امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
طرح جدید برای حذف واسطه ها در خرید لوازم خانگی
 مدیر اجرایی طرح حمایتی جهاد کالا گفت: با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز تولید در جهت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط  و مصرف کنندگان، در اقدامی جهادی، نمایشگاه سالانه جهاد کالا برگزار می شود.بهنام شیری با بیان اینکه در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت و با هدف تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید در جهت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و مصرف کنندگان، در اقدامی جهادی، نمایشگاه سالانه جهاد کالا برگزار می‌شود، اظهار کرد: فرآیند اجرایی طرح حمایتی جهاد کالا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان توأمان حفظ می‌شود. وی افزود: در این طرح برخلاف دیگر طرح‌های فروش اقساطی در سایر فروشگاه‌ها که ۲۰ درصد کالا از خریدار به صورت نقد و الباقی به صورت اقساط با نرخ سود ۳۶ درصد دریافت می‌شود، مشتری می‌تواند تمام یا بخشی از قیمت کالای خریداری شده را از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۸ درصد استفاده کند. وجه کالا به طور مستقیم به حساب تولیدکننده واریز می‌شود.مدیر اجرایی جهاد کالا با اشاره به اینکه در این روش مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی مرتفع می‌شود، تصریح کرد: در بستر جهاد کالا انتفاع مصرف‌کننده در خرید کالای با قیمت مناسب توسط حذف واسطه‌ها به همراه دریافت کالا با کیفیت مناسب، تضمین شده و انتفاع تولیدکننده در تأمین نقدینگی و بازگشت سریع سرمایه است و به منظور جلوگیری از انحراف تسهیلات بانکی، پرداخت تسهیلات در انتهای زنجیره در زمان تحویل کالا به مصرف‌کننده، به حساب تولیدکننده واریز می‌شود.وی خطاب به تولیدکنندگان اقلامی که در سبد جهیزیه قرار می‌گیرد، از جمله لوازم خانگی، فرش، لوستر، مبلمان و کالای خواب اعلام کرد: از تمامی بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال در این حوزه‌ها دعوت می‌شود تا با مشارکت در طرح ملی جهیزیه ایرانی و مشارکت در طرح جهادی در مسیر توسعه بنگاه خود و اقتصاد کشور گام بردارند.
 
۱۸ استان کشور درگیر فرونشست زمین
رییس مرکز کیفیت هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه ۱۸ استان کشور درگیر فرونشست هستند، اظهار کرد: استان‌های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۱،‌ ۳۰،‌ ۲۴، و ۲۵ درصد دارای بیشترین تعداد(درصد) فرونشست زمین هستند.انوشیروان محسنی بندپی بیان کرد: فرونشست غالب شهر تهران در مناطق جنوب غربی و مناطق 17، 18 و ۱۹ شهر تهران رخ داده و این پهنه به سمت شرق به‌خصوص مناطق ۱۰ ،۱۶ و ۲۰ در جنوب تهران در حال گسترش است.

اجرای بیمه تکمیلی فرهنگیان از اول تیرماه
سرپرست اداره کل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حق بیمه تکمیلی در قرارداد جدید 275 هزار تومان است که حدود 90 هزار تومان آن توسط فرهنگیان پرداخت می‌شود، افزود: بیمه تکمیلی فرهنگیان از اول تیرماه اجرا می‌شود. البته شیوه‌نامه بیمه تکمیلی فرهنگیان در این هفته ابلاغ می‌شود که توسط اداره رفاه و پشتیبانی استان‌ها به فرهنگیان اعلام می‌شود.سید سعید مقدم‌زاده در ادامه با بیان اینکه بیمه تکمیلی به صورت بیمه‌‌گری و برخلاف گذشته که به روش صندوقی بود، انجام می‌شود، بیان کرد: در این روش مهلت زمان پرداخت خسارت بین هفت تا 15 روز است و تلاش همکاران ما ارائه خدمات آنلاین است که زیر ساخت‌های آن در حال آماده شدن است.

حفاظت از امنیت کنکور خواسته و مطالبه ملی است
قائم مقام رئیس سازمان سنجش با تأکید بر اینکه حفاظت از امنیت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است بار دیگر در مورد عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد. محمدحسین حاجیلو بیان کرد: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامه‌ریزی شده گروه‌های سودجو و اغفال‌گر که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش و زحمتکش می‌شود، مورد حمایت قاطبه مردم است. داوطلبانی که در یک سال و یا حتی سال‌ها برای موفقیت در آزمون سراسری برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اند و با صرف وقت و انرژی خود و خانواده‌ها آماده شرکت در کنکور شده‌اند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم شرکت کنند.

راه‌اندازی پردیس سه‌گانه ویژه معلولان کلید خورد
رییس سازمان بهزیستی کشور از برنامه‌ریزی بهزیستی برای راه‌اندازی پردیس سه‌گانه کسب مهارت، گذران اوقات فراغت و کسب و کار ویژه معلولان خبر داد. علی محمد قادری با اشاره به توانایی‌های افراد دارای معلولیت در زمینه‌های مختلف علمی، ورزشی، هنری افزود: در زمینه استعدادیابی و نخبه‌یابی برای جامعه افراد دارای معلولیت، برنامه‌ای نداشته‌ایم درصورتی که توانمندی‌های معلولان در میادین مختلف علمی و ورزشی به خوبی مشهود است و از دانشگاه نیز می‌خواهیم تا در برنامه‌ریزی و طراحی این برنامه با ما همکاری کند. 
ایجاد خط ویژه  موتورسیکلت‌ها در پایتخت
 معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: راه‌اندازی خط ویژه تردد موتورسیکلت ها با توجه به تجربه موفق سایر کشورها، بسیار جدی است. مجتبی شفیعی با بیان اینکه پلیس اعلام کرده که حدود سه تا چهار میلیون موتورسیکلت در تهران براساس شماره گذاری که انجام شده، فعال هستند، افزود: نمی توانیم این انبوه موتورسیکلت ها و راکبان آنها را نادیده بگیریم و برایشان هیچ برنامه مشخصی نداشته باشیم.

کشف ۶میلیارد تومان لوازم برقی خانگی قاچاق
 سرپرست پلیس امنیت اقتصادی تهران گفت: بیش از سه هزار دستگاه انواع لوازم خانگی برقی خارجی به ارزش بیش از ۶۰میلیارد ریال کشف شد.سرهنگ کارآگاه علی اصغر محمودیان افزود: کالا‌های کشف شده شامل تعداد ۱۷۴دستگاه آبمیوه گیری، ۱۶دستگاه چرخگوشت، ۱۷۱۴ دستگاه لوازم برقی آشپزخانه، ۲۴دستگاه چای‌ساز، ۱۷۰دستگاه اتوبخار،۹۶۶دستگاه ریشتراش بود.پرونده قاچاق کالا تشکیل و به مرجع قضایی معرفی شد.

ایجاد 24هزار فرصت شغلی برای مددجویان امداد
 معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه تعهد کمیته امداد برای سال جاری ایجاد 500هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت حمایت و اقشار دهک‌های یک تا پنج است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری 24هزار فرصت شغلی از طریق برای مددجویان و اقشار نیازمند راه‌اندازی شده است.مرتضی فیروزآبادی افزود: این تعداد شغل از طریق اجرای 22 هزار و 136طرح شغلی ایجاد شده است. 

استقبال مشتریان از عرضه خودرو در بورس کالا
محمد امیری، کارشناس بازار سرمایه گفت: اخذ کد بورس کالایی از سوی حدود ۸ هزار مشتری برای خرید خودرو نشان داد مشتریان از این شیوه استقبال کرده و اگر اجازه عرضه داده می‌شد، یک بازی برد برد شکل می گرفت.

عرضه رب گوجه فرنگی کم شد

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: طی روزهای گذشته، عرضه رب گوجه فرنگی به بازار محدود شده است زیرا تولیدکنندگان در انتظار تصمیم سازمان حمایت برای اصلاح قیمت هستند.قاسمعلی حسنی در مورد وضعیت عرضه رب گوجه فرنگی به بازار، اظهار کرد: ۲.۵ برابر مصرف در کشور تولید رب گوجه فرنگی داریم، بنابراین کمبودی در تولید این کالا نداریم منتهی طی روزهای گذشته، عرضه رب گوجه فرنگی به بازار محدود شده است.دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: تولیدکنندگان با این استدلال که هزینه‌های تولید از جمله دستمزد، حمل و نقل، قوطی و … افزایش یافته است، در انتظار تصمیم سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای اصلاح قیمت هستند. وی ادامه داد: این وضعیت در حالیست که تا یک ماه پیش و قبل از اصلاح قیمت روغن خوراکی، رب گوجه‌فرنگی به صورت تحمیلی به بنکداران داده می‌شد اما هم اکنون این کالا به صورت محدود و اندک به دست بنکدار می‌رسد.
 
تحویل ۱۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان شهریورماه
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اعطای تسهیلات اجاره‌بهای مسکن به دهک‌های پایین گفت: در کنار این اقدام، طرح دو فوریتی مجلس جهت ساماندهی اجاره‌بهای مسکن می‌تواند دست وزارتخانه برای کنترل قیمت‌ها را باز کند. وی همچنین درباره طرح نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار دریافتی از سامانه مسکن، باید حدود 3 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی شهری و 800 هزار واحد مسکونی روستایی بسازیم که تا کنون 160 هزار واحد مسکونی روستایی بر اساس نام و کد ملی افراد شروع به کار کرده و یک میلیون و 350 هزار واحد در سطح کشور در دست اجرا داریم که از عملیات خاک برداری تا نازک کاری قرار دارند و امیدواریم تا پایان شهریورماه حدود 100 هزار واحد را با اتمام نازک کاری به مردم تحویل دهیم همچنین بارها اشاره کرده ام که در نهایت بنا داریم در دو بخش 2 میلیونی، این تعهد دولت را عملیاتی کنیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به مشکل بزرگ افزایش اجاره بهای مسکن برای مستأجران، گفت: خوشبختانه مجلس یک طرح دو فوریتی را در این زمینه در دستور کار دارد که اگر در صحن تصویب شود، مجوزهای لازم در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد تا بتواند با استفاده از این ابزارها کنترل های لازم را انجام دهد.

قانون صدور مجوزهای کسب و کار ابزار افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران
حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قانون صدور مجوزهای کسب و کار موجب سالم‌سازی سیستم اداری، مبارزه با فساد و حذف امضاهای طلایی می‌شود.وی  اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل(44) قانون اساسی و قانون صدور مجوزهای کسب و کار دو گام مهم مجلس در راستای تسهیل آغاز فعالیت‌های کسب و کار دانست و گفت: این قوانین موجب سالم‌سازی سیستم اداری، مبارزه با فساد و حذف امضاهای طلایی می‌شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یکی از مسائل و موضوعات مهم در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری، رونق تولید و اشتغالزایی تسهیل فضای کسب و کار است، تصریح کرد: با تسهیل صدور مجوزها نه تنها سرمایه‌گذاران داخلی به سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شوند بلکه بستر برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی فراهم خواهد شد.
 
صدور دستور پیگیری رفع مشکلات یک کارخانه محصولات لبنی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان، دستور پیگیری رفع مشکلات یک کارخانه تولید محصولات لبنی را صادر کرد.حسن خانجانی موقر در حاشیه بازدید از یکی از شرکت های تولیدکننده محصولات لبنی، گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد و با همت دادستانی استان همدان برای رفع موانع تولید، یکی دیگر از کارخانه های استان، در حوزه تولید لبنیات احیا شده و جان تازه خواهد گرفت.وی حمایت از واحدهای تولیدی را از اولویت های دستگاه قضایی دانست و افزود: تلاش ما در مسیر تحقق شعار سال و عمل به منویات رهبر انقلاب است، تا با رونق گرفتن تولید بتوانیم بر اشتغال‌زایی جوانان بیافزاییم.خانجانی موقر از پیگیری‌های مستمر برای احصا و شناسایی واحد‌های نیمه تعطیل یا تعطیل خبر داد و اظهار کرد: با کمک ستاد تسهیل و همفکری با صاحبان شرکت ها برآنیم تا راهکارهای قانونی و اساسی برای رفع مشکلات پیش روی این گونه واحدها از جمله «مشکلات بانکی، بیمه ای و مالیاتی» ارائه دهیم. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان افزود: شرکتی تولید لبنیاتی که امروز مورد بازدید قرار گرفت، چند سالی از رونق افتاده بود، اما با توجه به تشکیل جلسات متعدد با نماینده های بانک و سازمان صمت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان و مدیران واحد تولیدی یادشده چاره اندیشی شد و احیای مجدد این کارخانه در دستور کار قرار گرفت.وی توجه به کسب و کار در جامعه را یکی از مظاهر حمایت از حقوق عامه عنوان کرد و گفت: با رونق هرچه بیشتر واحدهای تولیدی، به موازت برای جوانان نیز فرصت شغلی ایجاد می شود.

خرید شیرخشک برای شیرخواران نیازمند بهزیستی، جایگزین حبس شد
طی حکمی متفاوت از معاون قضایی دادگستری جوانرود استان کرمانشاه، مجازات ۲ سال حبس فردی، با خرید شیرخشک برای شیرخواران نیازمند تحت حمایت بهزیستی جایگزین شد.نریمان شفیعی، رییس دادگستری شهرستان جوانرود با مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه دیدار کرد که در این دیدار، تسریع در رسیدگی به مشکلات، کاهش آسیب های اجتماعی و تعامل دوسویه اداره بهزیستی با دادگستری مطرح شد‌.همچنین در این دیدار از امیربهادر امرایی، قاضی جوان دادگستری جوانرود جهت صدور حکم جایگزین حبس تقدیر و تشکر به عمل آمد.چندی پیش طی حکمی متفاوت از امیربهادر امرایی، معاون قضایی دادگستری شهرستان جوانرود، مجازات ۲ سال حبس فردی، با خرید شیرخشک برای شیرخواران نیازمند تحت حمایت بهزیستی جایگزین شد.
 
آزادی ۱۳۰ زندانی استان آذربایجان غربی به مناسبت دهه کرامت
رییس کل دادگستری استان آذربایان غربی گفت: به مناسبت دهه کرامت، ۱۳۰ نفر از زندانیان این استان آزاد شدند. ناصر عتباتی بیان کرد: به مناسبت دهه کرامت و با حضور خادمان و مسئولان آستان قدس رضوی، ۱۳۰ زندانی آزاد شدند.وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و پس از برگزاری جلسه‌ای با رییس بنیاد مستضعفان، مقرر شد تا تمام محکومان مالی تا ۲۰۰ میلیون تومان با کمک بنیاد مستضعفان آزاد شوند.

  حمایت دستگاه قضایی از محیط‌‌ بانان
رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی همچنین  در نشستی با مدیرکل محیط زیست این استان، سمن ها و اعضای شورای معاونان اداره کل محیط زیست استان به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: محیط زیست امانتی است که در دست ماست و همانگونه که گذشتگان از آن حفاظت کرده اند تا به دست ما برسد، ما نیز وظیفه داریم این امانت را برای آیندگان حفظ کنیم.وی به حمایت دادگستری استان آذربایجان غربی از اقدامات اداره کل محیط زیست استان در حفاظت از محیط‌ زیست تاکید کرد و افزود: دستگاه قضایی از اقدامات محیط بانان به عنوان ضابطان خاص که برای اجرای تکالیف خاص اقدام می کنند، حمایت می کند. عتباتی افزود: یکی از جهش های قانونگذاری، استفاده از مجازات های جایگزین حبس است و قضات استان با استفاده از این ظرفیت های قانونی در بسیاری از احکام خود به جای حبس، اقدامات حمایتی و حفاظتی از محیط زیست، مانند درختکاری و پاک کردن محیط زیست را صادر می کنند.وی تاکید کرد: دستگاه قضایی مخالف توسعه نیست و توسعه تقابلی با نگاه محیط زیستی ندارد، ولی حتماً باید هر طرح توسعه ای پیوست زیست محیطی داشته باشد چرا که بدون محیط زیست پاک، زندگی میسر نیست.

تخریب ۱۲ ساختمان غیرمجاز در کجور مازندران با دستور قضایی  
رییس کل دادگستری استان مازندران گفت: با ورود رییس حوزه قضایی بخش کجور، ۱۲ ساختمان و ۱۶ مورد دیوارکشی به میزان ۲۴ هزار مترمربع آزادسازی شد.حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار کرد: دادگستری استان مازندران برای مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز در تمام حوزهای قضایی با جدیت و بدون هیچ اغماضی با سودجویان اراضی ملی و کشاورزی برخورد می کند. وی افزود: درهمین راستا در بخش کجور با ورود رییس حوزه قضایی این بخش، ۱۲ ساختمان و ۱۶ مورد دیوارکشی به میزان ۲۴ هزار مترمربع با حضور نماینده دستگاه قضایی، اداره جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی آزادسازی شد. اکبری خاطرنشان کرد: از مهمترین اهداف و دستاوردهای شورای حفظ حقوق بیت‌المال، مقابله با سهل انگاری مدیران در رسیدگی و محافظت از اراضی ملی و مقابله با ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرقانونی است. این استان به لحاظ موقعیت خاصی که دارد، مقصد بسیاری از سودجویان است. البته دستگاه قضایی استان مازندران بیش از همیشه بر این موارد نظارت می‌کند.

نحوه رسیدگی به سند مالکیت معارض
در مواردی که نسبت به تمام یا قسمتی از ملکی، دو بار سند مالکیت صادر شود، به سند مالکیتی که در مرتبه آخر صادر شده است، سند مالکیت معارض گفته می شود. در چنین شرایطی، سند مقدم الصدور، تا زمانی که طبق حکم قطعی نهایی دادگاه باطل نشده باشد، معتبر است و سند مالکیت موخرالصدور نیز تا زمانی که حکم قطعی نهایی دادگاه درخصوص صحیح بودن آن صادر نشده است، سند معارض محسوب می شود.
 هرگاه نسبت به تمام یا قسمتی از ملکی، دو بار سند مالکیت صادر شود، به سند مالکیتی که در مرتبه آخر صادر شده است، سند مالکیت معارض می گویند.در این وضعیت سندی که در ابتدا صادر شده است (سند مقدم الصدور) تا زمانی که به موجب حکم قطعی نهایی دادگاه باطل نشده باشد، معتبر است و سند مالکیت موخرالصدور نیز تا زمانی که حکم قطعی نهایی دادگاه مبنی بر صحیح بودن آن صادر نشده است، نسبت به میزان و مورد تعارض، سند معارض تلقی می شود.قانونگذار ادارات ثبت را مکلف کرده است که به محض اطلاع از وجود سند معارض نسبت به تمام یا قسمتی از ملک، فوراً مطابق با مقررات رسیدگی های لازم را انجام دهند.ماده یک آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به اسناد مالکیت معارض و هیات نظارت و شورای عالی مصوب سال ۱۳۵۲ مقرر کرده است:«واحدهای ثبتی مکلفند به محض اطلاع از صدور اسناد مالکیت معارض (اعم از اینکه نسبت به اصل یا حدود یا حقوق ارتفاقی باشد) فوراً به موضوع رسیدگی و مراتب را به دفاتر اسناد رسمی حوزه تابعه ابلاغ کنند و گزارش کار را به نحوی که هیچ گونه ابهامی باقی نباشد، به هیات نظارت ارسال دارند.
دفاتر اسناد رسمی باید به محض وصول اطلاعیه ثبت محل به مواد ۴ و ۵ قانون اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض عمل کنند.هرگاه به موجب رای هیات نظارت یا شورای عالی ثبت، موضوع تعارض منتفی یا در میزان آن تغییری داده شود، باید مراتب پیرو بخشنامه قبلی به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شود.در نقاطی که پاسخ استعلام به وسیله ماشین‌های الکترونیکی تهیه می‌شود اطلاع لازم نیز به ماشین‌های مزبور داده خواهد شد.»نکته مهم اینکه صاحبان اسناد مالکیت معارض نیز می توانند پس از اطلاع از وجود این موضوع، جهت تعیین تکلیف به اداره ثبت محل وقوع ملک مراجعه کرده و این موضوع را اعلام کنند.پس از قبول تقاضای اعلام کننده تعارض، مسئول اداره در ابتدا دستور ثبت تقاضا را داده و وقتی را جهت مراجعه بعدی متقاضی برای معاینه محلی تعیین و اعلام می کند.رییس ثبت در نوبت تعیین شده، نماینده و نقشه برداری را تعیین کرده که همراه با متقاضی به محل وقوع ملک عزیمت می کنند تا آن فرد با راهنمایی متقاضی، حدود ملک را با حدود املاک مجاور کنترل و مقایسه کند و نقشه بردار نیز نقشه وضع موجود پلاک های مورد رسیدگی و دعوی را ترسیم و نقشه ای که نمودار حدود و موقعیت پلاک های مورد رسیدگی و دعوی باشد به نحوی که میزان تعارض در آن با رنگ خاصی مشخص شود، را ترسیم کرده و در نهایت نماینده بر اساس مشاهدات و نیز نقشه ترسیمی نقشه بردار، صورت جلسه ای را که حاوی جریان ثبتی پلاک های مورد دعوا، چگونگی وقوع تعارض، علت و میزان تعارض، تاریخ صدور اسناد مالکیت مقدم و مؤخر است را تنظیم می کند.
در مرحله بعد، نماینده صورت جلسه مذکور را به ضمیمه پرونده به رییس اداره تحویل داده و رییس اداره ثبت گزارش نماینده و صورت جلسه تنظیمی را ملاحظه می کند و با مطالعه کامل پرونده، پس از حصول اطمینان از وجود تعارض، ضمن اظهارنظر صریح مبنی بر وقوع تعارض، دستور صدور بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی حوزه تابعه و تهیه گزارش به ثبت منطقه را صادر می کند.سپس گزارش لازم به ثبت منطقه مربوطه به دلیل طرح موضوع در هیات نظارت به صورتی که دارای هیچ ابهامی نباشد، نوشته می شود.در این گزارش باید جریان کامل پرونده های ثبتی مربوط و مشخصات اسناد مالکیت معارض و صاحبان آنها و همچنین تاریخ صدور آنان، نوشته شده و نقشه های ترسیمی نیز به ضمیمه ارسال شود. پس از امضای بخشنامه و گزارش به ثبت منطقه توسط مسئول اداره، بخشنامه و گزارش به مراجع مذکور ارسال شده و سپس پرونده برای ضبط تا وصول رای هیات نظارت به بایگانی برگشت داده می شود. رای هیات نظارت بعد از وصول از طریق ثبت منطقه به دستور رییس اداره، ثبت دفتر اندیکاتور می شود و رای صادره برای اطلاع ذی نفع به مدت ۲۰ روز توسط متصدی امور دفتری در تابلو اعلانات ثبت محل الصاق می شود.
اگر ظرف مهلت مذکور اعتراضی واصل نشود، اداره ثبت به دارنده سند مالکیت معارض، اخطار می کند تا چنانچه نسبت به موضوع در دادگاه اقامه دعوا کرده است، گواهی طرح دعوا را ظرف مدت دو ماه از تاریخ رویت، به ثبت محل ارائه و رسید دریافت کند.ناگفته نماند که در اخطار مذکور به دارنده سند موخر الصدور اعلام می کنند که چنانچه ظرف مدت ۲ ماه گواهی طرح دعوا را ارائه نکند و صاحب سند مقدم الصدور، گواهی عدم طرح دعوا را در مدت مزبور از مرجع صالح اخذ و به اداره ثبت ارائه کند، اداره ثبت محل، بطلان سند موخرالصدور را نسبت به مورد تعارض اعلام می کند.پس از اتمام مهلت دو ماهه فوق الذکر، اگر صاحب سند معارض، گواهی طرح دعوا را ارائه نکرده و صاحب سند مقدم الصدور گواهی عدم طرح دعوا را ارائه کند، پرونده به رییس اداره ثبت ارسال شده و او پس از حصول اطمینان از صحت اقدامات انجام شده، دستور ابطال سند مالکیت معارض را صادر می کند و پرونده جهت انجام اقدامات بعدی به نماینده مربوطه ارسال می شود.نماینده ثبت مطابق با دستور رییس اداره، مراتب تعارض و ابطال سند مالکیت معارض را در ستون ملاحظات پیش نویس سند مالکیت معارض قید کرده و بخشنامه ای را برای ارایه به دفاتر اسناد رسمی حوزه ثبتی تابعه مبنی بر ابطال سند مالکیت معارض تهیه می کند و در مرحله بعدی، مراتب قیدشده در پیش نویس سند مالکیت معارض و همچنین بخشنامه را به امضای مسئول اداره می رساند.
بخشنامه پس از درج شماره به وسیله متصدی دفتر اندیکاتور به دفاتر اسناد رسمی تابعه ارسال می شود.سپس پرونده به دفتر املاک ارسال می شود تا متصدی مربوطه مراتب را در ستون ملاحظات قید کند و به امضای مسئول دفتر رسانده و سند مالکیت معارض را در صورتی که در اختیار باشد، باطل و ضمیمه پرونده کرده و بعد پرونده را جهت ضبط در ردیف مربوطه به بایگانی ارسال می کند.نکته مهم دیگری که در ارتباط با سند معارض باید به آن اشاره کرد، این است که دارنده سند معارض تا زمانی که حکم نهایی بر ابطال سند مالکیت مقدم الصدور صادر شده باشد، باید از معامله نسبت به مورد معارض اجتناب کند و صرفا می تواند حقوق خود را نسبت به ملک مذکور منتقل کند و ضمانت اجرای معامله دارنده سند معارض در فرض عدم مراجعه متعاقب اخطاریه دو ماهه یا صدور حکم نهایی مبنی بر بطلان سند، جریمه نقدی معادل یک برابر بهای معامله است.ماده ۵ لایحه راجع به اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض مقرر کرده است:«دارنده سند مالکیت معارض مادام که تکلیف نهایی سند مزبور در دادگاه معلوم نشده است، حق هیچ گونه معامله نسبت به آن را ندارد. ولی می‌تواند حقوق متصوره خود را به دیگری انتقال دهد.‌تبصره – دادگاه پس از رسیدگی های لازم هر یک از اسناد معارض را که تشخیص دهد جریان ثبتی آن بر طبق قانون و مقررات صحیحاً انجام شده است، تعیین و حکم ابطال سند دیگر را خواهد داد.»همچنین طبق ماده ۶ این لایحه، «کسی که طبق ماده فوق، ممنوع از معامله است هرگاه نسبت به ملک مزبور معامله کند، پس از صدور حکم نهایی بر بطلان سند موخرالتاریخ و با انقضای مدت دو ماه و عدم مراجعه دارنده سندی که از لحاظ تاریخ مؤخر است، به محاکم، به جریمه نقدی معادل یک برابر بهای مورد معامله محکوم خواهد شد و نیز سردفتران اسناد رسمی که با وجود اخطار اداره ثبت در مورد سند مالکیت معارض اقدام به ثبت معامله کنند، به انفصال ابد از شغل سردفتری محکوم خواهند شد.»
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال