امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 سند شورایی چیست؟ آیا می‌‌توان به قولنامه زمین روستایی اعتماد کرد؟ 

احتمالا برای شما هم پیامک فروش ویلا و باغ در نقاط مختلف کشور آمده است یا در سایت دیوار شاهد چنین آگهی‌هایی بوده‌اید. اتفاقا بسیاری از این آگهی‌ها، شرایط وسوسه‌کننده‌ای هم از نظر مالی دارند. اما یک نکته اساسی در‌خصوص بیشتر ویلاها و باغ‌های فروشی این است که سند رسمی ندارند و با اسناد شورایی خرید‌ و فروش می‌شوند. حالا سواال مهم اینجا است که فرق یک سند شورایی با سند رسمی چیست؟ در شرایط دیگر، آیا می‌‌توان به قولنامه زمین روستایی اعتماد کرد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ‌های کارشناسی در این زمینه دریافت کنید.

سند شورایی یا قولنامه زمین روستایی به‌صورت غیر رسمی

مهم‌ترین نکته این است که شما بدانید اصلا سند شورایی به چه سندی گفته می‌شود. برای این منظور باید بدانید که سند رسمی چیست؟ سند رسمی به سندی گفته می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی یا اداره‌های ثبت اسناد بر اساس مقررات قانونی تنظیم و ثبت شوند. در مقابل چنین سندهایی، سندهای عادی هستند، مثل مبایعه‌نامه‌هایی که در بنگاه‌ها برای خرید و فروش املاک نوشته می‌شود. سند شورایی هم در دسته همین سندهای عادی قرار می‌گیرد.

سند شورایی در روستاها و شهرهای کوچک که دارای شورای محلی هستند نوشته می‌شود. در حقیقت سند روستایی یک نوع قولنامه زمین روستایی یا خانه است که اطلاعات و محتویات آن توسط چند نفر شاهد امضا می‌شود و بعد هم رئیس شورای محلی با مهر و امضا آن را تأیید می‌کند. سند شورای همچنین می‌تواند به تأیید شورای اسلامی شهرهای کوچک و دورافتاده هم رسیده باشد.

چقدر به اسناد شورایی می‌توان اعتماد کرد؟

حالا سواال مهم این است که چقدر به این اسناد شورایی اعتماد کنیم؟ به‌طور‌کلی باید گفت که اسناد شورایی چون به تأیید شورای محلی یا شوراهای اسلامی شهرها رسیده، پس اعتبارش بیشتر از قولنامه‌های مرسوم است. ازطرفی قطعا چون سند شورایی یک سند عادی به حساب می‌آید به اندازه یک سند رسمی نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. درواقع شما با در دست داشتن سند شورایی یک زمین یا خانه در روستا، قولنامه زمین روستایی را در اختیار دارید که کمی اعتبار دارد.

چالش‌های سند شورایی

در سندهای شورایی دو مورد مهم وجود دارد که معمولا ثبت نمی‌شود و ممکن است در آینده برایتان دردسرساز شود. یکی اینکه اوقافی بودن ملک را ثبت نمی‌کنند. به همین دلیل اگر قصد خرید و فروش با قونامه زمین روستایی با امضای شورا را دارید حتما قبل از تمام کردن معامله، از دهیاری یا اداره اوقاف استعلام کنید که ملک مورد نظر شما وقفی نباشد.

نکته دوم این است که کاربری املاک در این قولنامه‌ها معلوم نمی‌شود. یعنی ممکن است یک زمین با کاربری کشاورزی را به شما بفروشند و بعدا متوجه شوید که اجازه هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی را در آن ندارید. حتی اگر فروشنده کاربری زمین را به شکل غیرقانونی از کشاورزی به مسکونی درآورده باشد هم حکم به تخریب بنای ساخته شده داده می‌شود و هم به اندازه سه برابر قیمت زمین جریمه می‌شوید.

باز هم برای مطمئن شدن می‌توانید سراغ دهیاری‌ها یا اداره‌های جهاد کشاورزی بروید و نسبت به کاربری زمین استعلام بگیرید. در نقشه GIS و طرح هادی روستایی که در دهیاری‌ها معمولا موجود است به راحتی می‌توانید متوجه کاربری زمین‌ها شوید.

ویژگی‌های مثبت قولنامه شورایی زمین روستایی

قولنامه زمین روستایی با مهر شورا تعدادی ویژگی‌های مثبت هم دارد. مثلاً شما هنگام نقل و انتقال سندهای رسمی باید کلی هزینه‌های جانبی بدهید، اما در این اسناد خبری از هزینه مالیات، عوارض شهرداری، هزینه‌های انتقال سند و غیره نیست و سرعت انجام معامله هم بیشتر است.

آیا با سند شورایی می‌توان سند تک‌برگ درخواست داد؟

یادتان باشد قولنامه روستایی را هیچ جا به غیر از اداره‌های ثبت اسناد نمی‌توانید از یک سند عادی تبدیل به سند رسمی کنید. اگر در این سندهای شورایی هم با فردی دیگر دچار اختلاف شوید و آن فرد مدعی ملک شما باشد، رسیدگی به این ماجرا در صلاحیت دادگاه محل ملک است.

با سند شورایی می‌توانید درخواست سند تک‌برگ رسمی کنید. یادتان باشد که این درخواست را در اداره‌های ثبت یا دفاتر اسناد رسمی به‌عنوان ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ می‌شناسند. هنگام مراجعه علاوه بر اسناد هویتی خریدار و فروشنده، باید سند شورایی که دارای مهر دهیار و شورا است همراه‌تان باشد.

نکات مهم درباره قولنامه زمین روستایی

همان‌طور که گفته شد، سند شورایی نوعی قولنامه زمین روستایی یا ملک روستایی با امضا و مهر شورای روستا یا شهر است. این نوع از قولنامه‌ها در خرید و فروش املاک و زمین در روستا و شهرهای کوچک بسیار دیده می‌شوند. توجه به چند نکته درباره آن‌ها، به شما در معامله‌ای مطمئن‌تر کمک خواهد کرد.

حتی اگر قصد معامله زمین در روستا به‌صورت قولنامه‌ای دارید، حتما مهر شورا و دهیاری را در آن بررسی کنید. امضای اعضای دهیاری یا شورای روستا از بخش‌های دیگری است که قطعا به قولنامه زمین یا خانه روستایی شما اعتبار و سندیت می‌بخشد.

یکی از نکات مهم درباره قولنامه زمین یا ملک روستایی این است که از مصادره‌ای نبودن آن مطمئن شوید. پیش از معامله و پرداخت هزینه، با مراجعه به اداره کشاورزی روستا یا منطقه مدنظر، استعلام زمین را بگیرید.

برای قولنامه کردن زمین‌های روستایی که در حاشیه جاده‌ها قرار دارند، باید استعلام اداره راه را دریافت کنید. شاید در نگاه اول این زمین‌ها جذاب به نظر برسند، اما با بررسی بیشتر، مشکلات حقوقی آن‌ها مشخص شود. استعلام از اداره راه، فاصله حریم قانونی زمین و ملک روستایی را به شما نشان می‌دهد.

حتی درصورت استناد به سند شورایی و قولنامه زمین روستایی، استعلام از اداره ثبت را فراموش نکنید. این استعلام به شما نشان می‌دهد که آیا زمین مورد معامله، مجوز معامله شدن را دارد یا خیر.

یک نکته کاربردی درباره امضای شهود روی قولنامه زمین روستایی، تحقیق از ساکنان است. شما می‌توانید با پرس‌وجو درباره زمین و ملک مدنظر از اهالی روستا و خصوصا همسایه‌ها، از شرایط قانونی و مشکلات احتمالی آن مطلع شوید (خصوصا مشکلات انحصار وراثت).

آشنایی با انواع سند اینجا کلیک کنید.


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال