امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
در پی جهش قیمت خانه طی دو سال گذشته صورت گرفت
قدرت تخریب جهش قیمت مسکن طی دو سال گذشته تا جایی بوده که بسیاری از متقاضیان واقعی را از این بازار حذف کرد. گزارش های غیررسمی از سپرده گذاری خانه اولی ها حاکی از آن است که در دو سال گذشته حضور این گروه از متقاضیان کاهش نزدیک به ۶۰ درصدی داشته است. در این شرایط سهم مسکن از تسهیلات بانکی نیز به کمترین میزان خود رسیده و بررسی ها نشان می دهد که سیاستگذار این بخش به دلیل نگرانی از تورم زا بودن، تمایلی برای افزایش وام مسکن ندارد. این در شرایطی است که بررسی ها نشان می دهد عواملی غیر از افزایش تسهیلات مسکن موجب گرانی در این بازار می شود که مهمترین مولفه آن افزایش نرخ دلار است. کارشناسان بر ضرورت افزایش تسهیلات بانکی برای تقویت تقاضا و جلوگیری از رکود در این بازار تاکید دارند.
مشاهدات میدانی از کاهش معاملات مسکن در یک ماه اخیر حکایت دارد؛ موضوعی که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز به آن اشاره داشته و از کاهش ۴۸ درصدی معاملات مسکن در شهر تهران در آبان ماه در مقایسه با مهر ماه خبر داده است.
آماری که مبتنی بر مشاهدات میدانی است و تا زمانی که گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی یا بانک مرکزی منتشر نشود، نمی‌توان صحت آن را تائید کرد. البته خسروی از انجام ۵ هزار و ۷۲ فقره معامله مسکن در تهران در آبان ماه خبر داده و سپس در مقایسه با آمار معاملات مسکن در مهر ماه، کاهش ۴۸ درصدی معاملات را نتیجه گرفته است؛ حال آنکه میزان معاملات مهرماه در تهران، طبق اعلام بانک مرکزی ۸ هزار و ۶۵۶ فقره بوده که اگر تعداد معاملات آبان، طبق گفته قلی خسروی ۵ هزار و ۷۲ فقره باشد، میزان افت معاملات در آبان ۴۱ درصد می‌شود.
همچنین بررسی‌ها از افت محسوس سهم خانه‌اولی‌ها در بازار معاملات مسکن شهر تهران خبر می‌دهد،در حالی که سهم خانه‌اولی‌ها از معاملات مسکن شهر تهران در سال ۹۶ در دو منطقه پرتقاضای شهر تهران یعنی مناطق ۴ و ۵پایتخت ۱۵ درصد بوده است، این میزان هم‌اکنون به حدود ۲ تا ۷ درصد کاهش یافته است. در مناطق ۹ و ۱۰ نیز که مصرفی‌ترین مناطق نیمه جنوبی شهر تهران هستند سهم حضور خانه‌اولی‌ها از ۵۰ درصد در سال ۹۶ به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. خانه‌اولی‌ها همواره در بازار مسکن از مشتریان بالقوه و بالفعل بازار بودند، اما جهش قیمتی مسکن در دو سال گذشته، این گروه از مشتریان را به عقب رانده است.

   ضرورت افزایش قدرت خرید متقاضیان
با توجه به کاهش 10 درصدی قیمت مسکن در پی افت نرخ دلار و پیش بینی رکود در این بازار ضروری است تا سیاست های حمایتی هم برای جبران تخریب جهش قیمت مسکن و هم برای جلوگیری از تشدید رکود در این بازار اعمال شود. در حال حاضر بخش مهمی از رکود بازار مسکن به دلیل کاهش تقاضای مصرفی است. این مساله ضمن کاهش تمایل برای ساخت و ساز منجر به رکود اقتصادی نیز می شود. بخش مسکن می‌تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در کشور داشته باشد و از این رو ضروری است تا با حمایت از این بخش چالش های حاصل از افزایش نرخ بیکاری را نیز کاهش داد.  بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر سهم مسکن از تسهیلات بانکی سهم بسیاری پایینی قرار دارد و این مساله تا جایی است که سیاست‌های تشویقی برای بانکها در این زمینه در نظر گرفته شد. 
همچنین نرخ تسهیلات بانکی برای خرید مسکن نیز حدود 240 میلیون تومان است که با توجه به متوسط قیمت مسکن در تهران که حدود 26 میلیون تومان برآورد می شود سهمی ناچیز است.
  کاهش هزینه اوراق در پی افت تقاضای خرید مسکن
افت تقاضا برای خرید مسکن منجر به کاهش قیمت اوراق خرید مسکن شده است.  گزارش ها نشان می دهد قیمت اوراق تسهیلات مسکن تحت تأثیر دو عامل «افزایش عرضه اوراق تازه صادر شده در فرابورس» و «کاهش تقاضای خرید مسکن» به کانال ۶۰ هزار تومانی سقوط کرد.
رکود بازار مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان ۹۹ با نماد معاملاتی «تسه ۹۹۰۸» در بازار سرمایه، سبب شد تا قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک عامل بخش مسکن در معاملات روز گذشته با سقوط به کانال ۶۰ هزار تومانی، در دامنه ۶۶ تا ۷۲ هزار تومان برای نمادهای مختلف زیرمجموعه تسه به فروش برسد. همچنین تابلوی اوراق تسهیلات مسکن در معاملات دیروز فرابورس با منفی ۴.۵ تا ۵ درصد برای همه نمادهای تسه ثبت شد و تابلوی این اوراق را قرمزپوش کرد.
با توجه به فشار عرضه اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان ماه با نماد تسه ۹۹۰۸ که با فروش حدوداً ۴۰ هزار برگه، سبب کاهش قیمت این اوراق شده، اما دارندگان سایر نمادها از عرضه آن در معاملات خودداری کردهند؛ به گونه‌ای که تنها در دو نماد، حجم عرضه‌ها به هزار برگه رسید و در سایر نمادهای تسه، میزان عرضه اوراق تسهیلات مسکن کمتر از ۱۰۰ برگه و تعداد معاملات مربوطه نیز عمدتاً تک رقمی بود.
ارزان‌ترین برگه تسهیلات مسکن در معاملات دیروز تسه ۹۷۰۹ (اوراق مسکن آذر ۹۷) با نرخ ۶۶ هزار و ۳۶۹ تومان و گران‌ترین برگه نیز تسه ۹۸۰۵ (اوراق مسکن مرداد ۹۸) با قیمت ۷۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود.
از آنجا که برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن زوجین (سقف رقم وام مسکن در تهران) متقاضیان باید ۴۸۰ برگه با میانگین قیمت ۶۷ هزار تومان خریداری کنند، لذا هزینه دریافت وام مسکن به ۳۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان کاهش یافته است.
انتظار می رود  سیاستگذار بخش مسکن با حمایت  از متقاضیان واقعی به تقویت تقاضا در این بخش کمک کند. با توجه به افت قیمت دلار و تاثیرگذاری آن بر مسکن، کارشناسان افزایش قیمت در این بازار را غیرمحتمل می دانند. 

 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال