امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

 کاهش 5/1 درصدی قیمت سهام عدالت
سهام عدالت در هفته گذشته برای دومین هفته متوالی با کاهش ارزش روبرو شد و 1.5 درصد کاهش یافت. سهام عدالت به عنوان یکی از دارایی‌های 49 میلیون ایرانی، این روزها توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. همین مساله باعث شده هر روز افرادی که سهام عدالت دارند، پیگیر وضعیت سهام شرکت‌های حاضر در این سبد باشند.
این سهام در یک سال گذشته با روند نزولی همراه بوده و در همین دوران به دلیل کاهش شاخص کل بورس تا 65 درصد ارزش سهام عدالت کاهش یافته است.
با آزادسازی سهام عدالت بسیاری در تیرماه و مردادماه سال 99، افراد می‌توانستند 60 درصد سهام خود را به فروش برسانند. همین مساله باعث شد فشار فروش زیادی بر سهام این شرکت‌ها وارد شود و برخی از کارشناسان ورود بورس به فاز اصلاح در سال گذشته را آزادسازی سهام عدالت می‌دانند.
از مرداد ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری قیمت سهام عدالت روند نزولی داشته است. اما با تغییراتی که در شرایط سیاسی کشور رخ داده است، بورس در خرداد ماه وارد یک فاز صعودی شده است. همین مساله سبب رشد 40 درصدی ارزش سهام عدالت تا ابتدای شهریور ماه شده است.
اما با توجه به کاهش شاخص در دو هفته گذشته، ارزش سهام عدالت نیز با کاهش مواجه شده است. در هفته گذشته ارزش سهام عدالت با کاهش 1.49 درصدی و حداقل 232 هزار تومان و 567 هزار تومان کاهش یافته است.
در حال حاضر هر برگ سهام عدالت 409 هزار تومانی به میزان  10 میلیون و 467 هزار تومان، سهام عدالت 492 هزار تومانی به میزان 12 میلیون و 591 هزار تومان، هر برگه 532 هزار تومانی به ارزش 13 میلیون و 614 هزار تومان و برگه 1 میلیون تومانی به ارزش 25 میلیون و 591 هزار تومان ارزشگذاری شده است.
به نظر می‌رسد، با توجه به پیش بینی روند صعودی که کارشناسان در باره هفته‌های آینده داشته‌اند، ارزش سهام عدالت نیز با روند صعودی مواجه خواهد شد.

ادامه افزایش  قیمت تخم مرغ
در طول دو هفته اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده و تخم از ۱۳۵۰ به ۱۷۰۰ تومان رسیده است. در شهریورماه امسال بازار کالاهای اساسی با افزایش چندین باره قیمت تخم مرغ روبه رو شده است به نحوی که هر عدد تخم مرغ از 1350 به 1700 تومان رسیده است.  
همچنین هر کارتن تخم مرغ از 285 هزار تومان به 300 هزار تومان رسید. البته فعالان بازار معتقدند هنوز کارخانجات دلایل این افزایش قیمت ها را مطرح نکرده اند اما در طول 15 روز اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده است. 
علاوه بر این هر قوطی 800 گرمی رب گوجه فرنگی از 30 هزار تومان به 35 هزار تومان رسیده است. قیمت رب گوجه در حالی افزایش یافته که 10 روز پیش هم کارخانجات قیمت هر قوطی
 800 گرمی را از 25 هزار تومان به 30 هزار تومان افزایش داده بودند.

۲۸ درصد متقاضیان وام رونق تولید گرفتند
بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در چهار ماهه اول امسال حدود ۲۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان دریافت تسهیلات رونق تولید و حدود ۴۷ درصد از ثبت نام کنندگان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) موفق به دریافت آن‌ شده‌اند.
بر اساس این آمار در چهار ماهه امسال بیش از ۴۲۲۲ میلیارد تومان در قالب ۱۱۸۴ فقره تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی و بیش از ۱۵۸۶ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در قالب ۱۷۴ فقره به استان‌های مختلف پرداخت شده است.
 در این مدت ۴۲۱۰ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۱۴۰۲ مورد برای دریافت بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۱۱۸۴ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۴۲۲۲ میلیارد تومان پرداخت شده است. یعنی حدود ۲۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان در فروردین امسال موفق به دریافت این تسهیلات شدند.
همچنین در چهار ماهه اول امسال ۳۷۲ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۲۲ مورد برای دریافت تسهیلات ۳۶۲ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند. در نهایت ۱۷۴ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۱۵۸۶ میلیارد تومان صورت گرفته است. یعنی حدود ۴۶.۷ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.
لازم به یادآوری است که تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می‌شود که متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بهین یاب از این ظرفیت در راستای تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی و یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند.

قیمت برق ایران ۳ درصد اروپا
پایگاه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به بررسی بازار برق ایران و قیمتهای ارزان آن پرداخت که خلاف روند جهانی بوده و مانند یک سپر اقتصادی به ایستادگی در برابر تحریمهای بین المللی کمک کرده است.
به گزارش ایسنا، بلومبرگ در این گزارش نوشت: در حالی که قیمتهای برق اروپایی در یک ماه گذشته جهش پیدا کرده و باعث تعطیلی صنایع انرژی بر شده و ریسک خاموشی ها را جدی کرده اما قیمت برق ایران کاهش پیدا کرده است.
بازار برق ایران در وب سایت خود اعلام کرد که میانگین قیمت هر مگاوات برق روز پنج شنبه معادل ۱۲.۴۵ یورو (۱۴.۶۵ دلار) یا حدود ۴۰ برابر پایین تر از میانگین قیمت روزانه برق برای انگلیس بود و طبق قیمتهای اسپات بورس برق اروپایی، کمتر از ۱۰ درصد هزینه برق در آلمان است.
ایران که دومین ذخایر بزرگ گاز و چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، معمولا یکی از ارزانترین قیمتهای برق در جهان را دارد. برق ایران در شبکه هایی جریان پیدا می کند که به هفت کشور همسایه و همچنین بازارهایی در ازبکستان و قزاقستان وصل می شوند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، حتی اگر اقتصاد ایران در سه سال گذشته تحت فشار تحریم های آمریکا قرار گرفته باشد اما صنایع متکی به برق و گاز آن توسعه پیدا کرده اند. تولید فولاد ایران در هشت ماه نخست سال با روندی سریعتر از تولید چین رشد کرد و ایران را به دهمین تولیدکننده بزرگ این فلز در جهان تبدیل کرد. حجم بالای برق مورد نیاز برای فعالیت سانتریفوژهایی که برای تولید سوخت هسته ای استفاده می شوند هم بدون مانع جریان داشته است.
 
شکستن حباب قیمت خودروهای خارجی 
سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با دفاع از تصویب طرح واردات خودرو گفت: قیمت خودروهای خارجی در کشور ۸ برابر قیمت واقعی آن است و زمانی که قیمت خودرو‌های خارجی پایین بیاید خودرو داخلی هم کاهش قیمت خواهد داشت.
وی  درباره تصویب طرح واردات خودرو در مجلس گفت:​ این مصوبه، اصلاح ماده 4 اعاده شده از شورای نگهبان بود که با این اصلاح در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو و خدمات در این راستا بتوانیم به میزان محدودی که شورای رقابت مشخص می کند واردات خودرو داشته باشیم.
 حسینی کیا گفت: در این طرح یک کار هوشمندانه و مشروطی صورت گرفته است اول حمایت از خودرو ساز داخلی ، دوم حمایت از قطعه سازان داخلی و سوم حمایت از ارائه کننده خدمات می باشد که در ازای تمام اینها افرادی بتوانند خودرو وارد کنند.
وی افزود: خودروهایی که امکان واردات دارند باید در کلاس بی یا از نظر ایمنی از سه ستاره بالاتر باشد این شرایط می تواند در گام اول انحصار را از بین ببرد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خاطر نشان کرد:​ الان که این طرح مصوب شده و در انتظار نظر شورای نگهبان است قیمت خودروهای خارجی به شدت در حال ریزش است و این حباب از بین می رود.
 حسینی کیا درباره خروج ارز از کشور در صورت واردات خودرو در این طرح گفت:​ در این طرح اعلام شده که منشاء ارز داخلی نباشد و اگر فردی در خارج از کشور شرکت یا خانه ای دارد می تواند در ازای آن به جای ارز، خودرو وارد کند و همچنین در قبال صادراتی که صورت می گیرد؛ البته میزان را شورای رقابت مشخص می کند.
وی تصریح کرد: این یک طرح هوشمندانه مشروطی است که می تواند خودرو ساز ما را وادار کند که خودرو با شرایط رقابت پذیر، صادرات محور و ارزان قیمت تولید کند. نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: مجلس و کمیسیون صنایع یک نگاه دیگری را در گام های بعدی نسبت به کیفیت محوری و در گام نهایی نظارت در بازار را پیگیری می کند.
حسینی کیا خاطر نشان کرد:​ واردات خودرو برای عموم مردم آزاد است با این شرط که منشاء ارز داخلی نباشد، در ازای واردات باید صادرات خودرو یا قطعات خودرو داشته باشند و همچنین افرادی که امکان ارائه خدمات دارند.
وی با بیان این که قیمت خودروهای خارجی در کشور 8 برابر قیمت واقعی آن است گفت: زمانی که قیمت خودروهای خارجی پایین بیاید یقین داشته باشید سایه بر خودروی داخلی خواهد انداخت و خودروی داخلی هم کاهش قیمت خواهد داشت و گام اول این طرح شکستن انحصار و گام دوم آن کیفیت محوری و گام سوم آن نظارت بر بازار خواهد بود.

رسوب کالا در گمرک یکی از شگردهای متخلفان است
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از برخی ابعاد رسوب کالا در گمرک پرده برداشت و این موضوع را یکی از شگردهای قاچاقچیان برای واردات بی‌رویه دانست.
وی با موضوع بررسی پرونده واردات لوازم خانگی خارجی و لزوم حمایت از تولید داخلی گفت: کاملاً شفاف و مشخص است فارغ از اینکه ارز مورد نیاز توسط شخص، نظام بانکی یا حتی ارز خارج از کشور تأمین شود، واردات کالایی که مشابه تولید داخل دارد طبق مصوبه سران قوا ممنوع و خلاف است. بنابراین اگر مجوز یا مکاتبه‌ای برای واردات لوازم خانگی خارجی صادر شده، مبنای قانونی نداشته و باطل بوده و قابل استناد نخواهد بود؛ بنابراین کالاهای واردشده به گمرک باید طبق قانون در بازه زمانی محدودی مرجوع گردد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: متأسفانه یکی از شگردهای متخلفان برای واردات کالاهای مختلف به ویژه کالاهای ممنوعه، واردات کالا و نگهداشتن آن در گمرک است. بعد از طریق ایجاد جو روانی که برای این کالاها هزینه پرداخت شده و باید در هر صورت وارد کشور شود و مورد استفاده قرار گیرد. بعضاً متوسل به برخی دستگاه‌ها و مسئولان می‌شود که برای این کالاهای سرمایه کشور صرف شده و چون وارد شده و امکان مرجوع کردن هم نیست، پس باید ترخیص شود.
پورابراهیمی با تأکید بر اینکه حاکمیت نباید در این موارد منفعل عمل کرده و تحت تأثیر جو روانی و برخی اظهارنظرها توسط برخی افراد مشخص قرار گیرد، گفت: شگرد دور زدن قانون از طریق رسوب کالا در گمرک موضوعی روشنی است که از طریق نگه داشتن کالا در گمرک و توسل به بازه زمانی صورت می‌گیرد و در صورتی که یک یا چند بار خیلی صریح و طبق قانون عدم ترخیص این کالاها و مرجوع شدن آن‌ها صورت پذیرد، تجربه‌ای برای دیگران خواهد بود و این روند متوقف خواهد شد.

برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی آماده‌ایم
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: آمادگی داریم از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور توسعه میدان‌ها، با اولویت میدان‌های مشترک نفت و گاز استفاده کنیم.
وزیر نفت تصریح کرد: از نزدیک روند پروژه‌های میدان‌های مشترک غرب کارون را بازدید می‌کنیم که بخشی از آنها توسعه پیدا کردند اما کامل نیست و نیاز است دیگر بخش های آن تکمیل شوند و هرچه سریع‌تر فاز دوم یا سوم توسعه آنها را آغاز کنیم.
اوجی با بیان اینکه بحث حداکثر برداشت نفت از میدان‌های مشترک را در برنامه داریم، ادامه داد: با بیش از 153 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال ظرفیت خوبی برای برداشت از این مخازن و میدان‌های نفتی داریم.
اوجی در ادامه با بیان اینکه آغاز به کار پتروشیمی‌های بزرگی در برنامه است و توسعه متوازنی از زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی پتروشیمی انجام می‌شود، گفت: آمادگی داریم از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور توسعه میدان‌ها، با اولویت میدان‌های مشترک نفت و گاز در قالب قراردادهای مختف و مشوق‌هایی که دولت و مجلس و کمیسیون انرژی مدنظر دارد، استفاده کنیم.
آشنایی با مفهوم اقاله
اقاله، عبارت از برهم زدن قراردادها و عقود لازم، با رضایت دو طرف معامله است. برهم خوردن قرارداد و از بین رفتن اثر آن نسبت به آینده، از جمله آثار اقاله محسوب می شود. اهلیت داشتن طرفین قرارداد و اعلام اراده خود مبنی بر فسخ، از جمله شرایط اقاله است. در عقودی مانند عقد وقف، نکاح و ضمان، اقاله راه ندارد.
انعقاد قراردادها و عقود، از جمله راه هایی است که افراد، با استفاده از آنها و با میل و توافق شخصی خود، نسبت به انجام امری یا خرید و فروش چیزی، متعهد می شوند. با توجه به اینکه نفس عقود، الزام آور است، طرفین قرارداد باید به عقد واقع شده پایبند باشند و نمی توانند هر زمان که بخواهند، نسبت به برهم زدن آن اقدام کنند؛ مگر در مواردی که قانونگذار، پیش بینی کرده یا به موجب قرارداد، این حق به آنها داده شده باشد.
از جمله راه هایی که قانونگذار برای برهم زدن معاملات و عقود لازم در نظر گرفته، اقاله است. اقاله یک قرارداد، دارای آثار و شرایط مخصوص به خود بوده و اینگونه نیست که طرفین عقد، هر زمان که بخواهند قادر به اعمال آن باشند. با توجه به اینکه اعمال اقاله، در خصوص تمام عقود، جایز نیست، لازم است تا قواعد آن از منظر قانون مدنی مورد بررسی قرار گیرد.برای اینکه بتوانیم توضیح دهیم، معنی اقاله چیست و چه آثاری دارد، ابتدا باید به بررسی مفهوم عقد، از منظر قانون مدنی بپردازیم. ماده 183 قانون مدنی در تعریف عقد، مقرر می کند «عقد، عبارت است از اینکه یک یا چند نفر، در مقابل یک یا چند نفر دیگر، تعهد بر امری کنند و مورد قبول آنها باشد.» بر اساس این ماده در انعقاد عقود، توافق طرفین، در تعهد به یک امر، رکنی مهم و اساسی بوده و شرط صحت قراردادهاست.
عقود، به دو دسته جایز و لازم قابل تقسیم هستند؛ عقود لازم، عقودی هستند که جز در صورت موارد قانونی، قابل برهم زدن نیستند و عقود جایز، عقودی هستند که با فوت، جنون و سفه طرفین منفسخ شده و همچنین طرفین، هر زمان که بخواهند می توانند نسبت به فسخ آن اقدام کنند.
با توجه به اینکه طرفین با رضایت خود اقدام به انعقاد قرارداد می کنند و از آنجایی که عقود، الزام آور و محترم هستند، این گونه نیست که طرفین قرارداد بتوانند هر زمان که تمایل دارند، نسبت به برهم زدن عقد لازم واقع شده اقدام کنند؛ مگر اینکه عقد جایز باشد. در همین راستا، قانونگذار، برای برهم زدن عقود لازم، شرایط خاصی را در نظر گرفته است که بدون وجود این شرایط و موارد، برهم زدن قرار داد منعقدشده امکان پذیر نخواهد بود.همانگونه که گفتیم، قانونگذار در قانون مدنی، موارد انحلال قراردادها را پیش بینی کرده است. بنابراین چنانچه پس از وقوع عقد لازم، یکی از طرفین قرارداد به هر علتی، تمایل به برهم زدن قرارداد داشته باشد، صرفا در صورت داشتن شرایط و موارد انحلال، قادر به انجام این امر، خواهد بود. موارد انحلال قراردادهای لازم، عبارت از اقاله یا تفاسخ، فسخ و انفساخ است.
اقاله یا تفاسخ، یکی از راه های برهم زدن عقود و قراردادهای لازم بوده و به معنای رضایت دو طرف، برای برهم زدن عقد واقع شده است. در اقاله، هر دو طرف قرارداد، با رضایت، اراده خود را بر برهم زدن عقد اعلام کرده و چنانچه ثمن و مبیعی نیز رد و بدل شده باشد، بازگردانده خواهد شد.از دیگر راه های برهم زدن قرارداد، فسخ بوده که برخلاف اقاله، نیاز به تراضی و رضایت دو طرف، جهت انجام آن نیست. در فسخ، یکی از طرفین قرارداد به واسطه حقی که به موجب شرط ضمن عقد یا داشتن یکی از خیارات قانونی نظیر خیار غبن فاحش، خیار تاخیر ثمن، خیار تبعض صفقه و خیار حیوان دارد، اقدام به برهم زدن یکجانبه معامله می کند. خیار به معنای اختیاری است که قانونگذار برای برهم زدن معامله پیش بینی کرده و در صورتی قابل اعمال است که شرایط اعمال آن، وجود داشته باشد.
از دیگر راه های برهم زدن عقود و قراردادهای منعقد شده، انفساخ است. در انفساخ، برهم خوردن قرارداد منعقد شده، به واسطه اعمال اراده یکجانبه یا دوجانبه طرفین قرارداد نیست؛ بلکه یک عامل خارج از اراده طرفین، یعنی یک عامل قهری نظیر جنون یکی از طرفین قرارداد، سبب برهم خوردن معامله و انحلال آن می شود.بنابراین با توجه به ذکر موارد انحلال قرارداد، در تعریف اقاله می توان گفت که اقاله، نهادی حقوقی برای برهم زدن قرارداد منعقد شده، با رضایت و تراضی دو طرف معامله است و پس از اعمال آن، عقد واقع شده، برهم خورده و اثر خود را نسبت به آینده، از دست خواهد داد. 

  شرایط اقاله 
شرایط اقاله شامل موارد ذیل است:
تراضی هر دو طرف قرارداد برای اقاله: اولین شرط از شرایط اعمال اقاله، تراضی یعنی توافق کردن هر دو طرف عقد، برای انجام اقاله است و بدین منظور، هر دو طرف، باید، اراده خود را اعلام کنند.
رضایت کامل بر انجام این امر و مکره نبودن در اقاله: از جمله شرایط اقاله، این است که هیچ یک از دو طرف، با فشار و اکراه، رضایت خود را بر اقاله اعلام نکرده باشد؛ چراکه در این صورت، اقاله صحیح نخواهد بود.اهلیت داشتن برای انجام اقاله: اهلیت در قانون به معنای داشتن عقل، بلوغ و اختیار است. چنانچه یکی از طرفین قرارداد، در هنگام انعقاد عقد، اهلیت داشته، اما در زمان اقاله، اهلیت خود را از دست داده باشد، برای مثال، مجنون شده و قدرت تعقل منطقی خود را از دست داده باشد، اقاله صحیح نخواهد بود.

 آثار اقاله
از دست رفتن اثر عقد: اولین و مهمترین اثر اقاله، از دست رفتن اثر عقد، از زمان برهم خوردن آن، نسبت به آینده است و اعمال آن، نسبت به گذشته و قبل از تاریخ انجام اقاله اثری نخواهد داشت. یعنی اگر شخصی نیمی از تعهد خود برای نقاشی خانه را انجام داده باشد، بابت کار خود، مستحق مزد بوده و این گونه نیست که اقاله، اثر قرارداد را نسبت به گذشته، از بین ببرد و فقط از زمان اقاله، دیگر ملزم به ایفای تعهد خود نیست. برهم خوردن عقد: یکی دیگر از آثار اقاله، این است که به واسطه اعمال آن، عقد واقع شده، به هم خواهد خورد و دیگر، طرفین قرارداد ملزم به انجام تعهد خود نیستد. بر این اساس، چنانچه ثمن و مبیعی بین طرفین رد و بدل شده باشد، آنها باید، اقدام به بازگرداندن آن، به یکدیگر کنند.نکته قابل توجه این که، انحلال قرارداد به واسطه اقاله، با بطلان و تعلیق آن تفاوت دارد. در بطلان قرارداد، برخلاف اقاله، اثر ازبین رفتن عقد، نسبت به گذشته نیز هست و در تعلیق، قرارداد، اصلا از بین نخواهد رفت، بلکه صرفا به دلیل وجود مانعی، اجرای آن متوقف شده و بعد از ازبین رفتن مانع، باید اجرای آن ازسر گرفته شود.

 کدام قراردادها را نمی توان اقاله کرد؟
مستثنیات اقاله عبارت از عقد وقف، عقد نکاح و عقد ضمانت است.وقف، عبارت است از اینکه شخصی، اصل و عین مال خود را نگه دارد و استفاده از منافع آن را برای اشخاص محصور و معین یا نامحصور و نامعینی قرار دهد. با توجه به مواد قانون مدنی، طرفین عقد وقف، امکان برهم زدن آن را با تراضی یا همان اقاله نخواهند داشت.عقد نکاح دائم یا موقت، عقدی است که طرفین به موجب آن به زوجیت یکدیگر در می آیند. برهم خوردن عقد ازدواج موقت و دائم، شیوه های مخصوص خود را دارد و جز با اعمال این شیوه ها، قابل انحلال نیست. عقد دائم، با طلاق یا وجود موارد فسخ و عقد موقت، با بذل مدت و انقضای مدت منحل می شود.ضمانت در حقوق، به معنای عقدی است که به موجب آن، در پرد
اخت دیون یا انجام تعهدی، ذمه کسی به دیگری منتقل شود؛ به اصطلاح، بعد از ضمانت، دیگر، شخص اولی که از او ضمانت می شود، مدیون نخواهد بود. با این توضیح و از آنجا که ما نمی توانیم بدون رضایت شخصی، مجددا او را مدیون کنیم، اقاله، در عقد ضمانت پذیرفته نیست. یعنی، ضامن و طلبکار نمی توانند با تراضی، عقد ضمانت را بر هم زده و مجددا شخصی که از او، ضمانت شده است را متعهد و مدیون کنند.شایان ذکر است که ضمانت در سیستم بانکی، به صورت نقل ضمه به ضمه نیست و با وجود ضمانت، شخصی که از او ضمانت شده است، همچنان مدیون محسوب می شود. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال