امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
کاهش متوالی نرخ دلار
روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز به گونه‌ای بود که اغلب  معامله گران تنها نظاره گر وضعیت موجود بودند  و از خرید اسکناس تا حد محسوسی کاسته شدو نرخ هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز به قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی صرافی‌ها خریداری می‌شد که با اجرای مصوبه ارزی بانک مرکزی به کانال ۳۲ هزار تومانی کاهش یافت و دیروز نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌ها مبلغ ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد. همچنین نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار آزاد تهران به ۱۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید.

واریزی معترضان یارانه قابل برداشت نیست
بر اساس اعلام منابع رسمی افرادی که نسبت به ثبت اعتراض برای عدم دریافت یارانه و یا دهک‌بندی اقدام و برایشان یک مرحله واریز شده است، باید توجه داشته باشند که امکان برداشت برای هیج یک از افراد معترض فعلا وجود ندارد و باید تا زمان انجام بررسی صبر کنند.
 
تشکیل کمیته‌های رسیدگی به شکایات مودیان مالیاتی در استانها
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در هر استان یک کمیته سه نفره برای رسیدگی به مشکلات مالیاتی اصناف تشکیل می‌شود، گفت: با توجه به درخواست صنوف و اتحادیه‌ها مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا ۱۵ تیر ماه تمدید خواهد شد. وی  گفت: نگاه وزارت اقتصاد و نظام اداری کشور در دولت سیزدهم این است که با حرکت به سمت نظام مبتنی بر اطلاعات و واقعیت های اقتصادی در اخذ مالیات، از نظام ممیز محور که اجازه اعمال سلیقه و برخورد های انفرادی و سلیقه محور را به ممیزان مالیاتی می دهد و می تواند زمینه ساز مناسبات ناسالم احتمالی نیز باشد، عبور کنیم. وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه این حرکت و این رویکرد حتما باید با جلب نظر و مشارکت خود فعالان اقتصادی صورت گیرد، گفت: دقیقا به خاطر همین است که ما در اجرای منویاتی که قانون بودجه، هم در سال گذشته و هم امسال بر دولت تکلیف کرده است، تلاش کرده ایم، فراتر از قانون، مجوز های لازم را به منظور همراهی هر چه بیشتر با نظام صنفی کشور، دریافت کنیم. 

تدابیر جدید برای انتشار اوراق بدهی و پذیرش دانش‌بنیان‌ها در بورس
مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تمهیدات خوبی در خصوص انتشار اوراق بدهی و پذیرش دانش‌بنیان‌ها در بورس اتخاذ شده است. وی با بیان اینکه شکل‌گیری و بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مسائل مهمی است که باید به طور حتم آن را مدنظر قرار دهیم و زمینه توسعه آن را فراهم کنیم، افزود: ۵۰ شرکت وجود دارد که فعالیت آن‌ها مرتبط به شرکت‌های دانش‌بنیان است، در حالی که شرکت تپسی به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود. عشقی ادامه داد: عرضه تپسی به‌عنوان شروع راه جدید در بازار سرمایه محسوب می‌شود و باید از این اقدام در بورس به‌عنوان اتفاقی بسیار بزرگ یاد کرد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: امیدواریم با گذر زمان شاهد شکوفایی هر چه بیشتر دانش‌بنیان‌ها باشیم؛ چراکه این شرکت‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد تحول در اقتصاد کشور باشند.وی ادامه داد: سازمان بورس به دنبال این است تا شرکت‌های دانش‌بنیان ایفاکننده نقش موثرتری در بازار سرمایه باشند.

بورس نوسانی شد
روند صعودی بازار سرمایه که روز دوشنبه آغاز شده بود  دیروز ادامه پیدا نکرد و شاخص کل بورس روز گذشته پر نوسان بود. شاخص کل بورس دیروز با ۲۶۱۹ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۵۷۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۷۷۰ واحد افزایش یافت و رقم ۴۲۹ هزار و ۹۳۰ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۵۹۱ هزار معامله به ارزش ۴۴ هزار و ۸۳۲ میلیارد ریال انجام شد. توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد خوزستان و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت تبریز نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس
 گذاشتند.

قیمت سیمان دوباره اوج گرفت
همانند سال گذشته محدودیت‌های ایجاد شده برای برق کارخانجات فولاد و سیمان منجر به گران شدن این کالاها در بازار شده؛ به نحوی که قیمت سیمان در خرده فروشی‌ها از حدود پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان و در مناطقی تا ۹۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت برنج در حاشیه رایزنی برای لغو ممنوعیت واردات
طبق گزارش‌های رسمی، افزایش قیمت برنج ایرانی تا مرز ۱۲۷ درصد رسیده است، روندی که رایزنی‌ها برای لغو ممنوعیت واردات برنج را افزایش داده است. افزایش قیمت برنج ایرانی و البته با سرعتی کندتـر برای برنج وارداتی از نیمه دوم سال گذشته شروع شد و قیمت برخی انواع  برنج ایرانی تا مرز ۱۰۰ هزار تومان هم پیش رفت. 
 
تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان زیارت گرگان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان زیارت گرگان خبر داد. در ادامه تلاش‌های دادگستری استان گلستان برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، تخریب بناهای غیرمجاز در زیارت گرگان ادامه یافت.محمود اسپانلو، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفت: تخریب این بناها از دو روز گذشته آغاز شده و قرار است طی سه روز دستگاه‌های متولی با استقرار تجهیزات در این منطقه ۳۰ رای قلع و قمع بناهای غیرمجاز که رای آنها در دادگاه قطعی و به دستگاه‌های متولی برای اجرا اعلام شده بود، اجرا کنند.وی افزود: در این مدت همچنین با حضور مدیران امور اراضی جهاد کشاورزی استان گلستان در زیارت گرگان، همه بناهای نیمه ساز غیرمجاز در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی تخریب می‌شود.اسپانلو با اشاره به بازدید چند ساعته سال گذشته هیات عالی قضایی استان گلستان همراه با مدیران کل دستگاه‌های اجرایی از منطقه زیارت گرگان گفت: پس از این بازدید، پست بازرسی در ورودی ناهارخوران راه اندازی و کنترل و نظارت‌ها بر ساخت و ساز در زیارت بیشتر شد که نتیجه آن توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه بود.
 
دستگیری سرشاخه‌های اصلی شبکه لایو‌های غیراخلاقی 
رئیس پلیس سایبری کشور از دستگیری سرشاخه‌های اصلی شبکه لایو‌های غیراخلاقی در فضای مجازی خبر داد. سردار وحید مجید گفت: بر اساس رصد‌های انجام شده در فضای مجازی، اعضا و سرشاخه‌های اصلی باندی دستگیر شدند. این گروه سازمان یافته در استان‌های مختلف کشور، لایو‌های غیراخلاقی و نامتعارفی مصداق ترویج بی بند و باری و پولشویی با استفاده از کارت‌های اجاره‌ای در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌آپ و تلگرام منتشر می‌کردند. این مقام انتظامی گفت: اعضای این باند با هویت معلوم در استان‌های بوشهر، تهران، آذربایجان غربی، زنجان و شیراز با رعایت تمام اصول مراقبتی و اخذ حکم قضائی دستگیر شدند. متهمان پس از بازداشت و توقیف تجهیزات الکترونیکی و مواجهه با ادله جرم به بزه خود اقرار کردند، پرونده آن‌ها برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال شد.  

کرونا جان یک بیمار را گرفت 
از روز قبل تا ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۵ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۴۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۵۳ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون ۵۹ هزار و ۵۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۳۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۴۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 تمام دوربین‌های تهران فعالند
مهدی چمران در حاشیه هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دوربین های سطح شهر مدت کوتاهی از کار افتاده بود اما در حال حاضر به مدار بازگشته است، خاطرنشان کرد: مشکل ترافیک در تهران به قوت خود باقی است و شورا و شهرداری بیش از این نمی توانند کاری کنند و باید دولت نیز همکاری کند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران مهلت پرداخت عوارض اسفندماه را تا پایان خرداد اعلام کرد و گفت: به شهردار تهران نیز این اختیار داده شد که در صورت لزوم، مهلت ۱۵ روز دیگر تمدید شود که البته هنوز انجام نشده چون زمان به پایان نرسیده است اما در مجموع مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.
 
۵۰ درصد حوادث تهران متعلق به موتورسواران است
 مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور هفتادمین جلسه شورای شهر تهران گفت: از شهرداری تهران می‌خواهم که لیست ۱۲۹ ساختمان را منتشر کند. وی ادامه داد: در این حوزه هیچ مشکلی وجود ندارد و سازمان آتش نشانی باید برابر با تکالیف خود لیست این ساختمان‌ها را منتشر کند. عضو شورای شهر تهران گفت: موتور سیکلت ها بیش از خودروها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و ۵۰ درصد حوادث ما را به خود اختصاص می‌دهد و وارد خط ویژه می‌شوند در نتیجه توجه به این موضوع حائز اهمیت است. 

ایران رتبه اول اهدای خون
 عباس صداقت سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در موضوع اهدای خون بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه که شامل ۲۲ کشور می‌شود، ایران رتبه اول را دارد. صداقت متذکر شد: بسیاری از کشورهای دیگر در دوران کرونا مجبور شدند استانداردهای خود را کاهش دهند تا بتوانند نیاز بانک‌های خون خود را برطرف کنند اما خوشبختانه در ایران چنین اتفاقی رخ نداد.  

پرداختی مردم برای دارو افزایش نمی‌یابد
 بهرام دارایی رییس سازمان غذا و دارو گفت: فعلا با ارز دارو هیچ کاری نداریم و ارز مانند سال ۱۴۰۰ دارد پرداخت می‌شود. این اصلاح قیمت مبتنی بر تورم است که به زودی انجام می‌شود؛ زیرا ما سه ماه است که اصلاح قیمت نداشتیم‌.وی گفت: صنعت دارو هم حق دارد که در زمینه نگرانی‌هایشان صحبت کنند و درست هم هست، اما ما مطمئنا اجازه نمی‌دهیم تولید آن‌ها دچار مشکل شود و جلسات مکرری هم با حضور ریاست جمهوری و ستاد تنظیم بازار داشتیم که به نحو مقتضی این اصلاح را قبل آن تاریخ انجام دهیم.
 
حمایت همه جانبه عدلیه از تولیدکنندگان
روسای کل دادگستری استان های مازندران و چهارمحال و بختیاری و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، بر حمایت همه جانبه قضایی از تولیدکنندگان تاکید کردند.
حجت الاسلام محمدصادق اکبری، رییس کل دادگستری استان مازندران در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه، با تلاش، پیگیری و تعامل سازنده همه ارگان‌های موثر در تولید امیدواریم در سال جاری روند حمایت از واحد‌های تولیدی تسریع پیدا کند.وی گفت: هدف این است که علاوه بر حمایت‌های قانونی از تولیدگنندگان واقعی، برای رفع موانع و مشکلات حقوقی و قضایی شرکت‌های دانش بنیان نیز گام برداریم و زمینه حمایت از ایده‌های این شرکت‌ها رافراهم کنیم.

 دستگاه قضایی از تمام ظرفیت‌های تولید حمایت می‌کند
احمدرضا بهرامی، رییس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری نیز در دیدار با رییس و مسئولان پارک علم و فناوری این استان، بر ضرورت حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی و فعالیت های دانش بنیان در این استان تأکید و اظهار کرد: تحقق شعار سال با افزایش تولید و رونق کسب و کار بر پایه دانش بنیان انجام می شود که به منظور اجرای این اهداف، دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از تمامی ظرفیت های خود برای مانع زدایی از مسیر تولید و حمایت از فعالیت های اقتصادی دانش بنیان و به تبع آن اشتغال آفرینی استفاده می‌کند.

 پیشگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی رویکرد اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی
سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در نشست ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی این استان گفت: در قالب این ستاد استانی، تلاش می کنیم که با اقدام به موقع و استفاده از راهکارهای قانونی، از تعطیلی مراکز تولیدی و بنگاه های اقتصادی پیشگیری شود. وی اظهار کرد: دادگستری استان کرمان در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی، قبل از اینکه بنگاه اقتصادی تعطیل شود با همکاری دستگاه های متولی مانند اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن، اداره صمت و دادستانی به موضوع ورود کرده و موانع و مشکلات آنها را برطرف می کنند و در این راستا با هر گونه ترک فعل و کوتاهی مسئولان نیز از طریق دستگاه های نظارتی برخورد قانونی خواهد کرد.


  تخریب ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی شهرستان سامان
محمد باقری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب سال ۱۳۷۴ و اصلاحات سال ۱۳۸۵ و در راستای اجرای مفاد احکام قطعی صادرشده، ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان قلع و قمع شد. وی افزود: قلع و قمع و تخریب بناهای احداثی با حضور مقامات قضایی و مدیریت و کارشناسان امور اراضی اداره جهاد کشاورزی و‌ نیروی انتظامی شهرستان سامان انجام شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سامان عنوان کرد: هرگونه نصب کانکس، ساخت اتاقک و تخلیه مصالح ساختمانی در حکم تغییر کاربری در اراضی کشاورزی محسوب و طبق قانون با آن برخورد می‌شود. باقری تاکید کرد: شهروندان به جهت صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از هرگونه اقدام سودجویانه که موجب تضییع حقوق عامه می‌شود، می توانند تغییر کاربری‌های غیرمجاز را به سامانه ۱۳۱ اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اعلام کنند.

آزادی ۷۷ زندانی نیازمند مالی از زندان‌های استان خراسان رضوی
به مناسبت دهه کرامت، ۷۷ زندانی نیازمند مالی از زندان های استان خراسان رضوی آزاد شدند. در ایام ولادت امام رضا (ع)، با کمک های ستاد دیه و خیران، با حضور رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی، ۴۵ نفر با بدرقه خدام بارگاه رضوی از زندان مرکزی مشهد و ۳۲ نفر نیز از ابتدای دهه کرامت از سایر زندان های این استان آزاد شدند.
 
برخورد قاطع و شدید دستگاه قضا با سارقان خشن 
رییس کل دادگستری استان خوزستان گفت: همکاران قضایی برای سارقان مسلح و خشن باید اشد مجازات در نظر بگیرند و اینگونه افراد را با برخورد قاطع و در اسرع وقت به سزای اعمالشان برسانند.علی دهقانی در جلسه شورای قضایی استان خوزستان اظهار کرد: لازم است با برنامه ریزی و پیگیری، اجرای کامل و دقیق سیاست‌های کلی قوه قضاییه با رعایت زمان‌بندی به صورت مستمر و منظم در دادگستری این استان دنبال شود.وی با تاکید بر نظارت مستمر دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان ها بر بازار و برخورد با محتکران افزود: یکی از دغدغه های مردم، نظارت کم بر بازار است که دستگاه قضایی استان خوزستان در راستای همکاری با دیگر دستگاه های نظارتی، عزم جدی در راستای مبارزه و برخورد با محتکران و اخلالگران نظام توزیع کالا را دارد و باید اطلاع رسانی دقیق در جهت نظارت بر بازار به مردم ارائه شود. رییس کل دادگستری استان خوزستان تصریح کرد: مردم انتظار برخورد قاطع و بدون اغماض با مفاسد اقتصادی را دارند و دستگاه قضایی بر تحقق خواسته بحق مردم در اجرای عدالت و مبارزه با فساد، همه توان و تلاش خود را در این راستا به کار خواهد گرفت.دهقانی گفت: همکاران قضایی برای سارقان مسلح و خشن باید اشد مجازات را در نظر بگیرند و اینگونه افراد را با برخورد قاطع و در اسرع وقت به سزای اعمالشان برسانند.

بازدید رییس کل دادگستری زنجان از حوزه قضایی ماهنشان 
رییس کل دادگستری استان زنجان از حوزه قضایی ماهنشان بازدید کرد.حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در حاشیه بازدید از بخش های مختلف حوزه قضایی ماهنشان اظهار کرد: اجرای عدالت و دادرسی عادلانه با رسیدگی سریع و دقیق محقق خواهد شد، بنابراین توجه به این مقوله‌های مهم در همه حوزه‌های قضایی مورد تاکید است. وی اتقان آرا و اهتمام جدی برای پالایش پرونده‌های واحد بایگانی ماهنشان را دو موضوع مهم و مورد توجه برشمرد و افزود: استفاده از سیستم‌های نوین الکترونیکی در تسریع و تسهیل امور قضایی بسیار اثر گذار است. رییس کل دادگستری استان زنجان، کاهش ورودی و زمان رسیدگی به پرونده‌ها را دو موضوع مهم در تشکیلات قضایی برشمرد و گفت: این دو امر با تدبیر و اهتمام روسا و همکاران در همه حوه‌های قضایی، شدنی است.  وی عنوان کرد: درصورت بروز اختلافات باید با ریش سفیدی و میانجیگری مشکلات با سازش حل و فصل شود تا از ورود پرونده به دادگاه جلوگیری شود.
 
برنامه سیاستگذار برای حذف قرعه کشی خودرو چگونه محقق می شود؟
کارنامه تولید بهاری خودروسازان
واکاوی عملکرد تولید دو خودروساز بزرگ کشور حاکی از کاهش ۶۴ درصدی آمار خودروهای ناقص انباشته در کف پارکینگ آنها از ابتدای امسال تا پایان هجدهمین روز از خرداد ماه است؛ موضوعی که زمینه برای حذف قرعه‌کشی خودرو را تا حدودی فراهم کرده است. طبق آخرین خبرها از امروز خودروهای شاهین، ساینا، ساینا اس، کوئیک اس و کوئیک آر در قالب‌های طرح‌های فروش فوق‌العاده، پیش فروش و مشارکت، بدون قرعه‌کشی و از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خواهد شد. وزارت صمت همچنین تاکید کرده است که تا آخر شهریورماه نیز تقریبا ۵۰مدل فروش خودرو از دایره قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه خارج می ‌شود. با این وجود با توجه به وضعیت حاکم بر کلان اقتصاد و همچنین بازار خودرو حذف قرعه‌کشی برای محصولات پرتقاضا اصلی‌ترین چالش سیاست‌گذار خودرویی خواهد بود.
   آمار خودروهای ناقص انباشته در کف پارکینگ ایران‌خودرو و سایپا در ۸۰ روز نخست امسال به ۴۸ هزار و ۸۷۲ دستگاه رسید. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ هزار و ۶۷۴ دستگاه بوده است. بنابراین کاهش ۶۴ درصدی در این زمینه به ثبت رسید.
​​​​​​​
کاهش تولید خودروهای ناقص
در این میان، ۲۴ هزار و ۱۶۶ دستگاه از خودروهای ناقص مربوط به گروه صنعتی ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور و کاهش ۶۱ درصدی آمارها در این زمینه است. آبی‌های جاده‌مخصوص در مدت مشابه سال گذشته ۶۱ هزار و ۷۳۳ دستگاه خودروی ناقص داشتند.همچنین ۲۴ هزار و ۷۰۶ دستگاه از خودروهای ناقص سهم گروه خودروسازی سایپا است که در مقایسه با ۷۳ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودروی ناقص در ۸۰ روز ابتدایی سال ۱۴۰۰، کاهش ۶۷ درصدی نشان می‌دهد.بر پایه این گزارش، جمع تولید خودروهای کامل دو خودروساز بزرگ کشور در مدت یاد شده به ۱۲۱ هزار و ۴۸۲ دستگاه رسید که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۳۶ درصدی نشان می‌دهد.کارشناسان خودرو، افزایش تولیدات خودروسازان و کاهش خودروهای ناقص را یکی از عوامل مهم، تحقق حذف قرعه کشی خودروسازانی می دانند. این مساله در سال های گذشته تبدیل به یکی از چالش های مصرف کنندگان واقعی خودرو شده است. این در شرایطی است که رقم خودرو با کیفیت آن تناسب چندانی ندارد. 
اواخر سال گذشته رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت وعده داد در سال  ۱۴۰۱ قرعه‌کشی از طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز حذف خواهد شد.  اظهارات وزیر صمت سبب شد متقاضیان با شروع سال جاری منتظر عرضه خودرو بدون قرعه‌کشی باشند. این در شرایطی است که نه‌تنها لاتاری خودرو در ۱۴۰۱ حذف نشد بلکه محصولات بخش خصوصی نیز در سیستم قرعه‌کشی جای گرفت. بر این اساس در ابتدای سال جاری موجی از انتقادات در راستای عملکرد وزیر صمت در تداوم قرعه‌کشی به راه افتاد. بعد از پیگیری متقاضیان درباره قول وزیر، منوچهر منطقی معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت اواخر فروردین‌ماه امسال گفت حذف قرعه‌کشی برای عرضه خودرو به صورت یک‌باره اتفاق نخواهد افتاد و این اتفاق به صورت تدریجی با افزایش تیراژ تا پایان سال جاری نهایی می‌شود. 

    فراهم شدن امکان حذف قرعه کشی
اما یکی دیگر از سیاست های دولت برای حذف قرعه کشی خودرو عرضه آن به صورت کامل است.  مدیران ارشد وزارت صمت به خودروسازان تکلیف کردند برنامه تولید خود را به گونه‌ای پیش ببرند که منجر به تولید خودروی ناقص نشود و هر چه را تولید می‌کنند به صورت مستقیم پلاک کرده و برای مشتریان فاکتور کنند.  ایده دیگری که مدنظر وزارت‌نشینان بود تا بتوانند حذف تدریجی قرعه‌کشی را کلید بزنند، ایجاد سامانه یکپارچه برای تخصیص خودرو به صورت متمرکز بود. سیاستگذ ار به دنبال ایجاد شرایطی بود تا با عرضه خودرو به صورت یکپارچه و جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن خودروسازان در اجرای طرح‌های فروش، زمینه را برای کنار گذاشتن قرعه‌کشی فراهم کند. با توجه به گذشت حدود ۳ ماه از سال جاری و عملیاتی شدن ایده‌های وزارت صمت در ارتباط با رشد تولید خودروی کامل و همچنین برگزاری اولین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به صورت متمرکز، به نظر می‌رسد زمینه برای حذف قرعه‌کشی خودرو تا حدودی فراهم شده و در گام اول قرار است عرضه پنج خودروی شاهین، کوییک اس، کوییک آر، ساینا اس و ساینا عملیاتی شود. چنانچه ایده‌های یاد‌شده به صورت کامل و آن‌طور که مدنظر سیاستگذاران  است پیش رود، می‌توان امیدوار بود طبق اظهارات سخنگوی وزارت صمت، عرضه حدود ۵۰ مدل خودرو از مسیر سامانه یکپارچه بدون برگزاری قرعه‌کشی در شهریورماه سال جاری اتفاق بیفتد.  

    سبقت تعهدات از تولید!
البته هنوز مشکلات زیادی بر سر راه تولید خودروسازان وجود دارد. هر چند در زمینه تکمیل خودروهای ناقص اقداماتی صورت گرفته است، اما برنامه های رشد خودرو همچنان از میزان تعهدات عقب تر است.  گزارش ها نشان می دهد تعهدات خودروسازان در شرایطی با برنامه‌ریزی وزارت صمت روند صعودی به خود گرفته که خبری از رشد تولید نیست. واقعیت آن است که سیاستگذار خودرو در حالی تولید یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاهی را به دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در سال جدید دیکته کرده که گزارش ها نشان می دهد در دوماهه امسال نه‌تنها تولید رشدی به خود ندیده بلکه در فروردین‌ماه روند نزولی نیز داشته است. با این شرایط اما وزارت صمت با توجه به اظهارات کارشناسان بدون توجه به وضعیت ناخوشایند تولید، همچنان برنامه‌های بلندپروازانه خود را برای فروش به خودروسازان دیکته می‌کند. راهکار کارشناسان در این شرایط پرهیز از اقدامات دستوری و افزایش نظارت بر عملکرد خودروسازان است. 
 
«حمایت» از سقوط تاریخی ارز‌های دیجیتال گزارش می دهد
خالی فروشی با رمزارزهای بی پشتوانه
 
 رمزارزها با اینکه دیرینگی در بازارهای مالی ندارند، اما با توجه به رشدی که در عمر کوتاه داشته‌اند، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب و سهم قابل‌ توجهی از منابع مالی دنیا را جذب کرده‌اند. اما فراز و نشیب های این فناوری در ایران و جهان تداوم دارد و کاهش شدید ارزش بیت کوین و  ورود برخی چهره های مدعی هنر به این عرصه حاشیه ساز شده است.
نویسنده : امیر خداداد همدانی
جهان با نوسانات ارزهای دیجیتال دست و پنجه می زند تا جاییکه ارز معیار بیت کوین (BTC) به دلیل تلاطم شدید در بازار‌های ارز‌های دیجیتال به شدت کاهش یافته است و دیروز بیت کوین یک قیمت کف تاریخی را تجربه کرد که یک سقوط بزرگ به شمار میرود.این در حالی است که این ارز دیجیتال معیار در روز‌های خوب خود یعنی در نوامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۶۹ هزار دلار در ازای هر بیت کوین را تجربه کرده بود.اما اکنون بر اساس داده‌های سایت مرجع laquo کوین مارکت کپ raquo ارزش کل بازار ارز‌های دیجیتال دیروز برای اولین بار از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن) به زیر ۱ تریلیون دلار رسید. روند نزولی بیت کوین بیانگر وضعیت شدید بی ثبات آن است به گونه‌ای که تنها در یک دوره چهار روزه در اوایل ژوئن، بیت کوین از سی هزار و پانصد دلار به حدود بیست و سه هزار و پانصد دلار سقوط کرد که کاهشی نزدیک به ۲۳ درصد است. در همین زمان، اتریوم (دومین ارز معیار بعد از بیت کوین) نیز بیش از ۳۱ درصد سقوط کرد و در نتیجه کل بازار ارز‌های دیجیتال در سال جاری در حال سقوط بوده است.یکی از دلایل این سقوط، رشد بی سابقه تورم در آمریکا است. تورم در ماه مه به هشت ممیز شش دهم درصد رسید که سریع‌ترین افزایش در چهل سال اخیراست و هیچ نشانه‌ای از کاهش آن به این زودی‌ها دیده نمی‌شود.

 هشدار به فعالان عرضه ارز دیجیتال
در این بین،‌ اخیراً فردی که در عرصه خوانندگی فعالیت می‌کند، وارد بازار رمزارزها شده و توکن مخصوص خود را راه‌اندازی کرده است. اما با توجه به عوامل مختلف، بسیاری از کارشناسان بر مخاطرات و ریسک‌های این پروژه تاکید دارند.انجمن بلاکچین ایران با انتشار اطلاعیه‌ای به خریداران توکن  این فرد هشدار داد. به گفته این انجمن، توکن مربوطه پشتوانه علمی و سپیدنامه (White Paper) مشخصی ندارد و به شدت پر ریسک است.در همین راستا سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا در گفت و گو با  مهر گفت: همانطور که قبلاً هم از طرف پلیس فتا اعلام شده بود، کشور ما فعالیت رمزارزها فاقد قوانین و مقررات جاری و مشخص شده است. دستورالعمل‌های اجرایی آن هنوز ابلاغ نشده است. یعنی در کل باید بگویم ما قوانین و مقررات خاصی در حوزه رمزارزها نداریم.وی افزود: متأسفانه برخی اینفلوئنسرها و افراد معروف با سوءاستفاده از نام و اعتبار خود وارد بازار رمزارزها شده و با ارائه بعضی از رمزارزها که پشتوانه علمی هم ندارند، اقدام به خالی فروشی می‌کنند.معاون اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: برخی دیگر از افراد هستند که با سوءاستفاده از نام و هویت برخی سلبریتی های ایرانی اقدام به فریب مردم در حوزه رمز ارزها می‌کنند.وی گفت: تعداد زیادی از رمزارزها و توکن هایی که این افراد ارائه می‌کنند، فاقد پشتوانه هستند و ما پرونده‌های زیادی در این زمینه در پلیس فتا داریم.

 نسخه داخلی
البته توجه مسئولان بانک مرکزی به استفاده از فرصت های این فناوری هم قابل توجه است،  تاجاییکه علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی، پیش از این و در بیست ‌و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، از اجرای «رمز ریال» در آینده نزدیک خبر داده  و گفت: طبق قولی که همکارانم در بانک مرکزی داده‌ اند، رمزریال از شهریور ماه به اجرا می‌ رسد.مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی نیز در این زمینه  می‌گوید: در ایران از چند سال گذشته بررسی‌ ها در این حوزه را آغاز کردیم و از سال ۱۳۹۹ به حوزه مقررات گذاری ورود کردیم. نکته جالب توجه آنکه، رمزپول تنها دارای بُعد فنی نیست؛ بلکه دارای ابعاد نظارتی، اقتصادی، ارزی، ریالی و به خصوص حقوقی است که تمام این موارد مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایتاً پس از جلسات مداوم تخصصی، مقررات رمزپول بانک مرکزی دی ماه سال ۱۴۰۰ در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است.در این میان، طهماسب مظاهری رییس اسبق بانک مرکزی با تأکید بر اینکه حرکت دنیا به‌سمت رمزارز واحد جهانی است، بر این باور است که رمزارزهای فعلی و نیز ابزارهای مبادله کالایی عرضه‌شده توسط شرکتهای بزرگ جهان مقدمات این اتفاق هستند. وی همچنین معتقد است که رمزریال نوعی پول الکترونیک از جنس ریال و ابزاری کنار سایر ابزارهای مرتبط با ریال خواهد بود.رییس اسبق بانک مرکزی با اشاره به ویژگیهای رمزریال، با ابزار نگرانی از اینکه تمرکز ریال نزد بانک مرکزی خواهد بود از احتمال تفویض اختیار به برخی بانکهای تجاری خبر می‌دهد.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال