امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 منطقه ویژه اقتصادی کاوه:

شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور با در اختیار داشتن امکانات مورد نیاز پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی به منظور برقراری مؤثرتر ارتباطات تجاری بین المللی، ایجاد تحرک و پویایی مضاعف در اقتصاد منطقه ای، تولید و پردازش کالاهای صنعتی ، سهولت در انتقال فناوری، کمک به افزایش سهم صادرات غیرنفتی، جلب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و خدمات ، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و همچنین مهیا شدن شرایط ترانزیت و انتقال کالا به عنوان سازمان مسئول ، موضوع پیوستن این شهر به مناطق ویژه اقتصادی کشور را پیگیری نمود و در نهایت این شهر براساس مصوبه شماره ۶۵۲۷۲/۴۷۰ مورخ1389/04/10که در جلسه علنی1389/09/28مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب رسیده  وبنا به تصمیم شماره  ۱۲۵۷۰۰/۴۶۵۱۹ مورخ 1390/06/22 نمایندگان ویژه رئیس جمهور موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی به زمره مناطق ویژه اقتصادی کشور پیوست.

متعاقب تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی کاوه و با ایجاد زیر ساخت ها و تأسیسات مورد نیاز مناطق ویژه از جمله احداث انبارهای روباز و مسقف، ترمینال کانتینری و بار انداز، استقرار ادارات گمرک و استاندارد واخذ مجوزهای مربوطه و ابلاغ رویه های گمرکی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران،  فعالیت های عملیاتی این منطقه در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ با استقرار گمرک و ورود کالا، مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات صنعتی و انجام کلیه رویه های گمرکی مندرج درماده ۴۷ قانون امورگمرکی  شامل ترخیص قطعی کالا وانواع خودروهای سبک وسنگین ، ترانزیت خارجی و داخلی،  ورود موقت و صادرات کالا و آغاز شد و مورد استقبال چشمگیر صاحبان صنایع و واحدهای تجاری و تولیدی و بازرگانی قرار گرفت.  این منطقه در نظر دارد با توسعه خدمات و امکانات لازم از جمله توسعه انبارهای مسقف و روباز و سردخانه و تأسیسات زیربنایی شرایط جذب سرمایه گذاران را بیش از پیش برای سرمایه گذاران وتولید کنندگان در سطح منطقه فراهم آورد.

موقعیت جغرافیایی 

منطقه ویژه اقتصادی کاوه در بزرگترین شهر صنعتی کشور و در فاصله حدود  ۱۲۰ کیلومتری پایتخت در منطقه‌اي به طول جغرافيايي ۵۰ درجه و ۲۰ دقيقه شمالي و عرض جغرافيايي ۳۵ درجه و ۶ دقيقه شرقي با ارتفاع بين ۱۱۰۰ الي ۱۲۶۰ متر از سطح دريا در موقعیتی بسیار ممتاز از حیث جغرافیایی ، مسیرهای مواصلاتی و موقعیت دسترسی واقع شده این شهر صنعتی بیش از ۴۵۰ واحد صنعتی با حدود ۵۰ هزار شاغل را در خود جای داده است. همچنین این منطقه به عنوان مکانی مطلوب با زیر ساخت های قوی برای جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها برای احداث واحدهای صنعتی،  تولیدی،  خدماتی و همچنین رشد و توسعه اقتصادی ، افزایش و توسعه ظرفیت در حوزه تولید ، ارتقاء توان صادرات و ایجاد فرصت های مناسب شغلی تاسیس شده است. ویژگی هایی نظیر موقعیت جغرافیایی به لحاظ ترانزیت کالا و مواد اولیه و حضور گسترده صنایع و فراهم بودن امکان شکل گیری زنجیره تامین، پتانسیل بزرگی را برای منطقه ویژه اقتصادی کاوه ایجاد نموده است.

تاریخچه شهرک صنعتی کاوه

پس از تأسيس سازمان صنايع کوچک و نواحی صنعتی ايران با هدف تهيه طرح ، برآورد هزينه و مكانيابی نواحی صنعتی ايران در دهه  ۴۰ ، سرانجام فهرستی از شهرهای مناسب برای ايجاد شهرهای صنعتی تهيه شد حاصل فعاليت سازمان يادشده و ساير سازمانها و ارگانهای مرتبط ، تأسيس پنج شهر صنعتی به ترتيب زير بود:

 شهر صنعتی اهواز در سال ۱۳۴۶

 شهر صنعتی البرز در سال ۱۳۴۶

 شهر صنعتی كرمانشاه در سال ۱۳۵۰

 شهر صنعتی كاوه (كوروش سابق) در سال ۱۳۵۲

 شهر صنعتی رشت در سال ۱۳۵۳

با مقايسه متوسط عمر كانون هاي صنعتی برنامه ريزی شده در ايران ، ميتوان شهر صنعت كاوه را در زمره نخستين نسل شهرهای صنعتی ايران به شمار آورد.

در گزارش مطالعات و بررسي‏های اقتصادی فنی و مالی شهر صنعتی كاوه در مورد لزوم ايجاد شهرهای صنعتی توجهات زير عنوان گرديده است:

جلوگيری از گسترش بي رويه شهر تهران در اثر هجوم صنعت يا جمعيت آن بدنبال سياست اعلام شده توسط دولت در سال1346

با تكميل ظرفيت شهر صنعتی البرز و تراكم شديد مسير قديم تهران قزوين كه مشكلاتی را پديد آورده بود لازم بود تعدادی از صنايع جديد به منطق‌ه‏ای ديگر كه در عين حال به تهران نزديك بوده و از نظر ازدياد جمعيت نه فقط تحميلی بر تهران باشد بلكه باری از دوش آن بردارد تمركز ميافت. لذا بهترين منطقه از تمامی جوانب به خصوص موقعيت جغرافيايی، شهر صنعتي كاوه معرفی گرديد.

نهايتاً در چارچوب منافع كلان اقتصادی كشور با هدف تشويق صاحبان سرمايه به سرمايه ‏گذاری در امر توليد به منظور رونق اقتصادی و صنعتی از جمله شهر صنعتی كاوه با مشاركت بخش‌های ذيربط دولتي احداث گرديد.

شركت شهر صنعتی كاوه در سال ۱۳۵۲ به استناد مصوبات هيأت دولت با تركيب سهامدارانی عمدتاً دولتی جهت پيشبرد اهداف و رسالت شركت براساس موضوع اساسنامه آن كه عبارت است از ” خريد زمين و سرمايه ‏گذاری در تأمين خدمات عمومی شهری و يا اجتماعی از قبيل آب ، برق و تلفن و فاضلاب و پست و تلگراف و ايجاد راه های اصلی و فرعی تقسيم زمين به قطعات جزئی و فروش آن به واحدهای صنعتی و حرف ه‏ا و توليدی خدماتی و رفاهی (اعم از درمانگاه، مسجد، پارك و غيره) و مبادرت به هرگونه فعالیت‏ هایی كه مستقيماً يا غيرمستقيم براي ايجاد مقاصد بالا ضروری باشد و نيز سرمايه ‏گذاری در ساير شركت هایی كه به لحاظ تأمين خدمات عمومی شهر و ايجاد مسكن و غيره لازم تشخيص داده شود” تشكيل گرديد.

شرکت شهر صنعتی کاوه در سال ۱۳۵۳ با ترکیب سهام داران سازمان‏ عمران ساوه ، بانک توسعه کشاورزی ایران ، بانک صنعت و معدن ، شرکت برق منطق‌ه‏ای تهران ، سازمان‏ گسترش و نوسازی صنایع ایران ، بانک کار و اشخاص حقیقی تاسیس گردید. در ابتدا نام این شهر صنعتی ، شهر صنعتی کوروش بوده که درسال ۱۳۵۹ به شهر صنعتی کاوه تغییر نام داده است. در طی این مدت ترکیب سهام داران تغییراتی کرده است که سهامداران جاری شرکت شامل : شرکت عمران مسکن ایران ، شرکت سرمایه گذاری شاهد ، بنیاد مستضعفان ، شرکت پیوند تجارت ایرانیان ، شرکت سرمایه گذاری سینا ، سهام عدالت و سهام ترجیحی کارکنان می‏باشد.

منطقه ویژه اقتصادی کاوه در بزرگترین شهر صنعتی کشور و در فاصله حدود  ۱۲۰ کیلومتری پایتخت در منطقه‌ای به طول جغرافيايی ۵۰ درجه و ۲۰ دقيقه شمالي و عرض جغرافيايی ۳۵ درجه و ۶ دقيقه شرقی با ارتفاع بين ۱۱۰۰ الي ۱۲۶۰ متر از سطح دريا در موقعیتی بسیار ممتاز از حیث جغرافیایی ، مسیرهای مواصلاتی و موقعیت دسترسی واقع شده این شهر صنعتی بیش از ۴۵۰ واحد صنعتی با حدود ۵۰ هزار شاغل را در خود جای داده است. همچنین این منطقه به عنوان مکانی مطلوب با زیر ساخت های قوی برای جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها برای احداث واحدهای صنعتی ، تولیدی ، خدماتی و همچنین رشد و توسعه اقتصادی ، افزایش و توسعه ظرفیت در حوزه تولید ، ارتقاء توان صادرات و ایجاد فرصت های مناسب شغلی تاسیس شده است. ویژگی هایی نظیر موقعیت جغرافیایی به لحاظ ترانزیت کالا و مواد اولیه و حضور گسترده صنایع و فراهم بودن امکان شکل گیری زنجیره تامین ، پتانسیل بزرگی را برای منطقه ویژه اقتصادی کاوه ایجاد نموده است.

شکل زیر: موقعيت فازهای اول و دوم (منطقه ویژه اقتصادی کاوه ) شهر صنعتي کاوه بر روی تصوير ماهواره‌ای

برخي از واحدهاي موجود در منطقه

* آرارات دخان خاورمیانه

افق تولید دارو پارس

نگین تجارت پیام 

* ایتوک تجارت

* بهره برداری و نگهداری صنعت یاران نیروگاهی ایرانیان

* به طعم رویان

* پایدارچوب

* پردیس سبز پاسارگاد

* پرسام رابر فارمد

* پرنیان صنعت قرن

* پولاد کاوه

* پویا بهین بسپار

* حسام الدین رضی

* دارو گستر رازی

* دلتا گاز مبین

* راهکار توسعه فاخر

* رناپ 

* روژین تولید

* سرمایش صنعت البرز 

* فولاد تسمه پاسارگاد 

* لما نور

* مجتمع فولادی روی اندود کاوه

* میلاد نور گیتی

*وین بانژ کاوه

* نیکسان صنعت ساوه




شهرک صنعتی شمس آباد کجاست؟


شهرک صنعتی عباس آباد


شهرک صنعتی نصيرآباد


شهرك صنعتي خاوران


شهرك صنعتی فيروزكوه


شهرك صنعتی خوارزمی


شهرک صنعتی پرند


شهرک های صنعتی پیشوا


شهرک صنعتی چرمشهر


شهرک های صنعتی قرچك


شهرک صنعتی دماوند2


شهرك صنعتي پایتخت (علي آباد)


شهرک صنعتی بهارستان


شهرک صنعتی ماهدشت - پیام - منطقه ویژه اقتصادی


شهرک های صنعتی استان البرز


شهرک صنعتی هشتگرد


شرکت شهرک‌های صنعتی تهران


شهرک صنعتی سالاريه


ناحیه صنعتی بيجين ری


ناحيه صنعتی دهك


شهرک صنعتی گلگون


شهرك های صنعتی واقع در استان سمنان


شهرک های صنعتی زرنديه


منطقه ویژه اقتصادی کاوه


شهرک های صنعتی واقع در استان مرکزی


شهرک صنعتی ساوه


شهرك صنعتي شكوهيه


شهرك صنعتی سلفچگان


شهرک های صنعتی خورآباد


شهرك صنعتي الغدير (نمونه كشوري)


شهرك صنعتی محمودآباد


ناحيه صنعتی دستجرد


شهرك صنعتي چاپ و نشر


شهرک صنعتی قنوات


شهرك صنعتي تخصصي ICT


منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی و تفاوت میان آن ها


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


سرگذشت کارآفرینان موفق صاحبان مشاغل اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال