امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 آخرین وضعیت طرح توزیع کیلویی نان اعلام شد
جزییات هوشمند‌سازی نانوایی‌ها
طرح هوشمندسازی عرضه آرد و نان در چندین استان کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآمده و مراحل نهایی خود را طی می کند. بر اساس گزارش ها، نصب کارتخوان‌های هوشمندسازی یارانه نان در زنجان به عنوان استان پایلوت اجرای طرح نان پایان یافته است. همچنین خبرها از بررسی طرح توزیع کیلویی نان در شورای آرد و نان حکایت دارد. این اقدامات در راستای توزیع عادلانه یارانه ها و با هدف کاهش قاچاق آرد در دستور کار قرار گرفته و بر اساس اعلام مقامات رسمی، قرار نیست افزایشی از این بابت به مصرف کنندگان تحمیل شود. در طرح جدید، یارانه ای که پیش تر به واردکننده پرداخت می شد، به نانوا و در ازای تعداد نان‌های فروخته شده پرداخت خواهد شد. هر چند نگرانی هایی در خصوص محدودیت خرید نان به وجود آمده اما بر اساس اظهارات جدید مشاور وزیر اقتصاد خریدهای موردی پرحجم توسط خانوارها هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.
افزایش کیفیت نان، رقابت پذیری نانوایی‌ها و جلوگیری از قاچاق آرد از اهداف اولیه سیاستگذار برای اجرای طرح هوشمندسازی عرضه آرد و نان است. همچنین گفته می شود، اجرای این طرح صرفه جویی ۴ میلیون تنی نان را در پی خواهد داشت. با این وجود به نظرمی رسد برخی چالش ها تصمیم سیاستگذار را به سمت فروش کیلویی نان هدایت کرده است.مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: طرح توزیع کیلویی نان در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و در حال بررسی است.
مسعود امرالهی در رابطه با طرح عرضه کیلویی نان اظهار کرد: این طرح در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و بخش خصوصی، دولتی، اصناف و دستگاه های ذیربط عضو در شورا در حال بررسی طرح هستند.وی افزود: انتظار دولت بر این است که مردم نان را باکیفیت و عرضه مناسب دریافت کنند و فروش کیلویی نان جلوی کم فروشی و گرانفروشی را خواهد گرفت.امراللهی خاطرنشان کرد: احتمال دارد در حوزه نان بربری و سنگک، نان توسط نانوایان خام تر پخته شود که مردم به سمت واحدهای صنفی با کیفیت‌تر متمایل می شوند.وی افزود: با همکاری شرکت خدمات بازرگانی تامین آرد استان ها تا چهار ماه آینده انجام شده و هیچ افزایش قیمتی هم در دستور کار دولت نخواهد بود.

   محدودیتی در خریدهای موردی پرحجم خانوارها وجود ندارد
محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد نیز با اشاره به آغاز عملیات استقرار کارتخوان‌های هوشمند در راستای مدیریت هوشمند یارانه آرد در کشور گفت: محدودیت‌های اختصاص یارانه آرد به نانوایان یکی از معضلاتی بود که در فرآیند پخت نان و فعالیت نانوایان وجود داشت و همین موضوع موجب شده بود تا مجوزها به عنوان یک مانع در فعالیت‌های پخت نان محسوب شوند. به عنوان مثال با بررسی‌های میدانی در یکی از استان‌ها متوجه شدیم که قیمت مجوز یک نانوایی با قیمت یک واحد آپارتمان صد متری در همان منطقه برابر است. وی بیان کرد: امیدواریم با استقرار این سامانه، کاهش محدودیت تخصیص آرد و حذف محدودیت‌های صدور مجوز، هزینه‌های سربار تولید نان به شدت کاهش یابد. مشاور وزیر اقتصاد گفت: خریدهای موردی پرحجم توسط خانوارها هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و در عملکرد نانوایان هم اختلالی ایجاد نمی‌کند.
جلال ادامه داد: در واقع تراکنش‌های مردود یا غیرمتعارف را تراکنش‌هایی می‌دانیم که یک فرد شغلش خرید نان با تعداد بالاست بدون اینکه بتواند اثبات کند که این خرید مربوط به یک کسب‌وکار و یا مربوط به یک نهاد است.وی با اشاره به خریدهای مربوط به کسب‌وکارها و نهادها بیان کرد: روی کارتخوان‌ها منویی تعبیه شده که یکبار این کسب‌وکارها و نهادها مشخصات و کارت بانکی خود را ثبت می‌کنند و بعد از این ثبت دیگر خرید آنها غیرمتعارف محسوب نمی‌شود.مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا قیمت نان برای مصرف‌کننده تغییر می‌کند یا خیر، گفت: در برنامه دولت هیچ‌گونه افزایش قیمتی در موضوع تولید نان سنتی وجود ندارد و تمرکز این طرح بر مدیریت یارانه در زنجیره تولید گندم و آرد کشور با هدف جلوگیری از قاچاق آرد است. جلال با اشاره به فروش اینترنتی نان بیان کرد: خرید اینترنتی نان ادامه خواهد داشت و تراکنش‌های مربوط به آن با بستری اینترنتی مشخص خواهد بود.مشاور وزیر اقتصاد گفت: اگر برای کارتخوان‌ها مشکلی ایجاد و از سرویس خارج شوند، در صورتی که عامدانه نباشد، کار می‌تواند با روش‌های جایگزین ادامه پیدا کند و محاسبه عملکرد دوره‌های گذشته نانوا را مبنا قرار خواهیم داد.

   یارانه نان قطع نمی شود
همچنین سخنگوی دولت 19 خرداد در برنامه «صف اول» که با موضوع « ریل گذاری اقتصادی دولت برای ارتقای معیشت مردم» پخش شد با اشاره به مزایای طرح هوشمند سازی فروش نان، بیان داشت: چندین سال بود که در توزیع یارانه ها بی مدیریتی و بی برنامگی وجود داشت و دولت سعی کرد تا این اصلاحات را انجام دهد تا توزیع یارانه ها به صورت عادلانه پرداخت شود. وی با تاکید بر اینکه ارز دارو و نان حذف نخواهد شد افزود: دولت هیچ قصدی برای افزایش بنزین، نان و دارو ندارد.

  کاهش قاچاق آرد
روح الله حسنی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به رفع مشکلات موجود در اجرای این طرح گفت: نصب کارتخوان‌های هوشمندسازی یارانه نان سنتی در زنجان به پایان رسید و آماده اجرای مرحله آخر طرح هوشمندسازی توزیع یارانه آرد است.وی افزود: به دلیل آنکه قیمت آرد را به قیمت آزاد در اختیار نانوایان قرار نداده‌ایم، آمار دقیقی از میزان جلوگیری از قاچاق آرد نداریم، ولی پیش‌بینی می‌شود در استان زنجان از زمان اجرای این طرح تاکنون، حدود 20 درصد از قاچاق آرد پیشگیری شده است.مجتبی دهقان پور، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: تاکنون یک‌هزار و 322 دستگاه کارتخوان هوشمند در این استان نصب شده است.وی بیان کرد: با اجرای طرح هوشمندسازی توزیع یارانه آرد از خروج حدود 20 درصد آرد از چرخه توزیع جلوگیری شده است.
دسترسی به سرعت‌های چند صد مگابیتی اینترنت
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات با اشاره به رونمایی از نخستین دسترسی‌ پروژه fttx در شهر بوشهر در روز جهانی ارتباطات و تجربه سرعت حدود ۹۰۰ مگابیت برثانیه، ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت سیزدهم این امکان برای بسیاری از هموطنان فراهم شود. وی اعلام کرد: تا چند ماه پیش تصور اینکه روزی سرعت‌های حدود یک گیگابیت بر ثانیه را تجربه کنیم عجیب و دور از دسترس به نظر می‌رسید؛ اما با آغاز اجرای کلان‌پروژه توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری(fttx)، ان‌شالله به تدریج و تا پایان دولت سیزدهم، دسترسی به سرعت‌های چند صد مگابیتی برای بسیاری از هموطنان میسر می‌شود.

وجود 6 هزار طرح نیمه تمام با 60 درصد پیشرفت فیزیکی 
احمد تشکینی، رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: بالغ بر 6 هزار طرح نیمه تمام (صنعتی، معدنی و تجاری) با بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان های کشور وجود دارد که بالغ بر 280 هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد. وی با بیان اینکه شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری به تفکیک شهرستان ها کشور با رویکرد آمایش در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است، افزود: در این طرح مزیت های فضای طبیعی، اجتماعی و  اقتصادی ساماندهی و نظام بخشی می شود. این کار با هدف ایجاد رابطه منطقی بین توزیع جمعیت و انجام فعالیت ها در پهنه سرزمین با توجه به ویژگی های فضایی مناطق است. تشکینی ضمن تاکید بر آنکه اولویت اصلی تکمیل طرح های نیمه تمام است، افزود: اولویت اول و اصلی بر تکمیل طرح های نیمه تمام استوار است چون این طرح ها منجر به حبس منابع مالی و سرمایه و همچنین بعضا ناامیدی مردم شهرستان های مختلف (بدلیل طولانی شدن فرآیند بهره برداری) شده است. وی اظهار داشت: به عنوان مثال در استان های کشور بالغ بر 6 هزار طرح نیمه تمام (صنعتی، معدنی و تجاری)  بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که بالغ بر 280 هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.  رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی آمایش سرزمین را تنظیم رابطه بین انسان، فضا و فعالیت معرفی کرد و چهار ویژگی اساسی آمایش را بیان کرد و گفت: اول جامع نگری (جامعیت برنامه های اساسی توسعه)، دوم کل گرایی، سوم دورنگری و چهارم برنامه ریزی جغرافیایی و فضایی از ویژگی های آمایش سرزمین است. 
اعلام ساعت کاری جدید بانک‌ها 
ساعت کاری جدید بانک‌ها از روز شنبه ۲۱ خرداد تا ۳ شهریور ماه اعلام شد. محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کرد: پیرو مصوبه اخیر هیات دولت ساعات حضور کارکنان بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در سراسر کشور از تاریخ 21 خرداد الی 3 شهریور ساعت ۷ بامداد، زمان پذیرش مشتریان از ساعت ۷:۱۵ الی ۱۳:۳۰ و روزهای پنجشنبه نیز ۱۲:۳۰ خواهد بود. جمشیدی افزود: از بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی درخواست شده است نیم ساعت قبل از تعطیلی واحدها نسبت به خاموشی دستگاه‌های برودتی و روشنایی اقدام کرده و در مصرف برق نهایت صرفه جویی رو داشته باشند.

واریز مرحله سوم سود جاماندگان سهام عدالت از تیرماه
معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سود سهام جاماندگان سهام عدالت در نیمه دوم تیرماه به حساب آنها واریز می‌شود. محمود حسنلو  گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر همچنان به علت داشتن شماره شبای نامعتبر موفق به دریافت سود سهام خود نشده اند. حسنلو از جاماندگان دریافت سود سهام عدالت که تاکنون به ثبت نام و احراز هویت خود در سامانه سجام اقدام نکرده اند، نیز خواست هرچه زودتر با مراجعه به سامانه سجام به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند تا در مرحله بعدی سود سهام به حساب آنها واریز شود.

ذخیره‌های قرعه‌کشی خودرو منتظر بمانند
پس از آنکه با دستور وزیر صمت و براساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، همه منتخبان اولین مرحله تخصیص یکپارچه خودرو مشمول دریافت خودرو شدند، مقرر شده است که پس از اتمام مهلت واریز وجه برای منتخبان اصلی (۲۵ خرداد ماه)، در رابطه با واگذاری خودرو به منتخبان فهرست ذخیره، اطلاع‌رسانی‌ها صورت خواهد گرفت.

اجاره هر متر خانه در تهران ۸۴ هزار تومان
در شرایطی که هم‌اکنون متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به متری ۳۶.۳ میلیون تومان رسیده، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته متوسط اجاره‌بهای یک متر مربع واحد مسکونی در پایتخت ۸۴ هزار ۸۰۰ تومان بوده است.

گمرک سبز بین ایران و روسیه راه اندازی می شود
علیرضا مقدسی، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر بولاوین رییس کل گمرک فدراسیون روسیه، دو یادداشت تفاهم‌همکاری و یک پیش‌نویس موافقتنامه حقوقی امضا کردند.رییس کل گمرک روسیه در مذاکره با مقدسی، با اشاره به ضرورت همکاری ایران و روسیه برای راه‌اندازی گذرگاه گمرکی سبز گفت: در صورت شناسایی فعالان اقتصادی مجاز در دو کشور، می‌توانیم موافقتنامه جدیدی را برای راه‌اندازی گمرک سبز امضا کنیم.
 
تخریب یک ویلای غیرمجاز در اراضی زراعی لاریجان
رییس کل دادگستری استان مازندران از تخریب یک ویلا در روستای پلور حوزه قضایی بخش لاریجان، با حکم قضایی خبر داد.حجت الاسلام محمد صادق اکبری اظهار کرد: بنا به دستور قضایی صادره از رییس حوزه قضایی لاریجان، با حضور نماینده دستگاه قضایی بخش لاریجان، جهاد کشاورزی شهرستان آمل، یگان حفاظت، مرکز جهاد کشاورزی گزنک و نیروهای انتظامی پلور، اقدام به اجرای یک مورد حکم قضایی قطعی قلع و قمع یک واحد ویلایی غیرمجاز در اراضی کشاورزی در روستای پلور شد.

رسیدگی به پرونده های اطفال در شعب تخصصی دادگستری کردستان 
 رییس کل دادگستری استان کردستان گفت: پرونده های اطفال و نوجوانان در شعب تخصصی فعال در دادگستری استان و توسط قضات ویژه رسیدگی می شود.حجت الاسلام سید حسین حسینی در آیین افتتاحیه کارگاه های نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه قضات و کنشگران محیط حامی کودک در سنندج بیان کرد: فرآیند رسیدگی به پرونده های مربوط به حمایت از اطفال و نوجوانان در شعب تخصصی و توسط قضات ویژه انجام می شود و خارج از فرآیند رسیدگی نیز دادستان های استان کردستان و همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در حوزه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان فعال است.وی بیان کرد: در باب حمایت از اطفال و نوجوانان در دستگاه قضایی استان کردستان توجه ویژه ای شده است و در این حوزه تمامی دستگاه های اجرایی نیز مسئولیت دارند.

تشکیل پرونده برای حادثه انفجار ساختمان «نوسود» درصورت لزوم
دادستان شهرستان پاوه گفت: درباره تخریب ساختمان ۳ طبقه در شهر نوسود در صورت ضرورت، برای تعیین قصور صورت گرفته، پرونده قضایی تشکیل خواهیم داد.نوید صحرایی با اشاره به تخریب یک ساختمان سه طبقه در شهر نوسود پاوه، اظهار کرد: متاسفانه این ساختمان به دلیل انفجار و نشت گاز به طور کلی تخریب شده است.وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از اطلاع از حادثه در محل حضور پیدا کردیم، عنوان کرد: ۸ فرد در داخل این ساختمان حضور داشتند. در حال حاضر ۶ فرد از داخل این ساختمان تخریب شده به کمک امدادگران خارج شده اند، که ۲ تن از آنها فوت کرده اند.دادستان شهرستان پاوه افزود: همچنین ۲ تن دیگر از ساکنان این ساختمان همچنان زیر آوار مانده اند و هنوز معلوم نیست که این افراد چه وضعیتی دارند.وی درباره قصور صورت گرفته بیان کرد: اولویت ما فعلا آواربرداری و اطمینان از سلامتی ۲ تن باقی مانده در این ساختمان است و حتما بعد از اتمام آواربرداری بررسی های قضایی به دقت صورت خواهد گرفت و گفت: درصورت ضرورت بلافاصله برای تعیین قصور صورت گرفته، پرونده قضایی تشکیل خواهیم داد.
 
صدور دستور بازداشت 6 نفر در حادثه قطار مشهد - یزد
رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: دستور بازداشت 6 نفر که در حادثه قطار مشهد- یزد دخیل هستند، صادر شد.حجت الاسلام علی موحدی راد در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه قطار مشهد – یزد از صدور دستور بازداشت 6 نفر که در این حادثه دخیل هستند، خبر داد و اظهار کرد: در هماهنگی با استان یزد برای کمتر شدن مشکل، تمام شکایات در یزد گرفته و پس از تکمیل پرونده به ما منتقل خواهد شد.به گزارش روابط عمومی دادگستری استان خراسان جنوبی، وی گفت: در پرداخت خسارت به اولیای دم و مصدومین، موضوع نباید موکول به رسیدگی قضایی شود.موحدی راد افزود: با توجه به نبود زیرساخت های پزشکی قانونی، دستور ترخیص اجساد با هماهنگی انجام شده پزشکی، داده شد تا به یزد منتقل شدند و در اسرع وقت در یزد مورد ارزیابی قرار می گیرند و تحویل اولیا داده می شود.

  شناسایی ۸ جسد از پیکرهای قربانیان حادثه قطار مشهد – یزد
فریبرز آیتی، مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد نیز اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی کارشناسان پزشکی قانونی و با اقدامات تخصصی، کار تعیین هویت و شناسایی اجساد قربانیان حادثه قطار در حال انجام است و تاکنون ۸ پیکر از این عزیزان شناسایی شده است.وی افزود: با توجه به اینکه برخی از اجساد با روش های معمول قابل شناسایی نیستند، انجام فرایند تعیین هویت، به انجام آزمایش ژنتیک منوط شد که ضمن اخذ نمونه از پیکر ۵ متوفای تعیین هویت نشده، از بستگان سه تن از این عزیزان برای تطابق ژنتیکی نمونه DNA اخذ شده است و کار اخذ نمونه ژنتیک از بازماندگان دو پیکر دیگر به مجرد مراجعه این عزیزان انجام خواهد شد.آیتی خاطرنشان کرد: اجساد شناسایی شده با دستور مقام قضایی برای خاکسپاری به خانواده های گرامیشان تحویل داده می‌شود و سایر موارد نیز بعد از اعلام نتایج آزمایش ژنتیک و احراز هویت طی روزهای آتی تحویل بستگان خواهد شد.اسامی ۸ پیکر شناسایی شده به شرح زیر است: ابوالفضل زارع ارنانی فرزند قاسم، کیان زارع ارنانی فرزند ابوالفضل، عزت آخوندی فرزند امیر، فاطمه بمانی هنزایی فرزند علی، منیژه میرجلیلی فرزند محمد حسین، مرضیه ساکت یزدی فرزند محمود، فاطمه رحیمی فرزند محسن و کبری میرزایی فرزند یدالله. گفتنی است؛ یکی از پیکرهای قربانیان به نام یکتا کلانتری زاده در شهرستان طبس (محل وقوع حادثه) شناسایی و در همان شهرستان به بستگان تحویل شده است.
 
حمایت‌های اقتصادی از خانواده کودکان کار 
مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به‌دنبال حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های کودکان کار و خیابان و توانمندسازی این خانواده‌ها هستیم، گفت: به‌طور قطع فرایندهای اقتصادی بسیار مهم هستند، اما لزوما همه افراد فقیر کودکانشان در خیابان حاضر نیستند.  لذا مدل سیاست خانواده محوری در گام اول و مدل توجه به سازمان‌های مردم نهاد در گام دوم برای مجموعه سازمان بهزیستی به عنوان یک سیاست اولویت‌دار مطرح است.محمود علیگو افزود: سه دستگاه مسئول؛ شهرداری‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی در موضوع کودکان کار، کار در خیابان و زباله‌گردی داریم، اینکه سیاست‌های این دستگاه‌ها در مواجهه با کودکان چیست و چقدر با هم هماهنگی دارند، بسیار
 مهم است. 

ورود توده جدید ریزگرد
بنابر اعلام سازمان هواشناسی توده گرد و خاک نوار غربی کشور و به‌تدریج بخش‌هایی از مرکز کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بر این اساس در نوار شرقی کشور، استان‌های واقع در زاگرس مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان و فارس افزایش ابر گاهی همراه با گاهی وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک انتظار می‌رود. همچنین در دو روز آینده روز آینده در خراسان شمالی و رضوی، ارتفاعات البرز شرقی، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل رگبار رعد و برق و وزش باد شدید رخ خواهد داد.

شایع‌ترین بیماری‌های چشمی
دبیر علمی پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی  گفت: جراحی کاتارکت برای آب مروارید یکی از شایع‌ترین عمل‌های چشم پزشکی است که خوشبختانه در کشور ما مراکز چشم پزشکی مجهز به تجهیزات مدرن و به روز هستند. احد صداقت افزود: همچنین شایع‌ترین بیماری‌های شبکیه مربوط به دیابت و قند خون است. همچنین از بین رفتن و فرسوده شدن شبکیه وابسته به سن، از دیگر بیماری‌های شبکیه است که خوشبختانه امکانات لازم برای پیشگیری و درمان آنها در ایران وجود دارد. در زمینه دیابت، مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد کنترل قند خون، به خصوص قند خون سه ماهه این بیماران است که می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

انواع خیانت در امانت
اگر اموالی به عنوان امانت به شخصی واگذار شده باشد و او این اموال را با قصد ضرر، استعمال، تصاحب یا تلف و مفقود کند، مرتکب خیانت در امانت شده است. خیانت در امانت از طریق سوءاستفاده از سفیدامضا و سفیدمهر و خیانت در امانت از طریق سوءاستفاده از ضعف نفس اشخاص، از مهمترین انواع خیانت در امانت هستند.
به موجب ماده 674 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، «هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌ هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن، به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌ اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیا مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها، استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، به حبس از 6 ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.» بنابراین اگر اموالی به عنوان امانت به شخصی سپرده شده باشد و آن شخص این اموال را با قصد اضرار، استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود کند، به این عمل مجرمانه، جرم خیانت در امانت گفته می شود. مجازات جرم خیانت در امانت، در دسته مجازات های تعزیری درجه 5 قرار می گیرد. بنابراین به موجب بند پ ماده 105 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، دارای مرور زمان 7 ساله است، یعنی بعد از گذشت 7 سال، دیگر امکان طرح دعوا در خصوص این موضوع وجود ندارد.

  خیانت در امانت از طریق سوءاستفاده از ضعف نفس اشخاص
خیانت در امانت از طریق سوءاستفاده از ضعف نفس اشخاص، اولین نوع از انواع خیانت در امانت است احکام این نوع از خیانت در امانت، در ماده 596 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، ذکر شده است. به موجب این ماده «هر کس، با استفاده از ضعف نفس شخصی یا هوی و هوس او یا حوائج شخصی افراد غیررشید، به ضرر او، نوشته یا سندی اعم از تجاری ‌یا غیرتجاری از قبیل برات، سفته.... به هر نحو تحصیل کند، علاوه بر جبران خسارت مالی، به حبس از 6 ماه تا دو سال و جزای نقدی محکوم می شود و اگر مرتکب، ولایت یا وصایت یا قیمومیت بر آن شخص داشته باشد، مجازات وی علاوه بر جبران خسارات مالی، از سه تا هفت سال ‌حبس خواهد بود.»سوءاستفاده از ضعف نفس به این معناست که شخصی از موقعیت ضعف ذهنی یک نفر مانند شخص غیررشید سوءاستفاده کرده و سندی را به ضرر آن شخص تنظیم کند. این عمل مستحق مجازات حبس خواهد بود و از آنجایی که افرادی مثل ولی، وصی و قیم باید امین باشند و از آنها اطمینان بیشتری انتظار می رود، اگر آنها مرتکب چنین عملی بشوند، برای آنها مجازات شدیدتری در نظر گرفته شده است.

 خیانت در امانت از طریق سوءاستفاده از سفیدامضا و سفیدمهر
به موجب ماده 673 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی «هر کس، از سفیدمهر یا سفیدامضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست‌ آورده است، سوء‌استفاده کند، به یک تا سه سال حبس‌ محکوم خواهد شد.»سفیدمهر برگه ای است که شخصی آن را مهر یا امضا می کند و به طرف مقابل می دهد تا تمامی توافقات قبلی آنها را در آن یادداشت کند. اما این شخص از اعتماد امضاکننده، سوءاستفاده کرده و در این برگه سفید، مفادی غیر از توافقات آنها می نویسد. قانونگذار به موجب ماده فوق، برای شخص سوءاستفاده کننده، مجازات حبس یک تا سه سال در نظر گرفته است.
 
 خیانت در امانت مستخدمین دولت در اموال و اسناد دولتی
همچنین به موجب ماده 598 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، «هر یک از کارمندان و کارکنان ادارات و سازمان‌ها دولتی.... ‌وجوه نقدی یا مطالبات یا حوالجات یا سهام و سایر اسناد و اوراق بهادار یا سایر اموال متعلق به هر یک از سازمان ها و موسسات فوق‌ الذکر یا اشخاصی ‌که بر حسب وظیفه به آنها سپرده شده است را مورد استفاده غیرمجاز قرار دهد، بدون آن که قصد تملک آنها را به نفع خود یا دیگری داشته باشد،‌ متصرف غیرقانونی محسوب می شود ... .»مجازات تعیین شده برای این اعمال، مطابق ماده مذکور عبارت است از: «... علاوه بر جبران خسارات وارده و پرداخت اجرت‌المثل، به شلاق تا 75 ضربه محکوم می‌ شود و در صورتی که منتفع شده باشد، علاوه بر مجازات مذکور، به جزای نقدی معادل مبلغ انتفاعی محکوم خواهد شد و همچنین است در صورتی که به علت اهمال یا تفریط‌، موجب تضییع اموال و وجوه دولتی شود یا آن را به مصارفی برساند که در قانون، اعتباری برای آن، منظور نشده یا در غیر مورد معین یا زائد بر اعتبار‌، مصرف کرده باشد.»بنابراین با توجه به متن این ماده، خیانت در امانت مستخدمین دولت در اموال و اسناد دولتی دارای مصادیق گوناگونی است و مجازات تعیین شده برای آن با توجه به آن که شخص مرتکب از این موضوع منفعت می برد یا خیر، متفاوت خواهد بود.

 خیانت در امانت در قانون تجارت
در قانون تجارت، در سه مورد، بحث خیانت در امانت مطرح شده که این موارد، عبارت از موارد ذیل است:
به موجب ماده 349 قانون تجارت «اگر دلال برخلاف وظیفه خود، نسبت به کسی که به او ماموریت داده است، به نفع طرف دیگر معامله اقدام کرده یا برخلاف عرف تجارتی‌ محل، از طرف مزبور وجهی دریافت یا وعده وجهی را قبول کند، مستحق اجرت و مخارجی که کرده است، نخواهد بود. به علاوه، محکوم به مجازات مقرر‌ برای خیانت در امانت خواهد شد.»
دلال کسی است که در مقابل اجرت، واسطه انجام معاملات می شود یا برای کسی که می‌ خواهد معاملاتی انجام دهد، طرف معامله پیدا می‌ کند.‌ بنابراین دلال، در معامله، اصیل نیست و تنها نقش واسطه را دارد و فقط از آمر، اجرت دریافت می کند. اما اگر دلال در انجام معامله، از طرف دیگر معامله، وجهی دریافت کرده یا وعده وجهی را قبول کند، مرتکب خیانت در امانت شده است.بر اساس ماده 370 قانون تجارت «اگر حق‌ العمل‌ کار، کار نادرستی کرده و مخصوصا در موردی که به حساب آمر، قیمتی علاوه بر قیمت خرید یا کمتر از قیمت فروش، محسوب‌ دارد، مستحق حق‌ العمل نخواهد بود. به علاوه، در دو صورت اخیر، آمر می‌ تواند حق‌العمل‌ کار را خریدار یا فروشنده محسوب کند.» به موجب ‌تبصره این ماده «دستور فوق، مانع از اجرای مجازاتی که برای خیانت در امانت مقرر است، نیست.»
حق العمل کار، کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری (‌آمر) معاملاتی کرده و در مقابل، اجرتی تحت عنوان حق‌ العمل دریافت می کند. به موجب ماده فوق، اگر حق العمل کار، مالی را با قیمتی بیشتر از آنچه که مورد انتظار آمر بوده است، بفروشد و اضافی قیمت را بردارد یا آن که مال را به قیمتی کمتر از دستور آمر معامله کند و در این وضعیت نیز، اضافی قیمت را بردارد، علاوه بر ضمانت اجرای مقرر در قانون تجارت، مستحق مجازات خیانت در امانت نیز است.مطابق ماده 555 قانون تجارت «اگر مدیر تصفیه، در حین تصدی به امور تاجر ورشکسته، وجهی را حیف و میل کرده باشد، به مجازات خیانت در امانت محکوم خواهد‌ شد.» بعد از اعلام ورشکستگی، تاجر دیگر حق هیچ گونه تصرفی در اموال خود را ندارد. مدیر تصفیه، قائم‌ مقام قانونی ورشکسته بوده و حق‌ دارد به جای او از اختیارات تاجر و حقوق مزبوره استفاده کند. بر اساس ماده فوق، اگر مدیر تصفیه، سبب شده است که وجهی از اموال تاجر حیف و میل شود، به مجازات خیانت در امانت محکوم خواهد شد.

 خیانت در امانت در قانون تصدیق انحصار وراثت
به موجب ماده 6 قانون تصدیق انحصار وراثت «اگر اموال منقول و غیرمنقول و وجه نقد متعلق به اشخاص مجهول‌الوارث که در تصرف دولت یا موسسات تجارتی یا صرافی و غیره‌ یا اشخاص است، در ظرف 10 سال، نسبت به مال منقول و وجه نقد و بیست سال، نسبت به مال غیرمنقول از تاریخ فوت مالک، کسی به عنوان وراثت‌ ادعا نکند، دیگر ادعایی پذیرفته نخواهد شد و اموال مزبوره، متعلق به دولت است که به مصرف موسسات خیریه برساند.»به موجب ماده 11 همین قانون نیز «هرگاه متصرفین مال متعلق به اشخاص مجهول‌الوارث یا مدیونین به اشخاص مزبور، بعد از انقضای مدتی که به موجب ماده ۶ مقرر ‌است، مال یا دین یا منافع حاصله از آن را مطابق تبصره ماده مذکور، به دولت تسلیم یا تادیه نکنند، به مجازاتی که به موجب قوانین جزایی برای‌ خیانت در امانت مقرر است، محکوم خواهند شد.»

 خیانت در امانت در قانون ثبت اسناد و املاک
‌آخرین قسم از انواع خیانت در امانت، خیانت در امانت در قانون ثبت اسناد و املاک است که احکام این موضوع، در ماده 28 این قانون بیان شده است. به موجب ماده 28 قانون ثبت اسناد و املاک «هرگاه نسبت به املاک وقف و حبس و ثلث باقی به عنوان مالکیت، تقاضای ثبت شده و متولی یا نماینده اوقافی که به موجب نظام نامه، مکلف به دادن‌ عرض حال اعتراض و تعقیب دعوی و حفظ حقوق وقف یا حبس یا ثلث باقی است، در اثر تبانی به تکلیف خود عمل نکند، به مجازات خیانت در امانت‌، محکوم خواهد شد.»
 
ماجرای استفاده از بازیگران جوان در «حکم رشد» 
تهیه‌کننده سریال «حکم رشد» گفت: بخشی از مأموریتِ تلویزیون، تربیت و کادرسازی است؛ همین بازیگرانی که امروز در «حکم رشد» بازی کردند بعضی از آنها حتماً ستاره‌های بعدی تلویزیون و سینما خواهند شد.
مهدی فرجی درباره اینکه تغییر ترکیب بازیگران و شکل و شمایل سریال کار بسیار سختی بود که شاید این شرایط ساختِ برخی سریال‌ها را به مرزِ «نشدن» رساند. این حواشی، تغییر ترکیب بازیگرها و پایه و ساختارِ سریال چقدر مشکل آفرین بود، اظهار کرد: اولاً این نکته‌ای که درباره دستمزد افسارگسیخته اشاره کردید، تأثیر داشت. زیرا دستمزدهای پیشنهادی بعضی از بازیگرانی که می‌خواستیم بیاوریم با شرایطِ تلویزیون و موجودیت‌مان تطبیق پیدا نمی‌کرد. بنابراین طبیعی بود که باید بازیگرهای جدیدتر و جوان‌تر می‌آوردیم.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر ما دچار آسیب تغییر کارگردان شدیم؛ بعضی از هنرمندان به این خاطر هم پرهیز دارند واردِ کاری شوند که چنین اتفاقی افتاده است. بنابراین بخشی از هنرمندانی که دعوت می‌کردیم ضمن ابراز لطف و محبت، عذرخواهی می‌کردند و می‌گفتند در کار بعدی شما بازی می‌کنیم.تهیه‌کننده سریال «حکم رشد» اظهار کرد: این مسئله هم در کار وجود داشت اما بالأخره بخشی از مأموریتِ تلویزیون، تربیت و کادرسازی است؛ همین بازیگرانی که امروز در «حکم رشد» بازی کردند بعضی از آنها حتماً ستاره‌های بعدی تلویزیون و سینما خواهند شد. فرجی گفت: خوشبختانه میزان بیننده‌های سریال «حکم رشد» خوب بوده و ما این بازتاب‌ها را داریم که خستگی‌های ناشی از این گرفتاری‌ها و سختی‌های ساختِ سریال را از تنِ ما خارج کرده است. 

نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو امروز شنبه 21 خرداد 1401

دلار در بازار آزاد در بازار ۲۵ روز پیش نسبت به ۲۶ روز پیش، با ۴۰ تومان افزایش، ۳۰,۵۴۰ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در صرافی ملی با افزایش ۰.۰۸ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲۶,۶۳۵ تومان معامله شد.

دلار در بازار متشکل در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۶۰ تومان افزایش، ۲۶,۷۶۰ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در سامانه سنا در بازار ۲۵ روز پیش نسبت به ۲۶ روز پیش، با ۴۱ تومان کاهش، ۲۵,۶۴۱ تومان نرخ گذاری شد.

دلار کانادا در بازار ۲۵ روز پیش نسبت به ۲۶ روز پیش، با ۲۳۳ تومان افزایش، ۲۳,۸۲۷ تومان نرخ گذاری شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۲۸۰۰ تومان افزایش، ۱,۴۴۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر مثقال طلا 18 عیار در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۹۰۰۰ تومان افزایش، ۶,۲۵۷,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر اونس طلا با کاهش ۰.۱۷ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱,۸۷۲ معامله شد.

سکه امامی با افزایش ۰.۱۳ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۱۴,۹۴۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

نیم سکه در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۵۰۰۰ تومان افزایش، ۸,۵۲۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

ربع سکه با افزایش ۰.۰۵ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۵,۵۲۳,۰۰۰ تومان معامله شد.

هر سکه گرمی در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۳۰۰۰ تومان کاهش، ۳,۰۵۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

یورو در بازار آزاد در بازار ۲۵ روز پیش نسبت به ۲۶ روز پیش، با ۳۳۳ تومان افزایش، ۳۲,۱۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

یورو در صرافی ملی با افزایش ۰.۰۲ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲۸,۷۱۲ تومان معامله شد.

دینار عراق با کاهش ۵ درصدی نسبت به ۲۶ روز پیش، ۲۰ تومان معامله شد.

درهم امارات (حواله) در بازار ۲۶ روز پیش نسبت به ۲۷ روز پیش، با ۴۰ تومان افزایش، ۸,۴۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

بیت کوین با کاهش ۰.۰۲ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۹,۳۵۳ معامله شد.

یوان چین با افزایش ۱.۰۸ درصدی نسبت به ۲۶ روز پیش، ۴,۵۲۹ تومان معامله شد.

لیر ترکیه در بازار ۲۵ روز پیش نسبت به ۲۶ روز پیش، با ۳۰ تومان کاهش، ۱,۹۴۰ تومان نرخ گذاری شد.


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال