امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

«شاهرخ ظهیری» پدر صنایع غذایی ایران و بنیانگذار شركت صنایع غذایی «مهرام» در سن 89 سالگی در تهران درگذشت.

به گزارش ایرنا «شاهرخ ظهیری» در سال 1309 در شهر ملایر از پدری ملایری و مادری تهرانی زاده شد، خانواده اش زمانیكه وی 2 سال داشت، به تهران و در چهار سالگی به دلیل شغل پدرش به قم مهاجرت كردند و برای چندین سال در آنجا ساكن بودند.
شاهرخ ظهیری تحصیلات متوسطه را در قم گذراند و زمانیكه وی كلاس پنجم ابتدایی را تمام كرده بود، پدرش براثر بیماری سل جانش را از دست داد و به دلیل اینكه فرزند بزرگ خانواده بود، از همان كودكی مشغول كار شد.
در این زمان و در حالیكه 18 سالش بود، كفالت مادر، خواهران و برادرانش را عهده ‌دار شد و ابتدا با مدرك تحصیلی پنجم دبیرستان به استخدام اداره فرهنگ قم درآمد و به عنوان معلم دبستان به تدریس مشغول شد و پس از مدتی به قلهك انتقالی گرفت و در آنجا همزمان با ادامه تحصیل در رشته حقوق در مقطع كارشناسی، ضمن تدریس در دبستان، در یك فروشگاه منسوجات نیز مشغول به كار شد.
«شاهرخ ظهیری» به نام سلطان سس و فردی كه سس را بر سر سفره ایرانیان آورد، معروف است، نمونه واقعی یك فرد موفق و كارآفرینی است كه با تجربیات خوب و اثرگذارش موتور محرك هزاران جوان ایرانی شد.
وی پس از گذراندن دوران تحصیل در قم، در رشته ادبیات درس خواند و سپس وارد دانشگاه شد و در رشته حقوق دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت.
او در كنار تحصیلات دبیرستان، مدتی كوتاهی هم به تحصیلات حوزوی مشغول بود، اما این موضوع را نیمه كاره رها كرد و در نهایت در سال 1329 با قبولی در كنكور در رشته حقوق دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه داد و برای تدریس در دروس تاریخ و ادبیات و ادامه تحصیل به كرج منتقل شد.
كار كارمندی چندان باب میل اش نبود و همین امر موجب شد با پایان تحصیلات دانشگاهی و همزمان با تدریس در سال 1337 كار در فروشگاه پارچه بافی كارخانه نساجی درخشان یزد را كه مالك آن كارآفرینی به نام هراتی بود، آغاز كرد و كلید موفقیت وی نیز از اینجا آغاز شد.
پشتكار، خلاقیت و هوش «شاهرخ ظهیری» مورد توجه هراتی قرار گرفت و پس از راه اندازی شركت ماشین های فلاحتی و نمایندگی «بی ام و» در كنار نساجی، مسئولیت گشایش اعتبارات اسنادی امور گمركی و ترخیص خودروها و ماشین آلات وارداتی از گمرك خرمشهر را به «شاهرخ ظهیری» داد.
ظهیری پس از چندین سال تلاش تصمیم گرفت كه كاری برای خود راه اندازی كند و به توصیه صراف زاده برای راه اندازی یك شركت صنایع غذایی تشویق شد.
در آن زمان صنایع غذایی در ایران از محدوده تولید كمپوت و رب گوجه فرنگی و تولیدات فله ای دیگری همچون خیارشور و ترشی فراتر نمی رفت.
«شاهرخ ظهیری» به دلیل ذائقه مصرف كنندگان ایرانی به محصولات كنسرو شده به این سمت و سو رفت و مقدمات تاسیس شركت «مهرام» را با 10 میلیون ریال سرمایه گذاری فراهم كرد و سال 1349 بود كه او نخستین دفتر شركت مهرام را در پاساژ سلامت واقع در خیابان سعدی جنوبی راه اندازی كرد و مهرام از سال 1351 وارد خط تولید شد.
او در خاطرات و مصاحبه های بسیاری گفته است: در آن زمان باجناق من و دوستش كه در آمریكا تحصیل می كردند، دوران كارآموزیشان را در كارخانه «كرفت» كه تولید كننده انواع محصولات غذایی از جمله سس بود، پشت سر می گذاشتند و آن ها پیشنهاد دادند كه ما در شركت مهرام این محصول را كه تا حالا به ایران وارد نشده تولید كنیم، من هم این پیشنهاد را قبول كردم و به وزارت صنایع رفتم و مجوز احداث یك كارخانه تولید سس را در شهر صنعتی البرز قزوین گرفتم.
در شروع كار شركت «مهرام» برای تولید هفت نوع سس، یعنی سس مایونز، سس فرانسوی، سس هزار جزیره، سس ایتالیایی، سس ساندویچ و سس ماهی و كچاپ برنامه ریزی كرده بود و ظرفیت رسمی تولید كارخانه نیز در آن زمان 2 تا 3 تن معادل 100 كارتن بود.
با توجه به اینكه كسی سسی ندیده و نچشیده بود، شاهرخ ظهیری برای جذب مردم و مشتری سازی برای محصولاتش دست به ابتكارها و تبلیغات وسیع در بازار زد.
ظهیری در كنار مدیریت مجموعه های صنعتی، همیشه در تشكل ها و انجمن های مرتبط با فعالیت های بخش خصوصی حضوری موثر و فعال داشت، تاجایی كه تا آخرین روزهای زندگی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران به عنوان مشاور حضور داشت.
او در طول دهه های گذشته به ویژه از زمان تشكیل اتاق تهران همیشه در این نهاد عضویت داشت و علاوه بر عضویت در هیات نمایندگان اتاق تهران، به عنوان عضو هیات رییسه و خزانه دار هم فعالیت كرده است.
«شاهرخ ظهیری» كه همواره خود را ملایری می دانست و به زادگاهش افتخار می كرد، نگاهی حرفه ای به كار و كارآفرینی داشت و علاقه مند بود برای اشتغال جوانان در شهر و زادگاهش همچون احداث پاساژ ماه بخش سرمایه گذاری كند.
وی در نهایت 22 فروردین 1398 در تهران دیده از جهان فرو بست و آیین خاكسپاری وی روز جمعه ۲۳ فروردین در بهشت زهرا، آرامگاه خانوادگی كمالی یزدی شماره ۱۲۹۵، جنب قطعه هنرمندان برگزار شد.
 روحش شاد یادش گرامی 

 برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث و قیمتهای لحظه ای ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 ( درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید ) 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال