امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» گزارش می دهد

سه راهکار برای مهار تورم اجاره مسکن

صحبت از عدد و رقم و میزان افزایش نرخ اجاره ها موضوعی نیست که کسی از آن بی خبر باشد. اجاره های نامتعارف به محله های جنوبی تهران نیز سرایت کرده و مستاجرانی که سال های گذشته به این مناطق کوچ کرده بودند را نیز در تنگنا قرار داده و آنها را به کوچ به مناطق جنوبی تر و حاشیه ای وادار کرده است. نکته قابل توجه در این افزایش، سبقت اجاره ها از نرخ تورم مسکن است که عمده ترین دلیل آن تورم عمومی و افزایش سطح قیمتها عنوان می شود. همچنین دلیل دیگر این مساله نیز به گواه کارشناسان اقتصاد مسکن، سقف گذاری دستوری برای قیمت اجاره در دوران کرونا بود که اگرچه با هدف حمایت از مستاجران تصویب شد، ولی در عمل نتایجی معکوس داشته است. کارشناسان سه راهکار را برای مهار سریع تورم اجاره مسکن عنوان می کنند.
رشد سنگین اجاره بها در سال‌های اخیر عمدتا به محلات گران نشین تهران اختصاص داشت ولی در ماه‌های اخیر این روند رو به رشد، به محله‌های متوسط نشین و یا نیمه جنوبی پایتخت کشیده شده و شاهد افزایش کوچ ساکنان این محلات به حومه هستیم. هرچند که برخی شهرهای حومه‌ای نیز با گرانی اجاره بها مواجه شده است. هر چند آمارهای رسمی از افزایش ۵۰ درصدی اجاره بها در تهران طی اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته حکایت دارد، اما بنا به اعلام  واسطه های ملکی رشد اجاره بها در بهار امسال نسبت به سال قبل تا ۳۰۰ درصد نیز عنوان شده است.

    بی توجهی به تعیین سقف اجاره بها
ستاد تنظیم بازار نیز در اواخر اردیبهشت امسال در مصوبه‌ای سقف افزایش اجاره بها در تهران را ۲۵ درصد تعیین کرده است که اگرچه بر اساس مصوبه مذکور، مشاوران املاکی که قراردادهای اجاره مسکن را با ارقامی بیش از ۲۵ درصد اجاره بهای همان واحد در سال گذشته افزایش دهند، با جریمه روبه رو می‌شوند، اما به نظر می‌رسد موجران و مالکان توجهی به این مصوبه ندارند و با افزایش‌هایی بعضاً تا چند برابر اجاره بهای سال‌های اخیر واحد مسکونی خود را فایل کرده اند.

     تب تند اجاره بها در تهران
بر اساس گزارش ها یک واحد 58 متری در محله تهرانپارس  480 میلیون تومان رهن کامل اعلام  شده است. در محله پیروزی 21 متری دهقان قیمت رهن  واحد 50 متری 255 میلیون تومان، در بلوار فردوس شرق در متراژ 130 متر 900 میلیون تومان رهن،  در طرشت واحد 34 متری 5 میلیون اجاره و 80 میلیون تومان رهن، در سهروردی شمالی قیمت رهن واحد 120 متری یک میلیارد تومان و  در نظام آباد، مدنی جنوبی واحد 110 متری 450 میلیون تومان رهن کامل اعلام شده است. 

    مُسکن های موقت برای رهایی از شرایط موجود
اگرچه در هفته جاری جلسه‌ای با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور برگزار شده و همچنین تأکید رئیس جمهور بر تسریع در رسیدگی به وضعیت اجاره‌های مسکن در آخرین جلسه هیئت دولت هفته گذشته، نشان از عزم دولت برای رسیدگی به وضعیت اجاره مسکن دارد، اما برخی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند تصمیماتی چون اعطای تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد یا تعیین سقف اجاره بها، بیشتر از آنکه راهکار باشد، مُسکن های موقتی برای رهایی از شرایط موجود است؛ با این حال حتی سقف گذاری دستوری برای اجاره بها، به طور مشهودی از سوی برخی موجران و مالکان نقض می‌شود که حاکی از نبود ضمانت اجرایی برای مصوبه ستاد تنظیم بازار است. عبدالله اوتادی، عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در این باره گفت: هر سال شاهد این هستیم که محل سکونت مستاجران یک یا چند منطقه نزول پیدا می‌کند و این به معنای سرخوردگی در جامعه و تفاوت و تضاد فرهنگی در یک منطقه مسکونی است و همین باعث تنش و التهاب در جامعه می‌شود. وی افزود: در حال‌ حاضر بیشترین تقاضا برای اجاره به سمت بومهن، رودهن، اسلامشهر و کرج رفته است و تقاضا برای اجاره در مناطق شمال شهر تهران به صورت عینی و ملموس کاهش پیدا کرده است و شاهد کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران هستیم.اوتادی  گفت: امروز مستاجرانی که برای رهن و اجاره به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند به صراحت می‌گویند برای اینکه بتوانند از عهده پرداخت اجاره بربیایند سه شغله شده‌اند و این به معنای تشدید فشار بر این قشر است.همچنین  محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی نیز ضمن هشدار نسبت  به تبعات و آسیب های اجتماعی افزایش اجاره بهای مسکن گفت:  درست است که موضوع اجاره نشینی نیازمند راه‌حل های اساسی است، اما در شرایط فعلی باید تدابیر کوتاه مدت حمایتی، تشویقی و تنبیهی برای بازگشت آرامش نسبی به بازار درنظر گرفته شود.

    مهار تورم مهمترین اقدام حمایتی دولت از مستاجران
در خصوص سیاست های حمایت از مستاجران و بهبود وضعیت اجاره مسکن، راهکارهای متعددی در سال های گذشته از سوی کارشناسان ارائه شده است. افزایش عرضه مسکن و اجاره نشینی حرفه ای از جمله مواردی است که بارها و بارها به آن اشاره شده است. با این وجود به دلیل افزایش شدید قیمتها به نظر  می رسد نسخه های طولانی مدت، راهکار موثری برای شرایط کنونی نباشد. بر این اساس سیاست اول می تواند مهار تورم  از طریق افزایش نرخ بهره و کاهش سرعت رشد نقدینگی  باشد. راهکار دوم در این زمینه کاهش انتظارات تورمی از طریق ثبات اقتصادی، مهار رشد نرخ ارز با هدف ثبات قیمت مسکن است. سیاست سوم که البته نسبت به دو راهکار اول از اهمیت کمتری برخوردار است، پرهیز از دستکاری بازار و دستورات غیرقابل اجرا در بازار مسکن از جمله تعیین دستوری قیمت اجاره ها است.  در حالی که میانگین تاریخی تورم نقطه‌ای اجاره‌بها در شهر تهران در طول سه دهه گذشته حدود 22 درصد بوده است، در سال‌های اخیر تب تند این بازار سبب قله‌زنی تورم اجاره شد. انتظار می رود سیاستگذار اقدام های جدی و ضرب الاجلی در راستای کنترل نرخ تورم و همچنین تورم مسکن در دستور کار قرار دهد. 

املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال