امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

مدیریت ضعیف در بازار نهاده های دامی

چالش تامین خوراک برای دام و طیور همچنان ادامه دارد و خبرهایی از کشتار دام‌های مولد به علت همین مساله اعلام شده است. این موضوع زنگ خطر گرانی های مجدد مواد پروتئینی را به صدا درآورده و این نگرانی ایجاد شده که پس از حذف گوشت قرمز و لبنیات از سبد غذایی بسیاری از خانوارها مرغ نیز از سفره ها حذف شود. مرغ تنها کالایی بود که تا نیمه دوم سال گذشته، مردم قادر به تأمین آن بودند، اما نرخ این ماده پروتئینی هم از زمستان سال گذشته و کمبود نهاده های دامی روند صعودی گرفت. طبق گزارش یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر ذخیره نهاده‌های دامی به 2.5 ماه رسیده است. این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی موجود باید محصولات مختلف اساسی به‌میزان مصرف 6 ماه در انبارها ذخیره شوند تا در صورت بروز مشکل در واردات و تولید از آنها استفاده شود.
نوسانات شدید و سریع بازار نهاده‌های دامی و علوفه انتقاد فعالان بخش خصوصی را در پی داشته است. به عنوان مثال  در حالی که هفته گذشته روی قیمت شیرخام بحث می‌شد نرخ هر کیلوگرم کلش ۲ هزار تومان بود اما در هفته جاری قیمت هر کیلوگرم کلش به ۴ هزار تومان رسیده است.
فعالان این بازار می گویند دولت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درستی در زمینه تأمین علوفه و خوراک دام نداشته و به همین دلیل موفق به مدیریت بازار این محصولات نشده است. به گفته آنها تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی و توزیع دولتی این نهاده‌ها منجر به ایجاد رانتی بزرگ برای عده‌ای خاص شده و باقی دامداران را در تنگنا قرار داده است.

   کاهش واردات نهاده های دامی
با نگاهی به فاصله زمانی اول فروردین سال 1400 تا 23 اردیبهشت ماه سال جاری، مشخص می‌شود که میزان واردات دانه‌های روغنی و کنجاله سویا، جو و ذرت در مجموع 53 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. بررسی تفکیکی این محصولات نیز نشان می‌دهد که میزان واردات جو 32 درصد، ذرت 68 درصد، کنجاله سویا 64 درصد و دانه‌های روغنی 51 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، و این درحالی است که در سال قبل نیز میزان واردات این محصولات در شکل  مناسبی نبود و میزان واردات جو در سال 99 در مقایسه با مدت مشابه سال قبلی 55 درصد کاهش داشته است.

    حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار و دام به دلیل کمبود نهاده!
بر اساس جدیدترین خبر از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرغداران به‌دلیل کمبود نهاده و قیمت کم تخم‌مرغ اقدام به حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار کرده‌اند که منجر به کمبود این محصول در ماه‌های آینده می‌شود. همچنین خبرها حاکی از این است که شرایط موجود منجر به کشتار گاوهای شیری و تلیسه نیز شده است. 
 جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره گفت: به‌دلیل عدم تأمین بموقع و به‌میزان کافی نهاده‌های دامی در تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ کشور دچار مشکلاتی شده است و بسیاری از واحدهای تولید تخم‌مرغ مجبور به حذف گله خود شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مرغداری‌های پرورش مرغ گوشتی مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند، عنوان کرد: در زمان حاضر میزان تولید تخم‌مرغ به‌شدت کاهش پیدا کرده است. دولت برای جلوگیری از بروز مشکل در زمینه تأمین کالاهای اساسی در بازار باید ذخایر استراتژیک داشته باشد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه "بر اساس آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغ‌شده باید محصولات مختلف اساسی به‌میزان مصرف 6 ماه در انبارها ذخیره شوند تا در صورت بروز مشکل در واردات و تولید از آنها استفاده کنیم"، تصریح کرد: سازمان پشتیبانی و امور دام انبارها و سردخانه‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند از آنها برای ذخیره مرغ و تخم‌مرغ استفاده کند، این سازمان در صورت تکمیل ظرفیت می‌تواند با معرفی بخش خصوصی به‌عنوان مباشر خرید ذخیره استراتژیک را انجام دهد.
وی با اعلام اینکه متأسفانه ذخیره استراتژیک کالاهای مختلف اساسی در کشور برای حدود 25 روز تا یک ماه کافی است، ادامه داد: کاهش میزان ذخیره استراتژیک اقلام اساسی مورد نیاز کشور باعث بروز مشکلاتی در آینده می‌شود.
محمودزاده با تأکید بر اینکه سازمان پشتیبانی امور دام، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی مقصر کاهش میزان ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی هستند به تسنیم گفت: دولت باید در روزهای پایانی خود میزان ذخایر کالاهای اساسی کشور را افزایش دهد تا دولت جدید دچار مشکلاتی نشود.

   کوتاهی در واردات علوفه
فرهاد اکبری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران با ابراز نگرانی از این وضعیت گفت: کشتار دام‌های مولد، هشدار مهمی است که شنیده نمی‌شود. وی ادامه داد: سوء مدیریت دولت در این باره و همچنین خشکسالی ها منجر به کمبود نهاده های دامی و از بین رفتن آنها شده است. 
اکبری ادامه داد: خشکسالی و عدم بارندگی در زمان رشد گندم و جو دیم منجر به عدم رشد این محصولات شد و در نتیجه علوفه هم ایجاد نشد بنابراین دامداران در تأمین علوفه خشبی نیز به شدت تحت فشار هستند.
وی با بیان اینکه برخی استان‌ها محدودیت‌هایی را در زمینه خروج علوفه خشبی به دیگر استان‌ها اعمال کرده‌اند، گفت: در حال حاضر با کمبود شدید کلش، کاه، یونجه و سیلو در کشور مواجه هستیم و اگر چه می‌توانیم نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت و سویا را با قیمت‌های بالاتر تأمین کنیم اما علوفه خشبی اصلاً یافت نمی‌شود. اکبری تاکید کرد که دولت با توجه به شرایط باید سیاست گذاری و اقدام به واردات علوفه می‌کرد که متأسفانه کوتاهی کرده است.

   راهکارهای کارشناسان برای مدیریت بازار 
عدم خام فروشی نهاده‌های دامی، عدم دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات پروتئینی، تسهیلات ارزان قیمت جهت تأمین سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی شناسنامه دار، بکارگیری کارشناسان متخصص و متعهد در بخش‌های مهم دولتی، تسهیلات ارزان قیمت جهت به روز رسانی خطوط تولید کارخانجات خوراک دام و بازسازی واحدهای تولید شیر، گوشت و تخم مرغ از توصیه های مهم فعالان این حوزه برای ساماندهی این بازار است. در غیر این صورت پیش بینی می شود دولت آینده با چالش‌های جدی در این زمینه رو به رو باشد. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات، برای برخی صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۳۹۹، مالیات مقطوع تعیین کرد.

سازمان امور مالياتي

به گزارش همشهری آنلاین از سازمان امور مالیاتی ایران، امید علی پارسا، با صدور دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۷ و همچنین دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۵۱۶۱/د مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۸، ضمن اعلام مشمولین تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم جهت برخورداری از تسهیلات مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۹، نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن را نیز تشریح کرد.

در متن دستورالعمل های صادره رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور آمده است:

بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) اصلاحی مصوب  ۱۳۹۴/۰۴/۳۱  قانون مالیاتهای مستقیم و با رعایت مفاد بند (ع) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و همچنین با عنایت به مفاد جزء (۲) بند (الف) مصوبه شماره (۲) هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا ، به منظور تکریم مودیان، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۹ برخی از صاحبان  مشاغل (به استثنای  صاحبان مشاغل گروه اول ماده (۲) آیین نامه اجرایی  موضوع ماده (۹۵ ) قانون فوق)، مقرر می دارد:

 

الف - مشمولین تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ :

۱-صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم موضوع ماده (۲) اصلاحی آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۹۵) قانون فوق  که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۹ حداکثر چهل و پنج برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم، مبلغ شانزده میلیارد و دویست میلیون ( ۱۶/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ) ریال بوده، مشمول این دستورالعمل می باشند و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ ( فرم مذکور در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده خواهد شد) از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱  و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند.

۱-۱-صاحبان مشاغلی که واجد شرایط حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور بوده و بر مبنای موضوع فعالیت و یا استقرار محل فعالیت با دارا بودن مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح در عملکرد سال ۱۳۹۸ مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی شده اند، مشروط به حفظ ضوابط معافیت یا نرخ صفر مالیاتی در طی سال ۱۳۹۹، می توانند از مزایای این دستورالعمل استفاده نموده و عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، موجب لغو معافیت آنها نخواهد شد. بدیهی است مفاد بندهای (۵) و (۶) این دستورالعمل برای اینگونه مؤدیان نیز جاری بوده و در صورت خروج مودی از شمول مفاد تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم، علاوه بر موارد مذکور در بندهای (۵) و (۶) این دستور العمل، از هر گونه معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی محروم خواهند شد.

ب- نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن:

۲-مالیات صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۸ (اعم از اصلی و متمم) به شرح زیر به صورت مقطوع تعیین می شود:

۱-۲-صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی تا ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۸ ؛

۲-۲-صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۳۰/۰۰۰/۰۰۱ تا ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال با ۴% (چهار درصد) افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۸ ؛

۳-۲- صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی  از ۶۰/۰۰۰/۰۰۱ ریال تا ۱۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال با ۸% (هشت درصد) افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۸ ؛

۴-۲- صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی بیشتر از ۱۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال با ۱۲ % (دوازده درصد) افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۸؛

تذکر: بندهای فوق مربوط به مؤدیانی می باشد که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۹ از مبلغ ۱۶/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بیشتر نباشد. مودیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۹ بیش از مبلغ مذکور می باشد، مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلق با رعایت مقررات مربوط می باشند.

۳-صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، می بایست از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی https://ntr.tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند. تسلیم فرم مذکور به عنوان آخرین اقدام در مهلت مقرر قانونی توسط مودی به منزله پذیرش کلیه  شروط دستورالعمل از جانب مودی خواهد بود. بدیهی است مالیات عملکرد سال ۱۳۹۹ مودیان موضوع این دستورالعمل در صورتی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹ خود را در موعد مقرر قانونی تسلیم  نمایند و پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی، فرم موضوع بند (۱) این دستورالعمل را قبل از پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ ، به عنوان آخرین اقدام تسلیم ننمایند و یا در مهلت مقرر، فرم مربوطه را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نکنند از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.

۴- درخصوص صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نداشته باشند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا پنج ماه به صورت مساوی تقسیط می شود. عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.

۵- هر گاه اسناد و مدارک مثبته ای  به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و ارائه خدمات مؤدی در سال ۱۳۹۹ بیش از مبلغ ابرازی به عنوان فروش کالا و خدمات و سایر درآمدهای فرم موضوع بند (۱) این دستورالعمل بوده، مشروط به این که مجموع درآمد مودی از حدنصاب مقرر(۱۶/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال) تجاوز ننماید،  با رعایت مقررات بند (۱-۴) ماده (۴۱) آیین نامه  اجرایی موضوع ماده (۲۱۹) قانون مالیاتهای مستقیم، نسبت به محاسبه و حسب مورد مطالبه مابه التفاوت مالیات متعلقه (مالیات قابل مطالبه عبارت خواهد بود از مالیات متعلقه پس از کسر مالیات ابرازی مودی در فرم  موضوع بند (۱) این  دستورالعمل) با رعایت مقررات اقدام خواهد شد. ما به التفاوت مالیات مطالبه شده در اجرای این بند از دستورالعمل، مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۲) قانون مالیاتهای مستقیم نخواهد بود .

۶- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و ارائه خدمات مودی در سال ۱۳۹۹ بیش از مبلغ ۱۶/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بوده، مودی مذکور مشمول مفاد تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم نبوده و علاوه بر محاسبه و مطالبه مالیات وفق مقررات ماده (۹۷) قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول جرایم متعلقه از جمله جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی و همچنین عدم امکان استفاده از کلیه معافیت ها و نرخ صفر از جمله معافیت موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم خواهد شد.

تبصره: با عنایت به اینکه به موجب مفاد بند (۱) این دستورالعمل، مودیان مشمول دستورالعمل، از نگهداری اسناد و مدارک  موضوع قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱  معاف می باشد، لذا مفاد حکم  بندهای (۵) و (۶) این دستورالعمل در ارتباط با اسناد و مدارک مثبته به دست آمده خرید، بهای تمام شده کالای فروش رفته و بهای تمام شده خدمات ارائه شده که با رعایت مفاد آیین نامه اجرایی یاد شده در بند (۵) این دستورالعمل از جمله تعیین ارزش منصفانه ، منتج به تعیین فروش/ درآمد ارائه خدمات بیش از مبلغ ابرازی مودی در فرم موضوع بند (۱) این دستورالعمل باشد نیز جاری خواهد بود. بدیهی است در صورت ارائه اسناد و مدارک مستند توسط مودی  مبنی بر درج بخشی از اقلام خرید در موجودی کالای پایان دوره، رعایت  موازین قانونی در عدم محاسبه فروش این بخش از کالا در سال ۱۳۹۹ و احتساب آن به فروش سنوات بعد مودی حسب مستندات ارائه شده ضروری می باشد .

ج- سایر موارد:

۷- صاحبان مشاغلی که سال ۱۳۹۹ اولین سال فعالیت آنها بوده است، مشمول  برخورداری از مفاد این دستورالعمل نخواهند بود و لذا مکلف به انجام تکالیف قانونی از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر می باشند.

۸-هرگونه تغییر محل فعالیت در سال ۱۳۹۹ نسبت به محل فعالیت در سال ۱۳۹۸ با عنایت به مفاد ماده (۳) آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم مشمول ثبت نام جدید بوده و مودی در محل فعالیت جدید مشمول این دستورالعمل نخواهد بود.( به استثنای مشاغل موضوع آیین نامه مذکور که براساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند).

۹- آن دسته از صاحبان مشاغلی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ آنها حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد (۱۳۷)، (۱۶۵) و (۱۷۲) قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه شده و یا در طی سال ۱۳۹۸ به طور کامل فعالیت نداشته اند، ابتدا باید مالیات سال ۱۳۹۸ آنها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.

۱۰-مالیات عملکرد سال ۱۳۹۹ مودیان موضوع این دستورالعمل درصورتی که متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد (۱۳۷)، (۱۶۵) و (۱۷۲) قانون مالیاتهای مستقیم درخصوص درآمد عملکرد سال ۱۳۹۹ خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد .

۱۱- کلیه صاحبان مشاغلی که علاوه بر فعالیت اصلی خود نسبت به خرید سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نموده و سکه های خریداری شده را در طول سال ۱۳۹۹ دریافت کرده اند، برای پرداخت مالیات سکه می بایست به صورت مجزا و بر اساس دستورالعمل صادره در ارتباط با تعیین میزان مالیات سکه اقدام نمایند .

۱۲-آن دسته از صاحبان مشاغل موضوع بند (الف) این دستورالعمل که مالیات تشخیصی عملکرد سال ۱۳۹۸ آنان به قطعیت نرسیده است، درصورت تکمیل و ارسال فرم مربوط با اعمال درصدهای تعیین شده مطابق بند (ب) این دستورالعمل به نسبت مالیات تشخیصی عملکرد سال ۱۳۹۸ ، مشمول این دستورالعمل خواهند بود. بدیهی است چنانچه مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ مودیان موضوع این بند در فرآیند رسیدگی و دادرسی مالیاتی، کاهش یابد، این امر تاثیری در میزان مالیات مقطوع پذیرفته شده عملکرد سال ۱۳۹۹ آنها نخواهد داشت .

۱۳-صاحبان مشاغلی که با توجه به میزان سود دهی فعالیت خود درخواست پرداخت مالیات بیش از مبالغ مندرج در بند (ب) این دستورالعمل را دارند، می توانند نسبت به پرداخت اقدام نمایند و مبالغ مذکور در بند (ب) مانع از پرداخت مالیات بیشتر از مبالغ اعلام شده نمی باشد و اینگونه مودیان نیز مشمول برخورداری از مفاد این دستورالعمل با رعایت مقررات مربوطه خواهند بود .

۱۴-میزان مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد سال ۱۳۹۹ مشمول حکم بند (ح) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بوده اند، معادل مالیات تعیین شده به شرح بند (۲) این دستورالعمل یا مالیات مکسوره آنها، هرکدام که بیشتر باشد تعیین می شود.


تمامی مشاغل و اصناف باید مالیات خود را سالانه از طریق اظهار نامه مالیاتی پرداخت کنند. اما چگونگی محاسبه مالیاتی اصناف یکی از مهم ترین سوالاتی است که برای افراد به وجود می‌آید، پرداخت مالیات برای همه اصناف به یک میزان نیست.

انواع مالیات:

پرداخت مالیات تنها مختص درآمد یک شرکت نیست، بلکه به اشخاص نیز تعلق می گیرد. اما به طور کلی در یک کشور مالیات به دو دسته; مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند.

1- مالیات مستقیم

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد شامل تمامی مشاغل و اصناف از جمله فروشگاه های تجاری، املاک، سوپر مارکت ها و… است. اما علاوه بر مشاغل، مالیات بر درآمد منابع مختلف، درآمد اتفاقی، اشخاص حقوقی نیز جزو مالیات مستقیم به حساب می آید.

مالیات بر دارایی

مالیات بر دارائی از طریق زیر دریافت می شود:

حق تمبر

مالیات بر ارث

مالیات بر اراضی بایر

مالیات بر مستغلات مسکونی خالی

مالیات سالانه املاک

2- مالیات غیر مستقیم

دسته دوم مالیات‌ها به صورت غیرمستقیم پرداخت می شود که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و حقوق و عوارض گمرکی که بر روی کالاهای صادراتی و وارداتی اعمال می شود که بر اساس نوع و ویژگی های کالا با هم متفاوت هستند.

مالیات بر اصناف چگونه محاسبه می شود؟

تمامی مشاغل و اصناف باید مالیات خود را سالانه از طریق اظهار نامه مالیاتی پرداخت کنند. اما چگونگی محاسبه مالیاتی اصناف یکی از مهم ترین سوالاتی است که برای افراد به وجود می‌آید، پرداخت مالیات برای همه اصناف به یک میزان نیست. با توجه به میزان درآمد هر صنف مالیات آن‌ها محاسبه می شود. که ممکن است برای درآمدهای پایین میزان مالیات ۹ درصد از درآمد سالانه و برای درآمدهای بالا به ۲۵ درصد نیز برسد. بعد از محاسبه درآمد سالانه میزان ۱۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از درآمد معافیت مالیاتی دارد و باقی درآمد شامل مالیات می‌شود. البته توجه کنید که این نرخ برای درآمدهای پایین محاسبه می‌شود و تا ۲۵ درصد نیز ختم می‌شود.

برای مثال اگر فردی ماهانه دو میلیون تومان سود داشته باشد، درآمد این فرد در سال، ۲۴ میلیون تومان می‌شود. در نتیجه برای پرداخت مالیات ۱۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معاف می‌شود و ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از درامد مشمول مالیات می شود.

به دلیل اینکه مبلغ مشمول مالیات، زیر ۵۰ میلیون تومان است، بنابراین نرخ ۱۵درصد مالیات شامل وی شده و فرد باید مبلغ یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان را به عنوان مالیات پرداخت کند.

مشمولین مالیات بر اصناف چه کسانی هستند؟

افرادی که به تازگی شغلی برپا کردند باید طبق قانون بعد از ۴ ماه این موضوع را به سازمان امور مالیاتی اطلاع بدهند. تا معافیت های مالی مشمول آنان شود در غیر اینصورت نه تنها از معافیت مالی برخوردار نمی شوند، بلکه باید جریمه هم که ۱۰% مازاد بر مالیات است، پرداخت کنند.

اما برای پرداخت مالیات اصناف و مشاغل با توجه به نوع و حجم فعالیت به سه گروه دسته بندی می شوند.

گروه اول : مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد که مبلغ ۳ میلیارد تومان باشد.

گروه دوم : مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد که مبلغ ۱ میلیارد تومان تا ۳ میلیارد تومان باشد.

گروه سوم : افرادی که جزو گروه اول و دوم نباشند در گروه سوم قرار می گیرند، در این گروه افرادی که فعالیت آن‌ها ارائه خدمات باشند، آنگاه ۵۰ درصد از مبلغ تعیین شده ملاک است.

افراد مانند دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه ها، واحد های تولیدی، صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان ها و مراکز درمانی، صاحبان مشاغل صرافی، فروشگاه های زنجیره ای، برخی از اصناف و … همگی جزو افرادی هستند که باید سالانه مالیات پرداخت کنند.

آسان ترین راه برای تهیه اظهارنامه مالیاتی اصناف چیست؟

استفاده از نرم افزار فروشگاهی که عملیات فروشگاهی را سریعتر و دقیق‌تر انجام می دهد، شاید بهترین، سریعترین و ساده‌ترین روش برای تهیه اظهارنامه مالیاتی اصناف باشد. ثبت تمامی فاکتورها خرید و فروش باعث می گردد تا تمامی گزارشات مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی به صورت خودکار ایجاد شده و در اختیار شما قرار گیرد در نتیجه شما می توانید تمرکز بیشتری بر روی کسب و کار فروشگاه‌تان داشته باشید. نرم افزار دشت همکاران سیستم به عنوان یک نرم افزار فروشگاهی، به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیندهای فروش و حسابداری فروشگاه‌تان، گزارشات مورد نیاز برای اداره مالیات نظیر گزارش TTMS، صورت سود وزیان سالانه و… را بدون نیاز به حسابدار تهیه کنید.

منبع:تیتریک



 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال