امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
کاهش 150 هزار تومانی قیمت سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با کاهش۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه به رقم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۸ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۷۴ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۸۹۲ دلار و ۲ سنت فروخته شد. 
براساس این گزارش قیمت سکه در روزهای آغازین سال جدید ۱۱‌میلیون تومان بود و روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت ماه سکه از کانال ۹ میلیون تومان عبور کرد و در این مدت در کانال  ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است. 

افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 
آمارهای بانک مرکزی بیانگر این است که بدهی بانک‌ها به این بانک در سال گذشته ۸.۷ درصد افزایش یافته است. ‌ بررسی گزیده آمارهای اقتصادی ماه پایانی سال گذشته درباره خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی بیانگر آن است که میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان سال گذشته به ۴۴۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۲۷.۴ درصدی در این سال است.
همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۲۴۰ درصد کاهش به منفی ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۸.۷ درصد رشد به ۱۲۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.
علاوه براین، میزان دارایی‌های خارجی در این بخش با ۴۷.۹ درصد رشد نسبت به پایان سال قبل همراه بوده و به ۹۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۲۴.۹ درصد افت به ۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید.
سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۲.۹ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ به ۳۷۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان سال گذشته با ۸.۷ درصد افزایش به ۱۲۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان سال گذشته معادل ۱۳۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۷۵.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است.
جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۱۱۸۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که به نسبت پایان سال ۱۳۹۸ دارای ۴۸.۱ درصد رشد است و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان سال گذشته به ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۱۴۱.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
طبق این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان سال گذشته معادل ۲۲۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبلش ۲۲.۶ درصد رشد یافته است.
جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۰۰۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۲۲.۴ درصد رشد دارد که میزان بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی ۴۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که معادل ۵.۷ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است.
همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان سال گذشته معادل ۲۷ درصد رشد یافته است.

افزایش نسبی قیمت خودرو 
روز گذشته قیمت انواع خودرو افزایش یک تا سه میلیون تومانی داشت.  فعالان بازار دلیل افزایش قیمت خودرو را نوسانات قیمت ارز می دانند اما در مجموع در روزهای آینده ثبات قیمت ها را در انواع خودروها پیش‌بینی می کنند. البته نکته مهم اینجاست همچنان صف خریداران خودرو در طرح های پیش فروش خودروسازان قرار داشته و سهم اندک خودروها در پیش فروش و فروش فوق العاده محصولات عاملی شده تا هنوز تقاضا در بازار مدیریت نشود.
در معاملات دیروز کوئیک آر با افزایش یک میلیونی تومانی 157 میلیون تومان، تیبادو با افزایش یک میلیون تومانی 137 میلیون تومان و ساینا با افزایش یک میلیون تومانی 144 میلیون تومان در بازار معامله شد.
علاوه براین پژو 206 تیپ 5 با افزایش دو میلیون تومانی 259 میلیون تومان، سمند ال ایکس با موتور EF7 با افزایش سه میلیون تومانی 203 میلیون تومان و پژو 206 صندوقدار با قیمت 246 میلیون تومان خرید و فروش شد.

اخطارهای ناکارآمد به مشترکان پرمصرف آب
اردیبهشت ماه سال جاری، سیدرسول باقری، معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران از آغاز ارسال اخطار به مشترکان پرمصرف آب تهران از اول خردادماه خبر داد. به گفته این مقام مسئول، “60 درصد از مشترکان بخش خانگی آب در تهران بیش از الگوی مصرف به مصرف آب می پردازند که از ابتدای خردادماه، اخطاریه‌هایی برای این گروه از مصارف خانگی ارسال می‌شود و در صورتی که در رفتار مصرفی خود تغییری ایجاد نکنند با محدودیت مصرف مواجه خواهند شد.”
موضوعی که اگرچه از ابتدای خردادماه در دستور کار آبفای تهران قرار گرفته اما بررسی ارسال اخطارها به مشترکان پرمصرف آب در سالهای گذشته نشان می دهد که اعمال محدودیت مصرف برای مشترکان پرمصرفی که به اخطارها توجه نکنند، در عمل رخ نخواهد داد.
دلیل این مسئله نیز در نبود پشتوانه قانونی برای اعمال محدودیت‌های آبرسانی و قطع انشعاب مشترکانی است که از آب شرب برای آبیاری باغات و یا پر کردن استخرهای خود استفاده می کنند.
در کلانشهر تهران 20 درصد از مشترکان، در دسته مشترکان بدمصرف قرار می گیرند که بعضا تا 10 برابر یک مشترک عادی، آب شرب مصرف می کنند؛ اما قانونی برای برخورد قاطع با این مشترکان وجود ندارد و آبفای تهران نیز با ارسال اخطارهای پوچ به مشترکان پرمصرف، فقط در جهت اطلاع دادن به این دسته از مشترکان بابت میزان مصرف بالای آنها، نقش آفرینی کرده و این قبیل اقدامات آبفای تهران، در نبود پشتوانه قانونی برخورد قاطع و بازدارنده با پرمصرف‌ها، فقط جنبه زینتی داشته و در عمل بی نتیجه است.
به نظر می‌رسد با توجه به هشدارهایی که مسئولین امر در خصوص ضروت صرفه‌جویی در مصرف آب شرب در تابستان سال جاری در کلانشهر تهران داده و اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه روند پرمصرفی، احتمال اعمال نوبت‌بندی آب در تابستان سال جاری وجود دارد، در چنین شرایطی باید اولویت در برخورد با مشترکان پرمصرف باشد و کسانی که با پرکردن استخرهای خانگی و آبیاری باغ‌های خانگی خود با آب شرب، سهم قابل توجهی در مصارف اسراف گونه این روزهای آب دارند، در محدود شدن دسترسی به آب، شایسته‌تر از مشترکان عادی هستند که شاید در روزهای تابستان کمی بیش از الگوی مصرف، به مصرف آب می‌پردازند.
 
بهانه جویی بانک ها برای عدم پرداخت وام های خرد
رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت باید سختگیری برای پرداخت وام را به سمت دانه‌درشت‌ها ببرد نه زوج‌های جوان، از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج به دلیل تعیین شرط معرفی ضامن کارمند رسمی دولت با گواهی کسر از حقوق انتقاد کرد.
وی بر ضرورت تسهیل در نحوه پرداخت وام ازدواج تاکید کرد و گفت: براساس قانون بودجه ‎وام ازدواج باید با اعتبارسنجی یا پذیرش ضامن اعطا شود و این صرفا به معنای پذیرش ضمانت کارمند رسمی از سوی بانکها نیست چرا که از محل یارانه نقدی خانوار نیز می توان ضمانت قبول کرد لذا نظام بانکی باید سختگیری برای پرداخت وام را به سمت دانه‌درشت‌ها ببرد نه زوج‌های جوان، همچنین مجلس این مهم پیگیری می‌کند تا قانون به درستی اجرا شود.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج به دلیل تعیین شرط “معرفی ضامن کارمند رسمی دولت با گواهی کسر از حقوق”، افزود: بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج اعلام می‌کنند که متقاضی باید دارای دو ضامن کارمند رسمی دارای چک‌ باشند که این موضوع مشکلات بسیاری را برای زوج ها ایجاد کرده است. وی افزود: تعیین این شروط بزرگترین مانع برای پرداخت وام ازدواج به جوانان است چراکه اکنون تعداد کارمندان رسمی دولت بسیار کاهش یافته، بنابراین باوجود وثیقه‌های شخص وام‌گیرنده، معرفی یک ضامن کارمند و کارگر قراردادی یا رسمی یا بازنشسته یا هر فردی با داشتن پروانه صنفی یا تجاری کافی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در واکنش به ادعای برخی بانک‌ها مبنی بر کمبود منابع مالی برای پرداخت وام ازدواج جوانان، اظهار کرد: این موضوع قابل قبول نیست چرا که بانک‌هایی را می‌شناسیم که میلیاردها تومان تسهیلات به افراد خاص پرداخت کرده‌اند و آن اشخاص در شمال تهران هتل یا زمینی را خریداری کرده‌اند و اکنون باوجود چند برابر شدن سرمایه خود از پرداخت اقساط تسهیلات فرار می‌کنند .

نگاه در حوزه بلاکچین و رمزارز نباید سلبی باشد
مهدی جوادی، کارشناس فناوری با بیان اینکه در حال حاضر طبق اعلام رسانه ها حدود 12 میلیون نفر ایرانی به نوعی در بازار رمز ارز حضور دارند، گفت: دولت  نمی تواند با نگاه سلبی صرف به این حوزه بپردازد بلکه باید وارد فضای تنظیم گری برای فعالیت های فعالان حوزه رمز ارز شود. وی با بیان اینکه باید به دنبال راهبردی مبتنی بر واقعیت های آینده در حوزه بلاکچین و رمز ارز باشیم، به اهمیت نقش دولت در قانون گذاری رمز ارزها اشاره کرد و گفت: نهادهای مردمی می‌تواند به شکل انجمن‌های صنفی و تخصصی در حوزه اجرا و نظارت به دولت کمک شایانی انجام دهند.    

افت تولید به دلیل عدم تامین برق تولیدکنندگان
حبیب آقاجری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عدم اجرای برنامه ششم توسعه در حوزه انرژی سبب شد تا کمیسیون انرژی این وزارتخانه را مشمول ماده ۲۳۴ کند، گفت: وزارت نیرو پیشنهاد کمیسیون انرژی مبنی بر تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای استاندارد جدی نمی‌گیرد.
وی به راهکاری عبور از کمبود برق در سال جاری اشاره کرد و گفت:  اگرچه مردم با سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی در تمامی مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... مواجه شده‌اند اما اکنون وقت آن است که با کاهش مصرف به عبور از بحران پیش آمده کمک کنند، درواقع مصرف خود را در اوج مصرف کاهش دهند، از طرفی مسئولان تعهد دهند هرچه سریع‌تر، طرح‌های بلندمدت 2 تا 5 ساله را کلید زنند تا بحران برق در سال‌های آتی تکرار نشود.
نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از آنجا که قطعی برق کارخانجات به صنایع صدمه بسیار می‌زند مسئولان وزارتخانه نیرو باید با تولیدکنندگان همراهی کنند نه آنکه بر سر راه آن‌ها مانع ایجاد کنند چراکه یکی از همین موانع بر سر تولیدکنندگان، عدم تامین برق آن‌ها است که افت تولید را به همراه دارد.
آقاجری افزود: همچنین کشاورزان به شدت از قطعی برق ناراحت هستند چراکه قطعی‌ها ناگهانی صورت گرفته و از قبل به آن‌ها اطلاع داده نمی‌شود، در حالی که کشاورزان در آستانه برداشت محصولات خود هستند و به‌یقین با افت 40 تا 50 درصدی برداشت محصول -که آسیب بزرگی برای کشاورزان محسوب می‌شود- رو به رو خواهند شد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی طی چند ماه گذشته پیشنهاد کاربردی تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای کم مصرف و استاندارد، را به وزارت نیرو داد، گفت: درصورت سرمایه‌گذاری در این زمینه، به خصوص در جنوب کشور، شاهد کاهش مصرف و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای خواهیم بود اما مسئولان امر این پیشنهاد را جدی  نمی‌گیرند.
وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی عدم اجرای برنامه ششم توسعه ازسوی وزارت نیرو را مشمول ماده 234 کرده است، گفت: وزارت نیرو در راستای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، افزایش تولید برق و... که در برنامه ششم به آن‌ها تاکید شده اقدام قابل‎توجهی انجام نداده است، به طور مثال باید طبق برنامه ششم توسعه تا سال 1400 ، 5 هزار مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر تولید ‌شود اما تاکنون فقط 500 مگاوات تولید شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: افزایش ظرفیت‌های نیروگاه‌ها، وارد کردن نیروگاه‌های تعطیل شده به مدار و پرداخت مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی تا با انگیزه و حداکثر ظرفیت خود کار کنند ازجمله اقدامات کوتاه مدتی است که دولت می‌تواند در راستای مقابله با بحران برق انجام دهد، ازطرفی نیز باید آگاهی‌سازی و فرهنگسازی در راستای کاهش مصارف خانگی و ادارات صورت گیرد.
 

آرامش نسبی در بازار بورس

بازده شاخص کل در میانه خرداد مثبت شد

رشد این روزهای بازار سرمایه و بازده مثبت شاخص کل در میانه خرداد، نشانه‌هایی از بازگشت آرامش به معاملات بورسی و پایان ترس از ریزش را پیش روی فعالان آن قرار داده است. در معاملات دیروز شاخص سه هزار واحد رشد داشت. روز دوشنبه نیز شاهد رشد 8 هزار واحدی شاخص بورس بودیم. با این حال اگر بخواهیم روندی متعادل با تغییرات پایدار را در این بازار شاهد باشیم، شکی نخواهد بود که این بخش از اقتصاد کشور نیازمند تغییرات ساختاری و تشخیص درست علت و معلول است.
علی رغم اقدامات حمایتی دولت از بورس پس از مرداد ماه سال گذشته، نه تنها شاخص حال و روز خوشی پیدا نکرد بلکه برعکس  روندی منفی به خود گرفت. دلیل عمده این وضعیت نااطمینانی مردم از وعده های بورسی بود. این مساله تا جایی بود که کارشناسان توصیه کردند برای بهبود وضعیت شاخص بهترین اقدام از سوی دولت عدم مداخله است. اما اینک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین با توجه به ثبات نرخ ارز به نظر می رسد حساسیت بازار سرمایه کمتر شده و به نوعی شاهد کاهش تدریجی ترس از آینده این بازار از سوی سهامداران هستیم. 
بررسی وضعیت بازار نشان می دهد طی هفته های گذشته آرامش نسبی به این بازار بازگشته است.  شاخص کل در بازار بورس روز گذشته سه هزار و ۳۶۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد رسید. برپایه معاملات دیروز بیش از هشت میلیارد و ۲۴۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۳ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۱۵ واحد افزایش به ۳۸۳ هزار و ۹۴۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۷۴ واحد رشد به ۲۴۷ هزار و ۴۸۸ واحد رسید. شاخص بازار اول چهار هزار و ۳۰۶ واحد و شاخص بازار دوم ۴۷۷ واحد افزایش داشتند.
روز گذشته شاخص فرابورس نیز حدود ۶۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۶۶۰ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۶۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

    تاثیر متغیرهای کلان بر آینده بازار 
پیش از این کارشناسان شرایط فنی بورس را برای رشد مثبت ارزیابی می کردند. اما به دلایل جو هیجانی بر بازار هیچ کدام از مولفه های مثبت بازار در رشد آن موثر واقع نشدند. 
شایان کرمی، کارشناس بورس گفت: بازار سرمایه در وضعیتی به سر می‌برد که متغیرهای کلان اقتصادی همچون نرخ دلار، سود سپرده بانکی و عدم تصمیمات خلق‌الساعه در مورد قیمت دستوری برخی صنایع، بیشترین تاثیر را بر عرضه، تقاضا و برگشت بازار دارد. بررسی گزارش عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد بازار سهام از نظر بنیادی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد اما عوامل مختلفی از جمله انتخابات، ابهام در مذاکرات خارجی و نرخ ارز افسار بازار را در دست گرفته‌اند و نمی‌گذارند تقاضا در بورس تداوم داشته باشد. 
وی درباره تاثیر  واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز گفت: چرخش شاخص بر مدار صعودی نیازمند ثبات در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با متغیرهای اقتصادی است و تزریق منابع به صندوق تثبیت به‌غیر ازتسهیل و روان‌سازی معاملات عایدی دیگری نخواهد داشت.

    بسته پیشنهادی کارشناسان تا 1404
کارشناسان بازار سهام معتقدند سیاستگذاران بعدی لازم است درصدد ریشه‌یابی مشکلات برآیند. حامد ستاک در این باره گفت: نامزدهای انتخابات باید برنامه‌های مدونی برای این بازار ارائه دهند. وی افزود: متاسفانه از مردم برای ورود به بازار سرمایه بدون آماده‌سازی بسترها و آموزش دعوت و همین مساله منجر به زیان آنان شد، در حالی که باید راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سهل‌الوصول در اختیار آنان قرار داده می‌شد. برای تحقق این مهم باید دسترسی مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را سهل کنیم، مانند شعب بانک که سر هر کوچه‌ای وجود دارد و مردم راحت پول خود را در بانک می‌گذارند، بتوانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند.
وی افزود: اما الان اینگونه نیست و اگر یک نفر بخواهد به صورت غیرمستقیم در بازار سهام، سرمایه‌گذاری کند نیاز به تحقیقات، شناسایی، اعتبارسنجی و هزار داستان دیگر دارد. به عبارت دیگر راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس برای مردم ساده و آسان نیست. بنابراین نامزدهای انتخابات برای این معضلات و مشکلات باید برنامه ارائه دهند.
 
رکود مسکن به بازار اوراق تسهیلات رسید
بازار اوراق تسهیلات مسکن با افت شدید استقبال مواجه شده و تقاضا برای دریافت وام مسکن به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.
بازار خرید و فروش گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته فرابورس اگرچه با افزایش قیمت بعضاً تا پنج درصدی در بعضی از نمادها مواجه شد اما به دلیل رکود سنگین، با کاهش شدید معاملات مواجه شد. در معاملات روز گذشته تنها برای دو نماد «تسه ۰۰۰۲» و «تسه ۰۰۰۱» به ترتیب ۱۱ و ۵ هزار برگه فروش ثبت شد اما برای سایر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن، کمتر از هزار برگه از این اوراق به فروش رفت.
متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته از ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان در نوسان بود به گونه‌ای که کمترین رقم فروخته شده ۵۳ هزار تومان برای یکی از معاملات نماد «تسه ۹۸۰۹» (اوراق مسکن آذر ۹۸) و گران‌ترین معامله نیز ۵۹ هزار و ۳۵۵ تومان برای نماد «تسه ۹۹۰۱» (اوراق مسکن فروردین ۹۹) ثبت شد.
با این حال شاهد افزایش ۴ تا ۵ درصدی قیمت در بیشتر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن بودیم به گونه‌ای که متوسط قیمت از ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان به ثبت رسید. همچنین اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در معاملات روز گذشته با متوسط قیمت ۷۳ تا ۹۷ هزار تومان بسته به نوع نماد معاملاتی این اوراق در نوسان بود ولی تقریباً همه نمادها افزایش پنج درصدی قیمت را ثبت کرده بودند؛ ضمن اینکه عمده معاملات اوراق مسکن بانک ملی (فملی) کمتر از ۴۰ برگه فروش در هر نماد زیرمجموعه «فملی» بود.
گزارش‌های بازار مسکن منتشره از سوی بانک مرکزی در دو ماه نخست امسال از کاهش ماهانه قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۳.۱ و ۱.۸ درصد حکایت دارد.
اگرچه در اردیبهشت امسال با ثبت ۳ هزار و ۹۰۰ فقره معامله مسکن نسبت به اولین ماه سال جاری که تنها ۲ هزار و ۱۰۰ فقره معامله به ثبت رسید، افزایش ۸۸.۱ درصدی معاملات مسکن رخ داده است، اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن (اردیبهشت ۱۳۹۹) کاهش ۶۵.۲ درصدی داشته است.
به نظر می‌رسد کاهش شدید معاملات اوراق تسهیلات مسکن در پی این رکود بازار مسکن در دو ماه اخیر باشد که به اعتقاد برخی کارشناسان احتمالاً در یکی دو ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ ضمن اینکه احتمال وقوع رکود تورمی از نیمه‌های سال جاری هم از سوی برخی کارشناسان بازار مسکن پیش بینی شده است.
با توجه به اینکه برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن زوجین، می‌بایست ۴۸۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی با متوسط قیمت ۵۸ هزار تومان خریداری شود، هزینه تهیه این تسهیلات، ۲۷ میلیون و۸۴۰ هزار تومان برای زوجین تهرانی و برای متقاضیان فردی دریافت وام ۱۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن در تهران نیز با توجه به لزوم خرید ۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن با متوسط قیمت ۵۸ هزار تومان، می‌بایست ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان هزینه کرد.
 
جزییات افزایش ۱۳۴ درصدی قیمت مرغ
در حالی قیمت مرغ نسبت به پارسال تا ۱۳۴ درصد افزایش داشته که این جریان افزایش قیمت متوقف نشده و اخیرا بار دیگر افزایش آن در بازار قابل مشاهده است. قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۳۴ هزار تومان رسید که ۹۱۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب است؛ مرغ فروشی‌ها دوباره اقدام به قطعه بندی مرغ کرده و آن را با قیمت‌های دلخواه به فروش می رسانند همچنین فروشگاه های عرضه کننده مرغ کامل از درج قیمت خودداری می‌کنند.
افزایش قیمت مرغ و نوسان بازار آن از نیمه دوم سال گذشته شدت گرفت و با وجود واکنش‌های متفاوتی که نسبت به این موضوع وجود داشت، هنوز  سازمانی مسئولیت این افزایش قیمت و حتی تنظیم بازار آن را به گردن نگرفته است.
این در حالی است که بررسی وضعیت قیمت مرغ براساس گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به سال گذشته قیمت این محصول مصرفی مردم ۱۳۴.۱ درصد افزایش دارد؛ به طوری که هر کیلو مرغ در اردیبهشت‌ماه پارسال به طور متوسط ۱۱ هزار تومان بوده و در فروردین‌ماه امسال به حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است، ولی در اردیبهشت‌ماه متوسط قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده که نشان می‌دهد ۵.۵ درصد در فاصله این دو ماه کاهش دارد.
حداقل و حداکثر قیمت مرغ ۲۴ هزار و ۷۰۰ و ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده است، قیمت‌هایی که مرکز آمار منتشر کرده و  حتی در مورد حداکثر باز هم از قیمت های موجود در بازار کمتر است ، چرا که مرغ در بازار تا ۳۴ یا ۳۵ هزار تومان هم فروش می‌رود. در مورد مرغ‌های قطعه‌بندی شده نیز قیمت بسیار بالاتر است و حتی با نرخ ۶۰ هزار، ۷۰ هزار و بالاتر قیمت گذاری می‌شود.
در رابطه با تغییر قیمت گوشت مرغ از سال گذشته تاکنون نیز  هر کیلو مرغ ماشینی در خردادماه به طور متوسط ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان، تیرماه ۱۷ هزار و ۲۰۰، مرداد۱۷ هزار و ۹۰۰، شهریور  ۱۸ هزار و ۱۰۰، مهر ۱۹ هزار و ۲۰۰، آبان‌ ۲۴ هزار و ۲۰۰، آذر ۲۷ هزار و ۳۰۰، دی‌ ۲۱ هزار ، بهمن‌ ۲۳ هزار، اسفند ۲۵ هزار و ۸۰۰ و در سال جاری در فروردین‌ماه ۲۷ هزار و ۳۰۰ و اردیبهشت‌ماه ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.
این در شرایطی است که جهت تنظیم بازار مرغ در اسفندماه سال گذشته طی مصوبه هیات وزیران قرار شد ۵۰ هزار تن با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی توسط شرکت امور پشتیبانی امور دام و عرضه شود و طی روزهای اخیر این میزان واردات تا ۱۲۰ هزار تن مصوب شد.
اما آنچه در گزارش گمرک ایران برای فروردین‌ماه مشاهده می‌شود، واردات ۹۴ تن به ارزش ۱۸۲.۸ هزار دلار بوده است که اگر تمام این واردات با ارز ۴۲۰۰ و مصوبه هیات دولت صورت گرفته باشد باز هم فاصله بسیار زیادی با رقم مصوب دارد و مشخص نیست چرا با وجود مصوبه برای ورود گوشت مرغ جهت تنظیم بازار این واردات در حداکثر صورت گرفته است.

افراد باهوش برای داشتن مکالمه و ارتباطی مناسب از روش‌های موثری استفاده می‌کنند. ۶ روشی که در این مطلب به آنها اشاره شده است باعث می‌شوند جذاب و جالب‌تر به نظر برسید.

coworking space - office - محل کار - کارمند - اداره

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از Inc.com نوشت: از بحث کردن‌های بی‌ارزش متنفرید؟ از همه سوالات قدیمی خسته شده‌اید؟ ۶ روشی که در این مطلب به آنها اشاره شده است باعث می‌شوند جذاب و جالب‌تر به نظر برسید.

شاید اولویت شما این است که توجهتان را به جای خود به سوی فرد دیگری که جلوی شما نشسته یا ایستاده است جلب کنید. به همین دلیل، شما با پرسیدن سوالات درست و بجا بیشتر از آنکه گوینده باشید شنونده هستید که برای این منظور بهتر است از زبان بدن و آگاهی مثبت برخوردار باشید. بنابراین، از روش‌هایی که در این مطلب بیان شده است، استفاده کنید و از این طریق، خود را در مسیر مکالمه‌های استثنایی با دیگران قرار دهید.

به شخص مقابل خود اهمیت دهید و با علاقه مکالمه کنید

یک روانشناس بر این باور است که علاقه‌مند بودن به دیگران و اهمیت دادن به آنها بسیار مهم است. وی بیان می‌کند: این راز موفقیت روابط است. بنابراین، سعی کنید هر کاری که انجام می‌دهید از روی علاقه باشد و حتی اگر با فردی هم صحبت می‌کنید نشان دهید که او برای شما مهم است و با علاقه این کار را انجام دهید. چراکه از نتیجه آن متعجب خواهید شد.

با لبخند زدن مرواریدهای سفید خود را نشان دهید

با توجه به Psychology Today، تحقیقات نشان داده‌اند که لبخند زدن نه‌تنها می‌تواند ما را در نظر دیگران جذاب‌تر کند بلکه می‌تواند باعث بهبود روحیه ما و اطرافیانمان نیز شود. اغلب ما به دلیل اینکه آگاهی کافی نداریم، لبخند نمی‌زنیم و حالا شما از این به بعد به خودتان قول دهید که لبخند زدن را به یک عادت تبدیل کنید.

حتی به اندازه پنج دقیقه هم شده به دیگران لطف و محبت کنید

وقتی به دیگران حتی به اندازه پنج دقیقه لطف و محبت می‌کنید این کار شما جواب می‌دهد. بنابراین، به دیگران لطف و محبت کنید بدون این که در ازای این کار خود، از آن ها لطف و محبت متقابل بخواهید.

از جمله لطف و محبت‌های پنج دقیقه‌ای می‌توان به اشتراک گذاشتن و یاد دادن علم و دانش و اطلاعات خود نام برد. به طور مثال؛ می‌توانید به عنوان یک مرجع معتبر، خدماتی را به فرد، محصول و تولیدات و خدمات دیگری معرفی کنید یا اینکه به افراد دیگری توصیه کنید در شبکه‌های اجتماعی چون لینکداین و... به ارائه محصول و توانمندی‌های خود بپردازند.

بیشتر گوش کرده و کمتر صحبت کنید

می‌خواهید اولین تاثیر خود را روی دیگران بگذارید؟ برای این کار، بدون اینکه صحبت دیگران را قطع کنید اجازه دهید آن‌ها به طور کامل صحبت کنند. خودِ من هم در خصوص افکار شما و اجتناب از پریدن میان کلام دیگران و یا انتظار برای پاسخ دادن به شما صحبت می‌کنم.

هنگامی که شما به طور مداوم و با دقت به صحبت‌های دیگران گوش می‌کنید باعث می‌شوید که دیگران نیز با علاقه بیشتر به سمت شما جذب شوند. بنابراین، ادامه دهید و به طور کامل، به طرف مقابل خود توجه کنید. از این‌رو، آنچه شما هنگام ارتباط برقرار کردن باید به آن فرد بگویید این است که «من به آنچه شما باید بیان کنید علاقه دارم.»

فرد مقابل برایتان مهم باشد و صادقانه، این احساس را داشته باشید

زمانی می‌توانید با شخصی که به‌تازگی با او ملاقات کرده اید بهترین مکالمه را داشته باشید که درمورد او اطلاعاتی کسب کرده باشید که این اطلاعات می‌توانند شامل این که چه کار می‌کند، چرا و چگونه کارهای خود را انجام می‌دهد، باشد که این موارد به ضریب هوشی بالای فرد برمی گردد.

هنگامی که شما بخواهید از فردی که حتی کوچک‌تر و کم‌تجربه‌تر از شماست یاد بگیرید، نشان‌دهنده این است که شما نخستین تاثیر مثبت خود را خواهید گذاشت.

داستان خوبی را تعریف کنید

حالا که فردی را که با او صحبت می‌کنید مجذوب خود کرده‌اید احتمالا او هم می‌خواهد در مورد شما اطلاعاتی داشته باشد و حالا نوبت درخشش شماست. بنابراین به جای اینکه او را با کارهای مربوط به تجارت خسته کنید بهترین کار این است که برای فرد مقابل خود چند داستان مهم را تعریف کنید.

داستان‌هایی را که جذاب، آموزنده، سرگرم‌کننده و خنده‌دار هستند و قبلاً برای دیگران تعریف کرده‌اید و مورد اعتماد شما هستند برای طرف مقابل خود تعریف کنید.

اسکات آدامز نویسنده می‌گوید که نوع داستان زندگی من به صورتی است که پیشنهاد می‌کنم تمرکز خود را بیشتر روی داستان‌های مربوط به افراد بگذارید به این دلیل که اغلب ما رفتارهای انسانی را جذاب‌تر می‌دانیم.

نتیجه نهایی

اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید کلید رویکرد اجتماعی شما این است که ابتکار عمل را در دست می‌گیرید و با افراد مقابل خود ارتباط برقرار می‌کنید که در این میان، مردم نیز تمایل دارند که درمورد خودشان صحبت کنند و در این بین، اگر مطلبی هم ارزش بیان کردن داشته باشد که چه بهتر. چرا که می‌تواند ارزش مکالمه را بیشتر کند.

به همین منظور، اگر مکالمه خود با طرف مقابل را با یک‌سوال خوبی، چون داستان شما چیست؟ شروع کنید فرد مقابلتان هم علاقه شما را تحسین می‌کند که همین کار خوب شما باعث می‌شود در کانون توجه دیگران به فردی جذاب تبدیل شوید.


چگونه طلا را تمیز کنیم؟


۲ ترفند ساده برای حفظ شارژ باتری موبایل


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 ( درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید ) 


 برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث و قیمتهای لحظه ای ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال