امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خرداد قابل برداشت شد
سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌ها از قابلیت برداشت مبالغ یارانه مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۱ که در ماه گذشته و همزمان با مرحله ۱۳۵ به حساب یارانه‌بگیران واریز شده بود، خبر داد. مبالغ واریزی یارانه نقدی مرحله یکصد و سی و ششمین کمک‌معیشتی به حساب سرپرستان خانوار، از ساعت 24 روز شنبه مورخ 21 خرداد 1401 قابل برداشت شد.
مرحله 136 نیز مانند اردیبهشت ماه و براساس دهک‌بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای سرپرستان خانوارهای دهک اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم به‌ازای هر نفر، 300 هزار تومان است. همچنین برحسب اطلاع‌رسانی‌های قبلی صورت‌گرفته، اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه 10 میلیون ریالی کمک‌معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر شده است.

کارت سوخت جایگاه‌داران حذف نمی‌شود
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب شایعات مطرح شده درباره حذف کارت سوخت جایگاهداران، گفت: هیچ ابلاغیه‌ای درباره حذف کارت سوخت جایگاه‌داران از چرخه عرضه بنزین وجود ندارد و چنین طرحی در برنامه نیست. علی‌اکبر نژادعلی  با بیان اینکه تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نخواهد شد، گفت: بنزین یارانه‌ای با قیمت ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز همچنان با قیمت لیتری ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. به گفته وی، سیستم سوخت‌رسانی مانند روال سابق بوده و هیچگونه تغییری حاصل نشده، شهروندان برای استفاده از سهمیه یارانه‌ای از کارت شخصی خودروی خود و برای استفاده از سهمیه آزاد می توانند از کارت شخصی خود و هم از کارت جایگاهداران استفاده کنند. وی با بیان اینکه کارت سوخت شخصی هر فرد ٦٠ لیتر بنزین ١٥٠٠ تومانی و ٢٥٠ لیتر بنزین آزاد ٣٠٠٠ تومانی دارد، گفت: استفاده از کارت سوخت جایگاهداران الزامی نیست اما این کارت‌ها همچنان در جایگاه‌ها وجود دارند و برنامه ای برای حذف آن نیست.

جزییات جدید از سرقت صندوق امانات بانک ملی
رییس پلیس آگاهی کشور از جزییات جدید از سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران در پایتخت خبر داد.
سردار محمد قنبری با اشاره به اینکه امنیت ساختمان بانک ملی که اخیرا مورد سرقت قرار گرفت؛ به اندازه کافی نبود، گفت: سارقان حرفه ای از در ورودی پارکینگ وارد شده، تجهیزات ایمنی را قطع کردند و با تخریب دریچه امانات با هوا و گاز ۱۶۷ صندوق امانت از ۲۵۰ صندوق را به سرقت بردند و از بانک خارج شدند.  وی افزود: در کمتر از ۴۸ ساعت هویت سارقان با استفاده از سامانه‌های هوشمند تقاطع گیری دیتا فاش شد. دو نفر از سارقان که یکی با خانواده به خارج از کشور رفته بود  دستگیر شدند. رییس پلیس آگاهی کشور اضافه کرد: حفاظت بانک‌ها به عهده خودشان است و ما امنیت عمومی را تامین می‌کنیم.  اصلا چیزی به عنوان گشت کشیک بانک وجود ندارد.  پلیس در این زمینه مشاوره می‌دهد و بازدید می‌کند. پیام این واقعه تقویت ایمنی سایر مراکز است. پرونده نیز هنوز به اتمام نرسیده و تمام زوایا مورد بررسی قرار می‌گیرد. ۸۰ ۹۰ درصد تحقیقات انجام شده  و تا اینجای کار هیچگونه دلیل و مدرکی دال بر تبانی وجود نداشته است.  
سردار محمد قنبری اظهار کرد: همانطور که اشاره شد سارقان اصلی چهار نفر بودند. افرادی که دستگیر شدند مرتبط به سارقان اصلی بودند که تعدادی از اموال مسروقه را در اختیار داشتند.  برخی نیز سارقان اصلی را به فرودگاه رساندند یا اقدامات قبلی و بعدی سرقت را تسهیل کردند. ماموران ما از طریق دوربین‌های شهری اطلاعات ذی قیمتی کسب کردند. دو عضو اصلی سرقت نیز که الان خارج از کشور هستند دستگیر شدند و مراحل انتقال را می‌گذرانند. این دو نفر قبلا سابقه سرقت در شمال کشور را داشتند و بقیه افراد حاضر در این سرقت سارقین معمولی بودند.  همچنین در این رابطه حسن مونسان، عضو هیات مدیره بانک ملی گفت: در ورودی با قفل‌های کتابی مورد تایید پلیس دو قفله شده بود. البته ما باید ارتباط خود را با پلیس تقویت کنیم و بیشتر در ارتباط باشیم. در جریان این سرقت هشداری نیز ارسال شده ولی به آن توجه نشده چرا که ثبلا نیز سابقه اشکال در هشدار وجود داشته است. در واقع اولین بار بوده که چنین اتفاقی در چنین بانکی افتاده است



صعود بورس ماندگار نبود
هر چند که بازار سرمایه هفته گذشته را با سبزپوشی به پایان برده بود دوباره هفته جاری را با چراغ قرمز آغاز کرد. شاخص کل بورس دیروز با ۲۰۱۱ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۵۱۸ هزار واحد ایستاد شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۵۳۶ واحد کاهش یافت و رقم ۴۱۹ هزار و ۸۶۴ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۳۹۶ هزار معامله به ارزش ۳۳ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال انجام دادند.

قیمت اوراق مسکن افزایش یافت
هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل روند افزایشی داشته و درحالی که متاهل‌های ساکن تهران پیش از این با پرداخت حدود ۱۲۴ میلیون تومان میتوانستند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند، اکنون باید حدود ۱۳۲ میلیون تومان بپردازند. بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۳۷ هزار و ۴۰۰، ۱۳۵ هزار و ۳۰۰ و ۱۳۵ هزار و ۴۰۰  تومان قیمت دارند.  هر برگ  اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریور ماه سال گذشته با قیمت ۱۳۵ هزار و ۹۰۰، ۱۳۷ هزار و ۱۰۰ و ۱۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

چالش تامین آورده اولیه طرح نهضت ملی مسکن 
رحمت الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تامین آورده اولیه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم درآمد و جامعه هدف طرح مذکور بسیار دشوار بوده و دولت باید با ارائه تسهیلات مناسب ارزان قیمت، شرایط را برای این اقشار تسهیل کند. نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر با اشاره به اینکه طبق گزارش بانک مسکن تنها یک هشتم متقاضیان نهضت ملی مسکن آورده اولیه خود را پرداخت کردند،  اظهار کرد: دولت باید تدابیری اتخاذ کند که اقشار کم درآمد برای آورده اولیه خود امکان استفاده از تسهیلات با سود و بازپرداخت مناسب داشته باشند. عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی در حوزه انتخابیه خود افزود: متاسفانه آن گونه که انتظار می‌رفت، برنامه ساخت 400 واحد مسکونی حمایتی شهرستان‌های نطنز، بادرود و قمصر پیش نرفته و کماکان پس گذشت ماه‌ها برای واحدهای مذکور جانمایی زمین اتفاق نیافته است. عضو کمیسیون عمران مجلس  ادامه داد: البته در ابتدا زمینی برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شد که به دلیل مشکل فاضلاب با مخالفت مدیریت عالی شهرستان رو برو شد و هم اکنون باید زمین جدیدی جانمایی شود. وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استانی باید بیش از پیش به این مهم  توجه کرده و هرچه سریع‌تر نسبت به جانمایی زمین اقدام کنند چرا که متقاضیان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و نداشتن سرپناه در گرانی این روزهای بازار اجاره بها مسکن چالش جدی این روزها مردم است.

نتایج اعتراض به دهک‌بندی‌ها تا یکی دو هفته آینده اعلام می‌شود
داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعلام نتایج اعتراضات ثبت شده پیرامون دهک‌بندی گفت: احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان ماه و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند. وی گفت: اگر از طریق سازمان هدفمندی، خانوارشان را تفکیک کرده باشند، اطلاعات خانوار جدید بررسی می‌شود و اگر تفکیک نکرده باشند و به برخی آیتم‌ها اعتراض داشته باشند، همان موارد دوباره بر اساس آخرین اطلاعات بررسی می‌شود. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نتایج همه اعتراضات یک جا و احتمالا تا پایان ماه خرداد اعلام می‌شود. اطلاعات در حال به‌روز رسانی‌های لازم است.

 
 
اعطای مهلت یک ماهه برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن سنندج
رییس کل دادگستری استان کردستان از برخورد جدی قضایی با متخلفان در عرصه ساخت و سازهای فاقد استحکام و ناایمن در این استان خبر داد.حجت الاسلام سید حسین حسینی با اعلام خبر ورود دادگستری استان کردستان برای برخورد جدی با متخلفان در عرصه ساخت و سازهای فاقد استحکام و ناایمن در این استان، اظهار کرد: با عنایت به تاکیدات رییس قوه قضاییه در راستای صیانت از حقوق عامه و با توجه به حادثه ساختمان متروپل، دادگستری استان کردستان به موضوع احیا و صیانت از حقوق عامه و مبارزه و برخورد جدی قضایی و قانونی با هرگونه فساد و رانت در مدیریت شهری استان ورود کرده است. وی افزود: دادستانی مرکز و اداره کل بازرسی استان کردستان موظف شده‌اند از ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز و فاقد استحکام و مغایر با ضوابط و مقررات فنی و شهرسازی به شدت جلوگیری کرده و بدون هرگونه اغماض و مسامحه ای با متخلفان برخورد کنند. حسینی تاکید کرد: اخیرا با دستگیری و انهدام شبکه سازمان یافته ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان سنندج، برخورد با متخلفان این حوزه شدت بیشتری یافته و به دادستان مرکز استان  کردستان ماموریت داده شد با فوریت ضمن شناسایی ساختمان‌های ناایمن و فاقد استحکام، به ساکنان آنها اخطار داده شده و پرونده های مربوطه در شهرداری و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ سریعا بررسی شود و نتیجه اقدامات را ظرف یک ماه گزارش کنند. رییس کل دادگستری استان کردستان اضافه کرد: به معاونت عمرانی استانداری نیز اعلام شده است که به شهرداری‌های این استان ابلاغ شود تا با بررسی سازه‌ها و ساختمان‌های استان، در صورت احتمال خطر برای شهروندان، سازه‌های ناپایدار در کمترین زمان رفع خطر شوند.

رفع تصرف ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع از اراضی دولتی جزیره قشم
رییس کل دادگستری استان هرمزگان از رفع تصرف بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع از اراضی دولتی در جزیره قشم پس از شناسایی تغییرات فیزیکی آن توسط سامانه سپاس خبر داد.
مجتبی قهرمانی اظهار کرد: در پی اعلام سامانه ماهواره ای سپاس مبنی بر شناسایی تغییرات فیزیکی در تعداد ۵ قطعه از اراضی خالصه دولتی به مساحت ۲ هزار و ۸۷۹ مترمربع در قشم، به دستور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، اراضی مورد نظر، رفع تصرف شد. وی افزود: ۴ قطعه از این زمین‌ها در خارج از محدوده طرح هادی روستای کابلی و یک قطعه از آن در نوار ساحلی روستای زیارت قرار داشت که طی سال های اخیر، بدون اخذ مجوز قانونی توسط سودجویان تصرف شده بود. قهرمانی همچنین با بیان اینکه ارزش تقریبی اراضی رفع تصرف شده ۳۰ میلیارد و ۸۹۵ میلیون ریال است، خاطرنشان کرد: این رفع تصرفات توسط یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی منطقه آزاد با همکاری مأموران نیروی انتظامی انجام شده است. وی با تاکید بر ضرورت مقابله هدفمند و مستمر با متخلفان حوزه زمین‌خواری تصریح کرد: حفاظت از اراضی ملی و دولتی، عزم همگانی دستگاه های مسئول را به منظور اجرای تدابیر پیشگیرانه و تسریع در اجرای احکام می طلبد.
 
دستور تشکیل پرونده برای ترک فعل مسئولان در حوزه پسماند
رییس کل دادگستری استان گیلان، دستور تشکیل پرونده برای ترک فعل مسئولان در حوزه پسماند را صادر کرد. حجت الاسلام حمزه خلیلی در نشستی با حضور تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد استان گیلان به مناسبت هفته محیط زیست، با بیان اینکه نظارت تنها در مورد فرآیند‌های اجرایی نیست، بلکه باید به تصمیمات مدیران نیز تعلق بگیرد، اظهار کرد: گاهی بودجه‌های کلان به تصمیمات نادرست مسئولان اختصاص می‌یابد و لذا علاوه بر از بین رفتن اعتبارات دولتی، نتیجه مطلوب نیز حاصل نمی‌شود. وی با تاکید بر پژوهش و مطالعه در اجرای هر طرحی تاکید کرد: در خصوص مساله پسماند کار مطالعاتی در دادگستری استان گیلان صورت گرفته و وظایف تمام مسئولان که باید در بازه زمانی معینی انجام شود، به آنان ابلاغ شده است. خلیلی بیان کرد: اگر پس از اتمام مهلت تعیین شده، مدیران مربوطه اقدامی در راستای وظایف مربوط به خود انجام نداده باشند، دستگاه قضایی برای این ترک فعل، قصور و سهل انگاری، پرونده قضایی تشکیل خواهد داد. رییس کل دادگستری استان گیلان همچنین از مسئولان سازمان های مردم نهاد خواست تا با وجود هرگونه مخالفت یا مقاومت سازمان‌ها، در انجام وظایف خود دلسرد نشوند و در صورت بروز هرگونه تصرف یا تجاوزی به محیط زیست و انفال، اعلام جرم کنند تا دستگاه قضایی به آن رسیدگی کند.

بازداشت اعضای شبکه اخلال در نظام توزیع گندم و آرد در استان گلستان
رییس کل دادگستری استان گلستان از شناسایی و دستگیری اعضای شبکه اخلال در نظام توزیع گندم و آرد این استان با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) اداره کل اطلاعات استان گلستان خبر داد.حیدر آسیابی با اعلام خبر شناسایی و دستگیری اعضای شبکه اخلال در نظام توزیع گندم و آرد استان گلستان، اظهار کرد: اعضای این شبکه از طریق ارتباط با برخی نانواها و کارخانه‌های آرد، بخش قابل توجهی از سهیمه اختصاصی نانوایی‌ها را از چرخه توزیع نظام یارانه‌ای خارج می کردند و با کاهش عرضه و کمبود نان موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده بودند. وی ادامه داد: متهمان یادشده آردهای یارانه ای را در بازار آزاد می فروختند. رییس کل دادگستری استان ‌گلستان بیان کرد: تاکنون ۸ نفر از اعضای این شبکه با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) اداره کل اطلاعات استان شناسایی و دستگیر شده‌اند.آسیایی عنوان کرد: پرونده اعضای این شبکه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای مرکز استان گلستان در حال رسیدگی است.
 
مرحله دوم آزادسازی بستر رودخانه کرج به محدوده در اختیار اشخاص حقیقی و رستوران داران رسید
عدالت بدون توقف
رییس کل دادگستری استان البرز گفت: با توجه به تدبیر در اجرای قانون و اولویت قرار گرفتن دستگاه های حاکمیتی، علاوه بر دستگاه های عمومی، تاکنون حدود ۲۲ نفر از اشخاص حقیقی نیز به صورت داوطلبانه و کاملا اختیاری اقدام به رفع تصرف از بستر رودخانه کرده‌اند.حسین فاضلی هریکندی با اشاره به ادامه آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج در جاده چالوس که پس از دستور رییس قوه قضاییه در اواخر سال گذشته آغاز شد، اظهار کرد: امروز فاز دوم آزادسازی بستر رودخانه کرج که به محدوده در اختیار اشخاص حقیقی و رستوران داران اختصاص دارد، آغاز شده است.به گزارش مرکز رسانه قوه‌قضاییه، وی با بیان اینکه در مرحله نخست آزادسازی بستر رودخانه کرج، رفع تصرفات دستگاه های حاکمیتی و عمومی پیگیری شد، افزود: تاکنون از ۱۸ دستگاه حاکمیتی و عمومی که حدود ۲۳ ساختمان در بستر رودخانه داشتند، ۱۶ دستگاه از ۲۱ ساختمان و انواع مستحدثاتی که در بستر رودخانه داشتند، رفع تصرف کرده و در مجموع، حدود ۸ کیلومتر از مسیر دو طرف رودخانه کرج، معادل هشت هکتار از اراضی حاشیه رودخانه آزادسازی شده است.رییس کل دادگستری استان البرز با تبیین جزییات مرحله نخست عملیات تاریخی آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج در جاده چالوس بیان کرد: خوشبختانه با توجه به تدبیر رییس قوه قضاییه مبنی بر لزوم آغاز رفع تصرف از سوی دستگاه های حاکمیتی و نیز دستور وی در آغاز آزادسازی با ساختمان قوه قضاییه، کلیت این عملیات با استقبال عمومی همراه شد و علاوه بر دستگاه های حاکمیتی و عمومی، تاکنون حدود ۲۲ نفر از اشخاص حقیقی نیز به صورت داوطلبانه و کاملا اختیاری اقدام به رفع تصرف از بستر رودخانه کرده‌اند.
وی اضافه کرد: بدین ترتیب در مسیر ۲۰ کیلومتری پایین سد امیرکبیر کرج که با احتساب طول دو طرف رودخانه، به ۴۰ کیلومتر می رسد، تاکنون حدود ۴ کیلومتر از کل مسیر و ۸ کیلومتر با احتساب طول دو طرف رودخانه آزادسازی شده است.فاضلی هریکندی در ادامه به آغاز مرحله دوم آزادسازی که اختصاص به اشخاص حقیقی و رستوران‌داران دارد، اشاره کرد و گفت: هرچند اجرای قانون، وظیفه اصلی دستگاه قضایی است، ولی به جهت حجم و تعداد بالای تصرفات و به دلیل کاهش ضررهایی که ممکن است به افراد وارد شود و نیز جلوگیری از تبعات احتمالی، تدبیر دادگستری استان البرز بر این بود تا با همراهی دستگاه های اجرایی متولی و با استفاده از ظرفیت های قانونی، مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا در حد امکان اجرای مقررات قانونی و مصوبات نهادهای بالادستی با همکاری متصرفان و به صورت داوطلبانه صورت گیرد.رییس کل دادگستری استان البرز در تشریح نتایج حاصل از این تدبیر تصریح کرد: به فضل الهی، با توجه به مذاکرات انجام شده و با همراهی متصرفان حاشیه رودخانه کرج، همانطور که گفته شد تاکنون حدود ۲۲ نفر به صورت داوطلبانه اقدام به آزادسازی کرده اند؛ امروز نیز فرآیند آزادسازی توسط 6 متصرف دیگر که سه گروه از آنها از رستوران‌های بزرگ جاده چالوس هستند، ادامه پیدا کرد و با این اقدام حدود یک کیلومتر و نزدیک به یک هکتار دیگر از بستر رودخانه کرج آزاد شده است.
​​​​​​​وی با تاکید بر اینکه بخشی از اراضی آزادشده در جاهایی که شرایط مکانی ایجاب کند، با رعایت کلیه ضوابط قانونی جهت دسترسی و استفاده عموم مردم اختصاص داده خواهد شد، به روند احداث «پارکرود» در محدوده شهر کرج اشاره کرد و افزود: بخشی از اراضی آزادشده حاشیه رودخانه واقع در محدوه شهر کرج، با رعایت الزامات زیست محیطی و با لحاظ مقررات مربوطه، به موازات آزادسازی در اسفند سال قبل، از سوی شرکت آب منطقه ای استان البرز جهت ایجاد پیاده راه و تفرجگاه عمومی در اختیار شهرداری کرج قرار گرفت و شهرداری نیز با همکاری شورای شهر، بلافاصله احداث پیاده راه در طول رودخانه را آغاز کرد و حسب اعلام شهرداری کرج، ان شاالله فاز نخست آن به طول حدود ۲ کیلومتر چند ماه آینده افتتاح می شود و مورد بهره برداری عمومی واقع خواهد شد.فاضلی هریکندی، فاز سوم عملیات آزادسازی را مختص افرادی دانست که با وجود مشوق‌ها و مساعدت های صورت گرفته، نسبت به رفع تصرف اقدام نکرده و هنوز متصرف هستند و تاکید کرد: در این مرحله با توجه به مخاطرات زیست محیطی و سرایت آلودگی ناشی از ادامه این قبیل تصرفات به آب رودخانه که جهت شرب استفاده می شود، برای رفع تصرف به ناچار با استفاده از ظرفیت های قانونی و اقدام قهری نسبت به رفع تصرف اقدام خواهد شد.
 
اعتراض به قرار نهایی دادسرا
 
اعتراض به قرار نهایی دادسرا توسط شاکی در شرایطی است که دادسرا قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب صادر کرده باشد که مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا برای اشخاص مقیم ایران 10 روز از تاریخ دریافت ابلاغیه قرار نهایی دادسراست. مراحل اعتراض به قرار نهایی دادسرا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود.
قرار نهایی یکی از تصمیمات دادگاه بوده و مفهوم آن، این است که تعقیب و رسیدگی به یک پرونده پایان یافته است. قرار نهایی ممکن است در دادگاه یا دادسرا صادر شود که از طریق سامانه برای فرد ابلاغ شده و پیامک «قرار نهایی صادر شد» برای فرد ارسال می شود و با توجه به نوع قراری که صادر شده، ممکن است سرنوشت متفاوتی در انتظار آن پرونده باشد.بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که جرمی اتفاق افتاده باشد، دادسرا به عنوان یک مرجع تحقیق مقدماتی عمل می کند و قبل از اینکه دادگاه کیفری بخواهد به جرم انتسابی رسیدگی و رای صادر کند، مقامات دادسرا از جمله دادیار و بازپرس با انجام تحقیقات اولیه، نظر خود مبنی بر جرم بودن و قابلیت انتساب آن جرم به متهم را بیان می کنند.در خاتمه مراحل تحقیقات مقدماتی توسط دادسرا، مقامات مذکور اقدام به صدور قرار نهایی می کنند، اما پرسش مهمی که در خصوص صدور قرار نهایی دادسرا وجود دارد، آن است که آیا امکان اعتراض به قرار نهایی دادسرا وجود دارد؟در صورت مثبت بودن پاسخ، شرایط قانونی و مراحل اعتراض به قرار نهایی چیست؟

 آیا امکان اعتراض به قرار نهایی دادسرا وجود دارد؟
بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، بسیاری از جرایمی که مورد تعقیب کیفری قرار می گیرند، باید ابتدا توسط مقامات دادسرا مورد رسیدگی قرار بگیرند و تحقیقات مقدماتی پیرامون آنها انجام شود؛ مگر برخی از جرایم منافی عفت یا جرایم تعزیری درجه هفت و هشت که مستقیما توسط دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرند.در پایان مراحل رسیدگی و انجام تحقیقات در دادسرا، نتیجه ای تحت عنوان قرار نهایی دادسرا صادر می شود که با صدور این قرار نهایی تا حدود زیادی تکلیف مراحل بعدی رسیدگی به پرونده کیفری مشخص می شود که بر اساس آن یا تشخیص دادسرا بر مجرم بودن متهم و لزوم رسیدگی به این جرم در دادگاه است یا عدم امکان تعقیب کیفری متهم به دلیل بی گناهی متهم یا مواردی از این قبیل.
بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری برخی از مهمترین قرارهای نهایی دادسرا شامل موارد زیر است:
قرار منع تعقیب در مواردی صادر می شود که مقامات دادسرا با توجه به فقدان دلایل و مدارک کافی در خصوص جرم ارتکابی فرد متهم، این نظر را داشته باشند که متهم بی گناه است.
قرار منع تعقیب بر اساس قانون در مواردی صادر می شود که رفتار مرتکب جرم نباشد یا اینکه رفتار مرتکب جرم است ولی دلیل کافی برای انتساب آن به متهم وجود ندارد.قرار جلب به دادرسی یا قرار مجرمیت نوعی قرار نهایی دادسراست که بر اساس آن مقامات دادسرا این نظر را دارند که متهم، مجرم است و باید به جرم وی در دادگاه رسیدگی و حکم صادر شود و بر اساس آن کیفرخواست متهم صادر می شود.قرار موقوفی تعقیب که در نهایت سبب متوقف شدن تعقیب کیفری متهم می شود، در مواردی همچون فوت متهم، رضایت شاکی در جرایم قابل گذشت، توبه متهم پیش از اثبات جرم، عفو متهم بر اساس قانون یا مشمول مرور زمان شدن دعاوی کیفری و مواردی از این قبیل صادر می شود که شرایط آن در قوانین مرتبط مشخص شده است.
قرار ترک تعقیب در شرایطی صادر می شود که جرم متهم یکی از انواع جرایم قابل گذشت بوده و قبل از صدور کیفرخواست دادسرا، شاکی شکایت خود را پس بگیرد و گذشت کند.حال پرسشی که ممکن است مطرح شود، این است که آیا قرار نهایی دادسرا قابل اعتراض است؟در پاسخ به این پرسش در مورد برخی از انواع قرارها مثبت است، با توجه به توضیحات مطرح شده می توان گفت که شاکی در صورتی که قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب صادر شده باشد، می تواند در مهلت مقرر نسبت به قرار صادره اعتراض کند.اما قرار ترک تعقیب که در واقع بنا به خواست شاکی صادر شده است، علی القاعده قابل اعتراض نیست؛ هرچند شاکی می تواند از تاریخ صدور قرار ترک تعقیب برای یک بار دیگر تعقیب مجرم را تقاضا کند.در مقابل، متهم پس از ابلاغ قرار جلب به دادرسی نمی تواند نسبت به آن اعتراض کند؛ چون با عنایت به شواهد و قرائن موجود در پرونده توسط دادسرا مجرم تشخیص داده شده و پس از صدور کیفرخواست باید در دادگاه به جرم وی رسیدگی شود.

 مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا
مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا 10 روز از تاریخ وصول ابلاغیه دادسرا برای اشخاص مقیم ایران بوده و برای اشخاص مقیم خارج از کشور، این اعتراض ظرف مهلت یک ماه قابل انجام است.لذا معترض می تواند پس از مشاهده قرار نهایی صادرشده در سامانه ثنا، ظرف مهلت مقرر اقدام به ثبت اعتراض به قرار نهایی دادسرا کند.البته لازم به ذکر است که اگر شاکی بخواهد خارج از مهلت اقدام به ثبت اعتراض نسبت به قرار نهایی دادسرا کند، باید حتما عذر موجهی داشته باشد و این عذر موجه را در اعتراض خود به ثبت برساند.در این صورت مرجع رسیدگی به اعتراض یعنی دادگاه کیفری ضمن ملاحظه اعتراض، عذر شاکی را نیز مورد بررسی قرار می دهد و در صورت تشخیص موجه بودن، وارد رسیدگی به اعتراض می شود.

 شرایط و مراحل اعتراض به قرار نهایی دادسرا
متقاضی در مرحله اول باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشد.یکی از شرایط اعتراض به قرار نهایی دادسرا، رعایت مهلت قانونی ذکرشده برای اعتراض به قرار نهایی یعنی 10 روز (برای ایرانیان) و یک ماه (برای اشخاص مقیم خارج از کشور) از تاریخ ابلاغ است.بنابراین اعتراض به قرار نهایی دادسرا در شرایطی امکان پذیر است که اشخاص ذی نفع در مهلت زمانی مناسبی پس از ملاحظه پیامک «قرار نهایی دادسرا صادر شد»، به سامانه ثنا مراجعه کرده و قرار نهایی دادسرا را مشاهده کرده باشند.نحوه مشاهده قرار نهایی دادسرا در سامانه ثنا به این ترتیب است که متقاضی به قسمت ابلاغیه های الکترونیک قضایی مراجعه می کند و از محتوای قرار صادر شده مطلع می شود.در مرحله بعد، در شرایطی که قرار صادره قابلیت اعتراض داشته و شخص نسبت به آن اعتراضی داشته باشد، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و نسبت به ثبت اعتراض از قرار نهایی دادسرا اقدام کند که در این مرحله لایحه اعتراض به قرار نهایی دادسرا در دفتر خدمات الکترونیک قضایی تنظیم می شود و نیازی به مراجعه حضوری به دادسرا یا دادگاه برای تحویل لایحه اعتراضی وجود ندارد. نکته مهم در خصوص مراحل و شرایط اعتراض به قرار دادسرا آن است که اعتراض به قرار نهایی صادره از دادسرا در دادگاه صالح کیفری اعم از دادگاه کیفری یک یا دو مورد رسیدگی قرار می گیرد و در شرایطی که دادگاه قرار نهایی صادره از دادسرا را تایید کند، این قرار دیگر قابل اعتراض مجدد نیست. اما در شرایطی که دادگاه صالح قرار نهایی صادرشده از دادسرا را رد کند و اعتراض را وارد بداند، در صورتی که قرار مورد اعتراض به صورت قرار منع تعقیب باشد، خود دادگاه قرار جلب به دادرسی صادر می کند.
 
خلع سلاح و جمع‌آوری اسلحه غیرمجاز در دستورکار مرزبانی
 فرمانده مرزبانی انتظامی کشور با اشاره به اینکه خلع سلاح و جمع‌آوری اسلحه غیرمجاز در دستورکار مرزبانی قرار دارد از اجرای دومین مرحله از اجرای طرح صاعقه یک در مرزهای کشور خبر داد.سردار احمدعلی گودرزی افزود: در راستای اجرای مرحله دوم طرح اطلاعاتی و عملیاتی خلع سلاح امسال صاعقه یک، مرزبانان هنگ مرزی خوی و سردشت با اشراف اطلاعاتی و انجام یک سری اقدامات اطلاعاتی دقیق و هدفمند، توانستند محل اختفاء سلاح های شکاری و جنگی غیر مجاز را در سطح حوزه استحفاظی شناسایی کنند. 

افتتاح یکصد و چهل و سومین ایستگاه مترو پایتخت
 مدیر عامل شرکت مترو تهران گفت: روز گذشته ایستگاه شهدای ۱۷شهریور به عنوان یکصد و چهل و سومین ایستگاه مترو تهران و نوزدهمین ایستگاه خط هفت مترو افتتاح شد.مسعود درستی ادامه داد: با افتتاح این ایستگاه خط هفت مترو تهران یکپارچه شده و با این افتتاح کاهش فاصله شمال تا جنوب محقق می‌شود. وی افزود: در این ایستگاه ۳۷۵میلیارد تومان هزینه شده است.

شناسایی ۳۶۷ بیماری نادر در کشور
 مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر اظهار کرد: تاکنون ۳۶۷ نوع بیماری نادر در کشور شناسایی شده است.حمیدرضا ادراکی بیان کرد: بر اساس این انواع تاکنون سه اطلس مصور و رنگی بیماری‌های نادر جهت گروه درمان چاپ شده است.
 
تمدید مهلت ثبت‌نام کتب درسی 
مهلت ثبت سفارش خرید کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برای تمام پایه‌ها و رشته‌های تحصیلی به استثنای پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم  که تا روز گذشته تعیین شده بود تا ۳۱ خرداد تمدید شد.معاونت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی علت این تمدید را عدم اقدام ۱۱درصد دانش آموزان میان پایه برای ثبت سفارش کتاب های درسی  اعلام کرد تا مدارس و خانواده‌ها اگر تاکنون به علتی موفق به ثبت نام نشده‌اند، در مهلت مقرر نسبت به این امر اقدام کنند. علاوه براین ثبت سفارش دانش‌آموزان ورودی پایه‌های اول، هفتم و دهم از پنجم تیرماه نیز پس از ثبت نام در مدرسه شروع خواهد شد.  

زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان 
رییس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران از پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان از ۲۵ خرداد خبر داد.علی دهقان‌کیا بیان کرد: حقوق بازنشستگان بر مبنای حروف الفبا آغاز شده است و این روند تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت. حقوق بازنشستگان از خرداد ماه افزایش پیدا خواهد کرد و بر همین اساس مابه‌التفاوت افزایش حقوق خردادماه به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

تخریب ساختمان متروپل آغاز شد
 مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از آغاز تخریب دوسوم باقی‌مانده ساختمان مترو پل خبر داد. قدرت‌الله محمدی در ادامه اظهار کرد: در این حادثه با حکم وزیر کشور فرمانده میدان شدم، در این زمینه در بازه زمانی10 روزخ عملیات آوار برداری انجام شد و به  جست‌وجوی پیکرها پرداختیم. وی همچنین با بیان این مطلب که کار در متروپل تمام شد، یک نفر نیروی امدادی مصدوم نشد، اظهار کرد: در ادامه فاز بعدی قرار است که دو سوم باقیمانده ساختمان متروپل تخریب شود. کار تخریب آغاز شده اما باید با احتیاط این امر انجام شود چرا که اطراف متروپل خانه‌های مسکونی وجود دارد حدود یک تا دو ماه کار تخریب طول می‌کشد.

اعلام وسایل ممنوعه داوطلبان در کنکور سراسری 
سازمان سنجش آموزش کشور فهرست وسایل ممنوعه و وسایل مجاز برای داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. براین اساس لوازمی که داوطلب مجاز نیست در جلسه آزمون به همراه داشته باشد به ترتیب تجهیزات الکترونیکی از جمله تلفن همراه، ساعت، دستبند، عینک و انگشتر هوشمند و…، ماشین حساب، پیجر و هندزفری، خودکار و پاک کن هوشمند، کتاب، جزوه، نت و یادداشت و ساک، کیف دستی مواد خوراکی به جز آب آشامیدنی است. لوازمی که داوطلب باید در جلسه آزمون به همراه داشته باشد نیز شامل پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون همراه با یک سنجاق، اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه، مداد سیاه نرم پررنگ، پاک کن، تراش، ماسک اضافی سه لایه معمولی است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال