرخ قابل قبولی تثبیت شود، سپس با فاصله‌ای چند ماهه شاهد بروز تثبیت قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود؛ اما خیلی سخت و پیچیده است که زمان ایجاد ثبات در بازار مسکن را پیش بینی کرد ولی به طور کلی نباید برای خرید مسکن در این شرایط عجله کرد.»
مهدی سلطان محمدی، یکی دیگر از کارشناسان اقتصاد مسکن  نیز گفت: «کاهش قیمت خانه در شرایط طولانی مدت ثبات بازار مسکن اتفاق می‌افتد.»
وی افزود:  «مسکن در کوتاه مدت کمترین تاثیر را از تحولات سیاسی اخیر می گیرد؛ زیرا چسبندگی قیمت در بخش مسکن، بالاتر از دیگر بازارها است و نمی توان برای دوره چند هفته ای انتظار افت قیمتها را داشت. بعید است که نرخها پایین بیاید اما روند افزایش قیمت کند می شود.»

 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال